Hanya Dua Minggu Sahaja Lagi Spm Kenapa Masih Tutup Sekolah


 

Menteri Pendidikan, Mohd Radzi Md Jidin digesa tampil menjelaskan sendiri tentang penamatan sesi persekolahan bersemuka untuk calon dua peperiksaan utama pada 9 Februari ini.
Ahli Parlimen Simpang Renggam, Maszlee Malik membuat gesaan itu selepas makluman oleh Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM) berhubung hal itu, membabitkan calon Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) dan Sijil Vokasional Malaysia (SVM), ketika tarikh peperiksaan berbaki kira-kira dua minggu lagi.
Kata Maszlee yang merupakan bekas menteri pendidikan, seperti ibu bapa dan calon-calon peperiksaan, dia sendiri turut tertanya-tanya sebab keputusan sedemikian dibuat.
Meskipun yakin KPM mempunyai alasan dan sebab tersendiri berdasarkan data, suasana terkini, serta maklumat daripada Majlis Keselamatan Negara dan Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM), pada pandangannya, rakyat sebenarnya mahukan penjelasan daripada menteri sendiri.
“Isu utamanya ialah penjelasan dari pihak menteri.
“Sehingga kini menteri hanya menyerahkan kepada para pegawai kementerian mewakili KPM untuk muncul di kaca televisyen untuk bersoal jawab dan berdialog berkaitan isu-isu pengoperasian […],”
Sedangkan, katanya, dalam suasana kegawatan pendidikan ketika musim Covid-19, rakyat lebih ingin melihat kepimpinan dan kewibawaan menteri untuk berhadapan dengan rakyat dan membuat penjelasan melalui dialog terbuka.
“Itu akan dapat menenangkan suasana,” katanya lagi.
Berdasarkan satu pekeliling bertarikh 4 Februari, KPM mengumumkan sesi persekolahan bersemuka bagi calon SPM dan SVM tahun 2020 berakhir pada 9 Februari bagi memberi ruang kepada pelajar untuk membuat persediaan kendiri sebelum peperiksaan bermula pada 22 Februari.
Ini selepas pada Januari, KPM mengumumkan sesi persekolahan bersemuka yang sepatutnya bermula 20 Jan lalu hanya membabitkan pelajar yang akan mengambil peperiksaan utama, termasuklah SPM dan SVM, selepas kes Covid-19 terus mencatatkan peningkatan.
Ini menjadikan calon-calon bagi dua peperiksaan berkenaan hanya menghadiri persekolahan secara bersemuka selama hampir tiga minggu sahaja, sebelum melakukan persediaan kendiri untuk dua minggu, dan kemudian akan menghadapi peperiksaan.
Selain SPM dan SVM, persekolahan secara bersemuka turut melibatkan calon Sijil Kemahiran Malaysia (SKM), Sijil Tinggi Persekolahan Malaysia (STPM), Sijil Tinggi Agama Malaysia (STAM) dan Diploma Vokasional Malaysia (DVM) dan peperiksaan setaraf yang lain.
Pelajar-pelajar lain pula akan belajar menerusi kelas dalam talian di rumah masing-masing, di bawah kaedah pengajaran dan pembelajaran di rumah (PdPR).
Beri pilihan
Mengulas hal sama, ahli parlimen Kulai merangkap bekas timbalan menteri pendidikan, Teo Nie Ching sekali lagi menegaskan pendiriannya bahawa KPM tidak harus menggunakan pendekatan sama untuk semua situasi.
Meskipun mengakui penutupan sekolah di zon merah hampir tidak dapat dielakkan, bekas timbalan menteri pendidikan itu mempertikaikan apakah keperluan untuk turut menutup sekolah di zon hijau.
“Bagi saya, pilihan mestilah diberikan. Untuk kawasan yang hampir mustahil diadakan pembelajaran dalam talian, bagilah pilihan untuk dibuat kelas fizikal.
“KPM harus berhenti berfikir yang merekalah yang paling tahu. Sebenarnya, PPD (pejabat pendidikan darah) lebih tahu tentang kaedah yang paling sesuai buat mereka,”
Di media sosial, KPM beberapa kali dibidas ekoran pengumuman serta perubahan dasar pada saat akhir berkaitan sesi persekolahan, sehingga dikatakan menyusahkan ibu bapa, pelajar dan guru.
Pengerusi Jawatankuasa Khas Pendidikan Parlimen Malaysia, Jalaluddin Alias pula mengakui dia ada menerima banyak aduan daripada orang ramai yang menzahirkan rasa gelisah ekoran keputusan KPM itu.
“Apakah motif utama pihak KPM membenarkan para calon tersebut ‘bercuti’ selama 14 hari sebelum berlangsungnya SPM/SPMV atas alasan bersedia kendiri?
“Apakah kaedah yang akan digunakan oleh guru dalam tempoh 14 hari sebelum peperiksaan ini untuk membantu pelajar?” soal ahli parlimen Jelebu itu dalam kenyataan di Facebook.

