7 Makanan Ini Baik Untuk Perkembangan Otak Anak Memang Selalu Jadi Menu Kegemarannya Rileks Media


Kecerdasan otak si manja bergantung sepenuhnya kepada rangsa ngan sepanjang tempoh pertum buhannya sejak usia bayi. Daripada pelbagai jenis rangsa ngan yang perlu diberi, salah satunya melibatkan pemakanan.
Makanan berkhasiat berupaya membantu meningkatkan tumpuan, menguatkan daya ingatan dan merang sang pertumbuhan sel-sel otak dan pada masa yang menyumbang kepada kesihatan tubuh secara menyeluruh. Mari kita kenali makanan yang dapat membantu kepintaran anak anda.
1. Bijirin penuh (wholemeal)
Roti merupakan salah satu makanan bijirin penuh yang boleh diambil. Disarankan mengambil bijirin untuk sarapan kerana masa yang panjang untuk menunggu waktu rehat tengah hari boleh melesukan otak yang dipaksa ‘bekerja’ pada waktu pagi.
Tabiat bersarapan pagi juga sangat baik untuk otak kerana dapat mengelakkan masalah lupa dan nyanyuk. Antara bijirin yang menjadi sunah Rasulullah SAW adalah barli dan gandum yang dibuat menjadi roti.
2. Omega 3, Omega 6, DHA & EPA
Kebanyakan sumber omega 3 datangnya daripada ikan. Ikan seperti tuna, salmon dan sardin mengandungi kandungan minyak ikan yang tinggi turut mengandungi Omega 6.
Masyarakat Jepun gemar menikmati menu ikan mentah, didapati mempunyai pencapaian akademik yang tinggi.
Selain daripada ikan, khasiat ini turut boleh didapati daripada minyak soya, biji labu dan minyak kacang walnut. Sementara itu, kekurangan DHA dan EPA meningkatkan risiko Alzheimer dan menjejaskan kapasiti memori. Keduanya boleh didapati dalam minyak ikan.
3. Telur
Telur mengandungi asid amino yang baik untuk otak selain menjadi sumber protein yang baik. Kuning telur kaya dengan acetylcholine yang mengurus daya ingatan. Khasiat daripada telur turut meningkatkan daya belajar dan menghilangkan kekaburan fikiran selain menjaga kesihatan neuron otak.
4. Kekacang
Antara kekacang yang menjadi pilihan utama sebagai makanan tambahan otak adalah badam. Bangsa Yahudi mengamalkannya untuk mendapatkan anaknya cerdas dan pintar. Disarankan untuk mengamalkan badam bersama kurma, kismis dan habatus sauda’ sebelum tidur selama 44 hari.
Kajian yang didedahkan pada tahun 2010 di International Conference on Alzheimer Diseases menunjukkan, kacang walnut yang menyerupai bentuk otak terbukti meningkatkan kemampuan belajar, menguatkan memori dan membaiki koordinasi motor pada manusia. Jenis kekacang lain yang boleh diambil adalah seperti kacang tanah, kacang hazel, kacang gajus dan biji-bijan.
5. Sayur-sayuran
David Perlmutter di dalam bukunya, The Better Brain Book menyatakan, bahagian tubuh yang paling sensitif terhadap serangan radikal bebas adalah otak. Jadi, sayur hijau pekat dan berwarna terang dapat membantu membendung serangan ini. Sebagai contoh, bayam mengandungi vitamin B9 yang meningkatkan memori untuk kecerdasan otak. Vitamin C dan E di dalamnya pula meningkatkan sistem kognitif.  Warna hijau pekat pada brokoli menunjukkan kandungan vitamin K yang tinggi berperanan meningkatkan fungsi kognitif dan kuasa otak.
Selain itu, lobak merah mengandungi komponen luteolin yang tinggi untuk mengelakkan proses penuaan pada otak. Komponen ini juga membantu masalah kehilangan memori dan keradangan pada otak seperti kajian yang dikeluarkan di dalam Journal Nutrition pada tahun 2010.
6. Buah-buahan
Untuk otak lebih cerdas, amalkan memakan buah setiap hari. Kajian Universiti Tuft, Amerika Syarikat menunjukkan keluarga beri dapat mengelakkan kehilangan kapasiti memori jangka pendek. Buah seperti strawberi, beri biru dan beri hitam mempunyai tinggi anthocyanidin iaitu antioksida, sangat bermanfaat untuk mencegah kerosakan dan membantu pemulihan sel-sel otak.
Buah epal pula mempunyai sejenis antioksida yang bernama quercetin yang melindungi sel-sel otak daripada kero sakan radikal bebas. Ia juga dapat mengurangkan risi ko Alzheimer.
Buah sitrus kaya dengan vitamin C. Oren mengandungi vitamin C yang baik untuk sistem pertahanan tubuh. Selain itu, ia mempunyai flavonoids yang sangat bermanfaat untuk otak. Haruman segar oren dan lemon boleh merangsang otak dan menghilangkan rasa mengantuk.     
Buah delima juga mengandungi khasiat yang sangat tinggi seperti riboflavin, tiamin, niasin, vitamin C, kalsium dan fosforus. Dikenali sebagai superfruit, jus delima yang diambil sepanjang kehamilan dapat membantu melindungi otak bayi yang baru lahir.     
7. Coklat
Coklat yang baik untuk otak ialah coklat tulen (pure butter cocoa) dan bukannya coklat manis yang menggunakan lemak sayuran biasa (compound chocolate). Ia mengandungi flavonoid yang memacu pembentukan dan pertumbuhan sel saraf baru pada otak lalu meningkatkan kemampuan memori.
Source link
The post 7 Makanan Ini Baik Untuk Perkembangan Otak Anak, Memang Selalu Jadi Menu Kegemarannya – Rileks Media appeared first on Rilekslah.my.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.rilekslah.my/7-makanan-ini-baik-untuk-perkembangan-otak-anak-memang-selalu-jadi-menu-kegemarannya-rileks-media/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Nak Anak Bijak Kena Rajin Sediakan 10 Makanan Ini Murah Kaya Zat Baik Untuk Otak

