Lindungi Anak Anda Sejak Dari Kandungan Dan Hindari Mereka Dari Bahaya


Ibu memainkan peranan penting melakukan yang terbaik buat si kecil. Langkah perlindungan seawal mungkin adalah perlu bagi mengelakkan sebarang risiko yang tidak diingini terjadi kepada kehamilan atau bayi anda.
#1 Pemantauan kesihatan
Setelah mengetahui diri hamil, ibu-ibu perlu mendaftar untuk pemeriksaan pranatal sepanjang mengandung. Pemeriksaan pranatal yang pertama biasanya dilakukan di Klinik Ibu Dan Anak selepas pendaftaran. Menurut Portal Kementerian Kesihatan Malaysia janji temu seterusnya akan mengikut jadual berikut:
Sebelum 28 minggu – sebulan sekali 28 – 35 minggu – setiap 2 minggu sekali 36 minggu dan keatas – setiap minggu (Jadual pemeriksaan pranatal ini adalah secara umum dan mungkin berlainan bagi setiap ibu hamil)
Pemantauan awal mampu memastikan ibu terhindar daripada pelbagai risiko kesihatan seperti kehamilan ektopik (kehamilan di luar rahim) serta mendapatkan khidmat nasihat tentang langkah-langkah penjagaan yang wajar diambil kira.

#2 Pemakanan seimbang
Pemakanan seperti mana yang disarankan doktor sepanjang kehamilan adalah penting agar berat badan ibu berada pada tahap yang baik. Ibu-ibu perlu pastikan ambil sajian dalam kuantiti kecil tetapi kerap. Amalkan pemakanan seimbang mengikut piramid makanan. Tidak perlu makan banyak seperti untuk dua orang, cuma pastikan anda ambil makanan yang seimbang. Menurut National Institute for Health and Care Excellence, hanya pada 3 bulan terakhir anda perlukan 200 kalori lebih bagi menyokong kehamilan dan perkembangan si kecil. Walaubagaimanpun, keperluan tahap sajian berbeza mengikut individu. Oleh itu, pemeriksaan doktor dan boleh mendapatkan nasihat pemakanan yang sesuai.
#3 Asid folik
Pastikan ibu mengambil asid folik secepat mungkin atau sebaik-baiknya 3 bulan sebelum hamil. Ia boleh mengelakkan kecacatan nueral tube seperti spina bifida. Menurut Royal College of Obstetricians & Gynaecologist, asid folik perlu diambil sehingga minggu ke-13 kehamilan. Jika anda tidak mengambil asid folik sebelum hamil, ambil sebaik sahaja anda mengetahui diri hamil. Ibu bagaimana pun disarankan untuk mendapatkan nasihat doktor sebelum pengambilan mana-mana vitamin prenatal.
#4 Kebersihan makanan
Kebersihan makanan dan penyediaan yang tidak tercemar dengan parasit dan bakteria boleh membantu mengelakkan timbul masalah semasa hamil. Menurut National Center for Biotechnology Information makanan yang mentah atau separa mentah seperti sushi berkemungkinan menyebabkan toxoplasmosis manakala telur separuh masak  perlu dielakkan kerana berkemungkinan mengandungi bakteria Salmonella.
Listeriosis iaitu jangkitan kuman yang disebabkan oleh kuman listeria (biasanya terdapat didalam air, tanah dan makanan yang tercemar) boleh menjejaskan kandungan! Menurut American College of Obstetricians and Gynaecologists, makanan yang boleh mengandungi listeria ialah susu yang tidak dipasteur, makanan mentah dan keju.

#5 Bersenam
Amalkan senaman sejak awal lagi bagi memastikan kehamilan anda lancar. Ibu jangan pandang mudah bab senaman kerana ia boleh mengelakkan sakit sendi, mengelakkan tekanan darah naik, membantu memudahkan proses bersalin serta memberikan mood yang positif. Keadaan ibu yang tidak sihat, sakit & stres semasa hamil boleh menyebabkan si kecil dalam rahim tergugat.
#6 Berehat
Berehat tidak bermakna anda ibu manja. Sememangnya kehamilan pada beberapa bulan pertama akan menyebabkan keletihan dan ia akan berterusan sehingga trimester ketiga disebabkan oleh pelbagai faktor seperti masalah untuk tidur dan sebagainya. Jadi mama, berehatlah secukupnya untuk memastikan perkembangan si kecil dalam kandungan tidak terjejas.

