Cubaan Untuk Merendahkan Badan Kehakiman


 
Mereka yang bocor dokumen penghakiman perlu dikenakan tindakan, kata 8 bekas presiden Majlis Peguam kepada Idrus

FMT Reporters -August 30, 2022 (Dari kiri) Zainur Zakaria, Mah Weng Kwai, Kuthubul Zaman Bukhari dan Ambiga Sreenevasan antara lapan bekas presiden Majlis Peguam yang mengeluarkan kenyataan bersama berhubung cubaan merendah-rendahkan badan kehakiman susulan pembocoran dokumen penghakiman.PETALING JAYA: Lapan bekas presiden Majlis Peguam mahu peguam negara “membawa ke muka pengadilan” pelaku yang bertanggungjawab membocorkan dokumen penghakiman – masing-masing berlaku dalam kes di Mahkamah Persekutuan dan Mahkamah Tinggi.
Dalam kenyataan bersama, kesemua presiden terbabit merujuk insiden berkenaan sebagai “noda kepada pentadbiran keadilan”, sambil menggesa peguam negara mengambil tindakan segera demi memastikan “orang yang terbabit dalam perlakuan hina itu berdepan undang-undang sepenuhnya”.
“Sekiranya dibiarkan, mereka akan memberi mengakibatkan pentadbiran keadilan terhakis.”
Kenyataan itu ditandatangani Zainur Zakaria, Mah Weng Kwai, Kuthubul Zaman Bukhari, Yeo Yang Poh, Ambiga Sreenevasan, Lim Chee Wee, Steven Thiru dan George Varughese.
Mereka merujuk kepada dua dokumen penghakiman mahkamah yang dikaitkan dengan kes bekas perdana menteri, Najib Razak, dan isterinya, Rosmah Mansor, yang diterbitkan di portal Malaysia Today, dikendalikan blogger Raja Petra Kamarudin.
Dokumen bocor itu, kata mereka, merupakan cubaan jelas merendah-rendahkan keyakinan terhadap kehakiman dan boleh dilihat sebagai ugutan kepada para hakim.
Sebelum ini, Pejabat Ketua Pendaftar Mahkamah Persekutuan Malaysia (PKPMP) mengesahkan bahawa deraf kerja penghakiman bagi kes rayuan Najib yang telah bocor itu merupakan draf kerja yang “belum dimuktamadkan”.
Dalam pada itu, polis menyeru masyarakat untuk membuat laporan berhubung dakwaan kebocoran keputusan penghakiman kes perbicaraan rasuah Rosmah membabitkan projek solar bernilai RM1.25 bilion.
Kumpulan bekas presiden itu juga menolak dakwaan rasuah dibuat Najib terhadap bekas hakim Mahkamah Tinggi Nazlan Ghazali, sambil menyatakan Najib sendiri akhirnya menarik semula tuduhan itu dalam afidavit difailkan, pada 9 Ogos.
“Sukar untuk menemui fitnah yang lebih besar yang ditimbulkan terhadap hakim perbicaraan yang pada pandangan kami membawa kesan jenayah,” kata kumpulan itu sambil menambah Nazlan dan keseluruhan badan kehakiman berdepan serangan tidak berasas.
“Peguam negara perlu memandang berat kesan serangan terhadap badan kehakiman, memandangkan beliau sendiri merupakan bekas hakim Mahkamah Persekutuan. Kami yakin beliau akan bertindak terhadap dakwaan palsu.”
Kumpulan itu juga menyatakan sokongan penuh kepada penyandang sedia ada, Karen Cheah, dalam menjunjung kebebasan badan kehakiman.
“Kita perlu bersama dengan Badan Peguam yang berterusan mempertahankan keberanian para hakim menjunjung sumpah tanpa takut atau berat sebelah.”




Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wrlr.blogspot.com/2022/08/cubaan-untuk-merendahkan-badan-kehakiman.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Umno Mula Serang Hina Badan Kehakiman Negara Kata Peguam

Umno Mula Serang Hina Badan Kehakiman Negara Kata Peguam

papar berkaitan - pada 19/8/2022 - jumlah : 118 hits
agendaily com18 08 2022Peguam bela dan peguam cara Mahkamah Tinggi Muhammad Rafique Rashid Ali Gambar BernamaSeorang peguam bela dan peguam cara berpendapat tindakan dan kenyataan yang dibuat pemimpin UMNO berhubung rayuan akhir Datuk Seri ...
Ulamak Puji Pm Tak Campuri Badan Kehakiman Walaupun Diasak Umno

Ulamak Puji Pm Tak Campuri Badan Kehakiman Walaupun Diasak Umno

papar berkaitan - pada 2/9/2022 - jumlah : 109 hits
agendaily com02 09 2022Ketua Dewan Ulamak PAS Pusat Senator Ahmad Yahaya Dewan Ulamak PAS Pusat memuji pendirian Perdana Menteri Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob kerana tidak campur tangan dalam urusan institusi kehakiman negara walaupun mend...
Najib Dakwa Badan Kehakiman Bersikap Tidak Adil Terhadapnya