Nak Anak Bijak Kena Rajin Sediakan 10 Makanan Ini Murah Kaya Zat Baik Untuk Otak

papar berkaitan - pada 18/2/2019 - jumlah : 466 hits
Makanan yang yang kaya dengan zat baik untuk perkembangan otak si manja Mulakan dari awal untuk menjana perkembangan otak si kecil dan badan yang sihat Mama papa boleh sediakan 10 jenis makanan super ini untuk si kecil Elakkan makanan rapu ...
Nak Pilih Ketam Segar Manis Dan Banyak Isi Tip Daripada Penjual Makanan Laut Rileks Media

Nak Pilih Ketam Segar Manis Dan Banyak Isi Tip Daripada Penjual Makanan Laut Rileks Media

papar berkaitan - pada 5/3/2019 - jumlah : 352 hits
Ketam bukanlah hidangan makanan laut yang kita makan hari hari Tapi bila sesekali teringin nak makan ketam bila dah siap masak mesti rasa kecewa bila rasanya tak seperti yang kita harapkan Berbau tak segar isi sikit dan sebagainya Ada caran...
Anak Selalu Sakit Belajar Pun Cepat Lupa Ada Sebabnya Pakar Otak Berikan Jawapannya Take Note Mama

Anak Selalu Sakit Belajar Pun Cepat Lupa Ada Sebabnya Pakar Otak Berikan Jawapannya Take Note Mama

papar berkaitan - pada 3/3/2019 - jumlah : 321 hits
Pelik juga bila anak kita selalu sangat sakit demam dan selesema Kadangkala sampai dua kali sebulan Duit habis belikan ubat setiap bulan Bila jadi begini kita selalu tertanya tanya Soal pemakanan adalah jawapannya bila anak sering sakit dan...
Kesan Zikir Kepada Otak Yang Anda Perlu Tahu Rileks Media

Kesan Zikir Kepada Otak Yang Anda Perlu Tahu Rileks Media

papar berkaitan - pada 27/2/2019 - jumlah : 313 hits
Zikir merupakan suatu amalan yang sangat disarankan dalam Islam Allah menjanjikan bahawa siapa yang berzikir mengingati Allah maka ketenangan akan diperoleh Manfaat dan ganjarannya juga ada dirakam dalam al Quran dalam Surah al Ahzab penghu...
Dilarang Meniup Makanan Dan Minuman Yang Panas Rileks Media

