Anak Dah Pandai Berjalan Wajib Buat Aktiviti Fizikal Ini Minima 3 Jam Sehari


Tumbesaran kanak-kanak adalah suatu perkara yang sangat diraikan oleh ibu bapa. Daripada berat badan, ketinggian atau pelbagai lagi aspek perkembangan anak, mereka sangat teruja untuk melihatnya. Begitu juga dengan aspek pergerakan anak mereka. Daripada mengiring, meniarap, mengesot, merangkak, duduk, berdiri sehinggalah berjalan, ibu bapa perlu sentiasa ada untuk membantu anak anda.
Baca: “Suami Tak Kisah, Bahagia Kita Yang Pilih”. Semua Allah Bagi Cantik & Sempurna

Kebiasaannya, kanak-kanak akan mula mampu berjalan sekitar umur mereka 1 tahun atau lebih bergantung kepada keupayaan fizikal mereka. Sebagai ibu bapa, anda perlulah memainkan peranan dan menjadi cikgu yang baik untuk melatih mereka belajar berjalan dengan betul dan selamat. Berikut merupakan 7 tip yang boleh digunakan oleh ibu bapa untuk membantu anak anda belajar berjalan.
1. Jangan memaksa anak anda berjalan
Anda perlu tahu bahawa perkembangan kanak-kanak itu berbeza mengikut kemampuan mereka. Oleh itu, jangan membanding-bandingkan anak anda dengan anak individu lain yang sudah mampu berjalan meskipun sama usianya. Paling penting, jangan memaksa anak anda untuk berjalan selagi mereka belum bersedia untuknya. Keyakinan mereka akan jatuh merudum sekiranya mereka dapat mengesan yang anda hampa dengan mereka.
2. Berikan mereka ruang untuk praktis
Anak anda memerlukan ruang dan peluang yang secukupnya untuk praktis dan memperbaiki kemahiran berjalan mereka. Apa yang anda boleh lakukan untuk menyediakan kesempatan itu adalah dengan membawa mereka ke taman permainan atau mana-mana tempat yang menarik dan biarkan mereka sendiri menerokai kawasan tersebut dengan berjalan perlahan-lahan. Namun, anda diingatkan untuk sentiasa mengawasi pergerakan mereka.
3. Berikan galakan dan dorongan kepada mereka
Kadangkala, kanak-kanak akan mudah putus asa atau menangis setiap kali mereka gagal melakukan sesuatu termasuklah cubaan untuk berjalan. Jika ini berlaku, jangan sesekali memarahi mereka. Sebaliknya berikan sokongan dan berikan semangat kepada mereka untuk cuba berjalan perlahan-lahan sehingga berjaya.
4. Pastikan keselamatan mereka terjamin
Kanak-kanak masih belum dapat membezakan apa yang bahaya dan apa yang selamat untuk mereka cuba. Ketika mereka sedang dalam proses belajar berjalan, pastikan di sekeliling mereka tidak terdapat sebarang objek yang berbahaya dan boleh mendatangkan bahaya kepada mereka seperti guli, mainan kecil, alatan tajam ataupun perabot berbucu yang terdapat di ruang tamu rumah anda.
5. Lakukan aktiviti yang menyeronokkan
Sebagai ibu bapa, anda disarankan untuk tidak memberikan tekanan kepada anak anda ketika mengajar mereka berjalan. Sebaliknya, anda boleh lakukan aktiviti yang menarik seperti berjalan bersama haiwan peliharaan anda. Ini kerana aktiviti yang menarik dapat membuat mereka rasa teruja dan lebih relaks untuk belajar sesuatu pergerakan yang baru.
6. Biarkan mereka bermain di luar rumah
Kadangkala, belajar berjalan di rumah sahaja boleh mendatang kebosanan kepada anak anda. Oleh itu, ambil inisiatif dengan membawa mereka keluar ke taman permainan atau padang rekreasi yang selamat untuk anak anda. Mereka akan berasa lebih seronok dan selamat lebih-lebih lagi jika anda berjalan bersama-sama mereka dengan perlahan-lahan.
7. Lakukan praktis secara berperingkat
Tidak semua perkara perlu digesa termasuklah kemampuan anak anda untuk berjalan. Jangan sesekali menganggap sekali latihan sahaja sudah mencukup untuk mereka berjalan sendiri kelak. Sebaliknya, beri peluang untuk anak anda melakukan praktis secara berperingkat. Satu persatu langkah anak anda sebenarnya akan membuahkan hasil yang bagus juga akhirnya.
Baca: Mengandung Perut Besar Lain Macam, Bila Periksa Air Ketuban Banyak. Ini Punca & Risiko Ibu Hamil Kena Tahu!

