Dilarang Meniup Makanan Dan Minuman Yang Panas Rileks Media


Seringkali kita melihat, seorang Ibu ketika menyuapi anaknya makanan yang masih panas, dia meniup makanannya lalu disuapkan kepada anaknya.
Bukan itu saja, bahkan orang dewasa pun ketika minum teh atau kopi panas, sering kita lihat, dia meniup minuman panas itu lalu meminumnya.
Cara demikian tidaklah dibenarkan dalam Islam.
Inilah 3 fakta ilmiah tentang larangan meniup minuman dan makanan dalam Islam yang tidak anda ketahui. Dalam sebuah hadis yang diriwayatkan Bukhari, Rasulullah Muhammad Saw pernah bersabda kepada umat muslim:
“Apabila kamu (sedang) minum, maka jangan bernafas di dalam gelas, dan ketika membuang hajat, maka jangan sentuh kemaluan menggunakan tangan kanan.”
Hadis tersebut memberikan indikasi bahawa kita tidak boleh meniup atau bernafas di dalam gelas. Pada masa ini, banyak sekali orang yang meniup makanan dan minuman panas. Hal ini wajar mengingat apa yang kita masukkan ke dalam mulut kita sangat panas dan mungkin saja kita tidak bersabar untuk segera mengambilnya.
Malangnya, kebiasaan ini justru dilarang oleh Nabi Muhammad Saw. Lalu, apa alasannya? Tentu, Rasulullah tidak memberikan alasan terperinci, tetapi beliau melarang kita, bererti itu menjadi sebahagian dari sunnah apabila kita menjalaninya.
Penjelasan Bahaya Meniup Makanan dan Minuman Panas
Semua yang telah belajar di bangku sekolah pasti memahami, manusia bernafas menghirup oksigen atau O2, dan menghembuskan karbon dioksida atau CO2. Ketika kita meniup makanan, tentunya yang kita keluarkan adalah gas CO2.
Sementara itu makanan panas tadi masih mengeluarkan wap air (H2O). Menurut reaksi ki mia, apabila wap air bertindak balas dengan karbon dioksida akan membentuk senyawa asam karbonat (carbonic acid) yang bersifat asid.
H2O + CO2 => H2CO3
Perlu kita tahu bahawa didalam darah itu terdapat H2CO3 yang berguna untuk mengatur pH (keasidan) di dalam darah. Darah adalah Buffer (larutan yang dapat mempertahankan pH) dengan asam lemahnya berupa H2CO3 dan dengan basa konjugasinya berupa HCO3- sehingga darah memiliki pH sebesar 7,35 – 7,45 dengan reaksi sebagai berikut:
CO2 + H20 HCO3- + H +
Tubuh menggunakan penyangga pH (buffer) dalam darah sebagai pelindung terhadap perubahan yang berlaku secara tiba-tiba dalam pH darah. Adanya kelainan pada mekanisme kawalan pH tersebut, boleh menyebabkan salah satu dari 2 kelainan utama dalam keseimbangan asam basa, iaitu asidosis atau asidosis.
Asidosis adalah suatu keadaan di mana darah terlalu banyak mengandungi asid (atau terlalu sedikit mengandung basa) dan sering menyebabkan penurunan pH darah.
Sedangkan asidosis adalah suatu keadaan di mana darah terlalu banyak mengandungi basa (atau terlalu sedikit mengandungi asid) dan kadang menyebabkan peningkatan pH darah.
Kembali lagi kepada permasalahan awal, di mana makanan kita tiup, lalu karbon dioksida dari mulut kita akan berikatan dengan wap air daripada makanan dan menghasilkan asid karbonik yang akan mempengaruhi tahap keasidan dalam darah kita sehingga akan menyebabkan suatu keadaan di mana darah kita akan menjadi lebih berasid daripada sepatutnya sehingga pH dalam darah menurun, keadaan ini lebih dikenali dengan istilah asidosis.
Hadits Larangan Meniup Makanan Panas
Seiring dengan penurunan pH darah, pernafasan menjadi lebih dalam dan lebih cepat sebagai usaha tubuh untuk menurunkan kelebihan asid dalam darah dengan cara menurunkan jumlah karbon dioksida.
Pada akhirnya, buah pinggang juga berusaha memberikan pampasan bagi keadaan tersebut dengan cara mengeluarkan lebih banyak asid dalam air kemih.Tetapi kedua-dua mekanisme tersebut tidak akan berguna jika tubuh terus menerus menghasilkan terlalu banyak asid, sehingga terjadi asidosis berat.
Seiring dengan semakin teruk asidosis, pesa kit mula merasakan keletihan yang luar biasa, rasa mengantuk, semakin mual dan mengalami kebingungan. Bila asidosis semakin memburuk, tekanan darah dapat turun, menyebabkan syok, koma dan bahkan kema tian.
Kesan meniup makanan panas sebelum makan ternyata mengerikan juga ya, jadi lebih baik tunggu makanan sampai sejuk ketika ingin memakannya. Dan Alhamdulillah bagi kita yang masih selamat walaupun sering meniup makanan panas sebelum makan. Mari kita ikuti Sunnah Rasul SAW agar selamat dunia akhirat.
Source link
The post Dilarang Meniup Makanan Dan Minuman Yang Panas – Rileks Media appeared first on Rilekslah.my.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.rilekslah.my/dilarang-meniup-makanan-dan-minuman-yang-panas-rileks-media/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Rahsia Turun 16 Kg Sebulan Gadis Ini Elak Ambil 2 Makanan Saja Rileks Media

