Anak 1st Time Nak Masuk Sekolah Emosi Dia Akan Terganggu Ini Yang Boleh Ibu Ayah Lakukan


Anak masuk sekolah adalah tempoh yang boleh mendatangkan debaran pada ibu bapa. Tapi sebelum itu, ada beberapa persediaan pergi ke sekolah yang perlu dilakukan.
Jom ambil tahu mengenai persiapan fizikal dan perubahan emosi anak yang perlu dititikberatkan oleh ibu bapa.

Pakaian, beg galas & barangan keperluan masuk sekolah
Apabila bercakap mengenai masuk sekolah, pasti akan terbayang segala persiapan dan persediaan untuk anak. Bermula daripada pakaian, beg sekolah sehinggalah barangan keperluan harian seperti alat tulis.
Untuk anak yang pertama kali pergi ke sekolah, pasti baju baharu akan dapat memberikan keyakinan dan kegembiraan. Sementara itu, anak yang akan memasuki prasekolah, mungkin tidak perlu beg dengan saiz terlalu besar.
Ini kerana kebanyakan prasekolah atau tadika akan menyediakan tempat untuk menyimpan peralatan. Pun begitu, anak yang bakal memasuki pendaftaran tahun 1, saiz beg haruslah bersesuaian dengan keperluan dan keadaan mereka.
Selain itu, membeli barangan keperluan harian seperti alat tulis pastinya perkara yang menggembirakan anak-anak. Ini sudah tentu kerana kepelbagaian pilihan, warna dan rekaan yang mendatangkan keterujaan mereka.
Perubahan emosi
Apabila anak masuk sekolah, ia bukan sekadar memerlukan persediaan fizikal semata-mata. Namun, ia turut melibatkan perubahan emosi si anak. Apatah lagi apabila anak mengatakan tidak mahu ke sekolah. Pastinya ia sedikit sebanyak menyebabkan kegusaran buat anda sebagai ibu bapa.

Jadi, bagaimana perlu anda mengharunginya?
Berikut beberapa petua yang boleh dicuba sebagai persediaan untuk menghadapi peralihan besar ini:
#Elakkan topik pergi ke sekolah terlalu awal
Memaklumkan anak bahawa mereka akan masuk sekolah terlalu awal adalah tidak disarankan. Melainkan anak anda sememangnya sudah menunjukkan rasa keterujaan untuk ke sekolah, maka tiada masalah untuk memberitahu mereka. Jika sebaliknya, tempoh yang disarankan adalah 1 atau 2 minggu sebelum sekolah dibuka.
#Sekolah baharu
Jika anak akan memasuki sekolah baharu, mungkin anda boleh membawa mereka untuk melawat atau menjelajah kawasan sekitarnya. Ia boleh membantu mengurangkan rasa takut atau berdebar dalam diri anak. Ini sekali gus membolehkan mereka untuk membiasakan diri.
#Rakan sekelas
Jika anak mempunyai rasa cemas, apa kata anda aturkan masa untuk anak bermain dengan rakan sekelasnya? Ia sekurang-kurangnya boleh membantu mereka untuk menjalinkan hubungan persahabatan. Jadi kuranglah sedikit rasa cemas apabila anak masuk sekolah nanti.
#Akui dan normalkan ketakutan anak
Apabila anak berada dalam keadaan takut atau cemas, mereka pasti akan memandang ke arah anda, bukan? Jika ia berlaku, respons anda akan memberikan kesan kepada mereka.
Ini bermakna, jika anda kekal tenang dan meyakinkan mereka, ia cenderung dapat membina keyakinan dalam diri anak. Sebaliknya, sekiranya anda sendiri berasa cemas, secara tidak langsung ia akan membuatkan anak lebih takut.
#Hindari gunakan sekolah sebagai alasan
Anda pasti pernah menggunakan ayat seperti “Kalau Husna nak cepat sihat dan bermain di taman permainan, kena makan ubat”, betul tak? Tetapi dalam situasi anak bakal pergi ke sekolah, ia tidak disarankan.
Jadi anda tidak digalakkan untuk menggunakan sekolah sebagai alasan.
#Ingatkan mengenai kejayaan terdahulu
Seandainya anak gementar, ceritakan kembali kisah lalu yang pada akhirnya mendatangkan pengakhiran yang baik. Sebagai contoh, jika anak akan melalui pendaftaran darjah 1, ingatkan bagaimana mereka berjaya mengharungi sesi prasekolah sebelum ini.
Yakinkan mereka pasti boleh melalui sekali lagi!
#Perkara istimewa
Jika anak tidak mahu pergi ke sekolah disebabkan kebimbangan tertentu, seperti cemburu adik boleh bermain di rumah, anda mungkin boleh fikirkan beberapa perkara istimewa. Contohnya, bagaimana anak akan dapat meluangkan masa bersama anda dalam perjalanan pergi dan balik sekolah nanti.
#Lambaian hari pertama pergi ke sekolah
Ini antara perkara yang paling perlu dielakkan apabila menghantar anak, terutamanya pada hari pertama masuk sekolah. Hindari daripada menunggu anak di pintu selepas menghantar mereka ke kelas. Jika anda berbuat demikian, mereka akan sukar membiasakan diri. Jadi sebaik sahaja anak sudah selamat masuk ke kelas, berikan lambaian selamat tinggal dan terus berlalu pergi.
Rutin harian pergi ke sekolah
Bagaimana pula dengan perubahan rutin harian? Ini panduan untuk anda.
Memulakan rutin
Perubahan rutin harian adalah yang paling mencabar apabila anak mula pergi ke sekolah. Jika sebelum ini anak boleh bangun lewat di waktu pagi, maka semestinya ia merupakan cabaran buat ibu bapa. Bukan itu sahaja, adakalanya ia mungkin menguji kesabaran anda.
Strategi yang terbaik dalam membiasakan diri anak dengan peralihan waktu ini adalah dengan berpegang pada jadual harian terdahulu dalam kebanyakan aspek. Sebagai contoh, tiada perubahan bagi waktu bermain dan masa makan malam bersama keluarga.
Program selepas sekolah
Bagaimana pula aktiviti selepas sekolah seperti kelas karate atau berenang? Ia sememangnya dapat memenuhi masa terluang anak selepas masuk sekolah. Tetapi sebaiknya dapatkan dahulu jadual harian sesi persekolahan anak.
Jika anak bersedia untuk mengikuti sebarang kelas, maka tiada salah untuk mendaftarkan mereka. Pun begitu, pastikan mereka juga mempunyai masa rehat. Keletihan yang melampau tidak bagus untuk anak. Sekiranya anak akan dihantar ke pusat jagaan selepas sesi persekolahan, pastikan tempat pilihan itu menyediakan semua kemudahan yang diperlukan.

