Play School Bukan Nak Suruh Belajar Tapi Untuk Anak Bermain Ibu Ini Kongsi Kelebihan Yang Anak Akan Dapat


Mungkin ada dikalangan kita yang teragak-agak nak hantar anak ke play school lebih-lebih lagi anak yang baru berusia 2 tahun ke atas kan?Ada ibu ayah yang terpaksa hantar anak ke preschool / playschool tapi rasa tidak senang hati? Jangan bimbang ibu-ibu semua. Sebenarnya, banyak kebaikan untuk anak anda.
Jadi jangan rasa bersalah, jom baca perkongsian ibu ini yang juga penulis keibubapaan tentang manfaat menghantar anak ke preschool / playschool. Lepas ini pasti anda tidak akan rasa bersalah lagi!

Kenapa ramai yang takut nak hantar anak kat playschool ni? Apa yang dirisaukan sangat bila anak belum tahu ABC 123? Apa yang tak kena bila rutin harian anak hanya penuh dengan bermain?

Nak anak cepat sangat pandai membaca mengira mengaji, nak buat apa? Nak anak terus jadi CEO gaji juta-juta ke? Ke sebab tercabar dengan anak jiran sebelah yg dah hafal sifir 68?
I sent Haikal to ONLY playschool dari kecik until he’s 6. No books, no worksheet, no classroom, no homework, no nothing — ONLY MEANINGFUL PLAY.
Masa tu ramai yang kalut cakap nanti Haikal cannot cope with Standard 1 sebab tak biasa dengan suasana belajar.
Well, I pekakkan aje. I just want my son to enjoy his childhood to the fullest.
Dan saya tahu perkembangan emosi hanya berlaku pada 6 tahun pertama.
Berapa ramai parents sekarang yang pening dengan masalah anak panas baran, ganas, tak sabar, pemarah, penakut, tak pandai kawal emosi?
Ini lah puncanya — ANAK TAK DAPAT HAK BERMAIN SECUKUPNYA SEMASA 6 TAHUN PERTAMA.
Asyik dipaksa duduk diam, belajar, duduk diam, belajar, duduk diam, belajar.
Now, Haikal dah Standard 2. Dan Alhamdulillah dalam exam he always in the Top 3, sangat aktif sukan, aktif chess, aktif hafazan, dan selalu dapat pujian daripada guru-guru tentang his leadership, his empathetic character, his creativity, his good emotional control, etc.
Korang ingat Haikal jadi camtu sebab dia anak Adlil Rajiah ke? NO.
Proses “unlock potensi diri” ni adalah possible untuk SEMUA ANAK.
I never share about Haikal’s school achievements in any of my socmed post sebab taknak parents lain jadikan Haikal as benchmark untuk anak-anak mereka.
Because I strongly believe every child has their own unique superpower. U just have to believe in it and let it unlocked naturally.
And the only way to unlock it is through QUALITY PLAY during the first 6years.
Biarkan EQ (emotional quotient) mereka berkembang sepenuhnya dulu dan IQ akan hadir dengan sendiri.
Bila main anak gelak, gaduh, gurau, sedih, takut, marah, happy, excited, berkongsi, berkerjasama, berinteraksi, merancang strategi, berfikir, berdikari, berani cuba, semuaaaaaaa ni lah yang membentuk EQ anak.
Tapi bila awal-awal dah paksa anak duduk diam belajar, hafal macam-macam, anak jadi apa?

JADI ROBOT!
Jack Ma pemilik syarikat Alibaba once said “My billion dollar company only has 60 workers. How is that possible? We use robots (artificial intelligence). In 10years time, human beings will lose jobs, because they cannot compete with robots, who can work 24/7 without feeling tired or stressed.”
IQ manusia dah tak diperlukan sangat dah. Sebab semuanya teknologi dah boleh tiru. Tapi apa yang teknologi tak boleh tiru?
EQ: Empathy, humanity, creativity, love, kindness.
So dear parents, please. Nak anak ada masa depan jadikan anak manusia. Bukan robot.
Manusia yang bijak kawal emosi, berkeyakinan diri, berakhlak, kreatif, hati penuh kasih sayang, penuh kebaikan dan kemanusiaan.
Bila EQ dah dibina sepanjang 6 tahun pertama campak lah kat sekolah mana-mana pun anak akan terbang macam roket, insyaAllah. 😊
Kredit: Adlil Rajiah
Penulis keibubapaan
(Pa&Ma D Parents adalah komuniti yang menghimpunkan semua yang bergelar ibu bapa & diwujudkan sebagai menyokong perjalanan mereka sepanjang membesarkan anak di era milenium dan akan berkongsi info, artikel dan pelbagai promo aktiviti or event dianjurkan oleh Pa&Ma. Join channel Telegram Pa&Ma D Parents (https://t.me/pamadparents)

Dah masuk hujung tahun ni, biasanya mama papa pasti buat persediaan anak-anak masuk ke sekolah. Apa yang patut kita nak buat supaya anak-anak tak kekok dan teruja nak ke sekolah?
Jom ikuti perkongsian ilmu bermanfaat dari Dr Tengku Putri Zainab Ab Malek (Pakar Perunding Pediatrik), Pn Nurul Sheriena Musa (Konsultan Perkembangan Kanak-kanak & Terapis Cara Kerja) serta sharing dari selebriti Yana Samsudin bagaimana dia melatih anaknya untuk belajar tiga bahasa. Daftar di https://toko.ideaktiv.com/product/tip-a-z-anak-ready-ke-sekolah/
 
