Ibu Ini Kongsikan 6 Cara Kurangkan Stres Dengan Kerja Rumah Sambil Urus Anak Kecil


Apabila bergelar seorang ibu, tanggungjawab sebenarnya makin bertambah. Dengan nak menguruskan rumah tangga, kerjaya, uruskan keperluan anak bukan sesuatu yang mudah. Tambah lagi perlu dilakukan serentak.
Bagi ibu yang mengalami situasi ini, tiba-tiba rasa stres dengan kerja rumah, sebenarnya ada cara yang boleh buatkan ibu rasa tidak serabut. Seperti perkongsian Nuraiman Zulkifli ini mungkin boleh dijadikan panduan buat anda.
6 CARA SAYA KURANGKAN STRESS DENGAN KERJA RUMAH
Alhamdulillah saya ada tiga anak umur 5 tahun girl, 3 tahun boy, dan 6 bulan girl. Cara yang saya dapat ini hasil dari pengalaman saya sendiri dekat 6 tahun berkahwin dan asbab juga saya join #mmgm founder by my mentor Zuera Burn dan segala bagai seminar, training serta buku-buku parenting yang saya baca, juga buku serta planner by Hani Mynis Allah lorongkan ilmu-ilmu ini.

Even nak menyusu anak dengan posisi yang selesa pun saya baru dapat bila masuk anak ketiga. Kalau sebelum ni sakit pinggang je memanjang walaupun siap beli bantal menyusu.
Baik, jom kita starttttt. Ini cara saya:
Bila tengok anak tumpahkan air, conteng dinding, melalak, memekik, bergaduh, buat sepah, rosakkan barang dalam rumah.
Bila nak bertukar hijau je, tarik nafas dalam-dalam. Buat beberapa kali. Ingat yang mereka ini juga manusia, ada perasaan, ada hati, dan mereka masih tidak tahu mana betul dan salah dan kita masih perlu ingatkan mereka baaaaaanyakkkkkk kali. Sabarrrrrrrrr.
And that doesn’t mean takkan terlepas situasi di mana mak-mak ni akan bertukar hijau juga. Cuma cara cope with the situation itu yang improved. Just chill and be forgiving of yourself. Jangan sabotaj diri sendiri. Bersedia untuk minta maaf dengan anak, dan say i love you. Okay, jomm saya kongsi cara saya handle kerja rumah.

1) DISHES
Bab kemas dan masak saya okay lagi, bab basuh pinggan dan segala periuk kuali saya surrender.
Jadi saya akan susun elok-elok dalam sinki atau boleh juga letak dalam besen besar bawah sinki jika sinki ada satu sahaja atau nak bagi nampak kuanter clear. Basuh sama ada pagi lepas masak (jika anak-anak belum bangun) atau malam sebelum tidur.

2) MASAK
Saya akan masak sekali je sehari untuk break fast, lunch dan dinner. Jika tak sempat, beli je. Purata dalam sebulan dua kali akan makan outside food. Jarang dine in sebab pada saya sangat renyah dan bazir banyak masa kat situ. Tapi okay je sekali sekala.
Saya invest beli air fryer dan pressure cooker untuk cepat masak, termasuk food processor untuk buat pes termasuk pes ibu sambal dan segala bagai pes. Jadi blender saya guna untuk buat protein smoothie, penkek dan juga bubur baby.
Bubur baby saya masak 3 hari sekali, letak siap-siap dalam bekas/plastik kecil untuk sekali makan. Bila nak suap baby, nanti just panaskan je.
3) KAIN BAJU
Saya invest beli dryer, mesin basuh dan dryer memang akan run selang sehari. Ini cara saya untuk jimat masa kerana anak-anak kecil dan baby sehari at least 3 pasang baju mereka pakai.
Dan saya juga selalu salin baju kerana kerap basah bau susu kerana menyusu baby. Hari laundry, susun baju yang dah siap basuh.
Baju yang dah siap basuh sebelum dilipat, saya masukkan ke dalam bakul mengikut tuan. Maksudnya jika ada 5 ahli keluarga, ada 5 bakul lah. Saya just angkat & letak bakul-bakul tu dekat kawasan depa. Kalau ada masa, lepas asing, saya scan dulu yang mana nak lipat dan sangkut. Saya akan dahulukan yang sangkut. Baru saya lipat.

