Makanan Yang Disyorkan Dan Patut Dielakkan Untuk Kawal Dan Cegah Dia Betes Doktor Hamid Arshat Rileks Media


Ramai rakyat Malaysia yang menghi dap Dia betis atau lebih dikenali dengan nama penya kit Kencing Manis akibat pengambilan gula yang tinggi, pemilihan makanan yang salah serta tidak mengamalkan gaya hidup yang sihat. Menerusi perkongsian oleh Dr Hamid Arshat, beliau menjelaskan mengenai penya kit kencing manis ini, makanan yang perlu dielakkan serta makanan yang disyorkan sebagai langkah mence gah bagi penya kit ini.
 Berikut antara perkongsian beliau;
“Kedua-dua abang saya menghidap penya kit diabetis. Ertinya risi ko untuk saya memang wujud atas dasar baka. Alhamdulillah setakat ini saya dapat jauhkan.”
1. Lebih kurang 18 % penduduk Malaysia mengidap penya kit kencing manis (diabetes)
Lebih 10 % lagi dalam kaedaan ‘ prediabetic’ dan boleh jadi pesa kit diabetes jika tidak mengambil langkah-langkah mence gah. Seseorang disahkan nengi dap dia betes bila kandungan gula glukos dalam darah melebihi 8 mmol/L, setelah puasa melebihi 6 jam. Normal ialah antara 4 – 8 mmol/L. Air kencingnya pun didapati mengandungi gula, justeru digelar penya kit kencing manis.
2. Terdapat 3 Jenis Dia betes;
a. Type 1 dia betes, juga digelar’ juvenile dia betes’, sering menimpa sebelum umur 20 tahun. Sel-sel beta dalam pankreas yang mengeluarkan insulin rosak. Pesa kit perlu suntikan insulin.
b. Type 2 dia betes. Biasa menimpa orang dewasa, biasanya umur 40 tahun keatas. Sumber insulin cukup tapi berlaku insulin resistant, metabolisma gula glukos gagal.
c. Dia betes waktu hamil atau gestational diabetes sebab peningkatan hormon-hormon ketika hamil. Pesa kit-pesa kit saya yang hamil ada dia betes, saya stabilkan dengan ubat metformin tanpa guna insulin melainkan dia memang type 1 diabetes.
3. Type 1 dia betes terus begantung kepada insulin. Tiada pilihan lain.
Type 2 dia betes dan diabetes waktu hamil boleh dikawal dan biasanya dikaitkan dengan kegemukkan, makan berlebihan karbohaidrat dan manisan dan pengidap PCOS.
Jika tidak terkawal, dalam jangka panjang banyak kero sakkan organ-organ boleh berlaku : Ro sak buah pinggang, mata, saraf, jantung, saluran-saluran darah yang menyebabkan gangrene dan lain-lain.
4. Langkah-Langkah Mengawal Dan Mencegah Dia betes;
a. Ikuti nasihat doktor yang merawat. Jika diarah makan ubat saperti Metformin atau lain, perlu patuh.Pantau kandungan gula dalam darah, mudah dilakukan dirumah setelah diajar oleh kakitangan klinik. Buat beberapa ujian, lepas puasa, lepas makan dan dua jam lepas makan.
b. Kawal pemakanan khususnya gula, karbohidrat dan manisan.
Nasi, mee, roti, kuih muih, nasi lemak, roti canai, ais krim dan lain-lain kesemuanya mengandungi karbohidrat dan gula.
Kurangkan amount makan.Makan ikut jadual, sarapan, makan tengah hari dan malam.
Lebihkan sayur-sayur, buah-buah dan lauk dari protien.
c. Makanan-makanan perlu dikurangkan.
Jauhkan minuman soda, jus dalam tin, kotak atau botol, kandungan gula terlalu tinggi.
Jauhkan makanan yang mengandungi gluten saperti, wheat, wheat germ, barley dan rye. Gluten mencetuskan inflammation dan meningkatkan hormone steroids, tahap gula pun naik.
Jauhkan susu lembu tanpa pasteur kerana kandungan A1 casein yang sama tindakan saperti gluten. Tukar kepada susu kambing.
Jauhkan Minyak soya, canola dan corn. Minyak kelapa dan sawit lebih baik.
Jauhkan produk-produk GMO saperti soya dan jagung diimport dari luar negara.
Jauhkan semua minuman arak dan beer.
d. Makanan-makanan yang disyorkan.
Makanan yang mengandungi fiber. Sayur tempatan sawi, kangkong, pucuk ubi, keledek dan pucuk paku, nenas, oats.
Makanan mengandungi chromium, broccoli, raw cheese, kacang hijau dan panjang.
Makanan mengandungi magnesium, bayam, almond, yogart.
Protein, ikan-ikan berminyak, salmon, mackerel, tuna, daging lembu tanpa lemak, ayam organic, kacang dhall.
Lemak-lemak baik seperti Minyak kelapa.
Makanan rendah gula, nuts, biji-biji labu, sunflower, berries, avarcado.
e. Supplement , gantian gula, herba.
Beberapa jenis makanan tambahan dan herba tempatan yang bertindak menurunkan glukos dalam darah;
1. Kayu Manis (cinnamon)
Kajian menunjukkan ia mengurangkan glukos, LDL cholesterol dan triglycerides, disamping neningkatkan HDL cholesterol dalam darah.
2. Peria (bitter gourd)
Kajian menunjukkan peria bolih mengawal glukos dalam darah dan meningkatkan insulin sensitivity. Ia juga boleh bantu mence gah kompli kasi dia betes saperti rosak buah pinggang, rosak mata, saraf dan salur darah. Dipasaran terdapat jualan kapsiul dan tablet peria.
3. Alpa Lipoic acid
Ini satu jenis anti oxidant yang bantu metabolisma glukos, meningkatkan insulin sensitivity, dan mence gah kerosakkan saraf (diabetic neuropathy). Sumber utama broccoli, bayam dan tomato.
4. Fish oil 1000 mg setiap hari
Ia bantu tingkatkan insulin sensitivity dan kurangkan inflamasi. Bertindak mengawal kolestrol dan meningkatkan HDL. Kesannya bantu kawal dia betes.
5. Gantian gula
a. Sweetener P3.
Berasal dari gula tebu. Diperoses dengan Nano technology. Glycemic index sifar (zero). Boleh didapati dipasar-pasar supermarket, Mydin etc. Sesuai untuk gantian gula. Satu produk tempatan, usaha bumiputera.
b. Stavia.
Sejenis tumbuhan kecil berasal dari amerika selatan. Daunnya sangat manis tetapi sangat rendah nilai glycemic index. Pengganti gula. Dapat kawal glukos dalam darah. Sesuai sebagai gantian gula.
6. Minuman Teh hijau (green tea)
Teh hijau punyai banyak khasiat kesihatan kerana kandungan antioxidant – polyphenols dan catechins. Dianggap satu minuman yang memanjangkan umur kerana memperlahan kema tian sel-sel. Ia juga mengawal glukos dan kolestrol dalam darah. Minumlah 5 cawan setiap hari.
7. Herba-herba tempatan
Saya dapati beberapa jenis herba-herba tempatan ada berkesan mengawal glukos dan kolestrol dalam darah. Misalnya daun betawali, ulam raja, hempedu bumi, sambung nyawa, ginseng, pecah kaca dan lain-lain.
Daun-daun yang menghijau boleh dimakan sebagai ulam. Atau direbus dengan air panas. Atau dikeringkan dan jadikan air teh.
8.Senaman, kawal kegemukkan ,rehat dan tidur
Sangat penting lakukan senaman 30-40 minit setiap hari untuk menggunakan glukos sebagai bahan tenaga.
Cukupkan tidur 5 – 7 jam stiap hari. Dan beri masa untuk merehatkan tubuh dan mental kita.
Semoga diberkati Allah hidup kita. Aamin
Semoga bermanfaat dan kongsikan juga pada yang lain.
Sumber : Dr Hamid Arshat via petuaibu
Source link
The post Makanan Yang Disyorkan Dan Patut Dielakkan Untuk Kawal Dan Cegah Dia betes – Doktor Hamid Arshat – Rileks Media appeared first on Rilekslah.my.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.rilekslah.my/makanan-yang-disyorkan-dan-patut-dielakkan-untuk-kawal-dan-cegah-dia-betes-doktor-hamid-arshat-rileks-media/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Rahsia Kawal Darah Tinggi Gunakan Ulam Perkongsian Dato Dr Hamid Arshat Rileks Media

