Epidural Pelega Kesakitan Yang Efektif Masa Bersalin Fahami Cara Ia Berfungsi 5 Kesan Sampingan


Bius epidural banyak diambil oleh ibu-ibu ketika proses kelahiran sama ada secara pembedahan atau normal. Ambil tahu tentang bius ini, cara suntikan dibuat dan kesan sampingan yang mungkin boleh dihadapi selepas bius ini diambil.
Kefahaman yang jelas dan pengetahuan tentang epidural boleh memberikan anda pilihan dalam mendapatkan alternatif melegakan kesakitan ketika bersalin.  Poliklinik Az-Zaara berkongsi info mengenai bius ini.
EPIDURAL ANESTHESIA. OK KE TAK? Ramai ibu bersalin ambil bius epidural ini. Statistik menunjukkan lebih 50% ibu bersalin normal menggunakan epidural.
Yang belum pernah ambil tu, pastikan faham dulu apa itu epidural, sebelum request nak ambil epidural. Sebab nanti tengah sakit nak bersalin, susah dah nak concentrate masa Doktor explain pasal epidural ni.
Epidural ini tujuan dia untuk menghalang rasa sakit. Kalau bagi full epidural, ibu yang nak bersalin tu boleh senyum je. Thats why masa c-zer, ada ibu yang sedar, boleh borak-borak dengan husband sambil doktor buat operation. Memang langsung tak sakit.
CARA EPIDURAL BERFUNGSI Jom fahami bagaimana epidural berfungsi.
Rasa sakit adalah berpunca dari receptor sakit yang diaktifkan. Jadi receptor sakit ini akan menghantar isyarat menggunakan elektrik impulse, impulse ini akan melalui saraf peripheri, ke saraf tunjang di tulang belakang dan akan sampai ke otak.
Otak akan proses isyarat tersebut dan kenal pasti ia sebagai isyarat dari pain receptor dan memberi rasa sakit pada bahagian tersebut.
Jadi, epidural ni bertindak dengan menghalang receptor dari saraf peripheri ke saraf tunjang. Jadi otak tidak menerima sebarang isyarat sakit, jadi ibu tersebut pun tidak merasa sebarang kesakitan.

BAGAIMANAKAH EPIDURAL DIBERIKAN? Epidural diberikan di bahagian belakang pinggang. Ia boleh diberikan dalam posisi duduk dan membongkok ke depan atau dalam posisi baring.
Kawasan belakang pinggang akan dibersihkan untuk mengelakkan jangkitan. Kemudian suntikan “local anesthesia” akan diberikan di tempat epidural akan dicucuk supaya tidak menyebabkan kesakitan semasa jarum dimasukkan. Selepas kawasan tersebut kebas, barulah jarum halus untuk bius epidural akan dimasukkan sehingga keluar cecair air tulang belakang.
Ini menunjukkan jarum berada pada lokasi yang tepat.
Selepas itu, satu tiub yang kecil akan dimasukkan melalui jarum ke dalam ruang epidural. Selepas itu, jarum dengan berhati-hati akan dikeluarkan, meninggalkan kateter di dalam sebagai laluan untuk memasukkan ubat bius ke epidural.

 
 