Adakah anda perlu risau jika anak anda lambat berjalan?
Menurut ‘Red Flags of Development’, ada petanda yang perlu menjadi ukuran seseorang kanak-kanak itu lambat berjalan. Berikut merupakan petandanya:
12 bulan: masih belum boleh berdiri dengan sokongan
18 bulan: masih belum boleh berjalan sendiri tanpa sokongan
24 bulan: masih belum stabil semasa berjalan
Sekiranya anda mendapati bahawa terdapat petanda ini pada anak anda, segera bawa mereka berjumpa dengan pakar pediatrik untuk mendapatkan khidmat nasihat atau rawatan doktor.
Baca: Dah Berusia Tiga Minggu, Eyra Hazali Kongsi Foto Terkini Anak. Comelnya Muhammad Hayder Qhalish!
Anak yang dah pandai berjalan, wajib untuk buat aktiviti fizikal minima 3 jam sehari (dipecahkan jadi beberapa sesi sepanjang hari)
– Galakkan anak untuk berjalan bersama kita berbanding letak mereka dalam stroller bila berada di luar rumah.
– Bawa mereka ke taman permainan untuk memanjat atau bermain buaian.

– Latih anak untuk kutip permainan atas lantai atau galakkan anak bermain dengan permainan yang boleh dibawa sekitar rumah.
– Boleh melatih koordinasi dan otot tangan anak.
– Libatkan anak dalam kerja rumah seperti mengemas, menyusun barang yang baru dibeli di kedai dan mengampai baju.
Kredit: Hello Doktor, Dr Redza Zainol
The post Anak Dah Pandai Berjalan? Wajib Buat Aktiviti Fizikal Ini Minima 3 Jam Sehari appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/anak-dah-pandai-berjalan-wajib-buat-aktiviti-fizikal-ini-minima-3-jam-sehari/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Anak Arwah Abam Dah Pandai Berjalan Hidayah Luah Syukur Gembira

Anak Arwah Abam Dah Pandai Berjalan Hidayah Luah Syukur Gembira

papar berkaitan - pada 1/9/2020 - jumlah : 245 hits
Menerusi muat naik di laman Instagram balu kepada arwah pelawak dan pelakon Abam Bocey iaitu Siti Norhidayah telah berkongsi satu video dimana anaknya Syed Uthman Hamzah kini sudah mulai pandai berjalan source
Bukan Tunjuk Pandai Ajar Anak Tidur Awal Semuanya Ada Kaitan Dengan Pertumbuhan Anak

Bukan Tunjuk Pandai Ajar Anak Tidur Awal Semuanya Ada Kaitan Dengan Pertumbuhan Anak

papar berkaitan - pada 3/9/2020 - jumlah : 188 hits
Tahu kah anda bahawa anak yang sukar tidur awal akan jejaskan pertumbuhannya Usia si kecil semakin meningkat Sehubungan itu mengajar si manja tidur awal sejak kecil adalah penting supaya tidak menghadapi masalah kesihatan dan menjejaskan pe...
Jangan Malas Rangsang Otak Anak Lakukan 8 Aktiviti Simple Ni Anak Jadi Makin Bijak

Jangan Malas Rangsang Otak Anak Lakukan 8 Aktiviti Simple Ni Anak Jadi Makin Bijak

papar berkaitan - pada 6/9/2020 - jumlah : 449 hits
Rupanya ada aktiviti yang bantu anak menjadi pintar sejak bayi Hakikatnya otak bayi mengandungi berjuta sel neuron belum mampu berfungsi lagi setelah dilahirkan dan akan berkembang sehingga bayi menerima imput input yang di sekelilingnya In...
Usia Anak 2 3 Tahun Kena Kawal Bagi Gajet Doktor Kongsi Ini Aktiviti Paling Sesuai Nak Kuatkan Otot Jari Tangan Anak

