Silap Bancuh Susu Cuci Simpan Botol Anak Boleh Sakit 10 Perkara Mesti Ibu Ayah Buat


Penggunaan botol susu memang keperluan si manja. Ibu ayah perlu tahu langkah yang betul untuk memastikan cara bancuh susu betul dan mencucinya. Salah cara boleh buat anak jatuh sakit!
Kerap kali perkara ini mungkin diabaikan atau dipandang remeh tanpa mengetahui perkara yang ringkas sebegini boleh menjadi punca masalah kesihatan anak!
Jururawa,t Puan Bel Nawhen telah berkongsi tentang perkara ini. Perkongsian ini sama sekali tidak bertujuan untuk menggalakkan pemberikan susu formula dan menidakkan penyusuan susu ibu. Ia adalah sekadar perkongsian panduan oleh beliau.

BANCUH SUSU FORMULA ANAK: Masuk air sejuk Air panas (janganlah mengelegak sangat) Masuk susu. Nisbah air panas ke air sejuk 1:4. Masa tuang air panas tu, cukup sekadar sampai susu air dirasakan suam. Bukannya masuk susu dahulu kemudian masukkan air panas. Nanti kandungan khasiat serta nutrisi dalam susu tu pun hilang sebab air panas yang dituang tu. Lepas tu, rasa suhu air dengan titiskan sedikit di belakang tapak tangan.
3 PERKARA ANDA PERLU INGAT BILA MEMBANCUH SUSU   Anda harus ingat.
Susu yang sudah dibancuh dan tidak diminum/ada lebihan harus dibuang setelah dua jam dibancuh. Jangan sesekali panaskan susu dengan microwave. Pastikan botol susu anak adalah BPA (Bisphenol A) free yang mana BPA ini sangat berbahaya jika bertindak balas terhadap haba dan boleh menghasilkan bahan kimia yang berbahaya dan bakal ditelan oleh anak-anak. 7 TIPS PENTING PENGENDALIAN SUSU FORMULA Info tambahan:
#1 KERAP MENCUCI PUTING BOTOL SUSU ANAK
Semasa mencuci puting susu , anda perlu bersihkan ia dengan span lembut supaya ia tidak mengoyakkan puting. Pastikan setiap sudut dicapai hingga ke hujung puting susu. Asingkan setiap bahagian dan komponen botol susu.

#2 ELAK BIARKAN SISA SUSU TIDAK HABIS BERLAMA-LAMA DIDALAM BOTOL
Sisa susu perlu terus dibuang kerana ia boleh menjadi medium pembiakan kuman dan bakteria, menjadi basi dan menimbulkan bau yang kurang enak. Ini secara automatik akan menyebabkan kebersihan botol susu menjadi terganggu.
#3 PASTIKAN BOTOL SUSU SENTIASA KERING
JANGAN simpan ia terus dalam keadaan basah dan tertutup, botol yang basah dan tidak kering dengan sempurna serta dibiarkan tertutup akan menjadi perumah kepada bakteria dan kuman. Segera keringkan botol setelah dibersihkan atau anginkan ia dengan meletakkan di tempat rak yang dikhaskan bagi mengeringkan botol dan puting.

#4 STERILKAN BOTOL DAN PUTING SECARA BERKALA
Bagi menyahkuman botol dan puting, pensterilan boleh dilakukan dengan menggunakan alat khas atau merebus botol susu dan puting setelah dibersihkan. PASTIKAN keseluruhan botol dan puting susu terendam SEPENUHNYA didalam air. Rebus cukup setakat air mendidih dan biarkan sekurang-kurang 2-3minit setelah mendidih. Keluarkan botol menggunakan penyepit khas agar kesterilannya terjaga. Kemudian lap dan keringkan botol susu sebelum disimpan. #5 GUNA CECAIR PEMBERSIH BOTOL
Gunakan cairan pembersih botol susu yang betul dan berus yang betul. Bukannya menggunakan cairan pencuci pinggan mangkuk dan mencampur span cuci pinggan. Pastikan botol dibilas sempurna.

#6 MESTI ADA SEKURANG-KURANGNYA 3 BIJI BOTOL
Pastikan anda mempunyai lebih dari tiga botol susu untuk anak. Minimum dicadangkan adalah 5-8. Lagi banyak botol susu, lagi peluang jagaan botol boleh ditingkatkan. Bertukar-tukar botol susu boleh membenarkan botol bergilir-gilir dibersihkan sempurna.
#7 PASTIKAN IA TIDAK ROSAK
Buang botol dan puting jika kelihatan merekah, koyak, pecah kerana bakteria mampu kekal hidup dan membiak dipermukaan yang telah rosak dan mamlu bertahan dengan lama.