KEBAIKAN BIUS EPIDURAL Membolehkan anda untuk berehat jika proses bersalin anda berpanjangan. Dengan mengurangkan ketidakselesaan melahirkan anak, ada wanita yang mengalami pengalaman kelahiran yang lebih positif.
Biasanya, epidural akan mengekalkan anda sedar dan berinteraksi dengan orang di sekeliling. Jika anda perlu melalui caesarean, bius epidural akan membuatkan anda sedar dan juga menghilangkan kesakitan yang semasa pembedahan tersebut.
5 RISIKO BIUS EPIDURAL  #1. TEKANAN DARAH MENURUN
Epidural boleh menyebabkan tekanan darah anda untuk tiba-tiba jatuh.
#2. SAKIT KEPALA TERUK
Anda mungkin mengalami sakit kepala yang teruk akibat dari epidural. Sakit kepala ini mungkin berpanjangan walaupun selepas bersalin dan berlarutan. Namun amat sedikit mereka yang mengalami simptom seperti ini.
#3. MENGGIGIL, LOYA & SUKAR BUANG AIR KECIL
Anda mungkin mengalami kesan sampingan seperti menggigil, deringan dalam telinga, sakit belakang, kesakitan di mana jarum dimasukkan, loya, atau sukar membuang air kecil.
#4. PERLU DIBANTU KERANA BAHAGIAN BAWAH BADAN KEBAS
Untuk beberapa jam selepas kelahiran, bahagian bawah tubuh anda mungkin berasa kebas dan memerlukan anda untuk berjalan dengan bantuan.
#5. PROSES KELAHIRAN MUNGKIN PANJANG & PERLU VAKUM/ FORSEPS
Risiko proses bersalin mungkin berpanjangan sehingga menyebabkan perlunya bantuan untuk melahirkan anak seperti forceps dan vakum. Ini berlaku kerana epidural tersebut menghalang rasa sakit, jadi ibu tidak dapat meneran sewaktu rahim tengah contraction. Jadi baby susah nak keluar.

Kalau ini berlaku, midwife/ Doktor akan bantu dengan mengenal pasti waktu contraction sedang berlaku dengan bantuan CTG, Dr akan arahkan ibu untuk meneran sewaktu contraction sedang berlaku.
Jadi, fahami kebaikan dan risiko epidural akan membantu anda membuat keputusan terbaik semasa bersalin nanti.
Sumber: Poliklinik Az-Zaara
Artikel berkaitan: [Epidural Punca Sakit Belakang & Lumpuh? Doktor Ini Jelaskan 3 Kelebihan & 7 Risiko Penggunaan Epidural] [10 Info Bius Epidural Anda Perlu Tahu Semasa Pembedahan Caeserean] [Doktor Jelaskan Punca Sakit Belakang & Cara Untuk Atasinya]

 
The post Epidural, Pelega Kesakitan Yang Efektif Masa Bersalin. Fahami Cara Ia Berfungsi & 5 Kesan Sampingan appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://majalahpama.my/epidural-pelega-kesakitan-yang-efektif-masa-bersalin-fahami-cara-ia-berfungsi-5-kesan-sampingan/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Kena Guna Forseps Atau Vakum Masa Proses Bersalin Doktor Terangkan Sebab Cara Penggunaannya

Kena Guna Forseps Atau Vakum Masa Proses Bersalin Doktor Terangkan Sebab Cara Penggunaannya

papar berkaitan - pada 19/12/2018 - jumlah : 514 hits
Dalam keadaan tertentu penggunaan alat bantu seperti forseps dan vakum ketika proses kelahiran amat diperlukan untuk memastikan bayi dapat dilahirkan bagi mengelakkan komplikasi yang teruk pada ibu dan anak Dalam proses kelahiran doktor aka...
Ibu Perlu Tahu Curi Nafas Bila Nak Teran Doktor Kongsi 12 Tips Meneran Masa Bersalin

Ibu Perlu Tahu Curi Nafas Bila Nak Teran Doktor Kongsi 12 Tips Meneran Masa Bersalin

papar berkaitan - pada 28/12/2018 - jumlah : 446 hits
Meneran adalah satu kemahiran yang perlu ada semasa proses kelahiran Meneran dengan betul membantu mempercepatkan proses bersalin serta boleh mengelakkan pelbagai komplikasi kepada ibu dan bayi Mungkin ramai ibu yang tertanya tanya cara men...
Jangan Stres Tengok Bentuk Badan Dah Lain Lepas Bersalin Diana Nasir Kongsi Tip Bagilah Dulu Masa