Rahsia Kawal Darah Tinggi Gunakan Ulam Perkongsian Dato Dr Hamid Arshat Rileks Media

papar berkaitan - pada 25/2/2019 - jumlah : 261 hits
Muda muda pun ramai dah kena penya kit ni Antara penyebab popularnya ialah merokok obesiti kolesterol tinggi stres dan banyak makan makanan masin Penya kit darah tinggi atau hipertensi adalah sejenis penya kit kronik yang boleh membawa kepa...
10 Manfaat Chia Seed Bagi Kesihatan Kulit Ibu Hamil Dia Betes Rileks Media

10 Manfaat Chia Seed Bagi Kesihatan Kulit Ibu Hamil Dia Betes Rileks Media

papar berkaitan - pada 20/2/2019 - jumlah : 346 hits
Bagi beberapa orang mungkin masih sangat awam dengan jenis tanaman yang satu ini yaitu chia seed Chia seed adalah biji dari tanaman mint yang tumbuh di wilayah padang pasir Tanaman ini juga dikatakan berasal dari Amerika tengah khususnya pa...
Dilarang Meniup Makanan Dan Minuman Yang Panas Rileks Media

Dilarang Meniup Makanan Dan Minuman Yang Panas Rileks Media

papar berkaitan - pada 2/3/2019 - jumlah : 285 hits
Seringkali kita melihat seorang Ibu ketika menyuapi anaknya makanan yang masih panas dia meniup makanannya lalu disuapkan kepada anaknya Bukan itu saja bahkan orang dewasa pun ketika minum teh atau kopi panas sering kita lihat dia meniup mi...
4 Makanan Yang Bersihkan Paru Paru Dalam Masa 72 Jam Rileks Media

