Hanya Minum Ini Setiap Pagi Sebagai Penawar Darah Tinggi Kencing Manis Kolesterol Tinggi



Lemon mengandungi flavonoid polyphenolic yang membantu mengurangkan tahap kolesterol buruk (LDL).
Di samping itu, ia juga mengandungi vitamin C dan B yang membersihkan saluran darah, dan akibat yang melindungi keadaan dan penyakit-penyakit yang berkaitan (penyakit tiga serangkai) dengan tekanan darah tinggi, penyakit kencing manis dan penyakit jantung…
Inilah resepi yang kita mesti sediakan dan cuba.
Bahan-bahan:
500ml air
6 lemons
Madu (pilihan)
Petua mengamalkannya:
Pertama sekali, benar-benar basuh lemon tersebut, kemudian dipotong dua. Selepas itu, letakkan lemon tersebut di dalam periuk yang penuh dengan air dan direbus selama 3 minit.
Apabila ia mendidih dan biarkan sehingga sejuk selama 10 hingga 15 minit, kemudian buang lemon tersebut. Mengisi cawan dengan air ini dan simpan bahagian selebihnya untuk kegunaan akan datang. Jika anda ingin rasa manis, anda harus menggunakan madu.
Minum pagi dengan perut kosong dan menikmati faedah-faedah yang ditawarkan!
APA ITU KOLESTEROL?
Ramai di kalangan kita yang tidak mengetahui apa sebenarnya kolesterol. Kolesterol sering disalahertikan dalam sebahagian diet harian kita. Kebanyakannya tahu bahawa mereka sepatutnya mengawal pengambilan makanan yang mengandungi kolesterol yang tinggi tetapi ramai diantaranya yang tidak mengetahui apa sebenarnya kolesterol itu. Berikut dihuraikan secara ringkas tentang kesan kolesterol di dalam badan.
Kolesterol adalah sejenis lemak yang dihasilkan di hati atau di usus. Kolesterol ini berfungsi untuk menghasilkan hormon dan membentuk membran sel seterusnya dibawa ke seluruh badan manusia melalui plasma darah. Selain itu, kolesterol juga penting dalam pembentukan asid hempedu dan Vitamin D di dalam badan.
Kebanyakan makanan yang mengandungi lemak haiwan juga mengandungi kolesterol. Selain itu, punca kolesterol adalah dari makanan seperti keju, kuning telur, daging, ayam, dan udang. Kandungan kolesterol di dalam makanan yang berasaskan tumbuh-tumbuhan adalah lebih rendah berbanding makanan yang berasaskan haiwan. Pengambilan makanan berlemak seperti lemak tepu dan lemak trans merupakan punca utama peningkatan jumlah kolesterol di dalam badan berbanding pengambilan makanan sumber kolesterol ini.
Jumlah kolesterol yang tinggi dan berlebihan di dalam badan boleh menyebabkan masalah kesihatan yang serius terhadap sistem kardiovaskular badan. Darah di dalam badan akan membawa kolesterol yang terdapat di dalam badan ke pelbagai organ dan kelenjar yang memerlukannya. Ia dibawa oleh sejenis pembawa yang dikenali sebagai lipoprotein. Apabila terlalu banyak kolesterol yang melalui saluran darah, kolesterol ini akan mula terbentuk di dinding arteri iaitu pada dinding saluran darah. Pembentukan kolesterol ini dipanggil plak seterusnya memberi kesan kepada sistem kardiovaskular badan.

