Furong Town Kota Purba Air Terjun

Setelah  melawat Zhangjiajie National Park, kami meneruskan perjalanan  ke Furong Town pada hari kelima. Kami bertolak pada jam 09:00 pagi, cadangan kami ke Yellow Stone Village dahulu sebelum berangkat, namun disebabkan hari itu hujan, kami terus melanjutkan perjalanan ke Furong Town dengan menyewa sebuah van. Furong Town merupakan bandar purba dan menjadi terkenal setelah pengambaran filem pecah panggung "Furong Town" dilakukankan di sini. Nama asal bandar ini adalah  Wangcun Village turut bertukar kepada Furong Village akibat popularity filem tersebut. Dalam perjalanan ke bandar ini, kami singgah sebentar di Ladang Kiwi yang sedang mengeluarkan hasil.

Perjalanan ke Furong Town mengambil masa sekitar sejam setengah dan kami sampai di sana pada jam 11:00 pagi. Kami menyewa sebuah rumah di sini untuk bermalam. Furong Town atau Furong Village terletak di wilayah Yongshun dan keistimewaan bandar ini adalah air terjun di tengah bandarnya. Ketika kami sampai hujan masih renyai dan tuan rumah menyarankan kami masuk di kawasan air terjun di waktu malam kerana anaknya yang boleh bertutur Bahasa Inggris akan balik pada jam 19:00 petang nanti. Kami bersetuju dan petang itu kami hanya bersiar-siar di kawasan bandar Furong sahaja.

Terdapat deretan gerai menjual berbagai jenis barangan di bandar ini. Kebanyakkan barangan makanan seperti buah, jeruk dan makanan kering hasil sungai seperti ikan kering dan udang kering. Kota kuno yang dibina dengan kayu ini kelihatan klasik dan unik kerana usia kota ini melebihi 2000 tahun dan bangunan ini masih kekal kuat tegak berdiri.

Furong Town merupakan bandar purba yang berusia lebih 2000 tahun dan masih dikekalkan dengan adat dan tradisi penduduk asal sebagai tarikan pelancongan. Petang itu kami bersiar di sekitar bandar dan berharap dapat melihat air terjun yang menyerikan bandar ini, namun setiap ruang dan lorong ke sana ditutup dan dijaga polis.

Masuk melawat ke air terjun di Furong Town dikenakan bayaran ticket sebanyak 120 Yuan dan masa lawatan adalah dari jam 08:00 pagi hingga 18:00 petang. Manakala di waktu  malam pula percuma, maka setelah tuan rumah menawarkan diri membawa kami di waktu malam, kami langsung bersetetuju. Kami mula melawat air terjun Furong pada jam 20:00 malam di temani tuan rumah dan anak perempuannya

Kota purba ini disimbahi cahaya lampu berbagai warna setibanya kami di dalam. Terdapat deretan kedai di sini yang menjual berbagai barangan dan kami terus dibawa mendaki ke kawasan sedikit tinggi untuk melihat air terjun dari atas

Air terjun Furong ini ada dua tingkat mengalir dari ketinggian 927 meter terjun setinggi 60 meter dan mempunyai lebar 40 meter. Berada  di puncaknya kita dapat melihat air ini mengalir terus ke Sungai You Shui. Terdapat bangunan besar yang dikatakan istana raja oleh anak tuan rumah di sebelah air terjun tersebut. Kami dibawa ke setiap spot pemandangan untuk merakam gambar di bandar ini. Lawatan ke sini mengambil masa sekitar dua jam. Kami bergambar di setiap spot yang menjadi sudut terbaik untuk merakam gambar.

Di dalam bandar ini, selain deretan kedai menjual barangan seperti cenderahati, pakaian dan makanan terdapat juga tempat hiburan seperti karoeke, bar dan kelab malam. Keadaan di dalam kawasan berbayar ini sungguh meriah di waktu malam.

Sampai di kawasan bawah, anak tuan rumah membawa kami meyusuri jalan yang dibina di bawah air terjun. Sememangnya trek di kota ini dibina sehingga pelawat boleh melihat air terjun dari berbagai sudut sehingga menyusuri bawah air terjun ini.

Kami kemudian melintasi gua yang merupakan tempat persembunyian penduduk tempatan satu masa dahulu. Gua ini dikatakan boleh memuatkan sekitar 5000 orang pada masa dahulu dari bahaya peperangan yang melanda dan merupakan tempat selamat. Namun sekarang gua ini kelihatan kecil dan menimbulkan rasa hairan bagaimana ia boleh memuatkan begitu ramai orang pada masa dahulu.

Pada tahun 2011, Bandar Furong tersenarai dalam sepuluh bandar tercantik Negara China. Keesokkan paginya hari ke enam, kami berangkat ke bandar Fenghuang dengan menaiki van yang diatur oleh tuan rumah, memandangkan Furong Town agak sukar mendapatkan khidmat bas. Terima kasih Allah.

Hari 5
09:00 Berangkat ke Furong Town, van 100 Yuan seorang.
11:00 Sampai Furong Town, check in rumah sewa, masak dan lunch.
15:00 Bersiar di Furong Town (ticket Furong Town 120 Yuan), 08:00 pagi hingga 18:00 petang.
20:00 Masuk Furong Ancient Village, malam free.
Hari  6
08:30 Berangkat ke Fenghuang Ancient Town,van 100 Yuan seorang.