Dilarang Meniup Makanan Dan Minuman Yang Panas Rileks Media

papar berkaitan - pada 2/3/2019 - jumlah : 281 hits
Seringkali kita melihat seorang Ibu ketika menyuapi anaknya makanan yang masih panas dia meniup makanannya lalu disuapkan kepada anaknya Bukan itu saja bahkan orang dewasa pun ketika minum teh atau kopi panas sering kita lihat dia meniup mi...
Senarai Doa Mustajab Untuk Anak Anak Ibu Bapa Boleh Amal Rileks Media

Senarai Doa Mustajab Untuk Anak Anak Ibu Bapa Boleh Amal Rileks Media

papar berkaitan - pada 26/2/2019 - jumlah : 586 hits
Apa pentingnya ibu bapa bacakan doa untuk anak Seharian kita sibuk dengan tugasan dan menguruskan anak anak dengan harapan anak anak dapat membesar dengan segala kecukupan Perlu diingat bahawa selain usaha kita satu lagi faktor penentu keja...
Makanan Yang Disyorkan Dan Patut Dielakkan Untuk Kawal Dan Cegah Dia Betes Doktor Hamid Arshat Rileks Media

Makanan Yang Disyorkan Dan Patut Dielakkan Untuk Kawal Dan Cegah Dia Betes Doktor Hamid Arshat Rileks Media

papar berkaitan - pada 26/2/2019 - jumlah : 300 hits
Ramai rakyat Malaysia yang menghi dap Dia betis atau lebih dikenali dengan nama penya kit Kencing Manis akibat pengambilan gula yang tinggi pemilihan makanan yang salah serta tidak mengamalkan gaya hidup yang sihat Menerusi perkongsian oleh...
Berbuat Baik Kepada Isteri Rezeki Datang Dari Jalan Yang Tidak Disangka Sangka Rileks Media

Berbuat Baik Kepada Isteri Rezeki Datang Dari Jalan Yang Tidak Disangka Sangka Rileks Media

papar berkaitan - pada 18/2/2019 - jumlah : 340 hits
Sedang duduk di bengkel servis kereta yang diguna oleh bidadari saya Kena ganti absorber Macam macam kena ganti Yerlah dah sampai waktunya Teruk dah rasanya Ya Allah kasihan bidadari dan anak anak selalu guna kereta ni Tak bagitahu apa apa ...
4 Makanan Yang Bersihkan Paru Paru Dalam Masa 72 Jam Rileks Media

4 Makanan Yang Bersihkan Paru Paru Dalam Masa 72 Jam Rileks Media

papar berkaitan - pada 24/2/2019 - jumlah : 332 hits
Masalah paru paru amat sinonim bagi mereka yang bergelar pero kok Sesetengah orang mungkin turut mengalami masalah paru paru sungguhpun mereka tidak pernah hisap rokok Ada individu yang pernah menghabiskan umurnya selama 40 tahun dengan mer...
Ph Must Safeguard Its Voter Base To Land Second Term For Anwar Says Analyst

Drama Anggun Mikayla

Tetaplah Beriadah Di Bulan Ramadan

Honor Pad 9 Tablet Terbaik Untuk Berhibur Dan Kerja Mula Dijual Seluruh Negara Pada 28 Mac

Arul Rasheed Feat Shana Abella Gemersik Aidilfitri Chord

Hukum Berbuka Puasa Di Bulan Ramadhan Dan Cara Bayar Fidyah

Perumahan Izara Bayu Sutera Kediaman Idaman Tepi Tasik Dengan Ciri Smart Home

Di Ambang Inflasi Bagaimana Dow Jones Dan S P Bertindak Untuk Sesi Ketiga Berturut Turut



Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo

Biodata Abdul Qawiy Aro Qawiyaro Personaliti TikTok Islamik

10 Fakta Biodata Siti Khadijah Halim Pelakon Drama Berepisod Wanita Syurga TV3 Gandingan Redza Rosli


Gaya Hidup Sihat 8 Perkara Yang Perlu Anda Amalkan

Ceo Flutter 2023

Hari Ini 3 Lucu Di M Sia K Jaan Gagal Sayur Kisah Cinta

Boikot Kk Mart Bukan Speedmart

Bersahur Dengan Sup Ayam Simple Tapi Sedap

The Ultimate Home Cycling Adventure Beaches Mountains And Music