Idris Sudah Hilang Akal Mahu Umno Dan Dap Cari Titik Penyatuan Tadbir Negara Bersama



Sudah tiba masanya untuk UMNO dan DAP mengenepikan sentimen chauvinisme sesama mereka serta berusaha mencari titik penyatuan bagi membolehkan kedua-dua parti itu membentuk koalisi mentadbir negara yang kukuh.
Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Sungai Udang, Datuk Seri Idris Haron berkata, pada saat UMNO dilihat lemah ketika ini, beliau berpandangan parti Melayu itu memerlukan satu ‘pendekatan politik baharu dengan UMNO perlu mengubah paradigma pemikiran agar tidak berada di takuk lama’.
Bekas Ketua Menteri Melaka itu turut mengemukakan contoh DAP sebenarnya sudah menepati syarat kelayakan untuk menjadi komponen UMNO bagi membentuk satu koalisi kuat bagi mentadbir negara susulan parti itu sudah mendapat sokongan utuh masyarakat Cina.
“Kalau sikap kita masih menganggap DAP chauvinis, perkauman dan ekstremis, pembentukan koalisi utuh dipimpin UMNO untuk memimpin negara tidak boleh berlaku.
“Mengapa kita tidak letakkan label chauvinisme itu ke tepi kerana DAP juga memandang UMNO sebagai parti chauvinis? Jadi senario sebegini tidak boleh berterusan.
“Maka kedua-dua parti kena cari titik penyatuan antara mereka dan kalau rakyat Malaysia masih lagi mengamalkan persepsi ekstremis, maka masa hadapan politik Malaysia tidak akan menjadi lebih baik,” katanya dalam satu wawancara eksklusif bersama Sinar Premium dan Skuad Rasuah Busters pada 13 Oktober lalu.
Beliau berkata demikian bagi mengulas situasi politik UMNO yang dijangka bakal bergerak solo pada pilihan raya negeri (PRN) Melaka susulan Presiden parti itu, Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi membayangkan tiada lagi kerjasama Muafakat Nasional (MN) pada masa hadapan.
Pada Perhimpunan Agung UMNO (PAU) 2020 Mac lalu, perwakilan UMNO sebulat suara menyokong keputusan untuk memutuskan kerjasama dengan Parti Pribumi Bersatu Malaysia (Bersatu) selain mengekalkan pendirian ‘No Anwar, No DAP’ bagi menghadapi pilihan raya umum ke-15 (PRU15).
Sebelum ini, terdapat ura-ura UMNO berkemungkinan besar bakal mengadakan kerjasama dengan Pakatan Harapan (PH) dan DAP bagi menghadapi PRU15, namun desas-desus itu dinafikan pucuk kepimpinan parti termasuk Ahmad Zahid sendiri.
PRN Melaka kemungkinan besar akan diadakan dalam tempoh 60 hari akan datang selepas Dewan Undangan Negeri (DUN) dibubarkan pada 4 Oktober susulan tindakan empat ADUN blok kerajaan termasuk Idris menarik sokongan terhadap Ketua Menteri, Datuk Seri Sulaiman Md Ali.
Formula PAS hanya menyulitkan Umno dan Bersatu