4) MAINAN
Dulu saya suka beli mainan anak-anak, sehingga kan satu tahap saya ingatkan mainan itu boleh ganti saya.
Actually bila kita beli mainan tu, kita perlu main dulu, biar mereka tengok dan perhati. Kemudian, mereka akan main bersama-sama dengan kita pula. That’s the point of mainan.
Lepas tu jika mereka nak main sendiri, silakan
Lagi satu, perasan tak? Anak-anak ni, mainan banyak tapi mereka lebih suka main barang dalam rumah. Betul?
Itu lagi bagus sebenarnya, lagi kurang mainan akan buat mereka jadi lagi kreatif. Contoh, anak-anak saya kutip semua bantal dalam rumah dan buat macam khemah. Atau mereka susun kerusi jadikan macam kereta api. Kita tengok pun seronok nak main sekali tapi kalau badan dah besar macam gajah dan takde energy macam mana nak layan anak-anak main. Ehh 😅😅
Jadi, saya akan kumpul semua mainan dan letak dalam kotak. Setelah 3 bulan macam tu dan tiada siapa mencari mainan tu, dah boleh let go. Mainan yang tak cukup part, tercabut, missing semua saya kutip buang.
5) RUMAH
Rumah saya tak banyak barang dan perabot. Jadi kurang barang untuk dibersihkan dan diuruskan.
Set masa 10 minit setiap pagi dan malam untuk kemas rumah. Cara saya, guna 2 buah bakul kain baju yang besar, sarungkan plastik sampah, satu untuk masukkan segala mainan atau apa saja barang yang tidak berada di tempatnya. Satu lagi untuk sampah.
Angkut kedua-dua bakul tu dan kutip semua yang ada bermula dari ruang tamu, ruang makan, dapur dan last sekali bilik tidur. Esoknya, boleh buang je terus sampah dan barang-barang serta mainan boleh letak kembali ke tempatnya.

Sebulan sekali atau dua minggu sekali, declutter things. Buang yang dah expired atau sudah tidak digunakan lagi.
Ingat yang setiap harta benda kita yang ada akan disoal nanti, adakah bermanfaat (digunakan) atau sekadar perhiasan (pembaziran). Nauzubillah.
Setiap ruang saya sediakan lazy box. Barang yang letak merata saya letak je dalam tu. Bila ada masa baru saya akan kemas. Kalau barang hilang pun semua orang dah tau mana nak cari. Yang ni bukan stress je hilang, rasa nak marah & sakit hati pun kurang.
6) DELEGATE
Bahagikan kerja rumah. Anak-anak yang dah faham contoh anak saya umur 3 dan 5 tahun dah boleh masukkan baju dalam mesin basuh, dan tolong kutip mainan masuk dalam kotak.
Dulu saya seorang yang buat kerja rumah, lepas tu salahkan suami la tak buat apa-apa. Tapi silap saya, saya tak delegate. Kerja rumah perlu buat sama-sama. Anak buat sama-sama kan, kerja rumah pun buat lah sama-sama.
Sunnah Nabi kan, Nabi sendiri jahit baju baginda yang terkoyak. Kalau bab kahwin laju je, bab rumah tangga ni pun kena ikut juga.
Jangan bazirkan kudrat seorang lelaki yang gagah perkasa tu ya. Puji mereka setiap kali lepas cuci pinggan, bantu basuh baju dalam mesin, bersihkan sesawang, cuci kipas atau mop lantai dan sebagainya.
Sampai satu tahap, jangan terperanjat suami tu boleh memasak tau. Akhir sekali, take your time. Ubah sikit-sikit terutama sekali jika melibatkan orang lain selain diri kita sendiri. Try and error dan adjust mengikut kesesuaian masing-masing. InsyaaAllah semoga dipermudahkan semuanyaaaa.
#coachnuraiman
Kredit: Nuraiman Zulkifli

