Ayah Yang Rajin Melayan Anak Sejak Kecil Berpotensi Mempunyai Iq Lebih Tinggi Dan Bijak


Semua ibu bapa pasti mengimpikan anak-anak membesar dengan bijak. Tapi tahukah di sebalik nak lahirkan seorang anak yang bijak, hubungan ayah dengan anak sangat penting untuk membentuk IQ yang tinggi.
Selain ibu yang menjadi insan pertama dalam hidup anak, ayah kena tahu memainkan peranan dan tak boleh nak lepas tangan begitu sahaja dalam soal mendidik anak.
Menurut Dr. Kyle Pruett, bimbingan secara langsung dari bapa dalam proses pembelajaran boleh memberi kesan positif terhadap pembangunan fizikal, kognitif, emosi, dan sikap anak-anak. Kanak-kanak mencari keselesaan daripada seorang ibu, tetapi dia masih memerlukan interaksi intensif dengan ayahnya.

Malah menurut satu kajian oleh Oxford University,kejayaan anak dalam bidang akademik juga kerana hubungan yang erat antara ayah dengan anak.
Jadi semua bapa digalakkan tidak melepaskan momen ini dalam membesarkan anak-anak supaya anak anda sentiasa menjadikan ayahnya sebagai idola dalam hidup.
Berikut adalah beberapa cara yang boleh dilakukan bagi memastikan hubungan anak dengan ayah terjalin erat sejak kecil:
1. Menukar lampin
Ini adalah perkara asas yang perlu dimiliki bapa. Anda harus tahu bila dan bagaimana menukar lampin bayi. Buang alasan tak tahu atau geli. Melalui cara ini anak jadi lebih mesra kerana ayah turut menguruskan hal anak.
2. Berjaga waktu malam
Kesibukan bapa sepanjang hari dengan tuntutan tugas mungkin membuatkan masa dengan anak agak terhad pada waktu siang. Jadi apa kata anda boleh membantu isteri menguruskan anak seperti melayan anak bermain atau menidurkan anak.
Bukan itu sahaja, ayah juga boleh bergilir bangun pada waktu tengah malam untuk menukarkan lampin anak atau buatkan juga susu.
Waktu ini amat penting kerana melalui interaksi tersebut anak yang diperingkat bayi tahu dan belajar mengenali suara bapanya.
3. Peluk anak
Pelukan ayah akan melahirkan satu emosi yang positif dalam diri anak.Inilah yang berlaku apabila anak berada dalam pelukan ibu. Sebagai contoh, apabila anak mengamuk,ayah perlu elak meninggikan suara tetapi guna kaedah pelukan untuk menenangkan anak.
4. Menyuap anak makan
Ini boleh jadi satu tugas yang paling menakutkan bagi bapa. Sudah tentu, apabila memberi bayi anda makan, ia memerlukan kesabaran dan toleransi pada kanak-kanak. Nak mudah bagi anak makan, ayah boleh melayan anak bermain sambil menyuap atau pun bercerita semasa makan.


5. Layan anak bermain
Bermain dengan anak-anak boleh membantu membina ikatan kasih sayang antara ayah dan anak. Layanlah anak bermain dan jangan terlalu sibuk dengan urusan sendiri.
Percayalah cara ini membuatkan anak rasa seronok walaupun kadang-kadang ayah terpaksa jadi pelbagai watak.
6. Memberi nasihat dan bercakap
Peranan ayah dalam memberi nasihat kepada anak sangat penting.Walaupun anak belum boleh bercakap, tapi apa yang ayah cakap anak boleh faham.
7. Idola anak
Anak-anak memang menjadikan ibu bapanya sebagai contoh. Jagalah tutur kata, tingkah laku di hadapan anak-anak kerana mereka membesar melalui didikan yang diperoleh.