Idris kemudiannya disahkan tergugur keahlian UMNO serta-merta bersama ADUN Pantai Kundor, Datuk Nor Azman Hassan atas alasan cuba bekerjasama dengan DAP bagi membentuk kerajaan baharu menggantikan kerajaan campuran Barisan Nasional (BN) – Perikatan Nasional (PN).
Mengulas lanjut, Idris yang juga bekas Ahli Majlis Kerja Tertinggi (MKT) UMNO menasihatkan Ahmad Zahid untuk ‘tidak malu’ untuk mengetengahkan sebarang idea baik termasuk mempertimbangkan kerjasama dengan DAP selain tidak perlu menafikan sekiranya benar.
Jelas beliau lagi, hal ini kerana pertimbangan politik baharu itu amat penting demi kebaikan UMNO sendiri meskipun memang banyak pihak tidak akan menggemari apabila mendengar perkara seperti itu.
Tambah beliau, UMNO sebenarnya perlu mendapatkan jumlah sokongan majoriti yang mencukupi untuk kembali kukuh mentadbir negara dan mengajak parti itu untuk menyelami semula peristiwa penting pembentukan BN selepas tragedi rusuhan 13 Mei 1969 dan pembentukan Majlis Gerakan Negara (Mageran) sebagai pedoman.
“Ketika itu, sejarah manis tercipta apabila UMNO mendapat sokongan padu daripada MCA, MIC dan Gerakan yang merupakan parti serpihan DAP sehinggakan koalisi BN menjadi ikon kerjasama politik negara sehingga tahun 2008,” katanya.
Idris juga turut berpandangan UMNO sebenarnya perlu berubah sejak tahun 2008 lagi setelah BN ketika itu menerima defisit kepercayaan daripada pengundi kaum Cina dan India pada PRU12.
Jelas beliau, perubahan landskap pendekatan politik UMNO ketika itu amat penting bagi membolehkan UMNO kembali menjadi kuasa dominan yang mampu mengawal kehendak kaum Cina dan India.
“Hakikatnya, UMNO mesti dilihat kuat, barulah parti-parti lain akan kuat di negara ini. Dengan kata lain, kaum Melayu harus menjadi kuat, barulah kaum-kaum lain akan turut menjadi kuat.
“Kalau kepimpinan politik kaum Melayu itu lemah, keadaan ini tidak bagus untuk negara dengan majalah Times mendedahkan Malaysia berada di tangga kedua bagi senarai negara yang mempunyai masalah korupsi terburuk di rantau Asia Tenggara.
“Bila kedudukan politik orang Melayu dan kesungguhan politik dipamerkan kerajaan adalah kuat, maka saya yakin rasuah juga akan dapat dibanteras,” katanya.
Idris sudah hilang akal, mahu UMNO dan DAP cari titik penyatuan tadbir negara bersama
Baca Artikel Menarik :
Wakafkan aset bernilai RM151 juta, pilih hidup di rumah flat Perangai ‘syaitan’ pihak berkuasa China didedahkan Nelydia sentuh Fattah Amin, kau panas ke? PRN Melaka mampu cetus teori domino di Perak, Johor Terjah rumah pukul 3 pagi kerana mahu selamatkan Iqbal yang disihir – Dr. Vida Lelaki perkosa mayat wanita kerana terlalu cantik Lupakan Switzerland, jom ke Pakistan, cantik, murah dan halal Artis Malaysia yang berkahwin dengan artis seberang, jom lihat senarainya Nadir Al-Nuri Jawab Netizen Persoal ‘Makan Besar’ Di Gaza, Ini Jawapan Balasnya.. Warga Emas Meraung Kena Hukuman Gantung Kerana Mengedar Dadah [VIDEO] Bomoh durjana: Usap peha dan gosok kemaluan sebelum rogol bakal pengantin/a> Layari Laman Facebook MYKMU
Siapa bakal menang PRN Melaka

The post Idris sudah hilang akal, mahu UMNO dan DAP cari titik penyatuan tadbir negara bersama appeared first on MYKMU.NET.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://mykmu.net/2021/10/18/idris-sudah-hilang-akal-mahu-umno-dan-dap-cari-titik-penyatuan-tadbir-negara-bersama/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
What Happened To No Anwar No Dap Sacked Rep Idris Haron Asks After Melaka Umno Leaders Ask Pakatan For Help

What Happened To No Anwar No Dap Sacked Rep Idris Haron Asks After Melaka Umno Leaders Ask Pakatan For Help

papar berkaitan - pada 11/10/2021 - jumlah : 221 hits
Umno should take action against its Melaka liaison chairman and deputy chairman who sought to join hands with its political foes from Pakatan Harapan just to keep the state government under Datuk Seri Sulaiman Md Ali afloat former party man...
Ini Masa Sesuai Umno Kerjasama Dengan Dap Idris Haron

Ini Masa Sesuai Umno Kerjasama Dengan Dap Idris Haron

papar berkaitan - pada 9/10/2021 - jumlah : 153 hits
Bekas adun Sungai Udang Dato Seri Idris Haron berkata sekarang ini merupakan masa yang sesuai untuk UMNO bekerjasama dengan DAP yang mewakili masyarakat Cina Beliau yang juga bekas ketua menteri Melaka itu turut berkata usaha integrasi UMNO...
Rauf Sahkan Umno Berunding Dengan Dap Di Melaka Diarah Parti

Rauf Sahkan Umno Berunding Dengan Dap Di Melaka Diarah Parti

papar berkaitan - pada 7/10/2021 - jumlah : 467 hits
UMNO mengesahkan mengadakan rundingan dengan parti DAP terlebih dahulu untuk menyelamatkan kerajaan yang diterajui parti itu di Melaka tetapi tawaran tersebut ditolak oleh parti komponen blok pembangkang Pakatan Harapan itu Pengerusi Badan ...
Beri Peluang Ph Tadbir Melaka Tak Perlu Prn Kata Idris Haron