(Pa&Ma D Parents adalah komuniti yang menghimpunkan semua yang bergelar ibu bapa & diwujudkan sebagai menyokong perjalanan mereka sepanjang membesarkan anak di era milenium dan akan berkongsi info, artikel dan pelbagai promo aktiviti or event dianjurkan oleh Pa&Ma. Join channel Telegram Pa&Ma D Parents (https://t.me/pamadparents)
The post Ibu Ini Kongsikan 6 Cara Kurangkan Stres Dengan Kerja Rumah Sambil Urus Anak Kecil appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/ibu-ini-kongsikan-6-cara-kurangkan-stres-dengan-kerja-rumah-sambil-urus-anak-kecil/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Cara Rangsang Otak Anak 0 7 Tahun Tanpa Stress Anak Lebih Bijak Walaupun Belajar Di Rumah

Cara Rangsang Otak Anak 0 7 Tahun Tanpa Stress Anak Lebih Bijak Walaupun Belajar Di Rumah

papar berkaitan - pada 11/7/2021 - jumlah : 381 hits
Ramai ibu bapa yang mula risau dengan perkembangan anak lebih lebih lagi anak yang bakal masuk darjah satu pada tahun hadapan Jadi bagaimana cara untuk pastikan perkembangan mereka seiring dengan usia Ikuti perkongsian ini RANGSANG OTAK ANA...
Anak Dalam Stroller Ibu Gigih Jual Tisu Mask Tepi Jalan Sambil Angkat Sepanduk

Anak Dalam Stroller Ibu Gigih Jual Tisu Mask Tepi Jalan Sambil Angkat Sepanduk

papar berkaitan - pada 16/7/2021 - jumlah : 319 hits
Ramai yang tidak menjangkakan wabak COVID 19 ini mengubah kehidupan seluruh rakyat di dunia Jika sebelum ini susah sekalipun tetap boleh keluar mencari rezeki untuk dinikmati bersama ahli keluarga Namun dah hampir 2 tahun keadaan ini seolah...
Tak Akan Hilang Kelelakian Anak Bila Buat Kerja Rumah Jangan Manjakan Anak Lelaki Berlebihan

Tak Akan Hilang Kelelakian Anak Bila Buat Kerja Rumah Jangan Manjakan Anak Lelaki Berlebihan

papar berkaitan - pada 15/7/2021 - jumlah : 246 hits
Dalam mendidik anak anak bukanya mudah Lebih lebih lagi nak mendidik anak lelaki menjadi seorang yang bertanggungjawab dan tidak manja berlebihan sehingga urusan rumah yang mudah pun tidak tahu bagaimana nak diselesaikan Kenapa sangat penti...
Biar Anak Buat Kerja Rumah Bukan Susahkan Anak Tapi Ajar Dia Ringan Tulang

Biar Anak Buat Kerja Rumah Bukan Susahkan Anak Tapi Ajar Dia Ringan Tulang

papar berkaitan - pada 15/7/2021 - jumlah : 363 hits
Sekali suruh tak jalan berkali kali ibu beri arahan baru anak nak bangun Rungutan semacam ini selalu kita dengar dari mak mak Mendidik anak melakukan kerja rumah seharusnya dimulakan dari awal lagi Lebih lebih lagi di musim PKP ini ajarlah ...
Ibu Tabah Teruskan Hidup Selepas Anak Terkorban Akibat Covid 19