5 Lokasi Air Terjun Terbaik Di Selangor

papar berkaitan - pada 2/11/2019 - jumlah : 568 hits
Astro Awani Negeri Selangor sememangnya kaya dengan keindahan alam sekitar dan kawasan air terjun yang tenang dan mendamaikan Foto Tourism Selangor AIR SEJUK nan jernih membersihkan minda dan menenangkan jiwa Frasa ini cukup dekat dengan pe...
Kampung Asah Waterfall Pulau Tioman Air Terjun Legend

papar berkaitan - pada 28/10/2019 - jumlah : 503 hits
Kalau anda ingat pergi ke Pulau Tioman hanya untuk mandi manda air laut dan pantai tanggapan anda salah Kalau nak tahu ada juga yang unik di sini Kampung Asah Waterfall Pulau Tioman Air Terjun Legend yang wajib singgah kalau ke Pulau Tioman...
Jalan Jalan Ke Air Terjun Nagita Slavina Pakai Topi Seharga Motor

papar berkaitan - pada 29/10/2019 - jumlah : 317 hits
Berdasarkan akun Fashion Nagita Slavina harga topi itu sebesar Rp 18 200 000
2 Mahasiswa Fakultas Hukum Unram Ditemukan Tewas Di Air Terjun Rinjani

papar berkaitan - pada 3/11/2019 - jumlah : 164 hits
2 Mahasiswa Fakultas Hukum Unram Ditemukan Tewas di Air Terjun Rinjani Dua mahasiswa tersebut adalah Reza Andika Firdaus asal Kabupaten Sumbawa dan Widia Lasmita dari Kecamatan Kempo Kabupaten Dompu
Fenghuang Kota Purba Di Tebing Sungai

papar berkaitan - pada 16/11/2019 - jumlah : 525 hits
Hari keenam kami meneruskan perjalanan dari Furong Town ke Bandar Fenghuang Kami ada dua pilihan untuk ke sini iaitu menaiki bas dari Furong Town ke Bandar Jishou dan kemudian dari Bandar Jishou menaiki bas atau keretapi untuk ke Bandar Fen...
Air Tangan Istimewa Menambat Rasa Ym Che Puan Temenggong Perlis Datin Seri Diraja Farinawati

papar berkaitan - pada 7/11/2019 - jumlah : 367 hits
Kesempatan berkunjung ke kediaman YAM Tengku Temenggong Perlis Dato Seri DiRaja Syed Amir Abidin Jamalullail ibni Almarhum Tuanku Syed Putra Jamalullail dan YM Che Puan Temenggong Perlis Datin Seri DiRaja Farinawati Datuk Mohd Din amat diha...
Kuningnya Warna Air Kencing Anak Itu Petanda Dia Tak Cukup Susu

papar berkaitan - pada 6/11/2019 - jumlah : 398 hits
Semua ibu menyimpan niat untuk menyusukan anak anak sehingga usia mereka mencecah dua tahun Namun terdapat beberapa kekangan yang menghalang para ibu untuk mencapai target itu Ketika menyusukan anak kedudukan yang salah menyebabkan ibu dan ...
Leica Sl2 Dilancarkan Dengan Sensor 47 3 Megapixel Dan Kemampuan Kalis Air

papar berkaitan - pada 7/11/2019 - jumlah : 121 hits
Leica SL2 telah dilancarkan hari ini sebagai model kemaskini kepada Leica SL yang dilancarkan empat tahun yang lalu Rekabentuk luaran tidak banyak berbeza dengan SL asal Kali ini tubuh diperbuat daripada logam magnesium dan aluminium Peruba...
Baru Usia 5 Tahun Hanif Disahkan Menghidap Penyakit Buah Pinggang Jalani Dialisis Air 10 Jam Semalam

papar berkaitan - pada 6/11/2019 - jumlah : 401 hits
Siapa sangka anak yang baru berusia 5 tahun aktif dan lasak tiba tiba disahkan menghidap penyakit buah pinggang Akibatnya tatkala anak anak lain seusianya bermain gembira lain pula dengan Muhammad Hanif yang perlu menjalani Dialisis Periton...
Datin Thalia Terkilan Dengan Sikap Buruk Pembantu Rumahnya

Kadir Jasin Warns Pmx Ph Against Falling Into The Trap To Free Najib

Pjd Link Cancellation Fahmi Tells Govt Critics To Read Pwd Statement

Either You Are For The Working Class Or Against It Anwar You Can T Both Run With The Foxes And Hunt With The Hounds

Effective Market Research On A Budget

Is Now A Good Time To Buy Property In 2024

Pengalaman Menginap Di Grand Court Hotel Teluk Intan Dekat Dengan Menara Condong Teluk Intan

Kerana Rasuah Rm100 Pekebun Kena Denda Rm10 000

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023

Biodata Dan Umur Adik Tantari Penyanyi Lagu Viral Rindu Hatiku Rindu Pesilat Cilik