Asyik Susukan Baby Je Tahu Kenapa Tak Boleh Cakap Macam Ni Pada Ibu Menyusu


Bayinya merengek-rengek menangis kelaparan, dan Puan Siti terpaksa mencari lokasi atau bilik tertutup yang sesuai untuk menyusukan bayinya agar tidak lagi merengek-rengek.

Berdasarkan situasi di atas, siapa kata bahawa penyusuan bayi adalah sesuatu yang mudah. Kami percaya bahawa ramai ibu yang mempunyai kesukaran untuk menyusukan bayi di tempat-tempat umum sama ada disebabkan oleh ketidaksesuaian lokasi atau faktor-faktor lain.
Walau bagaimanapun, terdapat juga cabaran lain yang perlu dihadapi oleh ibu-ibu yang menyusukan bayi yang mungkin jauh lebih sukar, iaitu kata-kata individu. Berikut merupakan antara kata-kata yang tidak patut dikatakan kepada ibu yang menyusukan bayi mereka.

“Bukan ke bayi baru menyusu ke?”
Rakan-rakan atau ahli keluarga yang datang menziarahi ibu dan bayi mungkin akan bertanyakan soalan seperti ini sekiranya mereka melihat ibu tersebut menyusukan bayi dengan kerap. Mungkin bayi baru sahaja disusukan, tetapi kita perlu memahami bahawa bayi mahukan susu tanpa mengira masa, jika tidak, bayi akan sentiasa merengek kelaparan.
“Tak risau ke kalau payudara jadi gelebeh?”
Komen atau pertanyaan seperti ini amatlah memalukan untuk ditanya sekiranya anda bertandang menziarahi ibu yang sedang menyusukan bayinya. Mengapa? Ia adalah tidak sopan untuk mempersoalkan saiz atau rupa bentuk fizikal individu lain.
“Susukan anak kat rumah je. Bukan dekat luar”
Bagaimana mungkin untuk seseorang ibu hanya boleh menyusukan anak di rumah sekiranya bayi tersebut kelaparan sepanjang masa terutamanya jika seseorang ibu mempunyai urusan di luar. Selagi mana penyusuan ini dilakukan dengan cara yang sopan terutamanya di lokasi yang lebih tertutup, selagi itulah penyusuan ini boleh dilakukan dimana-mana sahaja.

“Susukan anak ni memenatkan”
Mungkin terdapat juga beberapa individu yang menyatakan seperti, “Kalau saya, saya mungkin tak boleh nak berikan komitmen sepenuhnya untuk menyusukan anak.” Sekiranya anda tidak mampu melakukannya, tidak perlu mengatakan hal yang sama kepada ibu-ibu yang lain. Mungkin mereka lebih berkemampuan dengan komitmen penyusuan anak tersebut.
“Berapa lama nak susukan bayi?. Bila nak hentikan susu baby?”
Soalan seperti ini biasanya ditanyakan oleh individu yang merasakan mereka lebih berpengetahuan atau percaya dengan dakwaan-dakwaan merepek. Pemberhentian penyusuan anak ini bergantung kepada keperluan ibu dan anaknya apabila mereka telah bersedia. Tidak ada tempoh masa yang spesifik untuk menghentikan penyusuan bayi.
“Masih susukan anak ke?”
Jangan bertanyakan soalan ini kerana ia juga seolah-olah mempertikaian tindakan ibu yang masih meneruskan penyusuan bayinya sendiri. Menyusukan bayi tidak mempunyai tempoh masa yang tetap dan tidak menjadi satu kesalahan untuk ibu menyusukan bayi dalam tempoh yang lebih lama.
“Bagi susu botol je, nanti boleh rehat sikit”
Pemberian susu botol terutamanya dalam minggu-minggu pertama kelahiran adalah tidak digalakkan. Pemberian susu botol juga akan mengganggu pengeluaran susu ibu dan mungkin menyebabkan pembengkakan susu pada payudara ibu tersebut.
Susu ibu memberikan banyak kebaikan pada bayi seperti manfaat kesihatan dan tumbesaran. Selagi mana bayi itu menyusu dengan ibunya, selagi itulah dia akan memperoleh kebaikan daripada susu ibu tersebut yang ternyata berbeza daripada susu formula.
Pertubuhan Kesihatan Sedunia dan UNICEF hanya menyarankan agar pemberhentian penyusuan bayi dilakukan sekurang-kurangnya setelah dua tahun atau lebih. Oleh itu, jangan memerli ibu-ibu yang sedang menyusukan anak dengan pertanyaan-pertanyaan yang kurang pertimbangan. Latihlah diri anda untuk menjadi lebih memahami dan prihatin terhadap individu lain.
Sumber: Hello Doktor
The post “Asyik Susukan Baby Je”. Tahu Kenapa Tak Boleh Cakap Macam Ni Pada Ibu Menyusu? appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/asyik-susukan-baby-je-tahu-kenapa-tak-boleh-cakap-macam-ni-pada-ibu-menyusu/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Bau Dalam Kereta Macam Kereta Baru Boleh Cuba Ini