Bagaimana Pembentukan Plak Ini Menyebabkan Bahaya?
Apabila plak terbentuk pada arteri, ia akan menghalang pengaliran darah kerana saluran darah yang sempit. Apabila situasi ini berlaku hampir dengan organ penting di dalam badan terutamanya jantung, ia akan menyebabkan masalah serius berlaku malah boleh menyebabkan kematian. Apabila saluran darah berhampiran organ jantung menjadi semakin sempit, ia boleh menyebabkan serangan jantung berlaku.
Apabila arteri yang menyalurkan darah ke otak pula yang tersumbat, ia akan menyebabkan sesorang itu mengalami strok. Kedua-dua penyakit jantung dan strok ini boleh mengancam nyawa. Oleh itu, anda perlulah menjaga tahap kolesterol di dalam badan serta kandungan darah di dalam badan.
Kolesterol yang tinggi juga boleh menyebabkan artherosclerosis atau arteri menjadi keras. Apabila plak memenuhi arteri, dinding arteri menjadi keras dan rapuh. Ini bukan sahaja menghalang pengaliran darah, malah ia juga akan menyebabkan arteri pecah kerana terlalu rapuh dan ini akan menyebabkan darah menjadi beku di dalam badan.
Ubah corak pemakanan untuk menurunkan tahap kolesterol.
Kolesterol yang tinggi adalah sangat bahaya kepada badan manusia. Walaubagaimanapun, ia boleh dirawat. Pelbagai perubatan yang boleh membantu menurunkan kolesterol, tetapi salah satu langkah terbaik adalah dengan mengubah cara pemakanan harian kita. Dengan mengelak pengambilan makanan berasaskan haiwan, ia boleh mengurangkan tahap kolesterol di dalam badan bukan sahaja dengan mengurangkan kuantiti kolesterol tersebut malah mengurangkan kadar sintesis atau penghasilan kolesterol di dalam badan.
mengurangkan pengambilan kalori atau tenaga harian sebanyak 7% dari makanan berasaskan lemak haiwan dan mengurangkan kadar pengambilan kolesterol sebanyak 200mg setiap hari.
Dicadangkan kepada mereka yang mengalami masalah kolesterol tinggi di dalam badan supaya mengurangkan pengambilan kalori atau tenaga harian sebanyak 7% dari makanan berasaskan lemak haiwan dan mengurangkan kadar pengambilan kolesterol sebanyak 200mg setiap hari. Nasihat lanjut perlu anda dapatkan dari doktor dan pakar untuk tindakan seterusnya.
 
Sumber: www.myinfomaya.com
The post Hanya Minum Ini Setiap Pagi Sebagai PENAWAR Darah Tinggi, Kencing Manis & Kolesterol Tinggi appeared first on Islam Itu Indah.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.islamituindah.my/hanya-minum-ini-setiap-pagi-sebagai-penawar-darah-tinggi-kencing-manis-kolesterol-tinggi/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Milagro Coffee Patawali Penawar Kencing Manis

Milagro Coffee Patawali Penawar Kencing Manis

papar berkaitan - pada 3/12/2018 - jumlah : 445 hits
COFFEE PENAWAR Hi Semua Mar pasti korang semua mesti suka sangat minum minum coffee kan lagi lagi suka lepak di kedai kedai kopi hipstur sekarang ni hehe TAPI kalau dapat kopi yang boleh buat sendiri kat rumah lagi best KAN tak payah lagi b...
Cuba Amalkan Setiap Pagi Sedekahkan Al Fatihah Kepada Ibu Bapa Anda Anda Pasti Terkejut Dengan Kesannya

Cuba Amalkan Setiap Pagi Sedekahkan Al Fatihah Kepada Ibu Bapa Anda Anda Pasti Terkejut Dengan Kesannya

papar berkaitan - pada 8/12/2018 - jumlah : 362 hits
Informasi By rencah7 Rasulullah SAW pernah bersabda Setiap pagi sedekahkan Al Fatihah kepada kedua ibu bapamu nescaya pintu rezekimu akan terbuka buat kamu Berdasarkan Hadith Nabi SAW Tidak akan terputu
Apa Sebenarnya Punca Penyakit Darah Tinggi

Apa Sebenarnya Punca Penyakit Darah Tinggi

papar berkaitan - pada 19/12/2018 - jumlah : 238 hits
Tekanan darah adalah pengiraan daya darah yang menolak dinding saluran darah Jantung akan mengepam darah ke dalam saluran darah yang membawa saluran darah ke seluruh badan Jika anda tidak tahu hipertensi adalah nama lain untuk tekanan darah...
Amalkan Makan Pisang Setiap Pagi Boleh Hilangkan 5kg Dalam Smeinggu Je

Amalkan Makan Pisang Setiap Pagi Boleh Hilangkan 5kg Dalam Smeinggu Je

papar berkaitan - pada 3/12/2018 - jumlah : 430 hits
Amalkan Makan Pisang Setiap Pagi Boleh Hilangkan 5Kg Dalam Smeinggu Je Makan pisang setiap pagi boleh menghilangkan berat sehingga 5kg dalam masa seminggu dan lagi menarik diet cara ini tidak memerlukan sebarang usaha keras untuk hasil yang...
Menurut Pakar Cium Isteri Anda Setiap Pagi Boleh Bantu Kurangkan Berat Badan

