Berhenti Tanya Ibu Bapa Lain Anak Belum Boleh Jalan Belum Boleh Bercakap


Setiap kanak-kanak akan mencipta tempoh garis masa pencapaian mereka sendiri. Garis masa tersebut mungkin berubah lebih banyak, inilah sebabnya kenapa “tak apa atau it’s ok take your time untuk perkembangan anak” menurut pakar.

Ikuti perkongsian daripada Caroline Chirichella berkenaan perkembangan kanak-kanak dan bagaimana dia menjawab soalan yang diajukan kepadanya berkenaan anaknya Lucia Antonia.
Terdapat pelbagai soalan yang saya dapat tak kira daripada siapa pun saya bercakap mengenai Lucia Antonia yang berusia 18 bulan. “Adakah dia sudah mulai berjalan? Mengucapkan kata-kata pertamanya? Adakah dia memberi boleh menyuap makanan sendiri? Dilatih bebas lampin?”

Tidak kira berapa kali ditanyakan soalan-soalan ini, saya akan memberikan reaksi yang sama: “Dia akan melakukan apa yang perlu dia lakukan mengikut kadarnya sendiri.”
Jawapan ini mungkin tidak memuaskan bagi semua orang yang bertanya, tetapi ini cukup baik bagi saya. Kenapa? Kerana saya adalah ibu pertama kali untuk bayi perempuan yang cantik, bahagia, dan sihat.
Dan saya bosan dengan idea bahawa apabila seseorang mempunyai bayi, perkembangan mereka dibincangkan dan dibanding-bandingkan.
Terdapat pelbagai sebab mengapa seseorang anak mungkin sedikit lewat untuk mencapai sesuatu perkembangan diri dan bertanya kepada ibu bapa mengenai perkara ini boleh membuatkan mereka kecewa.
Saya sedar mungkin kebanyakan orang yang mengemukakan soalan ini bermaksud baik. Tetapi kadang-kadang soalan yang datang dari tempat yang baik datang dengan perbandingan, terutama jika yang bertanya menceritakan kembali, “Oh, baiklah, anak saya mula bercakap pada usia 9 bulan” atau “Anak saya boleh membaca ketika dia berumur 2.”
Soalan-soalan ini juga meletakkan ibu bapa dalam keadaan tidak selesa. Mereka mungkin merasa dihakimi atau kesal kerana anak mereka belum mengatakan “Mama” atau memaksa anak mereka berjalan tetapi kenyataannya anak tidak boleh dipaksa kerana tonggak perkembanggannya belum dicapai. Perkembangan kanak-kanak berbeza.
“Pencapaian tonggak perkembangan lebih lambat daripada biasa tidak semestinya akan membawa masalah jangka panjang,” kata Hugh Bases, MD, pakar pediatrik perkembangan dan tingkah laku di Hospital Kanak-kanak Hassenfeld NYU Langone Health. “Bagi saya, lebih penting anak itu ada progress dan dapat dipantau dari masa ke masa.”
Saya bosan dengan idea bahawa apabila seseorang mempunyai bayi, tonggaknya perkembangan anak adalah topik ataupun perlumbaan anak-anak yang perlu dibincangkan.
Berkenaan anak perempuan saya, dia belum bercakap tetapi itu mungkin kerana dia dibesarkan di rumah yang menggunakan dwibahasa (Inggeris dan Itali) dan anak-anak yang dibesarkan dengan dua bahasa mungkin memerlukan sedikit masa untuk mula bercakap, walaupun itu bukan peraturan umum.
Dan dia secara rasmi mula berjalan tepat pada hari pertama perintah berkurung di isytiharkan, beberapa minggu kemudian dia mula berjalan sendiri tanpa bantuan dan tanpa memegang tangan saya. Kemudian entah dari mana, dia bangun dan berlari sendiri. Saya hampir tak dapat nak mengejarnya sekarang.
Saya tidak mengatakan bahawa perkembangan anak tak perlu dipantau. “Kadang-kadang anak-anak memenuhi tonggak perkembangan lebih lambat dari yang diharapkan tanpa menimbulkan kebimbangan, ada kalanya kelewatan mencapai tonggak perkembangan tertentu boleh menjadi ‘red flags’ dalam perkembangan anak. Adalah sangat penting bagi ibu bapa untuk membincangkan apa-apa kebimbangan mengenai perkembangan anak mereka dengan pakar pediatrik. Ibu bapa boleh merasa lebih tertekan dengan soalan. Itulah sebabnya saya katakan bahawa kita membiarkan ibu bapa memberikan maklumat itu secara sukarela tanpa diminta mengenai tonggak perkembangan anak mereka.” “kata Elizabeth Poole-Di Salvo, MD, pakar pediatrik di New York-Presbyterian Weill Cornell Medical Center.
Setiap kanak-kanak adalah unik. Masing-masing membesar dan berkembang mengikut rentaknya sendiri. Masing-masing akan mencapai tonggak perkembangan apabila mereka perlu. Dan itu harus berlaku tanpa ibu bapa merasa berkewajiban untuk mengesan kemajuan anak jika ada yang bertanya. Jangan ragu-ragu untuk memberikan jawapan, “Dia akan capai perkembanganya apabila dia bersedia. Lagipun, bukankah itu yang paling penting?
Sumber: Caroline Chirichella
The post Berhenti Tanya Ibu Bapa Lain “Anak Belum Boleh Jalan? Belum Boleh Bercakap?” appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/berhenti-tanya-ibu-bapa-lain-anak-belum-boleh-jalan-belum-boleh-bercakap/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Ish Melalak Je Anak Dia Jangan Judge Ibu Bapa Lain Suatu Hari Kita Akan Alami Perkara Sama

