Anak Kalau Dengan Mak Mulalah Dia Buat Perangai Jangan Label Tapi Betulkan Cara Didikan Kita


Tak senang duduk jadinya bila anak mula buat perangai, berkepit 24 dengan ibu sampai ibu langsung tak boleh uruskan hal lain. Belum lagi dikira ibu hal-hal lain. Anak kita sebenarnya memerlukan masa dalam segala hal. Mereka harus memahami mengapa setiap yang kita lakukan agar mereka dapat berkelakuan baik.
Menurut Ibu Rose-Mesejnya Kasih, anak tidak akan buat perangai tanpa sebab, terutama dengan ibunya berbanding orang lain kerana beberapa sebab tertentu. Malah cara didikan kita juga harus diperbetulkan. Ini yang dikongsikan oleh beliau.

Dikatakan anak berperangai buruk bila dengan ibunya.
“Waa….”
“Leha, kenapa biar anak tu nangis lama-lama? Sian kak long tengok”.
“Ala kak…si kecik ni, asik nangis je. Pantang tak nampak saya. Manja sangat. Kena ajar sikit ni biar jadi berani.”
“Ish ko ni…belajar mana ni? Anak ko baru 1 tahun sebulan. Tak boleh macam tu. Kena cepat tengok kenapa dia nangis. Lagi ko biar lama nangis macam ni, dah besar nanti pun cepat nangis, tantrum.”
“Yeke kak long?. Saya ingat jangan manjakan sangat supaya cepat belajar anak ni.”
Alahai…ramai yang salah sangka begini. Meh..Ibu nak explain lebih lagi.

Bagi anak berumur 1 tahun ke bawah, sebenarnya kita tidak boleh mengatakan dia berperangai buruk jika dia menangis nak ikut anda masuk tandas, atau tidak boleh jauh dari anda langsung.
Pada usia ini, bahagian otak bawah atau reptilian brain yang sedang develop. Bahagian otak ini, menjaga keselamatan dan perlu rasa selamat untuk perkembangan seterusnya.
Bila mama pergi dari dia ke toilet ke atau ke mana, anak itu tengok mamanya hilang dan rasa selamat tergugat. Itu yang dia menangis. Itu bukan manja, jangan salah faham dan bukan juga berperangai buruk. Itu tabii dan perkembangan kanak-kanak.

Anak kecil menangis bukan kerana dia berperangai buruk, dia menangis untuk communicate keperluannya. Maka selidiklah apa yang dia perlukan dan tunaikan.
Ibu, risau bila ibu bapa muda tersilap faham begini, kerana kesannya buruk. Kerana takut anak menjadi manja, sedangkan pada usia ini, anak amat perlukan belaian ibu dan bapa. Dan kerana kononnya takut anak itu manja dibiarkan anak itu sorang-sorang dan menangis melalak beberapa jam. Akhirnya, tahap untuk rasa selamat itu tidak berakhir, sudah 6 tahun pun masih clingy dan esteem diri yang rendah kerana berasa dia tidak penting dan tidak dikasihi.
Anak yang dikatakan berperangai buruk jika sudah lebih 4 tahun, perangainya mungkin menyepak dan merontak-ronta bukan kerana dia berada dengan ibunya. Tetapi kerana dia tidak dididik dengan kasih-sayang dan ketegasan, loving and firm. Kerana anak yang dididik dengan loving and firm, dia tahu had-had kelakuan yang dibenarkan. Yang menjadi berperangai buruk adalah yang dididik TANPA meletakkan had-hadnya atau pun boundaries.

Contoh, tengok TV sampai pukul 2 pagi pun dibenarkan atau bila memukul kawan-kawan, ibu bapa tengok sahaja dan tidak mengambil tindakan memberitahu perbuatan itu salah.
Walaupun pada ketika itu anak itu masih 2 tahun, ibu bapa perlu membetulkan kelakuan anak itu dan mulakan perlahan-lahan. Dan berulang sehingga anak itu faham. Ianya mungkin mengambil masa BEBERAPA BULAN.
Kita hanya boleh mengatakan seorang anak itu berperangai buruk sekiranya anak itu TELAH berusia 4 tahun ke atas kerana pada usia ini, barulah seorang anak itu sudah mula boleh berfikir dan memahami reason. Namun, tidak yang kompleks tapi sudah boleh sedikit. Dan bila sedari kecil ibu bapa berusaha memberi penerangan atau reason, anak itu akan membesar menjadi seorang yang mudah memahami, reasonable.