Menurut Pakar Cium Isteri Anda Setiap Pagi Boleh Bantu Kurangkan Berat Badan

papar berkaitan - pada 17/12/2018 - jumlah : 369 hits
Ahli perubatan mendapati bahawa bercium itu baik untuk kesihatan dan Bercium itu bukan hanya membuat seseorang merasa seronok dan nikmat tapi ciuman juga dikatakan berkesan untuk melawan pelbagai jenis penyakit Berikut ini adalah beberapa k...
Kencing Manis 7 Pantang Larang Besar Untuk Elakkan Bacaan Gula Naik Mendadak No 7 Tu Yang Paling Ramai Orang Gagal

Kencing Manis 7 Pantang Larang Besar Untuk Elakkan Bacaan Gula Naik Mendadak No 7 Tu Yang Paling Ramai Orang Gagal

papar berkaitan - pada 20/12/2018 - jumlah : 370 hits
Penyakit kencing manis selalunya adalah disebabkan oleh faktor pemakanan harian Malangnya masalah utama pesakit kencing manis ialah untuk menjaga pemakanan dan mengelakkan makanan dan minuman yang tinggi kadar gula
Ini 4 Jenis Kuih Muih Berinti Manis Idea Kudapan Minum Petang Mudah Disediakan

Ini 4 Jenis Kuih Muih Berinti Manis Idea Kudapan Minum Petang Mudah Disediakan

papar berkaitan - pada 10/12/2018 - jumlah : 1593 hits
Teringinkan kuih muih tradisional yang berinti manis untuk teman secawan kopi di petang hari Ini RASA bawakan empat jenis kuih muih tempatan yang berinti manis dan mudah disedia dan ringkas bahan bahannya dan paling penting rasa tidak perna...
Minum Kopi Sebagai Terapi Minda Atau Kerana Ketagih

Minum Kopi Sebagai Terapi Minda Atau Kerana Ketagih

papar berkaitan - pada 13/12/2018 - jumlah : 516 hits
Minum Kopi Sebagai Terapi Minda atau Kerana Ketagih Assalamualaikum Kopi Ramai yang sukakanya Dan ada pula yang memang tak minum kopi Kopi o atau kopi susu Mana pilihan anda Sekarang bukan sahaja kopi dan kopi o Tapi dah pelbagai jenis kopi...
Suami Amalkan Setiap Pagi Tiada Lagi Sesak Dada Nafas Jadi Lapang Perut Selesa Dan Pembuangan Jadi Lawas

Suami Amalkan Setiap Pagi Tiada Lagi Sesak Dada Nafas Jadi Lapang Perut Selesa Dan Pembuangan Jadi Lawas

papar berkaitan - pada 9/12/2018 - jumlah : 347 hits
Suami Amalkan Setiap Pagi Tiada Lagi Sesak Dada Nafas Jadi Lapang Perut Selesa dan Pembuangan Jadi Lawas Rasanya dah hampir setahun sejak mr hubby dapat tips resepi ubat ni dari whatsap group yang di katakan bagus untuk mengelak sakit jantu...
Court Allows Forfeiture Of Rm1 1mil From Illegal Deposit Taking Scheme Investors

Keningau Fa Buat Kejutan Gol Awal

Malayia S Forex Trading Landscape Opportunities And Challenges

Wanita Mca Calls On Govt To Tackle Brain Drain Generate Job Opportunities

Gsk Raya Open House Dan Minggu Imunisasi Sedunia

Tukar Kanta Mata Untuk Melihat Seni Politik Anwar

The Dab 1a A Limited Edition Electric Production Motorcycle From France

Muda Slams Pro Israel Us Professor S Remark At Local Varsity Talk



Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023


Nearly 500 Lawsuits Filed Against Sabah Govt Hajiji

Ukraine Approaching Total Collapse

Police Probe Chaos Incident Outside Mosque In Penang

Budaya Pot Luck Jimat Kos Makanan Lebih Banyak Pilihan

Vivo Malaysia Memperkenalkan Inisiatif Eksklusif Untuk Pengguna Celcomdigi Di Malaysia

Meet Studio Your New Favorite Way To Develop Wordpress Locally