Anak Perempuan Rapat Dengan Ayah Boleh Membesar Jadi Hebat Karakter Emosi Yang Kuat


Ada sebabnya kenapa anak perempuan perlu rapat dengan ayah sejak dari kecil. Bukan hanya berperanan sebagai hero yang melindungi, tapi sebagai pembentuk karakter hebat.
Tidak dapat disangkal lagi pengaruh seorang ayah sangat kuat kepada pembentukan diri anak perempuan. Kalau betul cara dan didikannya, anak perempuan boleh jadi wanita yang hebat & berkeyakinan diri. 5 tips yang dikongsikan ini boleh dijadikan panduan.

Ayah, watak lelaki pertama yang hadir dalam diri anak perempuan. Ayahlah lelaki pertama dalam hidup anak perempuan, yang mempunyai perkaitan yang rapat dan memberikan pengaruh besar dalam segenap segi dalam kehidupan pada masa akan datang.
Jadi, ia bukanlah sekadar hubungan biasa-biasa. Kalau nak anak perempuan menjadi orang hebat, si ayah mesti mulakan dari awal lagi. Kaunselor, Puan Farhan berkongsi tentang hal ini. Pengalamannya sendiri turut dikongsikan bagi memberikan gambaran yang jelas tentang perkaitan antara hubungan anak perempuan dan ayah serta kasih sayang yang tertanam dalam diri anak kepada ayahnya. Berikut ialah perkongsian beliau;

 [Pengaruh ayah kepada anak perempuan]
“Ibu, kakak nak kahwin dengan abi”
“Hahh..heyy mana boleh, abi tu kan suami ibu”
“Haaa, tak kira kakak nak kahwin juga dengan abi…?”
Dialog saya diatas bersama Aufa berakhir begini
“Kakak, dengar sini. Kakak tak boleh kahwin dengan abi. Tapi kakak boleh kahwin dengan orang yang sama karakter dengan abi”
“Lepastu Aufa boleh kahwin dengan siapa?”
” Erm, contohnya kawan kakak kan ada. Kawan boleh. Yang penting bukan ahli keluarga macam abi, dan adik”
“Owh, macam tu.Ok ibu” Kata Aufa sambil malu malu kucing.
Dialog di atas adalah perbualan saya dan Aufa tempoh hari. Tidak pelik pun apabila anak perempuan yang masih KECIL berkata begitu. Sebenarnya, apa yang dia katakan itu merujuk kepada rasa kasih dan sayang yang tidak berbelah bagi seorang anak kepada ayahnya.
Kiranya tidak ada lelaki lain yang boleh menandingi ayahnya.
#1: TEMPAT BERPAUT Seorang ayah yang penyayang dan baik akan memberi impak yang sangat besar kepada seorang anak perempuan. Tahukah anda, seorang anak perempuan sangat memerlukan figure seorang ayah yang baik dan bertanggungjawab untuk dia berpaut.
#2: HERO YANG SENTIASA MELINDUNGI Anak perempuan yang membesar dengan seorang ayah yang mempunyai ciri ciri di atas akan sangat rapat dengan ayahnya. Sebelum datang lelaki lain (iaitu suami) ayah lah adalah lelaki yang paling utama dalam hidupnya. Baginya ayah adalah hero yang akan sentiasa menjaga dan melindunginya. Kehadiran ayah itu akan membuat dia merasa selamat.

#3: BERI PUJIAN SUPAYA JADI YAKIN Fungsi ayah juga adalah untuk menyokong proses anak perempuan membesar. Segala bentuk belaian, kata-kata pujian ini akan membentuk seorang anak perempuan yang kuat dan mempunyai keyakinan terhadap dirinya.
#4: ELAK MASALAH FATHER-HUNGER Anak perempuan yang membesar tanpa sentuhan seorang ayah akan mengalami masalah father-hunger. Dimana anak ini akan membesar menjadi seorang anak yang sentiasa dahaga kasih sayang seorang ayah. Hasilnya dia akan tercari cari sentuhan itu melalui orang sekeliling contohnya teman lelaki.
Malang sekali, mengikut satu kajian, anak perempuan yang tidak mendapat sentuhan seorang ayah akan menjadi gopoh dan tergesa gesa dalam mencari kasih sayang yang hilang itu.
Akibatnya mereka mudah menyerah kepada lelaki yang memberi perhatian kepada mereka. Hasilnya mereka lebih mudah terlibat dengan hubungan luar nikah dan aktiviti yang tidak bermoral bersama seorang lelaki yang pada sangkaannya adalah tempat dia meneguk kasih sayang yang dia tidak berjaya dapat melalui seorang ayah. Namun hakikatnya bukan.
Gambar hiasan #5: MENJADI KAYU UKUR Situasi ini berbeza dengan anak perempuan yang sudah cukup kasih sayang seorang ayah. Selain lebih yakin, mereka juga akan lebih berhati hati dalam mencari kasih sayang seorang lelaki selain ayahnya. Ayah akan menjadi kayu ukur kepada pemilihan yang akan dilakukan untuk memilih teman hidupnya.
Seandainya ayahnya seorang yang suka berjenaka, dia akan mencari lelaki yang juga suka berjenaka.
Seandainya ayahnya seorang yang suka membantu membuat kerja rumah, dia juga sedaya upaya akan mencari lelaki yang rajin membuat kerja rumah.