Beri Peluang Ph Tadbir Melaka Tak Perlu Prn Kata Idris Haron

papar berkaitan - pada 5/10/2021 - jumlah : 171 hits
October 5 2021 Idris berkata pilihan raya negeri tidak perlu diadakan memandangkan pilihan raya umum ke 15 akan diadakan dalam tempoh setahun setengah sahaja lagi PETALING JAYA Pemimpin Pakatan Harapan perlu diberi peluang untuk mengambil a...
Umno Tak Hebat Mana Pun Minta Tolong Dap Di Melaka

Umno Tak Hebat Mana Pun Minta Tolong Dap Di Melaka

papar berkaitan - pada 7/10/2021 - jumlah : 252 hits
TAJUK satu laporan di sebuah portal berita berbunyi UMNO MINTA NYAWA DARIPADA DAP SELAMATKAN KERAJAAN MELAKA RAUFhttps www freemalaysiatoday com category bahasa tempatan 2021 10 06 umno minta nyawa daripada dap selamatkan kerajaan melaka de...
Ku Li Nak Hidupkan Semula Umno Lama Dakwa Umno Baru Kini Dah Hilang Taring

Ku Li Nak Hidupkan Semula Umno Lama Dakwa Umno Baru Kini Dah Hilang Taring

papar berkaitan - pada 9/10/2021 - jumlah : 461 hits
agendaily com9 10 2021Ahli Parlimen Gua Musang Tengku Razaleigh Hamzah Ahli Parlimen Gua Musang Tengku Razaleigh Hamzah mengadakan mesyuarat dengan beberapa veteran UMNO dengan hasrat menghidupkan semula UMNO lama yang diisytiharkan tidak s...
Prn Melaka Umno Gerakkan Jentera Amaran Awal Pada Idris Haron Dan Nor Azman

Prn Melaka Umno Gerakkan Jentera Amaran Awal Pada Idris Haron Dan Nor Azman

papar berkaitan - pada 16/10/2021 - jumlah : 162 hits
Oleh Nurul Aisyah DESAS desus bertiup kencang Pilihanraya Negeri Melaka akan diadakan dalam masa terdekat Menurut sumber bulan November bakal meriah dengan jentera PRN namun semua pihak akan tetap patuh pada Standard operating procedure yan...
Report Melaka Dap Chief Claims Umno Sought Its Support To Keep Sulaiman As State Chief Minister

Report Melaka Dap Chief Claims Umno Sought Its Support To Keep Sulaiman As State Chief Minister

papar berkaitan - pada 12/10/2021 - jumlah : 224 hits
Melaka state assembly speaker Datuk Seri Ab Rauf Yusoh reached out to DAP to consolidate support for Umno s Datuk Seri Sulaiman Md Ali in a last minute attempt to prevent the state government s collapse according to Tey Kok Kiew The Malaysi...
Umno Minta Nyawa Daripada Dap Selamatkan Kerajaan Melaka Dedah Rauf

Umno Minta Nyawa Daripada Dap Selamatkan Kerajaan Melaka Dedah Rauf

papar berkaitan - pada 7/10/2021 - jumlah : 392 hits
Ab Rauf Yusoh berkata beliau mengadakan pertemuan dengan pucuk pimpinan DAP Melaka bagi melakukan perundingan bertujuan menyelamatkan kerajaan negeri pimpinan Ketua Menteri Sulaiman Md Ali selain menawarkan beberapa penyelesaian PETALING JA...
Nearly 500 Lawsuits Filed Against Sabah Govt Hajiji

Kelam Kabut Semua Buat Sendiri Daler Yusof Kongsi Pengalaman Urus Isteri Pertama Kali Berpantang Di Malaysia

Vivo Malaysia Memperkenalkan Inisiatif Eksklusif Untuk Pengguna Celcomdigi Di Malaysia

Wordless Wenesday 115 Diy Baju Kurung Lama

Get To Know About And Benefits Of Bulk Sms For Business

Meet Studio Your New Favorite Way To Develop Wordpress Locally

Of Second Rate White People And Malaysia Pushing For Genocide

Buat Apa Jika Terseliuh



5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok


Berjalan Bersama Pengguna Inovasi Pengalaman Interaktif Zuhyx

The Secret To Effortless Living Collaboration With Ashdown Studio

Prof As Dakwa Tak Selamat Kunjungi Malaysia Selepas Sebar Propaganda Sokong Zionis

Fahmi Fadzil Perlu Beri Penjelasan Bukan Beri Alasan

Alhamdulillah Hujan Turun Lebat

Wajibkan Fasih Bm Untuk Dapat Warganegara Pemuda Umno