Bukan Nak Jadi Sempurna Tapi Bab Didik Anak Anak Mak Ayah Jangan Mudah Melatah Mula Dari Awal Untuk Pelajaran Terbaik


Menjadi ibu bapa bukan satu tugas yang mudah. Bermula dari dalam kandungan, seterusnya melahirkan dan membesarkan, pelbagai cabaran dan dugaan perlu ditempuhi. Bila dah ada anak, setiap hari ada sahaja benda yang kita akan belajar dan itu semua pastinya untuk memberikan didikan yang terbaik buat cahaya mata sendiri.
Seperti perkongsian seorang ibu, Nurlia Mohd Nor di laman Facebooknya tentang memberikan didikan kepada anak-anak sejak dari kecil. hasil nurkilannya terbit setelah menonton satu video temubual Hanis Zalikha di Pa&Ma.
Menurut ibu ini dia bersetuju untuk beberapa ulasan yang dibuat oleh Hanis dalam mendidik anak-anaknya yang masih kecil.

Ikuti perkongsian yang dibuat:
Semalam saya sempat menonton satu video pendek temuramah majalah Pa&Ma bersama Hanis Zalikha.
Saya bersetuju dengan beberapa point yang Hanis berikan dalam mendidik anak- anak. Of course kita semua bukanlah parents yang perfect, tapi kita pastinya takkan berhenti dan takkan jemu mencuba terutama dalam bab mendidik anak-anak.
Menurut Hanis,
1) Anak- anak mesti tahu HAD tertentu. Contoh, meja bukan tempat untuk berdiri dan melompat. Perkara ni mesti diajar dari KECIL. Kalau dari kecil dah biasa, bila besar nanti pun mereka akan ikut cara yang diajar. Cuma masalah kebanyakkan dari kita bila anak dah besar baru nak tegur, baru nak explain, baru nak marah. Masa tu habit tu dah sebati dalam diri anak- anak so agak payah nak betulkan semula. Sudahnya kita yang stress. Mulalah dari awal.
2) Di rumah mesti ada PERATURAN yang kita tetapkan. Contoh pukul 9 malam mesti masuk tidur. Bukan sesuka hati, tiada waktu tertentu nak tidur. Disiplin mesti ada. Kata Hanis selepas anak-anak tidur dia ada ‘me time’ seperti bersembang dengan suami, menonton movie dan sebagainya. Sedikit sebanyak cara ini dapat mengurangkan stress setelah seharian penat menghadap tugasan di rumah.
Perasan tak rumah Hanis kemas, bersih dan tersusun rapi? Ya, ia bermula dengan DIDIKAN, bukan datang begitu saja. Lepas main, mesti kemas. Makanan tumpah mesti kutip. Tak silap saya rumah mereka fully carpet. Bukan senang nak jaga terutama ada anak yang masih kecil. Ye, memang di rumah mereka ada bibik, mungkin sesekali cleaner akan datang, tapi orang biasa macam kita pun ramai yang boleh dan dah pun buktikan. Tak perlu nak bagi alasan negatif, “dia bolehlah ada bibik, rumah pun cantik, banyak duit, bla..bla..” Aiyooo! Cuba ambil dari sudut yang positif.

Orang yang tinggal rumah biasa di kampung pun boleh juga berada dalam persekitaran yang kemas dan selesa. Saya pernah share satu gambar dulu sebab rasa kagum sangat. Sebuah rumah kampung kayu tapi rumah tersebut sangat kemas dan bersih walaupun memiliki beberapa orang anak dan ada yang masih kecil.
Si Yusuf Iskandar pula macam anak kita, macam anak orang lain juga, suka explore sesuatu, buat eksperimen sains, buat artwork, aktiviti memasak dan sebagainya. Tapi sebab dah terdidik dalam suasana yang kemas, lepas buat aktiviti dia akan ambil peranan dan tanggungjawab untuk mengemas. Ada hari tertentu keluarga mereka akan melakukan aktiviti gotong royong. Hanis sibuk vakum, Yusuf pun ikut juga menggunakan vacuum cleaner mainan dia. Hehehe. Comel! Dari situ sebenarnya secara tak langsung Hanis didik Yusuf untuk belajar sesuatu.
Secara jujurnya saya pun bosan dan letih dengan mentaliti segelintir orang,
‘Rumah kemas ni anak- anak mesti jadi robot, semua tak boleh. Kena kongkong. Tak boleh nak explore sesuatu. Tu sebab elok kemas” ..

