Ini 4 Jenis Kuih Muih Berinti Manis Idea Kudapan Minum Petang Mudah Disediakan


Teringinkan kuih muih tradisional yang berinti manis untuk teman secawan kopi di petang hari. Ini RASA bawakan empat jenis kuih muih tempatan yang berinti manis dan mudah disedia dan ringkas bahan-bahannya, dan paling penting rasa tidak pernah mengecewakan. Terutamanya kuih ketayap, bagaikan terasa-rasa dihujung lidah rasa manis intinya dan lembut  lapisan tepung yang membungkus inti. Tak berkenan kuih ketayap ada lagi tiga yang lain boleh anda cuba buat dan nikmati rasanya.

KUIH KETAYAP
BAHAN-BAHAN
Kulit:
1 cawan tepung gandum2 biji telur3 helai daun pandan1 1/2 cawan santan1 1/2 sudu teh garam2 sudu makan minyak masakBeberapa titis pewarna hijauBahan Inti:
1/2 biji kelapa parut  | ambil putih sahaja3/4 cawan gula merah1/2 sudu teh garam2 helai daun pandan  | disimpulkan1/2 cawan air2 sudu makan tepung gandumCARA MEMASAK:
Untuk menyediakan inti, didihkan air dalam kuali. Masukkan gula merah, garam dan daun pandan. Masak hingga gula larut.Kemudian masukkan kelapa parut. Kacau sekali-sekala hingga airnya kering.Taburkan tepung gandum. Kacau rata. Sejukkan inti.Untuk sediakan kulit: Kisar daun pandan yang telah dipotong pendek-pendek dengan santan. Tapis dan perah.Seterusnya, campurkan semua bahan kulit, gaul rata.Masukkan adunan ke dalam pengisar dan kisar hingga adunan sebati.Panaskan kuali. Guna api yang perlahan.Sapukan kuali dengan sedikit minyak.Masukkan satu senduk adunan ke dalam kuali dan dadarkan adunan dengan melayang-layangkan kuali. Biarkan kuih masak.Ketepikan. Lakukan cara yang sama hingga habis adunan.Sementara menanti kuih di dalam kuali masak, bolehlah dibubuh inti pada kuih dadar yang dah siap tadi.Ambil sesudu penuh inti, letak di atas permukaan atas kuih. Ratakan. Lipat kiri dan kanan kuih. Gulung dengan kemas. Ke tepikan.Sedia dihidangkan.
KUIH KOCI PULUT HITAM
BAHAN-BAHAN:
250 g tepung pulut1/2 cawan tepung pulut hitam2 sudu besar tepung gandumsecubit garam1 1/2 cawan air1 cawan pati santan | dicampur sedikit garamMinyak masak secukupnyaDaun pisang | dilayur atas api kecilBahan Inti:
1 biji kelapa parut | ambil putih sahaja1 ketul gula Melaka1 cawan gula pasir2 helai daun pandan |disimpul1/2 cawan air CARA MEMASAK:
Potong gula melaka kecil dan masukkan ke dalam periuk bersama gula pasir dan air.Masak hingga gula hancur.Tapis air gula tadi dan masukkan ke dalam kuali.Masukkan daun pandan dan juga kelapa parut. Masak hingga inti agak kering sedikit.Angkat dan sejukkan.Untuk membuat doh, satukan tepung pulut dan tepung pulut hitam dalam satu bekas.Tuang air sedikir demi sedikit sambil digaul hingga menjadi doh yang lembut dan tidak melekat di mangkuk adunan.Jika kurang air tambah sedikit lagi. Ketepikan.Ambil sehelai daun pisang, sapu dengan minyak pada permukaan daun pisang tadi.Ambil sejemput doh dan leperkan, letak satu sudu teh inti.Tutup inti dengan doh dan letakkan satu sudu teh santan pekat.Kemudian lipat seperti biasa.Bila siap, susun dalam kukusan dan kukus 15 minit.
ONDE-ONDE BUAH MELAKA
BAHAN-BAHAN:
500 gram tepung pulut4 helai daun pandan | dikisar dengan 1 /2 cawan air1 cawan airGula melaka | dipotong kiubKelapa parut putih secukupnyaGaram secukup rasaCARA MEMASAK:
Didihkan air dalam periuk., jika suka.Tepung pulut dimasukkan ke dalam mangkuk adunan.Kemudian tuang jus daun pandan, gaul rata. Tambah air sedikit demi sedikit dan adun hingga mendapat doh yang tidak melekat ditangan dan mangkuk adunan.Sementara itu, gaul kelapa parut dengan sedikit garam atau secukup rasa.Letakkan kelapa parut ke dalam loyang dan ratakan.Seterusnya, ambil sedikit adunan doh, leperkan dan masukkan satu kiub gula melaka, tutupkan guna melaka dengan doh dan bulat-bulatkan seperti guli.Masukkan ke dalam air mendidih. Buat 10 – 15 biji sekali rebus.Bila onde-onde timbul pada permukaan air mendidih, biarkan dalam 30 saat lagi, keluarkan dan toskan airnya.Masukkan dalam dalam loyang berisi kelapa parut tadi.Golek-golekkan agar onde-onde bersalut dengan kelapa. Lakukan cara yang sama sehingga onde-onde habis direbus.
PAU GORENG INTI INTI KACANG MERAH
BAHAN-BAHAN:
500gm tepung kuih pau6gm yis segera50gm minyak sayur1/2sudu teh garam100gm gula halus250gm air suamBahan Inti:
200gm kacang merah100gm gula perang1/2 sudu teh gula merah1/2sudu teh garam3 sudu makan minyak masakCARA MEMASAK:
Untuk membuat inti pau. Rebus kacang merah sehingga separuh kembang.Kemudian masukkan kacang ke dalam bekas pengisar bersama sedikit air, kisar sehingga halus.Seterusnya, masukkan ke dalam periuk bersama gula perang, gula merah dan garam.Kacau rata dan masak sehingga pekat. Angkat dan sejukkan.Untuk membuat kulit pau pula. Masukkan tepung ke dalam mangkuk adunan.Selepas itu satukan air, yis, minyak, gula dan garam. Uli adunan ini selama lima minit.Bentuk doh menjadi panjang dan potong doh setiap satu menjadi 50gm.Kemudian simpan doh selama 10 minit dengan ditutup plastik.Setelah 10 minit, ambil doh dan tepekkan menjadi bulat.Kemudian isikan inti dan bulatkan doh.Simpan selama sejam.Akhir sekali panaskan minyak dan goreng dengan api sederhana sehingga pau berwarna keperangan.
KUIH CARA MANIS
BAHAN-BAHAN:
c1awan tepung gandum3 cawan santan kelapa2 biji telur3 helai daun pandanSedikit pewarna hijauGula pasir secukupnya | untuk dijadikan intiGaram secukup rasaSedikit minyak masak, untuk lenser acuanCARA MEMASAK:
Daun pandan dicuci, potong kecil dan kisar bersama santan, kemudian tapis.Satukan bersama tepung gandum, pewarna hijau, telur dan kacau rata dengan whisk hingga semua sebati.Tambah garam secukup rasa. Kacau dan tapis adunan tadi. Ketepikan sebentar.Panaskan acuan kuih cara atas dapur gas, bila panas kecilkan api pada tahap minima.Lenser sedikit minyak masak pada setiap ruang acuan.Tuang adunan dalam setiap acuan tadi hingga hampir penuh.Letakkan sedikit gula pasir pada setiap kuih.Tutup permukaannya acuan dengan tudung periuk. Masak hingga kueh menjadi pucat dan tidak melekat bila disentuh.Setelah masak keluarkan kuih dari acuan dan sejukkan. Lakukan hingga habis adunan.
KUIH CEK MEK MOLEK
BAHAN-BAHAN:
1 kg ubi keledekTepung gandumSedikit gulaSedikitgaramCARA MEMASAK:
Rebus ubi keledek bersama sedikit garam hingga empuk.2Angkat dan toskan, buang kulit dan lenyekkannya panas-panas.Gaulkan ubi yang telah dilenyek bersama tepung gandum.Agak-agak kelembutannya, jangan terlalu banyak tepung.Bentukkan doh bulat seperti bebola.Leperkan dan masukkan gula di tengahnya.Kemudian bentukkan doh dengan bentuk Cek Mek Molek.Panaskan minyak dan goreng kuih dengan api sederhana.Komen anda