Bagi ibu yang mahukan perlindungan kepada si kecil anda, Prudential Assurance Malaysia Berhad (PAMB) menyediakan perlindungan insurans kepada bayi dan ibu melalui PRUMy Child Plus dengan pelbagai kelebihan seperti:
A)MELINDUNGI BAYI DARI USIA KEHAMILAN 14 MINGGU
PRUMy Child Plus memberikan perlindungan pranatal kepada bayi dalam kandungan seawal 14 minggu. Ini adalah penting kerana apa sahaja boleh terjadi dalam tempoh 9 bulan kandungan.
B)MELINDUNGI BAYI ANDA DARIPADA PENYAKIT JAUNDIS
Perlindungan ini termasuk jaundis yang kerap terjadi kepada bayi baru lahir serta keadaan kesihatan kongenital bayi selepas lahir sehingga berusia 5 tahun. Bagi bayi yang didiagnosis dengan jaundis yang memerlukan rawatan fototerapi dan dimasukkan ke hospital, bayaran penuh RM500 hingga RM1000 akan diberikan (bergantung jenis jenis pelan perlindungan yang diambil).
C) KELEBIHAN UNTUK BAYI IVF
Ini adalah merupakan polisi insurans yang pertama memberikan perlindungan kepada kandungan hasil daripada in-vitro fertilization (IVF) (tertakluk kepada keperluan pengunderaitan)! Precious baby mestilah mendapat keistimewaan ini.

D) PROSES MUDAH UNTUK POLISI SETERUSNYA-EASE Selain itu, PAMB memberikan laluan khas untuk ibu bapa yang sudah membeli polisi perlindungan PRUMy Child Plus kepada anak mereka. Melalui proses Easy And Simple Enrolment (EASE) ia memudahkan anda mendapatkan polisi untuk anak seterusnya tanpa perlu melalui proses penguderaitan penuh.
Untuk maklumat lanjut, mama papa boleh dapatkan di sini –
https://www.prudential.com.my/en/our-products/products/prumy-child-plus/?gclid=CjwKCAjw1KLkBRBZEiwARzyE71LjC58QEhSFEoVtstqSMwERhcV2limEpDn1pZOrf91Rbpofx4A6zhoCURAQAvD_BwE
Bagi mendapatkan lebih banyak info, layari www.prudential.com.my



The post Lindungi Anak Anda Sejak Dari Kandungan Dan Hindari Mereka Dari Bahaya appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/lindungi-anak-anda-sejak-dari-kandungan-dan-hindari-mereka-dari-bahaya/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Saya Tak Minta Lebih Cukuplah Anak Dalam Kandungan Ini Mirip Ayahnya Wanita Ini Kehilangan Suami Saat Hamil 4 Bulan

Saya Tak Minta Lebih Cukuplah Anak Dalam Kandungan Ini Mirip Ayahnya Wanita Ini Kehilangan Suami Saat Hamil 4 Bulan

papar berkaitan - pada 27/3/2019 - jumlah : 1287 hits
Perkahwinan yang dibina oleh pasangan ini berakhir dengan tragedi yang menyayat hati apabila suaminya telah terlibat dalam kemalangan jalan raya dan disahkan meninggal dunia Lebih memilukan apabila wanita ini berkongsi cerita dimana ahli ke...
Mereka Maklumkan Anak Dalam Keadaan Lembik Dan Tidak Bermaya Bayi 4 Bulan Meninggal Dunia Di Taska

Mereka Maklumkan Anak Dalam Keadaan Lembik Dan Tidak Bermaya Bayi 4 Bulan Meninggal Dunia Di Taska

papar berkaitan - pada 9/3/2019 - jumlah : 299 hits
Mereka Maklumkan Anak Dalam Keadaan Lembik Dan Tidak Bermaya Bayi 4 bulan meninggal dunia di taska Seorang bapa terkilan dengan tindakan pengasuh yang lewat memaklumkan keadaan bayi lelakinya berusia empat bulan sudah lemah selepas dihantar...
Mudah Ibu Ini Biasakan Anak Bertudung Sejak Kecil Caranya Bagi Pujian Pelbagaikan Corak Comel

Mudah Ibu Ini Biasakan Anak Bertudung Sejak Kecil Caranya Bagi Pujian Pelbagaikan Corak Comel

papar berkaitan - pada 18/3/2019 - jumlah : 224 hits
Biasakan anak bertudung sejak kecil lagi mudah berbanding kita nak memaksanya bila dah besar Walaupun tak diwajibkan lagi untuk anak kecil apa salahnya kita membiasakannya supaya mereka rasa seronok Tip dari Puan ini yang mendidik dua anak ...
Politisi Nasdem Mencegah Stunting Sejak Kandungan Bukan Setelah Tak Minum Asi

Politisi Nasdem Mencegah Stunting Sejak Kandungan Bukan Setelah Tak Minum Asi

papar berkaitan - pada 23/3/2019 - jumlah : 154 hits
Politisi Partai NasDem Wanda Hamidah menilai Cawapres nomor urut 02 Sandiaga Uno kurang memahami tentang penanggulangan persoalan stunting Masalah stunting menjadi salah satu isu menarik setelah turut dibahas dalam debat cawapres Ma ruf Ami...
Fizi Ali Buat Suprise Hadiahkan Shakilla Iphone Tanda Terima Kasih Melahirkan Anak Mereka