Bau Dalam Kereta Macam Kereta Baru Boleh Cuba Ini

papar berkaitan - pada 22/6/2020 - jumlah : 554 hits
Bau Dalam Kereta Macam Kereta Baru Boleh Cuba Ini Semenjak Covid19 cik en jarang sangat nak masuk mall besar sebab rasa renyah nak berdiri lelama Lepas cik en support team RS Manjung derma darah di Aeon Seri Manjung dan nampak dah tak perlu...
Anak Menyusu Ibu Tapi Masih Sembelit Rupanya Ini Punca Mama Kena Cepat Rawat Ya

Anak Menyusu Ibu Tapi Masih Sembelit Rupanya Ini Punca Mama Kena Cepat Rawat Ya

papar berkaitan - pada 17/6/2020 - jumlah : 291 hits
Bila anak anak sembelit ibulah yang paling susah hati Apa yang lebih membimbangkan walaupun diberi susu ibu namun masalah sembelit masih lagi dihadapi Kadang sampai menangis tiap kali nak membuang air besar Seperti yang kita semua tahu susu...
Berhenti Tanya Ibu Bapa Lain Anak Belum Boleh Jalan Belum Boleh Bercakap

Berhenti Tanya Ibu Bapa Lain Anak Belum Boleh Jalan Belum Boleh Bercakap

papar berkaitan - pada 1/7/2020 - jumlah : 425 hits
Setiap kanak kanak akan mencipta tempoh garis masa pencapaian mereka sendiri Garis masa tersebut mungkin berubah lebih banyak inilah sebabnya kenapa tak apa atau it s ok take your time untuk perkembangan anak menurut pakar Ikuti perkongsian...
Ibu Positif Covid 19 Perlu Terus Susukan Bayi Kata Who

Ibu Positif Covid 19 Perlu Terus Susukan Bayi Kata Who

papar berkaitan - pada 14/6/2020 - jumlah : 253 hits
WHO berkata virus hidup yang menyebabkan Covid 19 belum dijumpai dalam susu ibu setakat ini GENEVA Wanita baru bersalin yang dijangkiti Covid 19 perlu meneruskan penyusuan ibu dan tidak dipisahkan daripada bayi mereka kata Pertubuhan Kesiha...
Nak Latih Baby Duduk Boleh Tapi Ambil Tahu 19 Perkara Penting Ini Dahulu