#8 PERLU DITUKAR
Tukar botol sekurang-kurang setiap 3bulan-6bulan sekali atau sekurang-kurang apabila botol telah berubah warna, kelihatan kekuningan dan bercalar sana sini.
SALAH CUCI BAYI BOLEH CIRIT BIRIT Justeru, jika anak yang mengambil susu formula menggunakan botol susu mengalami cirit birit, perhatikan cara pengendalian botol susu dan puting sebelum melihat kepada faktor penyumbang yang lain.
Masih ada yang melakukan kesalahan dalam menyediakan susu formula untuk anak. Ingat, susu perlu dibancuh ikut sukatan yang betul seperti arahan pada tin.
Nota kaki:
Post ini bukan menggalakkan penyusuan susu formula kepada bayi tetapi lebih kepada pemberian info bancuhan yang betul.
Sumber: Bel Nawhen

The post Silap Bancuh Susu, Cuci & Simpan Botol, Anak Boleh Sakit! 10 Perkara Mesti Ibu Ayah Buat appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/silap-bancuh-susu-cuci-simpan-botol-anak-boleh-sakit-10-perkara-mesti-ibu-ayah-buat/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Anak Yang Tak Hisap Botol Susu Pun Boleh Kena Karies Gigi Karies Botol Susu Hanya Pada Nama

Anak Yang Tak Hisap Botol Susu Pun Boleh Kena Karies Gigi Karies Botol Susu Hanya Pada Nama

papar berkaitan - pada 20/3/2019 - jumlah : 385 hits
Karies botol susu hanya pada nama kerana anak yang tak guna botol pun masih boleh dijangkiti Kenapa boleh berlaku Ikuti perkongsian daripada juruterapi pergigian KARIES BOTOL SUSU hanya pada nama Kalau tak hisap botol pun still boleh jadi J...
Beza Anak Batuk Biasa Atau Ada Simptom Pneumonia Yang Mesti Ibu Ayah Alert

Beza Anak Batuk Biasa Atau Ada Simptom Pneumonia Yang Mesti Ibu Ayah Alert

papar berkaitan - pada 13/3/2019 - jumlah : 314 hits
Adakah anak kerap diserang batuk demam dan selesema Apabila ini berlaku sudah tentu si kecil kurang selera makan dan enggan minum susu Ada kalanya susu yang diminum tersedak disebabkan batuk Ia mungkin situasi biasa tetapi jika masalah kesi...
Dah Berbulan Bulan Cuba Beri Anak Botol Susu Tetapi Gagal Akhirnya Ibu Ini Berjaya Dengan Menggunakan Botol Picit

Dah Berbulan Bulan Cuba Beri Anak Botol Susu Tetapi Gagal Akhirnya Ibu Ini Berjaya Dengan Menggunakan Botol Picit

papar berkaitan - pada 13/3/2019 - jumlah : 272 hits
Bukan senang untuk ibu ibu membiasakan anak menyusu menggunakan botol susu apabila mereka sudah lama menyusu secara terus dari ibunya Masalah ini biasanya terjadi pada ibu ibu yang bekerjaya yang perlu menyediakan botol susu untuk anak Puan...
Tabiat Minum Susu Botol Sampai Tertidur Punca Gigi Anak Rosak Kena Kerap Cuci Dengan Kain Lembap

Tabiat Minum Susu Botol Sampai Tertidur Punca Gigi Anak Rosak Kena Kerap Cuci Dengan Kain Lembap

papar berkaitan - pada 20/3/2019 - jumlah : 764 hits
Tabiat ini tidak dinafikan banyak berlaku di kalangan si kecil Ia perlu dicegah segera untuk mengelakkan kerosakan gigi kepada si kecil Menurut Dr Pegawai Pergigian dari Pusat Sejahtera Universiti Sains Malaysia tabiat ini menyebabkan gigi ...
Bila Dapat Bayi Baru Terlupa Anak Sulung Belum Puas Bermanja Kesilapan Ini Selalu Ibu Ayah Buat