4 Makanan Yang Bersihkan Paru Paru Dalam Masa 72 Jam Rileks Media

papar berkaitan - pada 24/2/2019 - jumlah : 334 hits
Masalah paru paru amat sinonim bagi mereka yang bergelar pero kok Sesetengah orang mungkin turut mengalami masalah paru paru sungguhpun mereka tidak pernah hisap rokok Ada individu yang pernah menghabiskan umurnya selama 40 tahun dengan mer...
7 Makanan Ini Baik Untuk Perkembangan Otak Anak Memang Selalu Jadi Menu Kegemarannya Rileks Media

7 Makanan Ini Baik Untuk Perkembangan Otak Anak Memang Selalu Jadi Menu Kegemarannya Rileks Media

papar berkaitan - pada 4/3/2019 - jumlah : 317 hits
Kecerdasan otak si manja bergantung sepenuhnya kepada rangsa ngan sepanjang tempoh pertum buhannya sejak usia bayi Daripada pelbagai jenis rangsa ngan yang perlu diberi salah satunya melibatkan pemakanan Makanan berkhasiat berupaya membantu...
7 Keistimewaan Teragung Zikir La Ilaha Illallah Dibaca 100 Kali Dalam Sehari Rileks Media

7 Keistimewaan Teragung Zikir La Ilaha Illallah Dibaca 100 Kali Dalam Sehari Rileks Media

papar berkaitan - pada 25/2/2019 - jumlah : 329 hits
Mungkin di antara kita masih ada yang belum tahu Keistimewaan Dzikir La Ilaha Illallah ini berikut adalah beberapa keutamaan dzikir tahlil La Ilaha Illallah Subhanallah Inilah Keistimewaan Dzikir La Ilaha Illallah Ibnu Rajab Al Hambali rahi...
Memelihara Menjual Dan Membeli Kucing Apa Hukumnya Rileks Media

Memelihara Menjual Dan Membeli Kucing Apa Hukumnya Rileks Media

papar berkaitan - pada 25/2/2019 - jumlah : 228 hits
Assalamualaikum ustaz Saya nak dapatkan pencerahan daripada ustaz apakah hukum membela kucing dan menjual kucing Adakah hasil penjualan kucing tersebut haram Terima kasih ustaz JAWAPAN Para ulama khilaf dalam masalah ini Pertama Pendapat ba...
Hasil Ikat Perut Gadis Bergaji Rm1600 Kini Miliki Aset Lebih Rm1 Juta Rileks Media

Hasil Ikat Perut Gadis Bergaji Rm1600 Kini Miliki Aset Lebih Rm1 Juta Rileks Media

papar berkaitan - pada 25/2/2019 - jumlah : 295 hits
SHAH ALAM Sanggup ikat perut pada usia muda nyata memberi pulangan kepada seorang eksekutif jualan yang kini memiliki tiga aset hartanah bernilai lebih sejuta ringgit Berkongsi rahsia kejayaannya Siti Nursyafieqah Abu Bakar 25 juga mengor b...
Petua Cara Mudah Menghilangkan Tahi Lalat Atau Kulat Pada Pakaian Rileks Media

Petua Cara Mudah Menghilangkan Tahi Lalat Atau Kulat Pada Pakaian Rileks Media

papar berkaitan - pada 25/2/2019 - jumlah : 377 hits
Apabila baju kesayangan milik kita terdapat tahi lalat atau kulat padanya pasti kita akan berasa amat kecewa ianya adalah kerana kesan tersebut pasti tidak akan dapat hilang Tahi lalat pada baju atau pakaian adalah merupakan bintik bintik k...
Can Forest City Be Country S Economic Lifeboat

How Did Afif Know Of Alleged Rm100m Payment For Pjd Link Asks Pj Mp

Memikirkan The Unknown

Najib Razak Mangsa Atau Pemangsa

Hotel Royal Signature Permata Baru Kuala Lumpur Setiap Bilik Menggemakan Intipati Kediaman

Dah Viral Baru Nak Terhegeh Hegeh Tak Tahu Buat Kerja Ke

Jenis Pelaburan Terbaik Di Malaysia

Kenaikkan Harga Hotel Bajet Bakal Jejaskan Industri Pelancongan Negara



8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023

Biodata Dan Umur Adik Tantari Penyanyi Lagu Viral Rindu Hatiku Rindu Pesilat Cilik


Lateefa Koya Negara Sudah Jadi Banana Republic Ketika Kamu Dedah Bualan Pemimpin Negara

Ee Ji Ban Chicken Rice Ball Haniz Zalikha Pernah Makan Kat Ee Ji Ban Ya

Pengalaman Menginap Di Grand Court Hotel Teluk Intan Dekat Dengan Menara Condong Teluk Intan

Kerana Rasuah Rm100 Pekebun Kena Denda Rm10 000

Effective Market Research On A Budget

Lirik Lagu Sulit Betrand Putra Onsu