Tak dapat banyak pun sedikit.
Hasilnya anak ini akan lebih bahagia dalam kehidupannya.
Begitulah pentingnya watak seorang ayah dalam hidup seorang anak perempuan.
Jadi ibu ibu, sentiasalah berpesan kepada pasangan anda agar menunjukkan contoh terbaik kepada anak perempuan agar dimatanya ayah adalah hero dan segalanya untuk dia.
Untuk anak perempuan yang mungkin sudah kehilangan ayah, watak lelaki lain seperti bapa saudara dan datuk masih boleh menjadi hero kepada mereka. Asalkan namanya itu lelaki.
[Lepas baca, jangan lupa pesan pada suami masing ya] Sumber: Puan Farhan
The post Anak Perempuan Rapat Dengan Ayah Boleh Membesar Jadi Hebat, Karakter & Emosi Yang Kuat appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/anak-perempuan-rapat-dengan-ayah-boleh-membesar-jadi-hebat-karakter-emosi-yang-kuat/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Silap Bancuh Susu Cuci Simpan Botol Anak Boleh Sakit 10 Perkara Mesti Ibu Ayah Buat

Silap Bancuh Susu Cuci Simpan Botol Anak Boleh Sakit 10 Perkara Mesti Ibu Ayah Buat

papar berkaitan - pada 20/3/2019 - jumlah : 371 hits
Penggunaan botol susu memang keperluan si manja Ibu ayah perlu tahu langkah yang betul untuk memastikan cara bancuh susu betul dan mencucinya Salah cara boleh buat anak jatuh sakit Kerap kali perkara ini mungkin diabaikan atau dipandang rem...
Anak Panjat Belakang Tidur Atas Perut Suka Bergurau Tandanya Bonding Ayah Anak Hebat

Anak Panjat Belakang Tidur Atas Perut Suka Bergurau Tandanya Bonding Ayah Anak Hebat

papar berkaitan - pada 12/3/2019 - jumlah : 357 hits
Seorang ayah kena banyak sabar Stamina kena tinggi kena kuat tahan sakit dan kena bijak kawal emosi Jangan pula bila di uji sedikit dah mengeluh terus melenting tak tentu pasal Jaga anak ni satu ujian Dia orang bukan peduli pun kita cakap p...
Wahai Anak Perempuan Sulung Bahu Dan Hatimu Harus Sentiasa Kuat

Wahai Anak Perempuan Sulung Bahu Dan Hatimu Harus Sentiasa Kuat

papar berkaitan - pada 11/3/2019 - jumlah : 284 hits
penafian sekadar gambar hiasanMenjadi anak sulung peremupan dari sebuah kelaurga sangatlah berat Dia biasanya menjadi tulang punggung keluarga karena terlahir sebagai anak sulung Anak pertama juga biasanya sangat kuat dan tegar memotivasi d...
Tinggalkan Anak Atas Motor Ayah Masuk Kedai Apa Apa Boleh Berlaku Dalam Beberapa Minit

Tinggalkan Anak Atas Motor Ayah Masuk Kedai Apa Apa Boleh Berlaku Dalam Beberapa Minit

papar berkaitan - pada 12/3/2019 - jumlah : 503 hits
Ramai ibu bapa ambil risiko dengan tinggalkan sekejap anak anak dalam kereta atau motosikal dengan niat tak mahu rasa susah kerana nak membeli barang Bukan itu sahaja ada juga yang membiarkan anak ketika di stesen minyak dengan enjin masih ...
Bayi Tak Dapat Tidur Yang Cukup Boleh Ganggu Proses Tumbesaran Nak Bagi Anak Tidur Lena Waktu Malam Ikuti Panduan Ini

