Hanya 1 Cara Halang Kluster Mahkamah Kembali Berkuasa Kalahkan Bn Di Johor Kata Muhyiddin


freemalaysiatoday.com
FMT Reporters
-February 11, 2022 4:35 PM
Bekas Perdana Menteri Muhyiddin Yassin berkata, satu cara untuk menghalang ‘kluster mahkamah’ kembali berkuasa adalah dengan mengalahkan Barisan Nasional pada PRN Johor.
PETALING JAYA: Bekas Perdana Menteri Muhyiddin Yassin mendakwa satu-satunya cara untuk menghalang “kluster mahkamah” daripada kembali berkuasa ialah dengan mengalahkan Barisan Nasional (BN) pada pilihan raya negeri (PRN) Johor.

“Jika parti mereka menang PRN Johor, mereka akan mendesak Perdana Menteri membubarkan Parlimen supaya pilihan raya umum pula dapat diadakan.

“Ismail Sabri Yaakob adalah Perdana Menteri tetapi yang menguasai Umno adalah Presiden Umno (Ahmad Zahid Hamidi). Apabila Parlimen dibubarkan, yang berkuasa menentukan calon yang akan bertanding dan mengetuai parti dalam pilihan raya adalah Presiden, bukan Perdana Menteri,” katanya di Facebook.

Beliau berkata, jika BN kembali menang pada pilihan raya umum (PRU) dan menguasai Putrajaya, secara lazimnya yang akan diangkat sebagai Perdana Menteri ialah Presiden Umno.

“Jika ini berlaku, maka lengkaplah perancangan kluster mahkamah. Mereka akan kembali berkuasa dan selesailah masalah mereka,” katanya.

Walaupun tidak menamakan individu yang dimaksudkan sebagai “kluster mahkamah”, namun ia merujuk kepada kumpulan pemimpin Umno yang sedang dibicarakan atas tuduhan pecah amanah dan salah guna kuasa membabitkan bekas Perdana Menteri Najib Razak dan Zahid.

Muhyiddin mengakui beliau menjadi Perdana Menteri sebelum ini selepas disokong Ahli Parlimen Umno, termasuk daripada “kluster mahkamah”.

“Saya tidak minta untuk jadi Perdana Menteri. Saya tidak pernah berkempen pun untuk jadi Perdana Menteri,” katanya.

Katanya, selepas menjadi Perdana Menteri, beliau menyedari bahawa sokongan daripada kluster mahkamah sebenarnya “ada udang di sebalik batu”.

“Selang beberapa hari selepas saya dilantik menjadi Perdana Menteri, kluster mahkamah ini berjumpa saya meminta campur tangan dalam kes mereka supaya dibebaskan. Saya katakan tidak kepada mereka kerana saya tidak mahu mengkhianati sumpah dan amanah jawatan saya sebagai Perdana Menteri.

“Sejak dari itulah, bermulanya gerakan kluster mahkamah ini untuk menjatuhkan saya. Mereka berharap apabila saya jatuh, mereka akan menguasai semula kerajaan. Dengan menguasai kerajaan mereka fikir masalah mereka boleh diselesaikan,” katanya.

Muhyiddin berkata, namun perancangan itu masih belum berhasil kerana PN masih lagi merupakan sebahagian daripada kerajaan persekutuan.

“…dan sokongan PN kepada Perdana Menteri daripada Umno adalah dengan syarat Perdana Menteri tidak mencampuri urusan mahkamah,” katanya.

Katanya, satu cara untuk kumpulan ini kembali berkuasa ialah dengan menumbangkan kerajaan negeri yang dibentuk melalui gabungan dengan PN supaya diadakan PRN.

“Apabila diadakan pilihan raya dan jika parti mereka menang, kepimpinan parti yang diterajui oleh kluster mahkamah akan dilihat semakin kuat dan berpengaruh. Strategi ini bermula selepas BN menang PRN Melaka. Mereka berasa cukup yakin bahawa rakyat telah kembali menyokong mereka walaupun BN hanya mendapat 38.5% undi.

“Mereka memilih Johor kerana Johor dikatakan negeri kubu kuat Umno. Jika parti mereka menang PRN Johor, mereka akan mendesak Perdana Menteri membubarkan Parlimen supaya pilihan raya umum pula dapat diadakan,” katanya.

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wak-labu.blogspot.com/2022/02/hanya-1-cara-halang-kluster-mahkamah.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Strategi Mengadakan Prn Untuk Umno Pastikan Kluster Mahkamah Kembali Berkuasa

Strategi Mengadakan Prn Untuk Umno Pastikan Kluster Mahkamah Kembali Berkuasa

papar berkaitan - pada 12/2/2022 - jumlah : 155 hits
Langkah sengaja mengadakan pilihan raya negeri yang bermula di Melaka adalah untuk UMNO memastikan Kluster Mahkamah kembali berkuasa dan menunjukkan mereka kembali berpengaruh kata Tan Sri Muhyiddin Yassin Pengerusi Perikatan Nasional itu b...
Pn Muktamad Bahagi Kerusi Calon Prn Johor Minggu Depan Kata Muhyiddin

Pn Muktamad Bahagi Kerusi Calon Prn Johor Minggu Depan Kata Muhyiddin

papar berkaitan - pada 1/2/2022 - jumlah : 145 hits
February 1 2022 Ramai calon Perikatan Nasional yang berkelayakan untuk bertanding dalam PRN Johor sehinggakan sukar untuk membuat pilihan menurut Muhyiddin Yassin KUALA LUMPUR Perikatan Nasional akan memuktamadkan pembahagian kerusi dan cal...
Apakah Warga Johor Sudah Tidak Waras Untuk Mengizinkan Kroni Kluster Mahkamah Dan Banduan Untuk Urus Negeri Johor