 
Malah, Jalaluddin turut mencadangkan agar graf markah bagi peperiksaan SPM dan SVM diturunkan, ekoran situasi yang terpaksa dihadapi calon sepanjang tahun lalu, gara-gara Covid-19.
“Lembaga Peperiksaan Malaysia dan KPM wajar mempertimbangkan untuk menurunkan graf markah bagi kedua-dua peperiksaan awam ini, memandangkan sesi pembelajaran dan pengajaran mereka sangat-sangat terganggu pada tahun lalu,” katanya lagi.
Sekolah di seluruh negara mula ditutup sejak pelaksanaan perintah kawalan pergerakan (PKP) pada Mac tahun lalu, dan persekolahan beralih kepada PdPR, sebelum sekolah dibuka semula Julai tahun lalu.
Ekoran gelombang ketiga Covid-19 serta pelaksanaan semula PKP, sekolah ditutup semula pada November tahun lalu.
Berdasarkan pekeliling oleh Ketua Pengarah Pelajaran Habibah Abdul Rahim buat semua ketua bahagian dan pengarah pendidikan negeri itu, ada dinyatakan bahawa calon SPM dan SVM yang tinggal di asrama boleh kekal berada di asrama.
Bagaimanapun pelajar asrama tetap dibenarkan mahu pulang ke rumah menyambut Perayaan Tahun Baharu Cina, tertakluk kepada arahan perintah kawalan pergerakan (PKP), dan sekembalinya ke asrama selepas itu, mereka akan diasingkan 10 hari dan mengambil peperiksaan di bilik khas dalam tempoh itu.
Bagi pelajar yang mahu kekal di rumah pula, mereka dibenarkan menduduki peperiksaan sebagai calon menumpang di pusat peperiksaan yang berhampiran.
The post Hanya dua minggu sahaja lagi SPM, kenapa masih tutup sekolah? appeared first on MYKMU.NET.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://mykmu.net/2021/02/06/hanya-dua-minggu-sahaja-lagi-spm-kenapa-masih-tutup-sekolah/?utm_source=rss&utm_medium=rss&utm_campaign=hanya-dua-minggu-sahaja-lagi-spm-kenapa-masih-tutup-sekolah

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Sudah 2 Minggu Anak Sekolah Ibu Bapa Masih Menggagau Cari Buku Teks

Sudah 2 Minggu Anak Sekolah Ibu Bapa Masih Menggagau Cari Buku Teks

papar berkaitan - pada 3/2/2021 - jumlah : 192 hits
Kedai buku kehabisan stok dan ibu bapa berusaha mencari di merata tempat untuk mendapatkan buku teks bagi anak mereka PETALING JAYA Selepas dua minggu sesi persekolahan bermula ramai ibu bapa masih tercari cari buku teks untuk anak mereka b...
Ikea Tawarkan Penghantaran Terus Ke Rumah Anda Dengan Hanya Rm10 Sahaja

Ikea Tawarkan Penghantaran Terus Ke Rumah Anda Dengan Hanya Rm10 Sahaja

papar berkaitan - pada 9/2/2021 - jumlah : 298 hits
Sebab saya nampak tawaran penghantaran RM10 sahaja daripada IKEA ni jadi saya sempat la beli beberapa barang yang kebetulannya keperluan untuk kegunaan di rumah Sekarang musim pandemik COVID 19 dan ditambah lagi had pergerakan melalui araha...
Hanya Parti Tempatan Sarawak Sahaja Bertanding Pada Prn Nanti Karim

Hanya Parti Tempatan Sarawak Sahaja Bertanding Pada Prn Nanti Karim

papar berkaitan - pada 10/2/2021 - jumlah : 188 hits
KUCHING Gabungan Parti Sarawak tidak akan berunding dengan parti parti komponen dalam Perikatan Nasional dalam meletakkan calon pada Pilihan Raya Negeri Ke 12 Naib Presiden Parti Pesaka Bumiputera Bersatu Datuk Abdul Karim Rahman Hamzah ber...
India Pengetua Sekolah Bunuh Dua Anak Atas Nasihat Pengamal Ilmu Hitam