Ibu Tabah Teruskan Hidup Selepas Anak Terkorban Akibat Covid 19

papar berkaitan - pada 14/7/2021 - jumlah : 221 hits
Anak bongsu yang menjaganya selama ini tewas akibat Covid 19 selepas dua minggu bertarung di hospital Ibu kepada Eddy Aminah Ibrahim 74 kini ditemani kucing kucing peninggalan anaknya Mohd Kamil Affendi yang meninggal dunia akibat Covid 19 ...
Demi Tunaikan Permintaan Anak Kecil Kedai Bakeri Ni Bermurah Hati Jual Kek Rm5 30 Sahaja Murah Rezeki

Demi Tunaikan Permintaan Anak Kecil Kedai Bakeri Ni Bermurah Hati Jual Kek Rm5 30 Sahaja Murah Rezeki

papar berkaitan - pada 27/7/2021 - jumlah : 323 hits
Permintaan anak anak selalu buat ibu rasa lemah Walau macam mana susah pun seorang ibu sebolehnya tetap mahu menunaikan hasrat anak kecilnya Kisah seorang ibu yang ingin membelikan kek hari jadi dengan kekangan duit yang tidak mencukupi akh...
Setelah Solat Istikharah Ini Terbaik Buat Anak Syurga Kami Jumpa Ibu Ayah Di Sana Sayang

Setelah Solat Istikharah Ini Terbaik Buat Anak Syurga Kami Jumpa Ibu Ayah Di Sana Sayang

papar berkaitan - pada 12/7/2021 - jumlah : 268 hits
Ibu mana yang tak sedih saat dapat tahu bayi yang dikandung mempunyai masalah Semua itu diketahui selepas melakukan detail scan dan bermulalah perjalanan anak syurga ini Walaupun awalnya sedih kerana perlu buat keputusan melahirkan bayi awa...
Anak Dah 3 Tahun Tapi Tak Pandai Bercakap Ibu Sila Kenal Pasti Tanda Lewat Pertuturan Ini

Anak Dah 3 Tahun Tapi Tak Pandai Bercakap Ibu Sila Kenal Pasti Tanda Lewat Pertuturan Ini

papar berkaitan - pada 10/7/2021 - jumlah : 275 hits
Pastinya akan hadir rasa bimbang apabila si kecil masih sukar bertutur walaupun sudah berusia 3 tahun Bertenang ada cara mengatasi anak lambat bercakap yang boleh dicuba Lewat pertuturan Secara amnya seorang kanak kanak yang berusia 2 tahun...
Sweetnya 13 Gaya Sedondon Selebriti Bersama Anak Kecil Sambut Hari Raya Korban

Sweetnya 13 Gaya Sedondon Selebriti Bersama Anak Kecil Sambut Hari Raya Korban

papar berkaitan - pada 21/7/2021 - jumlah : 475 hits
Walaupun negara masih lagi dalam tempoh Perintah Kawalan Pergerakan namun umat islam tetap menyambut hari raya korban walaupun tiada aktiviti ziarah dibenarkan dan perlu duduk di rumah sahaja Ianya bukanlah penghalang untuk kita tidak merai...
Special Zones Can Help Johor Surpass Other States Economically Says Pm

Melaka Signs Tourism Advertising Deal With Chinese Media Company

Ringgit Closes Higher As Us Dollar Index Declines

Anak Batuk Lama Sangat Jangan Biarkan Kesan Pada Anak Ni Mak Ayah Kena Tahu

Ultimate Guide To Ghibli Park

Tanding Pakaian Janda Kerja Gila 1 Mei Tuntut Naik Gaji

Boycott Gone Sour Malays Returning To Mcdonald S Insulted And Called Dogs Pigs By Fellow Malays

Tips For Achieving Your Saving Goals



Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia

10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online

10 Drama Thailand Thai Drama Terbaru Best Juga Tersedia Online


Sambutan Birthday Ke 9 Nur Wardina Soffea

Puding Jagung Yang Sedap

Play88 Online Slots The Evolution Of Graphics And Sound Effects

Iltizam Anak Selangor Aka Anas Yawas Pengganti Tawas

Perkhidmatan Senarai Kiosk Kwsp

Wee Barking Up The Wrong Tree