Ish Melalak Je Anak Dia Jangan Judge Ibu Bapa Lain Suatu Hari Kita Akan Alami Perkara Sama

papar berkaitan - pada 3/7/2020 - jumlah : 392 hits
Selagi mana kita tidak menjadi ibu bapa selagi itulah kita tak merasai sendiri pengalaman sebenar dunia keibubapaan Bila mana kita menjadi ibu bapa barulah kita sedar bukan mudah untuk menguruskan manusia kecil ini Emosi anak kecil ada turu...
Ibu Bapa Didakwa Pergunakan Anak Untuk Edar Dadah Kaburi Mata Pihak Berkuasa

Ibu Bapa Didakwa Pergunakan Anak Untuk Edar Dadah Kaburi Mata Pihak Berkuasa

papar berkaitan - pada 2/7/2020 - jumlah : 296 hits
SERDANG 1 Julai Polis membongkar kegiatan pengedaran dadah jenis ganja dengan membawa bersama kanak kanak bagi mengaburi mata pihak berkuasa membabitkan sepasang suami isteri dalam dua serbuan berasingan di sekitar Puchong di sini Sabtu lep...
Anak Boleh Pendam Perasaan Kalau Mak Ayah Pilih Kasih Selalu Puji Anak Lain Je

Anak Boleh Pendam Perasaan Kalau Mak Ayah Pilih Kasih Selalu Puji Anak Lain Je

papar berkaitan - pada 7/7/2020 - jumlah : 1110 hits
Sebagai ibu bapa memang kita tak dapat lari daripada melakukan kesilapan dalam mendidik anak anak Namun ianya bukan satu alasan untuk kita mengabaikan emosi anak ketika mereka membesar Amat peting untuk ibu bapa mengawal emosi dan mempelaja...
Kenapa Ibu Bapa Risau Keselamatan Anak Anak Bila Sekolah Mula Dibuka 15 Dan 22 July 2020

Kenapa Ibu Bapa Risau Keselamatan Anak Anak Bila Sekolah Mula Dibuka 15 Dan 22 July 2020

papar berkaitan - pada 2/7/2020 - jumlah : 572 hits
KENAPA IBU BAPA RISAU KESELAMATAN ANAK ANAK BILA SEKOLAH MULA DIBUKA 15 DAN 22 JULY 2020 Nak buka sekolah ni benda biasa la bila ada mak pak yang risau anak kena sekolah Tapi ada pulak yang kata eh bawak pergi mall boleh pulak Deyyyyy Pergi...
Abah Nak Cuba Boleh Ramai Tersentuh Hati Bapa Ini Pinjam Jubah Konvokesyen Anak