Fizi Ali Buat Suprise Hadiahkan Shakilla Iphone Tanda Terima Kasih Melahirkan Anak Mereka

papar berkaitan - pada 27/3/2019 - jumlah : 313 hits
Penyampai radio Fizi Ali telah membuat kejutan pada isterinya Shakilla Khoriri yang masih dalam pantang melahirkan anak sulung mereka pada 14 Mac lalu dengan sesuatu yang tak dijangka Menerusi perkongsian di Instagram Fizi menyatakan sebaga...
Sayang Macam Mana Pun Ibu Bapa Dilarang Cium Muiut Anak Walaupun Mereka Masih Kecil Baca Perkongsian Doktor Dan Kenapa

Sayang Macam Mana Pun Ibu Bapa Dilarang Cium Muiut Anak Walaupun Mereka Masih Kecil Baca Perkongsian Doktor Dan Kenapa

papar berkaitan - pada 13/3/2019 - jumlah : 507 hits
Seringkali terlihat gambar atau video ibu bapa mencium mulut anak anak sebagai tanda kasih sayang Namun bagi ibu bapa yang beragama Islam ketahuilah bahawa perbuatan seperti itu adalah tidak digalakkan SEJAK akhir akhir ini menjadi trend ib...
Lihat Apa Yang Anak Anak Lelaki Ini Buat Untuk Menceriakan Ayah Mereka Sempena Harijadi Ke 62

Lihat Apa Yang Anak Anak Lelaki Ini Buat Untuk Menceriakan Ayah Mereka Sempena Harijadi Ke 62

papar berkaitan - pada 14/3/2019 - jumlah : 330 hits
Seorang lelaki dari New Jersey pasti tidak akan melupakan hari jadi ke 62 nya selepas anak anaknya mencatatkan nombor telefonnya di sebuah papan tanda di pinggir jalan besar yang membuatkan orang ramai membuat panggilan dan mengucapkan sela...
Memberi Makan Anak Sejak Kecil Dengan Berbagai Makanan Bisa Tekan Potensi Alergi

Memberi Makan Anak Sejak Kecil Dengan Berbagai Makanan Bisa Tekan Potensi Alergi

papar berkaitan - pada 26/3/2019 - jumlah : 253 hits
Sebaiknya orang tua mengenalkan anak pada sejumlah bahan makanan saat usia masih sangat dini Ini termasuk pada sejumlah bahan makanan yang bisa menyebabkan alergi dan dimulai pada usia enam bulan ketika anak mulai makan
Enam Ketul Bertih Jagung Tersekat Dalam Paru Paru Nash Padah Beri Anak Kudapan Ini Jika Mereka Di Bawah Usia 5 Tahun

Enam Ketul Bertih Jagung Tersekat Dalam Paru Paru Nash Padah Beri Anak Kudapan Ini Jika Mereka Di Bawah Usia 5 Tahun

papar berkaitan - pada 10/3/2019 - jumlah : 360 hits
Sudah menjadi kebiasaan kalau menonton filem kita gemar mengunyah bertih jagung bahkan ini jugalah kudapan yang akan kita berikan kepada anak anak supaya mereka leka ketika filem sedang ditayangkan dan tidak merengek itu ini Tahukah anda ta...
Pentingnya Muhasabah Diri

Forest City Casino Misreporting Pas Leader Wants Brave Pmx To Teach Bloomberg A Lesson At Qatar Economic Forum

Anwar Ibrahim Terima Mandat Rakyat

Record 13 Pay Hike For Civil Servants Get Ready For Subsidy Cuts Skyrocketing Inflation And Even Recession

2 Direman Kemuka Butiran Palsu Pelaburan Rm38 Juta

Empat Maut Mpv Dan Kereta Api Berlanggar

Porsche Design Honor Magic V2 Rsr Menang Red Dot Award Product Design 2024

Strategic Alliances For Business



Biodata Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra Yang Kahwin Bersuamikan Emran Rijal

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Dr Pontianak Astro Warna Sooka

10 Fakta Biodata Jabir Meftah Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3

Biodata Dan Latar Belakang Adam Shamil Personaliti TikTok Terkenal

5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri


Sindiket Scammer Didalangi Warga Asing Tumpas

Mak Terpaksa Buat Banyak Kerja Untuk Dapat Rm700 Tiap Minggu Rupanya Ini Abang Buat Pada Mak

Pengalaman Anak Anak Sertai Poomsae Di 7th Hypermax Junior Taekwondo Invitational Championship 2023

Lumira Kawasan Rumah Moden Dan Ideal Di Eka Heights

Rethink Reuse Refill Challenging The Disposable Smoking Accessory Market

Batang Besi Sepanjang 0 75 Meter Yang Jatuh Dari Lori Tertusuk Lengan Dan Rusuk Kiri Seorang Pemandu Kereta