India Pengetua Sekolah Bunuh Dua Anak Atas Nasihat Pengamal Ilmu Hitam

papar berkaitan - pada 28/1/2021 - jumlah : 306 hits
Hyderabad Seolah olah dirasuk syaitan seorang ibu sanggup menghentak mati dua anak gadisnya atas nasihat pengamal ilmu hitam Lebih menyayat hati bapa gadis berusia 20 an itu hanya menyaksikan anaknya dibunuh di depan mata Gulf News melapork...
Perintah Kawalan Pergerakan Di Sambung Dua Minggu Lagi Bermula 5 Feb Hingga 18 Feb Ini

Perintah Kawalan Pergerakan Di Sambung Dua Minggu Lagi Bermula 5 Feb Hingga 18 Feb Ini

papar berkaitan - pada 2/2/2021 - jumlah : 165 hits
PETALING JAYA Perintah Kawalan Pergerakan disambung kepada tempoh dua minggu lagi iaitu bermula 5 Februari ini hingga 18 Feruari 2021 di seluruh negara Menteri Kanan Keselamatan Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob berkata setelah perbincangan di...
Kucing Dibunuh Kepalanya Dipotong Sebelum Dilapah Dijual Owner Buat Laporan Polis Hanya Ketawa Sahaja

Kucing Dibunuh Kepalanya Dipotong Sebelum Dilapah Dijual Owner Buat Laporan Polis Hanya Ketawa Sahaja

papar berkaitan - pada 28/1/2021 - jumlah : 1406 hits
The ReporterWarga media sosial digemparkan dengan kes pembunuh kejam terhadap kucing kucing di Kota Medan Indonesia Kucing kucing yang ditangkap dibunuh dan kepalanya dipotong sebelum dilapah serta dagingnya dijual di pasar Kes itu didedahk...
Tudingan Akhir Karangan Spm Pelibatan Anda Untuk Menceriakan Sekolah

Tudingan Akhir Karangan Spm Pelibatan Anda Untuk Menceriakan Sekolah

papar berkaitan - pada 5/2/2021 - jumlah : 240 hits
Murid memainkan peranan yang penting untuk merealisasikan konsep Sekolahku Syurgaku Bincangkan peranan anda untuk menjayakan konsep tersebut Pendahuluan Cerita yang tular di dalam media sosial tentang keindahan landskap kawasan sekolah di S...
Covid 19 10 Lagi Sekolah Rendah Di Kuala Terengganu Diarah Tutup

Covid 19 10 Lagi Sekolah Rendah Di Kuala Terengganu Diarah Tutup

papar berkaitan - pada 25/1/2021 - jumlah : 175 hits
Astro AwaniJanuari 25 2021 Terdahulu dua buah sekolah iaitu SK Sultan Sulaiman 1 dan SK Paloh ditutup selama 14 hari bagi proses sanitasi ekoran terdapat lapan kes positif COVID 19 dikesan Gambar failKUALA TERENGGANU Sebanyak 10 buah sekola...
Malang Dr M Masih Tidak Mahu Pikul Kesalahan Letak Jawatan Pm

Malang Dr M Masih Tidak Mahu Pikul Kesalahan Letak Jawatan Pm

papar berkaitan - pada 5/2/2021 - jumlah : 189 hits
Buat pertama kali veteran DAP Lim Kit Siang secara berterus terang menyatakan tindakan Tun Dr Mahathir Mohamad meletakkan jawatan sebagai perdana menteri tahun lalu sehingga Kerajaan Pakatan Harapan tumbang merupakan satu keputusan yang sal...
Court Allows Forfeiture Of Rm1 1mil From Illegal Deposit Taking Scheme Investors

Wanita Mca Calls On Govt To Tackle Brain Drain Generate Job Opportunities

Keningau Fa Buat Kejutan Gol Awal

Gsk Raya Open House Dan Minggu Imunisasi Sedunia

The Dab 1a A Limited Edition Electric Production Motorcycle From France

Muda Slams Pro Israel Us Professor S Remark At Local Varsity Talk

Beli Rak Rempah 3 Tingkat

Nearly 500 Lawsuits Filed Against Sabah Govt Hajiji



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan


Easy Ways To Overcome Spotify Errors And Slowness On Iphone Android

5 Simptom Gerd Paling Umum Yang Perlu Korang Ketahui

Fostering Critical Thinking In Our Children

Pantang Larang Berbincang Buat Tafsiran Sendiri Ayat Ayat Al Quran Yang Dipegang Kuat

Golden Lounge International Kuala Lumpur International Airport An Overview

Karakteristik Generasi Z Memahami Cara Mereka Mendapatkan Informasi