Abah Nak Cuba Boleh Ramai Tersentuh Hati Bapa Ini Pinjam Jubah Konvokesyen Anak

papar berkaitan - pada 28/6/2020 - jumlah : 1180 hits
Istiadat konvokesyen merupakan satu majlis yang berprestij dan disambut secara meriahnya di setiap universiti Gambar adalah sekadar hiasan Image via Majlis Konvokesyen diadakan bagi memberi pengiktirafan dan penghargaan kepada para graduan ...
Apa Yang Ibu Bapa Perlu Sediakan Sebelum Anak Melangkah Masuk Ke Sekolah Selepas Bercuti Panjang

Apa Yang Ibu Bapa Perlu Sediakan Sebelum Anak Melangkah Masuk Ke Sekolah Selepas Bercuti Panjang

papar berkaitan - pada 3/7/2020 - jumlah : 520 hits
APA YANG IBU BAPA PERLU SEDIAKAN SEBELUM ANAK MELANGKAH MASUK KE SEKOLAH SELEPAS BERCUTI PANJANG Hi semua 15 haribulan Julai ni si kakak akan masuk sekolah Kemudian seminggu lepas tu si adik pulak akan memula kan seisi persekolahan selepas ...
Kesusahan Berganda Tapi Berbaloi Bila Punya Anak Kembar Dr Sheikh Muszaphar Kongsi Kriteria Ibu Bapa Perlu Ada

Kesusahan Berganda Tapi Berbaloi Bila Punya Anak Kembar Dr Sheikh Muszaphar Kongsi Kriteria Ibu Bapa Perlu Ada

papar berkaitan - pada 1/7/2020 - jumlah : 262 hits
Melihat sepasang anak kembar berlari sambil memeluk ibu dan ayah hati pasti terasa mahukan anak kembar Pun begitu ia bukanlah semudah yang disangka Kehamilan Dr Halina isteri kepada Angkasawan Negara Datuk Dr Sheikh Muszaphar Shukor yang ki...
Ibu Bapa Tak Dibenarkan Masuk Kelas Hantar Anak Ke Tadika Mulai 1 Julai

Ibu Bapa Tak Dibenarkan Masuk Kelas Hantar Anak Ke Tadika Mulai 1 Julai

papar berkaitan - pada 21/6/2020 - jumlah : 488 hits
Ibu bapa atau penjaga tidak dibenarkan memasuki kelas prasekolah TABIKA atau TADIKA kendalian kerajaan dan swasta ketika menghantar anak mereka bermula 1 Julai ini Selain itu pengendali harus memastikan tiada penggunaan permaidani tikar dan...
Tak Perlu Pun Beli Mainan Yang Banyak Atau Mahal Ibu Bapa Yang Perlu Bermain Dengan Anak

Tak Perlu Pun Beli Mainan Yang Banyak Atau Mahal Ibu Bapa Yang Perlu Bermain Dengan Anak

papar berkaitan - pada 2/7/2020 - jumlah : 377 hits
Cara terbaik mengeratkan hubungan dengan anak adalah dengan bermain bersama mereka Namun adakah anda tahu ia juga baik untuk perkembangan otak si manja Sememangnya diakui meluangkan masa bermain bersama anak melayani kerenah mereka sudah te...
Fungi Wechat Yang Ramai Tak Tahu

Ziana Zain Duta Rasmi Csa Academy

Asan Lembu The Movie

Di Masjid Muhammadiyah Nurul Yakin Paus Quran Dan Sains By Dr Hm Raki

Hospital Kuala Pilah

Saya Dan Rafizi Tiada Isu Peribadi Kata Puad

Ramadan Bazaars 2024 Exploring The Culinary Delights Of Selangor S Ramadan Bazaars

Hallway Wall Art Mockup For A Sophisticated Look



Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo


Lelaki Lihat Lembaga Besar Semasa Solat Berjemaah

Tawarkan Lebih Pilihan Pembiayaan Kepada Mahasiswa

Hari Ini 2 Al Hamdulillah Padi Dalam Pasu

Menu Sahur

Terkejut Jumpa Segenggam Paku Dalam Lemang

Pemain Newcastle Tonali Dituduh Melanggar Peraturan Pertaruhan Bahasa Inggeris