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://rasanakmasak.blogspot.com/2018/12/ini-4-jenis-kuih-muih-berinti-manis.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Cheese Roll Dan Sardine Roll Idea Sarapan Atau Minum Petang Ringkas Untuk Anda Yang Sibuk

Cheese Roll Dan Sardine Roll Idea Sarapan Atau Minum Petang Ringkas Untuk Anda Yang Sibuk

papar berkaitan - pada 14/12/2018 - jumlah : 1013 hits
Cheese Roll atau Sardine Roll sangat sesuai untuk minum petang atau sarapan Hidangan ini tidak terlalu berat Nak hidangkan pun senang Cuma goreng saja Kalau anda buat banyak boleh simpan sejuk beku Esok esok nak makan ambil dan gorengkan sa...
Buat Kuih Apam Nasi Mudah Dan Sedap Lembut Je Kejadiannya

Buat Kuih Apam Nasi Mudah Dan Sedap Lembut Je Kejadiannya

papar berkaitan - pada 14/12/2018 - jumlah : 944 hits
Buat kuih apam nasi mudah dan sedap Lembut je kejadiannya Assalamualaikum wbt Since pak mertua cikla tak berapa sihat dan takde selera nak makan cikla gigih jugalah nak masakkan something selain dari makanan berat nak suruh dia makan Emm mu...
Variasi Roti Dan Ban Peneman Minum Petang