Bila Dapat Bayi Baru Terlupa Anak Sulung Belum Puas Bermanja Kesilapan Ini Selalu Ibu Ayah Buat

papar berkaitan - pada 7/3/2019 - jumlah : 428 hits
Selalu dipersalahkan dipaksa matang awal mengalah Hati hatilah 6 kesilapan ini selalu ibu ayah buat kepada anak sulung tanpa sedar Dialah penghuni pertama rahim ibu yang mengajar ibu ayah menjadi ibu bapa sehingga terbinanya sebuah keluarga...
Sekurang Kurangnya Hingga Usia 4 Tahun Ibu Ayah Kena Hadap Drama Bila Anak Mengamuk

Sekurang Kurangnya Hingga Usia 4 Tahun Ibu Ayah Kena Hadap Drama Bila Anak Mengamuk

papar berkaitan - pada 16/3/2019 - jumlah : 335 hits
Toodler tantrums atau defiant age pernah dengar Adakah ini normal untuk mengamuk atau sekadar mengambil perhatian si dewasa oleh si cilik Perkongsian dari Terapis Cara Kerja boleh membantu ibu bapa yang berdepan keadaan ini Anak memang muda...
Disiplinkan Anak Ibu Ayah Jangan Marah Serentak Kena Seorang Tegas Seorang Bertenang

Disiplinkan Anak Ibu Ayah Jangan Marah Serentak Kena Seorang Tegas Seorang Bertenang

papar berkaitan - pada 11/3/2019 - jumlah : 364 hits
Ibu marah cari ayah Ayah marah cari ibu Biasa berlaku kan Apa respon kita sebagai ibu ayah Keadaan ini selalu berlaku pada anak anak untuk mereka dapat perlindungan atas kesalahan yang dilakukan Sekali sekala bertegas dengan anak perlu untu...
Anak Sembelit Lepas Tukar Susu Kurangkan Susu Makan Bukan Cara Pulihkan Mesti Buat 4 Tips Ni

Anak Sembelit Lepas Tukar Susu Kurangkan Susu Makan Bukan Cara Pulihkan Mesti Buat 4 Tips Ni

papar berkaitan - pada 11/3/2019 - jumlah : 477 hits
Anak sembelit selepas minum susu formula Perkara ini sangat biasa didengari Tapi sejauh mana kebenarannya Ikuti kupasan pegawai dietetik ini Masalah sembelit pada kanak kanak selalu dikaitkan dengan penukaran susu formula sebagai punca Menu...
Tinggalkan Anak Atas Motor Ayah Masuk Kedai Apa Apa Boleh Berlaku Dalam Beberapa Minit

Tinggalkan Anak Atas Motor Ayah Masuk Kedai Apa Apa Boleh Berlaku Dalam Beberapa Minit

papar berkaitan - pada 12/3/2019 - jumlah : 505 hits
Ramai ibu bapa ambil risiko dengan tinggalkan sekejap anak anak dalam kereta atau motosikal dengan niat tak mahu rasa susah kerana nak membeli barang Bukan itu sahaja ada juga yang membiarkan anak ketika di stesen minyak dengan enjin masih ...
Can Forest City Be Country S Economic Lifeboat

How Did Afif Know Of Alleged Rm100m Payment For Pjd Link Asks Pj Mp

Memikirkan The Unknown

Najib Razak Mangsa Atau Pemangsa

Dah Viral Baru Nak Terhegeh Hegeh Tak Tahu Buat Kerja Ke

Hotel Royal Signature Permata Baru Kuala Lumpur Setiap Bilik Menggemakan Intipati Kediaman

Jenis Pelaburan Terbaik Di Malaysia

Kenaikkan Harga Hotel Bajet Bakal Jejaskan Industri Pelancongan Negara



Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023

Biodata Dan Umur Adik Tantari Penyanyi Lagu Viral Rindu Hatiku Rindu Pesilat Cilik

Kisah Restoran Colonel Sanders Selain KFC Yang Tidak Boleh Dikembangkan


Kerana Rasuah Rm100 Pekebun Kena Denda Rm10 000

Effective Market Research On A Budget

Lirik Lagu Sulit Betrand Putra Onsu

Buah Tin 10 Khasiat Kepada Kesihatan Lelaki Wanita

Waktu Solat Aidil Adha Bila Waktu Sesuai Untuk Bertakbir

Himpunan Resepi Ayam Masak Black Pepper Yang Simple Dan Sedap