Apakah Warga Johor Sudah Tidak Waras Untuk Mengizinkan Kroni Kluster Mahkamah Dan Banduan Untuk Urus Negeri Johor

papar berkaitan - pada 11/2/2022 - jumlah : 192 hits
Johor sewajarnya menjadi Negeri yang PALING bersih dengan mengenepikan nostalgia umno lahir di Johor Perubahan sementara dan pengorbanan perlu DIBUAT oleh warga Johor dengan MENGHUKUM umno selagi mereka tidak berubah TunJUKAN kuasa rakyat d...
Poda Kalau Masih Anggap Johor Kubu Kuat Umno Kata Muhyiddin

Poda Kalau Masih Anggap Johor Kubu Kuat Umno Kata Muhyiddin

papar berkaitan - pada 17/2/2022 - jumlah : 209 hits
freemalaysiatoday com February 17 2022 12 09 AMMuhyiddin Yassin menyifatkan Johor bukan lagi kubu kuat Umno dan Barisan Nasional kerana parti itu telah tumbang dalam pilihan raya umum lalu termasuk hilang kuasa di Putrajaya PETALING JAYA Pe...
2 Menteri Bersatu Masuk Umno Hanya Perang Psikologi Prn Johor Kata Hamzah

2 Menteri Bersatu Masuk Umno Hanya Perang Psikologi Prn Johor Kata Hamzah

papar berkaitan - pada 11/2/2022 - jumlah : 199 hits
freemalaysiatoday com February 10 2022 2 06 PMHamzah Zainudin berkata perang psikologi orang politik adalah untuk kepentingan parti mereka PUTRAJAYA Setiausaha Agung Bersatu Hamzah Zainudin berkata spekulasi dua menteri daripada parti itu a...
Kasihan Muhyiddin Tiada Modal Kluster Mahkamah Bertanding Pun Tidak

Kasihan Muhyiddin Tiada Modal Kluster Mahkamah Bertanding Pun Tidak

papar berkaitan - pada 12/2/2022 - jumlah : 145 hits
Naib Presiden Umno Mohamed Khaled Nordin menyifatkan Muhyiddin Yassin sebagai individu ketandusan kecerdasan kerana terus menyerang pemimpin Umno yang digelarnya kluster mahkamah sedangkan tiada seorang pun bertanding dalam pilihan raya neg...
Hanya Tun Mahathir Berjuang Melawan Kluster Mahkamah Dari Kuasai Negara

Hanya Tun Mahathir Berjuang Melawan Kluster Mahkamah Dari Kuasai Negara

papar berkaitan - pada 18/2/2022 - jumlah : 179 hits
TIGA hari lepas Tun Dr Mahathir Mohamad mengingatkan pengundi Johor bahawa PRN Johor adalah MUSLIHAT kluster Mahkamah mahu menguasai Kerajaan dalam usaha mahu melepaskan diri dari menrengkuk dalam PENJARA Dalam keadaan masih belum sembuh se...
Enggan Bersekongkol Dengan Kluster Mahkamah Punca Muhyiddin Dijatuhkan

Enggan Bersekongkol Dengan Kluster Mahkamah Punca Muhyiddin Dijatuhkan

papar berkaitan - pada 17/2/2022 - jumlah : 111 hits
satuberita myBy February 17 2022Muhyiddin selepas berucap di Pentas Perikatan Nasional Dewan Undangan Negeri Tenggaroh PRN Johor di perkarangan Learning Centre Sentuhan Kasih Felda Tenggaroh 3 Mersing malam iniOleh ABU UBAIDILLAH RAHMANTAN ...
Sop Prn Johor Hampir Selesai Kata Khairy

Sop Prn Johor Hampir Selesai Kata Khairy

papar berkaitan - pada 4/2/2022 - jumlah : 144 hits
BERNAMA KKM masih meneliti SOP PRN Johor dari segi penilaian risiko memandangkan pilihan raya itu akan dilaksanakan dalam persekitaran berbeza berbanding PRN Melaka dan Sarawak Petugas kesihatan melakukan sanitasi ketika pembuangan undi sew...
Selepas 20 Tahun Jepun Perkenal Wang Kertas Baharu

It Is A Great Achievement

The Best Of Celebrity Legs And Feet In Tights Vol 74 The Red White And Blue 2024

5 Star Hotel Kuala Lumpur Malaysia Top Luxury Kl

Enjoying View While It Lasts

Pengeluaran Melalui Akaun Gap Di Gold Atm

6 Cara Import Barang Dari China Bagi Pemula Melalui Jasa Import

Upscale Retirement Homes In Malaysia A Double Edged Sword



Info Sinopsis Kutipan Filem Kutukan Ilmu Hitam Waruga Black Magic Curse 2024 Kini Di Netflix Malaysia

5 Tumbuhan Berbentuk Aneh Yang Menyerupai Organ Manusia

Info Dan Sinopsis Filem Pemandi Jenazah The Corpse Washer 2024 Kini Di Netflix Malaysia

Berapakah Tahap Kepanasan Suhu Api Dapur Gas Anda

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Dedaun Hijau Di Angin Lalu Slot Megadrama Astro Ria


Sarapan

Unlawful Oppressive For Pm Anwar Ibrahim To Use Mcmc To Protect His Personal Reputation

Iklim Ganas Ancaman Kepada Kesuburan Manusia

Skmm Tidak Tahan Hanya Rakam Percakapan Hishamuddin Rais

Saya Tiada Masalah Menangis Depan Kamera Nabila Huda Maklum Bakal Bawa Watak Penyondol Dalam Drama Baharu

Nampak Penyayang Dan Lembut Dengan Anak Anak Video Raya Terakhir Nabil Zamanhuri Undang Sebak Netizen