Variasi Roti Dan Ban Peneman Minum Petang

papar berkaitan - pada 8/12/2018 - jumlah : 611 hits
Alangkah enaknya jika dapat menikmati roti dan ban bersama keluarga Lebih lebih lagi jika ia hasil air tangan sendiri Kali ini RASA kongsikan enam jenis roti dan ban untuk anda cuba sendiri di rumah ROTI SERUNDING AYAM BAHAN BAHAN 250gm tep...
Sungguh Memberi Manfaat Idea Dan Tips Simpan Dokumen Penting Agar Lebih Tersusun Kemas Dan Mudah

Sungguh Memberi Manfaat Idea Dan Tips Simpan Dokumen Penting Agar Lebih Tersusun Kemas Dan Mudah

papar berkaitan - pada 6/12/2018 - jumlah : 1032 hits
Untuk memastikan dokumen penting sentiasa dijaga dengan baik anda perlulah meletakkannya di dalam fail bersesuaian agar mudah dicapai Bagi yang mementingkan kekemasan pula anda bolehlah mencuba kaedah yang dikongsi wanita ini Fail dan envel...
Bosan Asyik Makan Nasi Putih Ini Idea Masak 6 Jenis Nasi Tumis Yang Mak Mak Boleh Cuba

Bosan Asyik Makan Nasi Putih Ini Idea Masak 6 Jenis Nasi Tumis Yang Mak Mak Boleh Cuba

papar berkaitan - pada 30/11/2018 - jumlah : 1029 hits
Asyik makan nasi putih je tak teringin ke nak masak nasi tumis seperti Nasi Minyak Nasi Tomato Basi Hujan Panas Nasi Briani dan banyak lagi yang biasa kita jumpa di majlis kenduri kahwin atau majlis keraian di Malaysia Kalau teringin anda b...
Pemanis Mulut Mudah Dan Cepat Disediakan

Pemanis Mulut Mudah Dan Cepat Disediakan

papar berkaitan - pada 11/12/2018 - jumlah : 821 hits
Kebiasaannya di acara makan makan sama ada di rumah mahu pun di tempat kerja juadah yang disediakan pastinya lengkap bermula dengan juadah pembuka selera juadah utama sehinggalah hidangan pencuci mulut Bahkan menikmati hidangan manis selepa...
Hanya Minum Ini Setiap Pagi Sebagai Penawar Darah Tinggi Kencing Manis Kolesterol Tinggi

Hanya Minum Ini Setiap Pagi Sebagai Penawar Darah Tinggi Kencing Manis Kolesterol Tinggi

papar berkaitan - pada 15/12/2018 - jumlah : 1011 hits
Lemon mengandungi flavonoid polyphenolic yang membantu mengurangkan tahap kolesterol buruk Di samping itu ia juga mengandungi vitamin C dan B yang membersihkan saluran darah dan akibat yang melindungi keadaan dan penyakit penyakit yang berk...
Aneka Kek Pound Untuk Santapan Minum Petang

Aneka Kek Pound Untuk Santapan Minum Petang

papar berkaitan - pada 5/12/2018 - jumlah : 792 hits
Tak ada idea nak sediakan hidangan apa untuk minum petang bersama keluarga Boleh cuba 2 jenis kek pound ini anak anak pun mesti suka Boleh juga hidangkan untuk tetamu yang hadir KEK POUND COKLATBAHAN BAHAN 1 1 3 cawan tepung kek tepung gand...
Cara Buat Roti Khurasan Secara Homemade Sedap Mudah

Cara Buat Roti Khurasan Secara Homemade Sedap Mudah

papar berkaitan - pada 6/12/2018 - jumlah : 4157 hits
Kalau ke pasar malam pasti anda pernah jumpa Roti Khurasan ni Ada sesetengah tempat panggil Roti Baghdad Roti Arbak Roti Tabligh dan banyak lagi nama Tapi bendanya sama je Inti roti ni boleh dipelbagaikan mengikut citarasa anda Memang sedap...
Special Zones Can Help Johor Surpass Other States Economically Says Pm

Ringgit Closes Higher As Us Dollar Index Declines

Melaka Signs Tourism Advertising Deal With Chinese Media Company

Boycott Gone Sour Malays Returning To Mcdonald S Insulted And Called Dogs Pigs By Fellow Malays

Transformation From The Top Down Hajiji S Exemplary Leadership In Sabah

Tips For Achieving Your Saving Goals

Bukan Ulama Lantikan Politik Sendiri Tu Ular Dalam Semak

8 Kelebihan Daun Pudina Untuk Kesihatan Dalaman Dan Luaran



Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia

10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online


Kaswi Gula Melaka

Effective Networking In Business

Doa Masuk Pasar Baca Doa Ini Apabila Pergi Ke Pasar

Lafaz Tasbih Kaffarah Sebagai Doa Pembersih Majlis

Rabbana Atina Fid Dunya Hasanah

Dolar Berada Dalam Kawalan