Rahsia Turun 16 Kg Sebulan Gadis Ini Elak Ambil 2 Makanan Saja Rileks Media

papar berkaitan - pada 9/3/2019 - jumlah : 314 hits
Hai girls Hari ni I nak share tips macam mana I loss my weight from 59kg to 43kg in 1 month Untuk pengetahuan semua I punya tinggi 145cm So can you imagine dengan ketinggian tu then berat 69kg Tak tertanggung badan rasa So time tu I nekad n...
Air Halia Panas Banyak Kelebihannya Terutama Untuk Wa Nita Rileks Media

Air Halia Panas Banyak Kelebihannya Terutama Untuk Wa Nita Rileks Media

papar berkaitan - pada 7/3/2019 - jumlah : 286 hits
Kadangkala petua yang diberikan oleh orang tua ini ada baiknya juga Dengan menggunakan barangan dapur di rumah yang lebih menjimatkan terutama bahan untuk masakan ternyata menjimatkan dan mempunyai khasiat yang tersendiri Sebagai contoh hal...
Nak Pilih Ketam Segar Manis Dan Banyak Isi Tip Daripada Penjual Makanan Laut Rileks Media

Nak Pilih Ketam Segar Manis Dan Banyak Isi Tip Daripada Penjual Makanan Laut Rileks Media

papar berkaitan - pada 5/3/2019 - jumlah : 356 hits
Ketam bukanlah hidangan makanan laut yang kita makan hari hari Tapi bila sesekali teringin nak makan ketam bila dah siap masak mesti rasa kecewa bila rasanya tak seperti yang kita harapkan Berbau tak segar isi sikit dan sebagainya Ada caran...
4 Makanan Yang Bersihkan Paru Paru Dalam Masa 72 Jam Rileks Media

4 Makanan Yang Bersihkan Paru Paru Dalam Masa 72 Jam Rileks Media

papar berkaitan - pada 24/2/2019 - jumlah : 335 hits
Masalah paru paru amat sinonim bagi mereka yang bergelar pero kok Sesetengah orang mungkin turut mengalami masalah paru paru sungguhpun mereka tidak pernah hisap rokok Ada individu yang pernah menghabiskan umurnya selama 40 tahun dengan mer...
7 Makanan Ini Baik Untuk Perkembangan Otak Anak Memang Selalu Jadi Menu Kegemarannya Rileks Media