Bayi Tak Dapat Tidur Yang Cukup Boleh Ganggu Proses Tumbesaran Nak Bagi Anak Tidur Lena Waktu Malam Ikuti Panduan Ini

papar berkaitan - pada 28/3/2019 - jumlah : 453 hits
Tangisan bayi di tengah malam bukanlah suatu perkara asing buat ibu bapa baharu Jika bayi terjaga di tengah malam bukan ibu bapa sahaja yang akan merasa kesannya Bahkan juga si manja turut merasai kesan akibat tidak mendapat tidur yang lena...
Makanan Simple Tetapi Berkhasiat Baik Untuk Otak Anak Boleh Mula Diberikan Dari Awal

Makanan Simple Tetapi Berkhasiat Baik Untuk Otak Anak Boleh Mula Diberikan Dari Awal

papar berkaitan - pada 23/3/2019 - jumlah : 281 hits
Kecerdasan otak si manja bergantung sepenuhnya kepada rangsangan sepanjang tempoh pertumbuhannya sejak usia bayi Daripada pelbagai jenis rangsangan yang perlu diberi salah satunya melibatkan pemakanan Makanan berkhasiat berupaya membantu me...
Sebelum 4 Tahun Patutnya 3 Kali Check Up Ibu Ayah Jangan Lupa Bab Gigi Anak

Sebelum 4 Tahun Patutnya 3 Kali Check Up Ibu Ayah Jangan Lupa Bab Gigi Anak

papar berkaitan - pada 15/3/2019 - jumlah : 612 hits
Rupa rupanya sebelum usia 4 tahun kanak kanak perlu menjalani pemeriksaan gigi sebanyak 3 kali Penting untuk elak masalah gigi rosak Menjadi kewajipan ibu ayah untuk menunaikan hak anak anak yang masih kecil Mereka masih belum tahu melakuka...
7 Tanda Kurang Zat Besi Pada Anak Yang Perlu Ibu Ayah Tahu

7 Tanda Kurang Zat Besi Pada Anak Yang Perlu Ibu Ayah Tahu

papar berkaitan - pada 28/3/2019 - jumlah : 485 hits
Anak aku ni yang seorang ni susah betul nak disuruh makan Puas dipujuk macam macam menu dah try masak banyak tips dah cuba Tapi dia asyik nak minum susu je Bahaya tak kalau macam ni Kanak kanak memerlukan pelbagai zat daripada makanan untuk...
Boleh Semak Senarai Blacklist Pedofilia Sebelum Serah Anak Ke Pengasuh Sekolah

Boleh Semak Senarai Blacklist Pedofilia Sebelum Serah Anak Ke Pengasuh Sekolah

papar berkaitan - pada 28/3/2019 - jumlah : 353 hits
Selepas ini semua ibu bapa dah boleh ke mana mana pejabat JKM di peringkat negeri dan daerah untuk semak nama pengasuh sama ada mereka pernah terlibat dengan jenayah seksual terhadap kanak kanak Begitu juga dengan majikan atau sekolah yang ...
Jalan Penghubung Bandar Utama Di Pahang Perlu Dinaiktaraf

Terengganu Fc Umum Harga Tiket Agarbomb Performance Cup 2024

3 Pelampau Khawarij Ditahan

Lost Opportunities In Labuan

Ocrevus Transforming Multiple Sclerosis Treatment Landscape In Malaysia

Hada Labo Hydrating Water Gel

Cops Fire 5 Shots During 70km Car Chase Near Baling

I Was Never Arrested Merely Barred From Overseas Travel Ex Src Director



10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online

10 Drama Thailand Thai Drama Terbaru Best Juga Tersedia Online

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Kuih Muah Tonton

10 Filem Indonesia Terbaru Best 2023 2024 Juga Tersedia Online

10 Filem Melayu Terbaru Best Di Platform Online Netflix Malaysia 2024 Mesti Tonton


Dari Negeri Paling Utara Ke Negeri Paling Selatan

Always Evolving Explore The Latest Offerings At Bandarbetvip

Menang Dipuji Kalah Dicaci Begitulah Nasib Salah Di Liverpool

Najis Boleh Jadi Petunjuk Anda Alami Kanser Usus Ini Tanda Tandanya

Rm1 500 Pay And No Retirement Plan Why Teachers In Pas Linked Kindergarten Pasti Are Disgruntled

A Tale Of Two Leaders