” children raised with reasons become reasonable”
Yang dikatakan berperangai buruk itu maksudnya anak itu melakukan perkara-perkara yang tidak boleh diterima dalam sosial, seperti memukul kawan, menyepak, merampas, menjerit-jerit marah, berguling-guling hendakkan barang di kedai….namun perlu difahami ini BUKAN kerana anak itu berada dengan ibunya, ia adalah kerana didikan yang diterima sebelum ini lebih kepada PERMISSIVE dimana semuanya tidak mengapa, diikut semua kehendak anak itu. Dan jika anak itu masih kecil di bawah 7 tahun, mungkin perbuatannya itu adalah ledakan emosi yang dia masih belum pandai mengawal.
Jangan lupa, kita sedang berbincang tentang tajuk benarkah anak berperangai buruk bila dengan ibu dan tidak dengan bapa? Dan bukan mengenai adakah anak-anak kecil berperangai buruk?
Setiap perbuatan ada sebabnya. Yang buruk mungkin perlakuan tetapi yang kita jangan buat adalah melebelkan anak itu jahat atau yang seperti itu.

Bila kita membesarkan anak tanpa rules yang jelas, anak akan rentas sahaja dan buat ikut suka hati. Ini dinamakan permissive parenting.
Apa yang kita katakan sebagai ‘permissive parenting’? Permissive parenting adalah anak tidak diajar anak itu dengan peraturan dan contoh perangai baik sejak kecil. Bila dia buat kelakuan yang tidak baik seperti merampas mainan, pukul kawan-kawan, walaupun dia masih kecil, Ibu bapa perlu ambil masa untuk menerangkan. Anak dibawah 4 tahun mungkin belum boleh faham sepenuhnya, namun usaha menerangkan itu menaman benih kefahaman dalam minda mudanya.

Bagi pendapat dan pegangan Ibu, anak berperangai buruk diantara sebab utamanya BUKAN kerana anak itu dengan ibunya atau bapanya, …it is the parenting. Sebab ramai para ibu yang bijak mengendalikan dan mendidik anak-anaknya dan anak tidak berperangai buruk bila dengan mereka.
Jadi, TIDAK BENAR bila dikatakan “Anak ni, kalau dengan maknya, dia buat perangai.”. Tapi adalah tentang GAYA PARENTING mak itu sendiri.
Salam kasih,
Ibu Rose
 
The post “Anak Kalau Dengan Mak, Mulalah Dia Buat Perangai”, Jangan Label Tapi Betulkan Cara Didikan Kita! appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/anak-kalau-dengan-mak-mulalah-dia-buat-perangai-jangan-label-tapi-betulkan-cara-didikan-kita/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Bukan Nak Jadi Sempurna Tapi Bab Didik Anak Anak Mak Ayah Jangan Mudah Melatah Mula Dari Awal Untuk Pelajaran Terbaik

Bukan Nak Jadi Sempurna Tapi Bab Didik Anak Anak Mak Ayah Jangan Mudah Melatah Mula Dari Awal Untuk Pelajaran Terbaik

papar berkaitan - pada 13/6/2020 - jumlah : 356 hits
Menjadi ibu bapa bukan satu tugas yang mudah Bermula dari dalam kandungan seterusnya melahirkan dan membesarkan pelbagai cabaran dan dugaan perlu ditempuhi Bila dah ada anak setiap hari ada sahaja benda yang kita akan belajar dan itu semua ...
Ingatkan Anak Main Patung Tapi Dia Tidur Jangan Simpan Anak Patung Kalau Tak Main

Ingatkan Anak Main Patung Tapi Dia Tidur Jangan Simpan Anak Patung Kalau Tak Main

papar berkaitan - pada 1/6/2020 - jumlah : 342 hits
Jangan simpan patung nanti malaikat tak masuk rumah engkau Seringkali kita dengar orang selalu berkata begini bukan Barangkali situasi ini pernah kita hadapi sendiri Tambahan pula mereka yang ada anak kecil dan memerlukan permainan untuk me...
Jangan Main Bagi Je Telur Pada Anak Periksa Dulu Doktor Kongsi Cara Bezakan Telur Lama Segar

Jangan Main Bagi Je Telur Pada Anak Periksa Dulu Doktor Kongsi Cara Bezakan Telur Lama Segar

papar berkaitan - pada 4/6/2020 - jumlah : 490 hits
Pemergian wanita yang menjadi mangsa keracunan puding buih semalam sebenarnya banyak membuka mata banyak pihak Sebagai ibu bapa kita tidak terlepas dalam menyediakan juadah berasaskan telur kerana telur sememangnya cukup disukai anak anak k...
Sop Ketat Kami Jaga Sebaiknya Demi Pastikan Anak Anak Di Taska Selamat Mak Ayah Jangan Bimbang