Aduhai..
Payah nak set semula orang yang ada pemikiran begini. Macam dorang pulak tinggal serumah dan tahu aktiviti orang lain. Kemas, bersih bukan suatu perkara yang pelik. Itu lumrah, normal. Mana- mana agama pun pasti tekankan bab menjaga kebersihan.
Jangan sebab rumah kita tak kemas, kita pula cari point kesalahan orang lain yang memiliki rumah kemas. Kita kata orang tu tegas sangat dalam mendidik anak, kita kata orang tu mengongkong aktiviti anak. Tak bolehlah begitu. Selagi kita tak tinggal serumah dengan mereka siapalah kita untuk judge. Betul tak? Jangan- jangan mereka lagi rajin buat aktiviti bersama anak-anak di rumah berbanding kita yang sibuk judge dan cari salah orang.
Ok, jom tengok beberapa aktiviti yang Yusuf dan Alisa buat di rumah sama juga seperti yang anak kita buat. Dari sini kita boleh ambil input yang positif dan cuba apply dalam cara kita mendidik anak- anak.
Yang baik tak salahkan kita ambil untuk panduan bersama. Ambil dari sudut positif, inshaAllah positif la jadinya. Begitu juga sebaliknya..
*Gambar diambil dari IG Hanis, Yusuf & Alisa.
Memang betul setiap orang ada cara masing-masing dalam mendidik dan membesarkan anak-anak. Tapi tak salah untuk meniru atau mencuba sesuatu yang ibu bapa lain buat demi untuk kebaikan anak-anak tersayang. Siapa tahu itu berkesan untuk anak-anak kita.
Sumber: Nurlia Mohd Nor
The post Bukan Nak Jadi Sempurna, Tapi Bab Didik Anak-anak Mak Ayah Jangan Mudah Melatah. Mula Dari Awal Untuk Pelajaran Terbaik appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/bukan-nak-jadi-sempurna-tapi-bab-didik-anak-anak-mak-ayah-jangan-mudah-melatah-mula-dari-awal-untuk-pelajaran-terbaik/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Anak Buat Hal Jangan Terus Marah Sebenarnya Dia Frust Tak Cukup Perhatian Mak Ayah

Anak Buat Hal Jangan Terus Marah Sebenarnya Dia Frust Tak Cukup Perhatian Mak Ayah

papar berkaitan - pada 17/6/2020 - jumlah : 124 hits
Seawal usia dua tahun anak anak sudah mula faham dengan persekitaran mereka Biasanya pada usia begini mereka banyak ragam dan kerap tantrum jika tidak dikawal Adalah normal untuk anak anak menjerit berkelakuan agresif meniru gaya dan sebaga...
Sop Ketat Kami Jaga Sebaiknya Demi Pastikan Anak Anak Di Taska Selamat Mak Ayah Jangan Bimbang

Sop Ketat Kami Jaga Sebaiknya Demi Pastikan Anak Anak Di Taska Selamat Mak Ayah Jangan Bimbang

papar berkaitan - pada 4/6/2020 - jumlah : 164 hits
Keputusan kerajaan untuk membuka semula Taska demi memastikan ibu bapa dapat kembali bekerja sepenuhnya bukanlah satu keputusan yang mudah dilakukan Namun demi memastikan ibu bapa dapat bekerja dengan tenang tanpa memikirkan keselamatan ana...
Didik Anak Nilai Murni Dengan Surah Al Fatihah Cukup Sempurna Untuk Bentuk Akhlak Terbaik

Didik Anak Nilai Murni Dengan Surah Al Fatihah Cukup Sempurna Untuk Bentuk Akhlak Terbaik

papar berkaitan - pada 18/6/2020 - jumlah : 282 hits
Kebaikan ayat ayat Al Quran tidak dapat dinafikan Setiap satu darinya mempunyai manfaat tersendiri dan boleh diguna pakai dalam kehidupan seharian Begitu juga ketika kita mahu mendidik anak anak Boleh guna ayat ayat Al Quran untuk mencerita...
Anak Kalau Dengan Mak Mulalah Dia Buat Perangai Jangan Label Tapi Betulkan Cara Didikan Kita

Anak Kalau Dengan Mak Mulalah Dia Buat Perangai Jangan Label Tapi Betulkan Cara Didikan Kita

papar berkaitan - pada 8/6/2020 - jumlah : 162 hits
Tak senang duduk jadinya bila anak mula buat perangai berkepit 24 dengan ibu sampai ibu langsung tak boleh uruskan hal lain Belum lagi dikira ibu hal hal lain Anak kita sebenarnya memerlukan masa dalam segala hal Mereka harus memahami menga...
Anak Millenial Fragile Macam Kaca Mudah Stress Ini Mungkin Penyebab Yang Mak Ayah Perlu Ambil Tahu

Anak Millenial Fragile Macam Kaca Mudah Stress Ini Mungkin Penyebab Yang Mak Ayah Perlu Ambil Tahu

papar berkaitan - pada 18/6/2020 - jumlah : 159 hits
Membesarkan anak anak pada zaman sekarang bukan satu tugas yang mudah Pendedahan kepada teknologi dari awal usia membuatkan mereka kurang berekplorasi dengan alam selain emosi dikawal oleh gajet Selain itu aras akademik yang semakin tinggi ...
Doktor Pesan Mak Ayah Kena Selalu Peka Awasi Objek Yang Masuk Dalam Mulut Anak Jangan Sampai Ada Yang Cedera