Najib Dakwa Badan Kehakiman Bersikap Tidak Adil Terhadapnya

papar berkaitan - pada 23/8/2022 - jumlah : 142 hits
Datuk Seri Najib Tun Razak mendakwa badan kehakiman telah bersikap tidak adil terhadapnya Gambar BERNAMAKUALA LUMPUR Datuk Seri Najib Tun Razak mendakwa badan kehakiman telah bersikap tidak adil terhadapnya Dari kandang tertuduh di Mahkamah...
Badan Peguam Selar Najib Peguam Kerana Salah Guna Proses Mahkamah

Badan Peguam Selar Najib Peguam Kerana Salah Guna Proses Mahkamah

papar berkaitan - pada 20/8/2022 - jumlah : 185 hits
malaysiakini comDiterbitkan Aug 19 2022Badan Peguam Malaysia menyelar tindakan bekas perdana menteri Najib Razak dan peguamnya berhubung rayuan kes SRC International di Mahkamah Persekutuan Presidennya Karen Cheah berkata ia merupakan satu ...
Cubaan Konar Baring Gagal

Cubaan Konar Baring Gagal

papar berkaitan - pada 1/9/2022 - jumlah : 120 hits
MOHD MUKHLIS MOHD SYARIFFNampaknya cubaan pembelaan untuk konar baring hampir gagal sebab hakim punya somersault berpusing lagi power Siap pembelaan terpaksa panggil yang konon kononnya bukti tadi adalah sampah Jadi pihak pendakwaan adalah ...
5 Petua Kurangkan Berat Badan Berkesan

5 Petua Kurangkan Berat Badan Berkesan

papar berkaitan - pada 18/8/2022 - jumlah : 208 hits
Kenaikan berat badan boleh kata dialami hampir setiap orang di dunia ini Berat badan yang meningkat naik boleh buatkan kita kurang keyakinan diri serta malu untuk berjumpa dengan orang lain Selain itu berat dan BMI tinggi boleh sebabkan pel...
4 Petua Cara Kurangkan Asid Urik Dalam Badan

4 Petua Cara Kurangkan Asid Urik Dalam Badan

papar berkaitan - pada 20/8/2022 - jumlah : 347 hits
Sakit gout ni boleh buat kita rasa menderita sepanjang hari Macam mana pula petua serta cara kurangkan asid urik dalam badan seterusnya kurangkan sakit gout Sakitnya gout ini lagi lagi kalau kena pada bahagian sendi kaki Nak berjalan atau p...
Hidup Bebas Tanpa Tekanan Bersama D Joy Plus Jom Singkirkan Toksin Dalam Badan Secara Sihat Dan Seimbang

Hidup Bebas Tanpa Tekanan Bersama D Joy Plus Jom Singkirkan Toksin Dalam Badan Secara Sihat Dan Seimbang

papar berkaitan - pada 22/8/2022 - jumlah : 238 hits
Salam sejahtera kepada semua pembaca setia blog makan Mahamahu dan juga rakan rakan yang dikasihi sekali Korang ada mengalami masalah macam apa yang Maha alami sekarang ni tak Paling ketara adalah masalah perut yang buncit kedepan Kadang ka...
Ini Badan Manusia Ke Heo Kyunghwan Kagum Lihat Badan Kim Jongkook Meski Dah 47 Tahun

Ini Badan Manusia Ke Heo Kyunghwan Kagum Lihat Badan Kim Jongkook Meski Dah 47 Tahun

papar berkaitan - pada 22/8/2022 - jumlah : 176 hits
Rasanya sampai sekarang tiada siapa boleh nafikan kesempurnaan tubuh badan Kim Jong kook walaupun dah cecah umur 47 tahun kan ARTIKEL BERKAITAN Dalam episod terbaru rancangan hiburan SBS My Little Old Boy Kim Jong kook dan Heo Kyung hwan ta...
Politikus Merosakkan Nama Raja Raja Melayu

Awak Solat Tak 5 Waktu Jika Tidak Awak Balik Saja

The Hardest Singing Show

Beyond Pregnancy And Weight Loss Maryland Breast Augmentation Solutions

Anwar Mahu Saman Individu Sebar Fitnah Isu Kasino

Jkn Pahang Rampas Produk Ubat Tidak Berdaftar Kosmetik Tiada Notifikasi Bernilai Rm1 Juta

Drama Puaka Cuti Semester Lakonan Mark Adam Zaki Azeman

Cerita Foto Sepanjang Minggu



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah


Exploring The Impact Of Aluminum In Contemporary Design

Sustainability And Metal Buildings A Data Driven Approach To Eco Friendly Construction

Jakim Sets Up Special Hotline To Channel Complaints Regarding Insults To Islam

Targeted Tourist Arrival Figures Mostly Hits Or Misses

6 Bulan Sudah Berlalu

Kenapa Media Takut Sebut Gomo Kini Rapat Dengan Mahathir