Jangan Stres Tengok Bentuk Badan Dah Lain Lepas Bersalin Diana Nasir Kongsi Tip Bagilah Dulu Masa

papar berkaitan - pada 10/12/2018 - jumlah : 520 hits
Mengandung dan selepas bersalin akan mengubah kehidupan wanita bergelar ibu Bukan saja tanggungjawab tapi perubahan bentuk fizikal Boleh dikatakan ramai wanita yang sangat risau mengenai perubahan diri lepas bersalin tapi jika disiplin yang...
Nak Elak Guntingan Episiotomi Pada Faraj Masa Bersalin Mama Boleh Cuba 9 Langkah Ini

Nak Elak Guntingan Episiotomi Pada Faraj Masa Bersalin Mama Boleh Cuba 9 Langkah Ini

papar berkaitan - pada 21/12/2018 - jumlah : 407 hits
Bila fikirkan koyakan masa bersalin ngilunya seperti terasa Rupa rupanya ada cara yang membolehlah ia dielak Mama boleh cuba 9 langkah urutan perineum ini URUTAN PERINEUM Urutan yang dilakukan di bahagian perineum amat digalakkan ketika ham...
Cara Pulihkan Kulit Muka Berlekuk Akibat Kesan Jerawat

Cara Pulihkan Kulit Muka Berlekuk Akibat Kesan Jerawat

papar berkaitan - pada 10/12/2018 - jumlah : 525 hits
Siapa dulu masa remaja suka picit picit jerawat Pantang ada jerawat naik sikit suka sangat dipicit Kesannya lama lama kulit muka jadi berlekuk Ataupun umpama macam permukaan bulan yang tak sekata Alahai Bila makin besar nak bermekap semua r...
Doktor Terangkan Cara Betul Sedut Entonox Legakan Sakit Bersalin Sedut Betul Baru Berkesan

Doktor Terangkan Cara Betul Sedut Entonox Legakan Sakit Bersalin Sedut Betul Baru Berkesan

papar berkaitan - pada 20/12/2018 - jumlah : 426 hits
Entonox adalah pelega kesakitan yang paling banyak digunakan di dalam proses kelahiran kerana pelbagai kelebihan Ketahui cara sedut entonox dengan betul agar ia berfungsi lebih efektif Kelahiran akan menyebabkan kesakitan terutamanya kontra...
Cara Memaster Burung Murai Batu Yang Paling Ampuh Dan Efektif

Cara Memaster Burung Murai Batu Yang Paling Ampuh Dan Efektif

papar berkaitan - pada 16/12/2018 - jumlah : 341 hits
Bagi yang hobi dengan Murai Batu tentu suara burung dan kecantikannya menjadi prioritas utama Bagi mereka yang ingin mengikuti lomba Murai Batu juga diharuskan memiliki burung dengan suara bersih dan memiliki banyak varisai Untuk bisa memil...
Elak Koyak Masa Bersalin Teran Bila Sakit Sekurangnya 10 Saat Jangan Angkat Punggung

Elak Koyak Masa Bersalin Teran Bila Sakit Sekurangnya 10 Saat Jangan Angkat Punggung

papar berkaitan - pada 24/12/2018 - jumlah : 505 hits
Ibu hamil yang sedang menunggu masa bersalin tentunya tidak dapat lari dari dihantui kebimbangan koyakan pada bahagian perineum atau digunting ketika bersalin Mulalah terbayang besar mana akan terkoyak berapa banyak jahitan akan dijahit dan...
Hari Pekerja 2024 Sejarah Tema Sambutan

Optimizing Your Twitter Feed Strategies For Positive Content Filtering

Adapting To Consumer Behavior

Rm232mil Road Project Awarded To Nepturis Witness Tells Wan Saiful Trial

There Is An Awakening

App Inarah

Masih Beraya

Pj Mayor Denies Being Rude To Residents Group



5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Racun Rihanna Slot Samarinda TV3


Pesanan Buat Sang Suami

Lfl Should Defend The Victims Too

1 500 Berarak Ke Dataran Merdeka Tuntut Hak Pekerja

More Than Pools Patios Eric Curtis Landscape Architecture Designs For Life

Dua Lelaki Didakwa Tebang Pokok Robin Hood

Anwar Announces Over 13 Pay Hike For Govt Servants Largest In History