Sop Ketat Kami Jaga Sebaiknya Demi Pastikan Anak Anak Di Taska Selamat Mak Ayah Jangan Bimbang

papar berkaitan - pada 4/6/2020 - jumlah : 362 hits
Keputusan kerajaan untuk membuka semula Taska demi memastikan ibu bapa dapat kembali bekerja sepenuhnya bukanlah satu keputusan yang mudah dilakukan Namun demi memastikan ibu bapa dapat bekerja dengan tenang tanpa memikirkan keselamatan ana...
Boleh Keluar Rumah Tapi Tak Payahlah Bawa Anak Virus Tak Nampak Bila Kena Jangan Menyesal

Boleh Keluar Rumah Tapi Tak Payahlah Bawa Anak Virus Tak Nampak Bila Kena Jangan Menyesal

papar berkaitan - pada 12/6/2020 - jumlah : 330 hits
Walaupun kes COVID 19 semakin berkurangan kita bertanggungjawab untuk memastikan setiap saranan dari Kementerian Kesihatan Malaysia diikuti Bukan mudah untuk memerangi wabak hebat ini sepenuhnya jadi kita tidak boleh leka Dipetik dari laman...
Doktor Pesan Mak Ayah Kena Selalu Peka Awasi Objek Yang Masuk Dalam Mulut Anak Jangan Sampai Ada Yang Cedera

Doktor Pesan Mak Ayah Kena Selalu Peka Awasi Objek Yang Masuk Dalam Mulut Anak Jangan Sampai Ada Yang Cedera

papar berkaitan - pada 2/6/2020 - jumlah : 313 hits
Anak anak yang tengah nak membesar memang suka memasukkan objek ke dalam mulut Maklum sahaja mereka bukan tahu benda yang dimasukkan itu merbahaya atau tidak Jadi sebagai ibu bapa menjadi tugas kita untuk memantau setiap gerak geri anak sup...
Anak Bergaduh Waktu Main Sama Sama Biarkan Waktu Ni Dia Belajar Cara Selesaikan Masalah

Anak Bergaduh Waktu Main Sama Sama Biarkan Waktu Ni Dia Belajar Cara Selesaikan Masalah

papar berkaitan - pada 10/6/2020 - jumlah : 341 hits
Bergaduh atau berebut permainan adalah normal ketika anak anak sedang bermain Waktu awalnya bukan main baik saling berkongsi Tiba tiba tengah seronok bermain tu ada peperangan berlaku Biasanya sebagai ibu ayah kita akan masuk campur untuk s...
Mata Bayi Berair Seperti Menangis Doktor Terangkan Punca Cara Rawatan Sesuai Tak Perlu Bimbang Tapi Kena Ambil Tahu

Mata Bayi Berair Seperti Menangis Doktor Terangkan Punca Cara Rawatan Sesuai Tak Perlu Bimbang Tapi Kena Ambil Tahu

papar berkaitan - pada 15/6/2020 - jumlah : 306 hits
Bayi yang sedang membesar memang mudah dijangkiti penyakit Namun ada antara penyakit yang dialami tidaklah terlalu merbahaya Walaubagaimanapun sebagai ibu bapa adalah penting untuk sentiasa menjaga kesihatan si kecil yang mana imunitinya ma...
Cara Menampilkan Halaman Label Di Menu Navigasi Blog

Cara Menampilkan Halaman Label Di Menu Navigasi Blog

papar berkaitan - pada 1/6/2020 - jumlah : 289 hits
Cara Membuat atau Menampilkan Halaman Statis Label Kategori Posting di Menu Navigasi Blog SEBELUM membaca dan mengamalkan Cara Menampilkan Halaman Label di Menu Navigasi Blog ini pastikan Anda sudah memahami Perbedaan Post dan Page di Blog ...
The Evolution Of Adult Entertainment

Epf Account 3 Can Help Contributors During Emergencies Expert

Menambat Selera Rakyat Malaysia Dengan Kebaikan Berasaskan Tumbuhanterbaharu Dari Nestl

Pm Akan Umum Sspa Terbaik Pernah Diperkenalkan Kerajaan

Work Harder At Communicating Achievements On Reforms Govt Told

Apabila Sang Profesor Datang Melawat

Pemilik Kereta Tertekan Hon Kerana Panik Polis

Cara Guna Cimb Dan Cara Check Status Loan Cimb



10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan


Data Drives Dollars How Competitive Intelligence Optimizes Sales Marketing Roi

Tanya Hadi Mengapa Tak Bantah Akta Laut Wilayah Mb Terengganu Diberitahu

Cabaran Getir Menanti Ph Di Kkb

Nga S Aide Chosen For Kuala Kubu Baharu After Dap Abandoned Hope Of Malay Vote

World Bank Report Says Malaysian Children Not Learning Enough In Schools

Zus Ice Watermelon Latte