Dah masuk hujung tahun ni, biasanya mama papa pasti buat persediaan anak-anak masuk ke sekolah. Apa yang patut kita nak buat supaya anak-anak tak kekok dan teruja nak ke sekolah?
Jom ikuti perkongsian ilmu bermanfaat dari Dr Tengku Putri Zainab Ab Malek (Pakar Perunding Pediatrik), Pn Nurul Sheriena Musa (Konsultan Perkembangan Kanak-kanak & Terapis Cara Kerja) serta sharing dari selebriti Yana Samsudin bagaimana dia melatih anaknya untuk belajar tiga bahasa. Daftar di https://toko.ideaktiv.com/product/tip-a-z-anak-ready-ke-sekolah/
Pa&Ma D Parents adalah komuniti yang menghimpunkan semua yang bergelar ibu bapa & diwujudkan sebagai menyokong perjalanan mereka sepanjang membesarkan anak di era milenium dan akan berkongsi info, artikel dan pelbagai promo aktiviti yang dianjurkan oleh Pa&Ma. Join channel Telegram Pa&Ma D Parents (https://t.me/pamadparents) atau channel Telegram Pa&Ma (https://t.me/majalahpama) sekarang!
The post Anak 1st Time Nak Masuk Sekolah, Emosi Dia Akan Terganggu? Ini Yang Boleh Ibu Ayah Lakukan appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/anak-1st-time-nak-masuk-sekolah-emosi-dia-akan-terganggu-ini-yang-boleh-ibu-ayah-lakukan/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Bila Anak Masuk 6 Bulan Dia Mula Jarang Terjaga Malam Inilah Masa Terbaik Nak Latih Anak Tidur Sendiri

Bila Anak Masuk 6 Bulan Dia Mula Jarang Terjaga Malam Inilah Masa Terbaik Nak Latih Anak Tidur Sendiri

papar berkaitan - pada 3/12/2021 - jumlah : 234 hits
Sedang merancang untuk melatih anak tidur sendiri Tetapi tidak pasti batas usia anak yang sesuai untuk memulakannya Umumnya masa yang sesuai untuk setiap anak adalah berbeza Pun begitu berikut beberapa cadangan yang mungkin boleh dijadikan ...
Dia Boleh Berhenti Letak Tepi Jalan Ibu Tersentuh Tengok Cara Suami Didik Anak Tapi Akur Walau Orang Lain Nampak K4sar

Dia Boleh Berhenti Letak Tepi Jalan Ibu Tersentuh Tengok Cara Suami Didik Anak Tapi Akur Walau Orang Lain Nampak K4sar

papar berkaitan - pada 29/11/2021 - jumlah : 356 hits
SETIAP orang mempunyai cara tersendiri dalam mendidik serta membentuk anak masing masing Ada ibu bapa yang memilih pendekatan yang lebih lembut namun ada juga yang menggunakan cara yang sedikit k4sar di mata orang lain Apa pun caranya matla...
Jarang Bergaul Buat Anak Tak Pandai Berkawan Mak Ayah Boleh Terapkan Skil Ni

Jarang Bergaul Buat Anak Tak Pandai Berkawan Mak Ayah Boleh Terapkan Skil Ni

papar berkaitan - pada 9/12/2021 - jumlah : 258 hits
Ada anak anak kecil kita yang begitu takut dan mudah menangis bila nampak wajah asing selain ibu bapa dan ahli keluarga yang lain Anak perlu dibiasakan untuk dia lebih berani bergaul dengan orang Jika diwaktu bayinya anak mudah terdedah den...
Jangan Pandang Pelik Kalau Ada Ibu Ayah Guna Tali Ikat Tangan Anak Ini Sebabnya