Usia Anak 2 3 Tahun Kena Kawal Bagi Gajet Doktor Kongsi Ini Aktiviti Paling Sesuai Nak Kuatkan Otot Jari Tangan Anak

papar berkaitan - pada 7/9/2020 - jumlah : 442 hits
Anak anak dan gajet bagaikan sesuatu yang sinonim pada masa kini Namun penggunaan peranti itu perlulah di kawal sebaiknya oleh ibu bapa Tanpa kawalan penggunaan yang terlampau boleh memudaratkan si kecil tersayang Sebenarnya ada banyak akti...
Doktor Kongsi 11 Suntikan Vaksin Wajib Diambil Oleh Anak Anak Supaya Tak Mudah Jatuh Sakit

Doktor Kongsi 11 Suntikan Vaksin Wajib Diambil Oleh Anak Anak Supaya Tak Mudah Jatuh Sakit

papar berkaitan - pada 8/9/2020 - jumlah : 294 hits
Kanak kanak terutama bayi tidak mempunyai sistem imun yang kuat seperti mana orang dewasa Beberapa imunisasi diperlukan dalam beberapa tahun pertama kehidupan kanak kanak bagi melindungi anak anda daripada jangkitan penyakit serius Vaksinas...
Patutnya Harini Due Date Nanti Tarik Daddy Masuk Syurga Tau Lelaki Redha Pemergian Isteri Anak Selang Sehari

Patutnya Harini Due Date Nanti Tarik Daddy Masuk Syurga Tau Lelaki Redha Pemergian Isteri Anak Selang Sehari

papar berkaitan - pada 28/8/2020 - jumlah : 380 hits
Setiap orang pasti pernah merasai betapa peritnya kehil4ngan orang tercinta Lebih lebih lagi jika kehil4ngan beberapa insan tersayang sekali gus dalam masa yang amat singkat Begitulah kepahitan yang terp4ksa diterima oleh lelaki ini hampir ...
Hukum Faraid Wajib Anak Tahu Apabila Ibu Dan Ayah Meninggal Dunia

Hukum Faraid Wajib Anak Tahu Apabila Ibu Dan Ayah Meninggal Dunia

papar berkaitan - pada 28/8/2020 - jumlah : 267 hits
Apakah yang patut anda lakukan semasa hidup supaya harta pusaka anda tidak memberi masalah kepada ahli keluarga kemudian hari Antara soalan yang orang suka tanya apakah hukum faraid apabila ibu dan ayah meninggal dunia Ibu ayah anda masih h...
Tak Perlu Telefon Bimbit Anak Hanya Guna Jam Tangan Untuk Hubungi Ibu Bapa

Tak Perlu Telefon Bimbit Anak Hanya Guna Jam Tangan Untuk Hubungi Ibu Bapa

papar berkaitan - pada 28/8/2020 - jumlah : 434 hits
Jam tangan bukan hanya alat pengukur masa malah jam tangan merupakan aksesori yang sangat penting sejak zaman dahulu lagi Memang tidak dinafikan lagi kepentingan pemakaian jam tangan kerana ia boleh menjadikan anda seorang yang sangat patuh...
Sampai Hari Ni Ramai Doakan Awak Noah Anak Meninggal Selang Sehari Isteri Pergi

Sampai Hari Ni Ramai Doakan Awak Noah Anak Meninggal Selang Sehari Isteri Pergi

papar berkaitan - pada 28/8/2020 - jumlah : 278 hits
Rindu orang yang dah tiada ni lagi sakit dan perit kerana hanya kenangan saja boleh mengubat kerinduan pada insan yang dah tiada Namun setiap perjalanan hidup ini Allah dah aturkan semua pada hamba Nya Perkongsian kisah sedih seorang suami ...
Fungi Wechat Yang Ramai Tak Tahu

Ziana Zain Duta Rasmi Csa Academy

Hospital Kuala Pilah

Saya Dan Rafizi Tiada Isu Peribadi Kata Puad

Ramadan Bazaars 2024 Exploring The Culinary Delights Of Selangor S Ramadan Bazaars

Hallway Wall Art Mockup For A Sophisticated Look

Patut Tak Boleh Daftar

Doa Agar Amalan Diiterima Allah Sepanjang Bulan Ramadan



5 Masalah Sosial Yang Akan Timbul Akibat Penggunaan Kereta Elektrik

Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru


Data Analytics In Business Decisions

Lirik Lagu Berdamai Ghea Inderawani

Drama Sebiru Hujung Borneo

Iddah Bercerai Panduan Pengiraan Tempoh Iddah Untuk Wanita Bercerai

Tvet Tahfiz Mara Bidang Pengajian Syarat Kemasukan

Den Manjo Feat Eda Ezrin Adik Jando Abe Dudo Raya Chord