Doktor Pesan Mak Ayah Kena Selalu Peka Awasi Objek Yang Masuk Dalam Mulut Anak Jangan Sampai Ada Yang Cedera

papar berkaitan - pada 2/6/2020 - jumlah : 145 hits
Anak anak yang tengah nak membesar memang suka memasukkan objek ke dalam mulut Maklum sahaja mereka bukan tahu benda yang dimasukkan itu merbahaya atau tidak Jadi sebagai ibu bapa menjadi tugas kita untuk memantau setiap gerak geri anak sup...
Lost Generation Anak Anak Kita Makin Ketinggalan Dalam Pelajaran Mak Ayah Perlu Usaha Lebih

Lost Generation Anak Anak Kita Makin Ketinggalan Dalam Pelajaran Mak Ayah Perlu Usaha Lebih

papar berkaitan - pada 3/6/2020 - jumlah : 138 hits
Melihat anak anak yang masih bersantai di rumah sambil menyiapkan kerja sekolah yang diberikan oleh guru melalui atas talian terselit rasa bimbang dalam hati Di manakah nasib masa depan anak anak kita kelak Bagaimana kelak mereka boleh berd...
Anak Buat Kejutan Harijadi Untuk Mak Ayah Istimewa Rider Sebak Tolong Bacakan Kad Ucapan

Anak Buat Kejutan Harijadi Untuk Mak Ayah Istimewa Rider Sebak Tolong Bacakan Kad Ucapan

papar berkaitan - pada 13/6/2020 - jumlah : 386 hits
Walau sebesar mana pun kebaikan yang kita lakukan tiada apa yang mampu membalas jasa ibu ayah yang telah bergolok gadai korbankan segalanya untuk kita Semuanya tidak setanding dengan pengorbanan mereka membesarkan kita sehingga kita hidup s...
Pernah Tak Kita Pukul Lantai Kalau Anak Jatuh Niat Nak Pujuk Tapi Sebenarnya Beri Kesan Negatif

Pernah Tak Kita Pukul Lantai Kalau Anak Jatuh Niat Nak Pujuk Tapi Sebenarnya Beri Kesan Negatif

papar berkaitan - pada 20/6/2020 - jumlah : 205 hits
Menjadi kebiasaan ibu bapa jika nak memujuk anak yang terjatuh atau sedih pasti kita menyalahkan sesuatu benda contohnya anak jatuh terlanggar kerusi Mummy dah pukul kerusi apa ni buat adik okay dah dah nangis si kecil pun terus diam kerana...
Cara Memohon Telefon Pintar Untuk Golongan B40 Serta Percuma 120gb Data Internet

Wanita Didenda Rm1000 Tak Pakai Pelitup Muka Tunjuk Cctv Sangkal Kenyataan Polis

10 Petua Bersihkan Rumah Dari Kotoran Dengan Cepat Dan Murah

Mohon Doanya Dari Seluruh Masyarakat Untuk Kesembuhan Habib Rizieq

Tudia Bermula Jadi Tukang Isi Minyak Kerani Bawa Motor Buruk Hingga Kini Bergelar Inspektor

Batalkan Cuti Taipusam Kedah Pas Perlu Pertahan Sanusi

Cara Simpan Daun Sup

Para Saintis Ini Mati Kebuluran Walau Dikelilingi Makanan



Ini Cara Mudah Semak Dan Tuntut Wang Tak Dituntut Milik Anda Secara Online

Operasi Hardtrack Ujian Senjata Nuklear Amerika Syarikat di Atmosfera Bumi Pada 1959

Info Dan Sinopsis Drama Rahimah Tanpa Rahim Slot Akasia TV3

Krisis Perlembagaan 1988 Pertembungan Dr Mahathir Melawan Tun Salleh Abas

Anda Boleh Sewa Negara Ini Dengan Harga RM283 150 Untuk Satu Malam


Pkp Mungkin Lebih Sebulan Kembalikan Moratorium Subsidi Upah

Yumna Pemilik Jaket Pink Minnie Mouse Ditemukan Tersimpan Kisah Pilu Sang Ibu Ratih Windania

Setahun Pandemi Tak Satu Pun Warga Suku Baduy Kena Covid 19 Ini Rahasianya

Permohonan Bantuan Telefon Pintar Data Percuma B40 Tahun 2021

Betul Ke Najib Prihatin Kepada Rakyat Atau Sengaja Nak Burukkan Kerajaan Pn

Faulty Lock Up Cctv A Flimsy Excuse