8. Berikan sokongan
Apa sahaja yang anak lakukan selagi tidak memberi kesan negatif seharusnya ayah menyokong. Tak salah jika anda menjadi bapa demokratik untuk anak. Jangan sesekali memaksa kerana tidak ada kekuatan yang lebih besar untuk anak-anak daripada sokongan bapanya.
Contoh jika anak minat dalam bahasa, boleh hantar anak ke kelas bahasa atau pun jika anak suka muzik apa salahnya hantar anak belajar kelas muzik untuk asah kemahiran.
9. Beri perhatian jika anak sakit
Apabila rasa sakit seseorang akan lebih sensitif, begitu juga dengan anak-anak. Mereka akan lebih selesa jika ibu ayah sama-sama beri perhatian. Masa inilah anak nak manja lebih. Jangan biarkan ibu sahaja yang lakukan semua perkara.
Mulai hari ini, ayah kena manfaatkan masa dengan anak dan tak boleh nak serahkan sepenuhnya pada isteri. Sama-sama membantu untuk melahirkan anak yang bijak.

The post Ayah Yang Rajin Melayan Anak Sejak Kecil Berpotensi Mempunyai IQ Lebih Tinggi Dan Bijak appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/ayah-yang-rajin-melayan-anak-sejak-kecil-berpotensi-mempunyai-iq-lebih-tinggi-dan-bijak/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Ibu Bapa Perlu Amal 7 Doa Ini Supaya Anak Dengar Kata Dan Rajin Solat Sejak Kecil

Ibu Bapa Perlu Amal 7 Doa Ini Supaya Anak Dengar Kata Dan Rajin Solat Sejak Kecil

papar berkaitan - pada 25/3/2019 - jumlah : 452 hits
Doa ibu untuk anak tiada hijabnya Justeru dalam apa jua keadaan sentiasa doakan anak anak Malah tatkala mereka melakukan perkara yang tidak disenangi adalah lebih baik terus mendoakan kebaikan daripada mengeluarkan kata kata kesat Dalam pad...
Wanita Yang Mempunyai Punggung Besar Sebenarnya Lebih Bijak Dan Sihat

Wanita Yang Mempunyai Punggung Besar Sebenarnya Lebih Bijak Dan Sihat

papar berkaitan - pada 17/3/2019 - jumlah : 1096 hits
PUNGGUNG atau pinggul wanita antara bahagian yang cukup sensitif untuk diperbahaskan sesetengah masyarakat Malah subjek ini jika tidak kena dengan gayanya boleh dianggap sebagai topik se ksual Ada wanita yang malu memiliki punggung besar ke...
Mudah Ibu Ini Biasakan Anak Bertudung Sejak Kecil Caranya Bagi Pujian Pelbagaikan Corak Comel

Mudah Ibu Ini Biasakan Anak Bertudung Sejak Kecil Caranya Bagi Pujian Pelbagaikan Corak Comel

papar berkaitan - pada 18/3/2019 - jumlah : 220 hits
Biasakan anak bertudung sejak kecil lagi mudah berbanding kita nak memaksanya bila dah besar Walaupun tak diwajibkan lagi untuk anak kecil apa salahnya kita membiasakannya supaya mereka rasa seronok Tip dari Puan ini yang mendidik dua anak ...
Memberi Makan Anak Sejak Kecil Dengan Berbagai Makanan Bisa Tekan Potensi Alergi

Memberi Makan Anak Sejak Kecil Dengan Berbagai Makanan Bisa Tekan Potensi Alergi

papar berkaitan - pada 26/3/2019 - jumlah : 250 hits
Sebaiknya orang tua mengenalkan anak pada sejumlah bahan makanan saat usia masih sangat dini Ini termasuk pada sejumlah bahan makanan yang bisa menyebabkan alergi dan dimulai pada usia enam bulan ketika anak mulai makan
Kenali 6 Vaksin Yang Patut Diterima Anak Lindungi Si Kecil Lebih Dari 11 Penyakit