Nak Latih Baby Duduk Boleh Tapi Ambil Tahu 19 Perkara Penting Ini Dahulu

papar berkaitan - pada 2/7/2020 - jumlah : 372 hits
Pada usia berapa bayi mula duduk Boleh ke kalau ada parents yang melatih bayi duduk atau ia 1 tindakan tidak wajar Bergelar ibu bapa pastinya anda berasa bangga apabila melihat si manja mencapai tahap perkembangan yang baik Antara salah sat...
Selepas Lahir Bayi Akan Diletak Ke Atas Dada Ibu Ini 8 Manfaat Sentuhan Kulit Ke Kulit Antara Ibu Amp Baby

Selepas Lahir Bayi Akan Diletak Ke Atas Dada Ibu Ini 8 Manfaat Sentuhan Kulit Ke Kulit Antara Ibu Amp Baby

papar berkaitan - pada 13/6/2020 - jumlah : 712 hits
Ada banyak manfaat sentuhan kulit ke kulit antara ibu dan bayi yang baru lahir bagi perkembangan si kecil selepas dilahirkan ke dunia Di masa inilah ibu harus memanfaatkan masa emas untuk bersama si kecil itu dan melakukan banyak kontak den...
Bagaimana Nak Sendawakan Baby Yang Selalu Tertidur Masa Menyusu Ini Caranya

Bagaimana Nak Sendawakan Baby Yang Selalu Tertidur Masa Menyusu Ini Caranya

papar berkaitan - pada 22/6/2020 - jumlah : 295 hits
Bayi tertidur ketika proses penyusuan berlangsung adalah satu keadaan biasa Jadi apa cara yang boleh dilakukan untuk sendawakan bayi yang sedang terlena Ini jawapannya Sendawakan bayi yang tertidur Tidak kira menyusu badan atau botol situas...
Latih Sensori Cara Fun Buatkan Dam Ular 3d Macam Ibu Ni Confirm Anak Suka

Latih Sensori Cara Fun Buatkan Dam Ular 3d Macam Ibu Ni Confirm Anak Suka

papar berkaitan - pada 28/6/2020 - jumlah : 485 hits
Biarpun kita sudah boleh bawa anak anak keluar tapi masih ada keraguan dan rasa risau kan Kita tidak yakin yang persekitaran di luar benar benar bersih dan selamat untuk anak anak Bila dah lama tak keluar ni anak anak mula jadi bosan Sebaga...
Orang Asyik Cakap Anak Anda Kurus Fahami Dulu Kenapa Ia Terjadi Cara Atasinya

Orang Asyik Cakap Anak Anda Kurus Fahami Dulu Kenapa Ia Terjadi Cara Atasinya

papar berkaitan - pada 3/7/2020 - jumlah : 363 hits
Setiap ibu bapa pasti mengimpikan untuk memiliki anak yang sihat dan sempurna dalaman serta luarannya Disebabkan itu isu berat badan akan sangat dititikberatkan Ibu bapa semestinya tidak mahu anak mereka terlalu gemuk atau obesiti kerana ia...
Jkn Pahang Rampas Produk Ubat Tidak Berdaftar Kosmetik Tiada Notifikasi Bernilai Rm1 Juta

Awak Solat Tak 5 Waktu Jika Tidak Awak Balik Saja

The Hardest Singing Show

Cerita Foto Sepanjang Minggu

Drama Puaka Cuti Semester Lakonan Mark Adam Zaki Azeman

Jadilah Wanita Yang Mahal Thalia Baiduri Harap Wanita Jaga Darjat Jangan Bergaduh Kerana Buaya

Jpsm Mengesahkan Kegiatan Pembalakan Di Bukit Beserah Berlaku Dalam Kawasan Tanah Persendirian

Kkb Polls Indians And The Futility Of Voting



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah


Baby Car Seat Malaysia Safety Standards What Parents Need To Know

Antara Momen Yang Umi Akan Rindu

From Dreadful To Delightful Conquering Gear Engagement In Dodge Transmissions

Lelaki Miang Tanggal Seluar Budak Direman

Leave Pang Alone Skjcs Aren T Illegal Umno Man Tells Fadhli

Titah Hasrat Dan Pandangan Tuanku