7 Makanan Ini Baik Untuk Perkembangan Otak Anak Memang Selalu Jadi Menu Kegemarannya Rileks Media

papar berkaitan - pada 4/3/2019 - jumlah : 317 hits
Kecerdasan otak si manja bergantung sepenuhnya kepada rangsa ngan sepanjang tempoh pertum buhannya sejak usia bayi Daripada pelbagai jenis rangsa ngan yang perlu diberi salah satunya melibatkan pemakanan Makanan berkhasiat berupaya membantu...
Makanan Yang Disyorkan Dan Patut Dielakkan Untuk Kawal Dan Cegah Dia Betes Doktor Hamid Arshat Rileks Media

Makanan Yang Disyorkan Dan Patut Dielakkan Untuk Kawal Dan Cegah Dia Betes Doktor Hamid Arshat Rileks Media

papar berkaitan - pada 26/2/2019 - jumlah : 304 hits
Ramai rakyat Malaysia yang menghi dap Dia betis atau lebih dikenali dengan nama penya kit Kencing Manis akibat pengambilan gula yang tinggi pemilihan makanan yang salah serta tidak mengamalkan gaya hidup yang sihat Menerusi perkongsian oleh...
Patutlah Badan Lebih Cepat Kurus Dengan Minuman Ini Punyalah Banyak Khasiatnya Rileks Media

Patutlah Badan Lebih Cepat Kurus Dengan Minuman Ini Punyalah Banyak Khasiatnya Rileks Media

papar berkaitan - pada 21/2/2019 - jumlah : 340 hits
Mungkin banyak sangat petua diet yang dicuba sebelum ini hasilnya tetap sama Tetapi kalau anda tahu kesan timun ini lagi berkesan pasti anda akan teruja Lagi syok bahan yang diperlukan juga jimat Jom cuba Bahan bahan Sebiji timun Air 1 cawa...
Berhati Hati Inilah Tindakan Yang Kita Terlepas Pandang Buat Rezeki Terhenti Rileks Media

Berhati Hati Inilah Tindakan Yang Kita Terlepas Pandang Buat Rezeki Terhenti Rileks Media

papar berkaitan - pada 1/3/2019 - jumlah : 284 hits
Rezeki sejatinya sudah menjadi ketetapan Allah untuk setiap makhluk Jumlah dan kadarnya sudah diatur serta dipastikan tidak tertukar Allah sudah memberikan jaminan manusia hanya perlu berikhtiar untuk mendapatkan rezeki yang halal Ada yang ...
10 Panduan Miliki Rumah Pertama Rileks Media

10 Panduan Miliki Rumah Pertama Rileks Media

papar berkaitan - pada 1/3/2019 - jumlah : 347 hits
Ramai yang bertanya orang bergaji rendah layak beli rumah ke Boleh je Kau kena pastikan komitmen hutang kau tak terlampau tinggi Pastikan DSR di bawah 60 Kau kena tahu dulu dari segi DSR DSR ni nisbah hutang kepada pendapatan korang i Jika ...
High Court Fixes 3 Additional Trial Dates To Complete 1mdb Case

Sabah Peroleh Rm580 Juta Hasil Jualan Minyak Mentah

Since Mic Pointless Pn Confident Of Marginalised Indian Votes

Norjuma Didakwa Lima Pertuduhan Mencederakan Tiga Individu Lakukan Khianat

Berjalan Bersama Pengguna Inovasi Pengalaman Interaktif Zuhyx

Ministers Hit Out At Us Academic S Safety Claim

The Evolution Of Adult Entertainment

Menambat Selera Rakyat Malaysia Dengan Kebaikan Berasaskan Tumbuhanterbaharu Dari Nestl



5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok


Time Sensitive Recognizing And Reacting To Infantile Spasms

Kedah Akan Cipta Rekod Dengan Penutupan Mbi Kedah Melalui Saman

Malaysia S Ex Pm Mahathir Faces Anticorruption Probe

Datuk Beraksi Di Pentas Peragaan Pada Usia 88 Tahun

Pemilik R R Didenda Rm30 000 Jual Petrol Bersubsidi Kepada Rakyat Thailand

Selepas Menjadi Penumpang Umno Bakal Terkubur Pada Pru16