Kenali 6 Vaksin Yang Patut Diterima Anak Lindungi Si Kecil Lebih Dari 11 Penyakit

papar berkaitan - pada 9/3/2019 - jumlah : 279 hits
6 jenis vaksin ini diberikan kepada bayi dan kanak kanak Ia berupaya melindungi lebih dari 11 penyakit berbahaya Perkongsian daripada Dr patut diketahui oleh semua ibu bapa Vaksin diibaratkan seperti hadiah yang sangat bermakna buat anak se...
Mak Mak Sayup Sayup Suara Anak Kecil Ini Lena Dalam Van Jnzah

Mak Mak Sayup Sayup Suara Anak Kecil Ini Lena Dalam Van Jnzah

papar berkaitan - pada 8/3/2019 - jumlah : 240 hits
PETALING JAYA Tugasnya mungkin nampak mudah tapi kalau jiwa tidak kental bukan semua dapat menggalas tanggungjawab sebagai pemandu van jenazah Mak mak Sayup sayup suara anak kecil ini lena dalam van jnzah
Lindungi Anak Anda Sejak Dari Kandungan Dan Hindari Mereka Dari Bahaya

Lindungi Anak Anda Sejak Dari Kandungan Dan Hindari Mereka Dari Bahaya

papar berkaitan - pada 21/3/2019 - jumlah : 238 hits
Ibu memainkan peranan penting melakukan yang terbaik buat si kecil Langkah perlindungan seawal mungkin adalah perlu bagi mengelakkan sebarang risiko yang tidak diingini terjadi kepada kehamilan atau bayi anda 1 Pemantauan kesihatan Setelah ...
Idamkan Anak Hafaz Al Quran Amalkan Tip Ini Ya Ibu Ayah

Idamkan Anak Hafaz Al Quran Amalkan Tip Ini Ya Ibu Ayah

papar berkaitan - pada 9/3/2019 - jumlah : 290 hits
Anak kecil jika dibiasakan dari awal buat sesuatu perkara dan menjadi rutinnya pasti tiada masalah Begitu juga dalam bab membaca al Quran Mendidik anak cinta al Quran sejak kecil bukan sesuatu yang sukar jika ibu bapa bersungguh sungguh mel...
2 Bocah Tewas Tenggelam Di Sungai Saat Bolos Sekolah Ayah Saya Pikir Anak Saya Masih Di Sekolah

2 Bocah Tewas Tenggelam Di Sungai Saat Bolos Sekolah Ayah Saya Pikir Anak Saya Masih Di Sekolah

papar berkaitan - pada 8/3/2019 - jumlah : 208 hits
Dua bocah lali laki berusia 13 tahun dilaporkan tewas tenggelam setelah mandi di Sungai Pinji Perak Malaysia Selasa Dikutip dari Harian Metro kedua korban adalah Mohamad Farid Nazmi dan Alif Azam Azmin Azam siswa kelas 1 di SMK Tambun Kedua...
Jalan Penghubung Bandar Utama Di Pahang Perlu Dinaiktaraf

3 Pelampau Khawarij Ditahan

Lost Opportunities In Labuan

Dua Bersaudara Maut Tiga Cedera Parah Nahas 4wd

Iced Butterscotch Latte Zus Coffee

Deko Raya Yang Simple Je Alhamdulillah Tahun Pertama Raya Di Rumah Baru Ni

Lirik Lagu Semua Tentangmu Sufian Suhaimi

Abyad Sofi



Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia

10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online

10 Drama Thailand Thai Drama Terbaru Best Juga Tersedia Online

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Kuih Muah Tonton

10 Filem Indonesia Terbaru Best 2023 2024 Juga Tersedia Online


Hikayat Budak Pening Sebuah Legasi

Bayu Somerset Pakaian Tradisional Untuk Gaya Harian

Pengalaman Pertama Alami Kesesakan Di Lebuhraya Hingga 10 Jam

Bila Ada Ahli Keluarga Dan Kawan Jadi Influencer

Subkontrator Gagal Siapkan

15 Breathtaking Diy Outdoor Furniture Ideas For Your Garden