Jangan Pandang Pelik Kalau Ada Ibu Ayah Guna Tali Ikat Tangan Anak Ini Sebabnya

papar berkaitan - pada 6/12/2021 - jumlah : 220 hits
Berbanding di luar negara tidak banyak ibu bapa di Malaysia yang menggunakan tali ikat tangan anak atau child leash semasa berada di luar Tetapi perlu ke memakaikan tali keselamatan untuk kanak kanak ini Pemakaian tali ikat tangan anak Chil...
Anak Teruja Sekolah Dah Buka Tapi Ibu Yang Gugup

Anak Teruja Sekolah Dah Buka Tapi Ibu Yang Gugup

papar berkaitan - pada 9/12/2021 - jumlah : 237 hits
Anak Teruja Sekolah Dah Buka Tapi Ibu Yang Gugup Assalamualaikum dan hai semua Finally sekolah dah buka Berakhirlah episode PDPR yang memeningkan para ibu ayah Baru kita tahu betapa besar pengorbanan seorang guru kan Alhamdulillah Geng 4A d...
Separuh Mati Jantung Stop Sekejap Pneumonia Boleh Bawa Maut Ibu Ini Kongsi Pengalaman Anak Terlantar Di Icu

Separuh Mati Jantung Stop Sekejap Pneumonia Boleh Bawa Maut Ibu Ini Kongsi Pengalaman Anak Terlantar Di Icu

papar berkaitan - pada 17/12/2021 - jumlah : 208 hits
Bagai hilang separuh nyawa apabila melihat keadaan anak yang tidak sedarkan diri akibat jangkitan Pneumonia yang secara tiba tiba datang menyerang Begitulah kisah yang dikongsi oleh ibu ini Penyakit Pneumonia antara penyakit yang boleh memb...
Play School Bukan Nak Suruh Belajar Tapi Untuk Anak Bermain Ibu Ini Kongsi Kelebihan Yang Anak Akan Dapat

Play School Bukan Nak Suruh Belajar Tapi Untuk Anak Bermain Ibu Ini Kongsi Kelebihan Yang Anak Akan Dapat

papar berkaitan - pada 1/12/2021 - jumlah : 279 hits
Mungkin ada dikalangan kita yang teragak agak nak hantar anak ke play school lebih lebih lagi anak yang baru berusia 2 tahun ke atas kan Ada ibu ayah yang terpaksa hantar anak ke preschool playschool tapi rasa tidak senang hati Jangan bimba...
Bangun 5 Pagi Untuk Masak Bekal Sekolah Anak Ayah Ini Kongsi 30 Idea Bekal Anak Ke Sekolah Terbaikk

Bangun 5 Pagi Untuk Masak Bekal Sekolah Anak Ayah Ini Kongsi 30 Idea Bekal Anak Ke Sekolah Terbaikk

papar berkaitan - pada 29/11/2021 - jumlah : 193 hits
Pasti ada ibu bapa di luar sana yang ingin menerapkan sikap membawa bekal ke sekolah dalam diri anak anak Selain lebih jimat ia juga jauh lebih berkhasiat dan selamat dimakan apabila dimasak dari rumah Kebiasaannya golongan ibu lebih sinoni...
Selain Boleh Kurus Menyusu Anak Pun Boleh Elak Beberapa Penyakit Untuk Si Ibu

Selain Boleh Kurus Menyusu Anak Pun Boleh Elak Beberapa Penyakit Untuk Si Ibu

papar berkaitan - pada 17/12/2021 - jumlah : 177 hits
Apabila berbicara mengenai kebaikan penyusuan susu ibu pastinya ia lebih tertumpu kepada bayi betul tak Namun sebenarnya penyusuan susu ibu secara eksklusif ini turut memberikan manfaat buat diri ibu itu sendiri Penyusuan susu ibu secara ek...
Imf Menyokong Prakiraan Pertumbuhan Kdnk Malaysia Pada 2024 Kepada 4 4

Yoursay Don T Let Little Napoleons Hold Nation To Ransom

Europe S War Jitters

Menu Cadangan Hidangan Rumah Terbuka Hari Raya

Sustainable Weekend Villa By Kanopea Architecture Studio And T3 Architects In Vietnam

Filem Sheriff

Afidavit Zahid Mungkin Jejas Hubungan Dengan Anwar

Senarai Wakil Piala Thomas Uber Cup Finals 2024 Chengdu



Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia

10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online

10 Drama Thailand Thai Drama Terbaru Best Juga Tersedia Online


Al Kisahnya Raya 2024

Pengasas Pbrs Joseph Kurup Meninggal Dunia

Manfaat Daun Kucai Untuk Kesihatan Yang Ramai Tak Tahu

Faisal Asahan Kau Bersalah Aku Mengalah Chord

Gugurnya Dosa Waktu Solat

Ai Team Subscribers April 18 2024