The post “Play School Bukan Nak Suruh Belajar, Tapi Untuk Anak Bermain” Ibu Ini Kongsi Kelebihan Yang Anak Akan Dapat appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/play-school-bukan-nak-suruh-belajar-tapi-untuk-anak-bermain-ibu-ini-kongsi-kelebihan-yang-anak-akan-dapat/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Azizulhasni Awang Kongsi Tip Ajar Anak Kuasai Bahasa Memang Mencabar Tapi Practice Makes Perfect

Azizulhasni Awang Kongsi Tip Ajar Anak Kuasai Bahasa Memang Mencabar Tapi Practice Makes Perfect

papar berkaitan - pada 19/11/2021 - jumlah : 415 hits
Pelumba basikal trek negara Datuk Mohd Azizulhasni Awang berkongsi cabaran membesarkan anak anak di perantauan Paling mencabar baginya adalah tahap penguasaan bahasa Melayu kedua dua puterinya yang kurang lancar setelah sekian lama di besar...
Dia Boleh Berhenti Letak Tepi Jalan Ibu Tersentuh Tengok Cara Suami Didik Anak Tapi Akur Walau Orang Lain Nampak K4sar

Dia Boleh Berhenti Letak Tepi Jalan Ibu Tersentuh Tengok Cara Suami Didik Anak Tapi Akur Walau Orang Lain Nampak K4sar

papar berkaitan - pada 29/11/2021 - jumlah : 357 hits
SETIAP orang mempunyai cara tersendiri dalam mendidik serta membentuk anak masing masing Ada ibu bapa yang memilih pendekatan yang lebih lembut namun ada juga yang menggunakan cara yang sedikit k4sar di mata orang lain Apa pun caranya matla...
Kahwin Dah 2 Tahun Umur Anak Masuk 8 Bulan Ibu Ayah Baru Nak Sanding

Kahwin Dah 2 Tahun Umur Anak Masuk 8 Bulan Ibu Ayah Baru Nak Sanding

papar berkaitan - pada 26/11/2021 - jumlah : 320 hits
Selepas hampir dua tahun Covid 19 melanda negara ramai pasangan pengantin baru terpaksa tangguhkan hasrat mengadakan sebarang majlis keraian Apa yang diutamakan adalah hanya akad nikah sahaja Disebabkan kekangan keadaan pada waktu tersebut ...
Puas Pujuk Tapi Baby Nak Lahir Dekat Sekolah Ramai Mak Angkat Sambut Dia Guru Kongsi Detik Mencemaskan

Puas Pujuk Tapi Baby Nak Lahir Dekat Sekolah Ramai Mak Angkat Sambut Dia Guru Kongsi Detik Mencemaskan

papar berkaitan - pada 1/12/2021 - jumlah : 264 hits
Pengalaman sakit nak bersalin secara tiba tiba memang merupakan pengalaman yang paling mendebarkan buat semua Mana tidaknya bukan satu tugas yang mudah untuk menjadi bidan terjun menyambut kelahiran bayi secara tiba tiba Namun itulah pengal...
Ibu Ini Kongsi 5 Resepi Makanan Naikkan Berat Badan Bayi Simple Tapi Superb

Ibu Ini Kongsi 5 Resepi Makanan Naikkan Berat Badan Bayi Simple Tapi Superb

papar berkaitan - pada 29/11/2021 - jumlah : 352 hits
Jom perkenalkan pelbagai kombinasi makanan pada bayi Resipi yang dikongsi oleh ibu ini sesuai untuk bayi berumur 8 bulan ke atas dan yang paling pentig cukup khasiatnya Hai Assalamualaikum Menu Mushroom Mac Cheese Creamy Chicken Pie Loaded ...
Hiburan Pernah Tiada Duit Nak Beli Susu Anak Farra Inalis Titip Kata Semangat Buat Ibu Tunggal Di Luar Sana

Hiburan Pernah Tiada Duit Nak Beli Susu Anak Farra Inalis Titip Kata Semangat Buat Ibu Tunggal Di Luar Sana

papar berkaitan - pada 27/11/2021 - jumlah : 405 hits
Isteri kepada penyanyi rap Caprice tampil memberikan kata kata semangat buat para wanita yang bergelar janda dan ibu tunggal di luar sana menerusi sebuah hantaran di Instagram miliknya semalam Mengakui bahawa kehidupan sebelum berkahwin den...
Anak Pkp Memang Macam Ni Ke Video Ibu Kongsi Anak Takut Jumpa Orang Ramai Buat Netizen Terhibur

Anak Pkp Memang Macam Ni Ke Video Ibu Kongsi Anak Takut Jumpa Orang Ramai Buat Netizen Terhibur

papar berkaitan - pada 27/11/2021 - jumlah : 255 hits
Semenjak Perintah Kawalan Pergerakan dilaksanakan kadar kelahiran bayi pun meningkat Kalau kita tak tengok pada statistik pun kan cuba korang tengok family terdekat korang mesti masa musim Cov1d 19 ni ada yang bilangan anak bertambah Iya da...
Takut Menangis Bila Ada Orang Nak Dekat Tanda Anak Sihat Normal Pakar Kongsi Tip Bantu Anak Hadapi Stranger Anxiety

Takut Menangis Bila Ada Orang Nak Dekat Tanda Anak Sihat Normal Pakar Kongsi Tip Bantu Anak Hadapi Stranger Anxiety

papar berkaitan - pada 30/11/2021 - jumlah : 238 hits
Pernah tak anda mengalami situasi di mana anak mula menangis apabila ada orang lain cuba mengambil mereka atau takut takut apabila ada yang mendekati Menurut Konsultan Tangisan dan Tidur Bayi ianya adalah perkembangan yang NORMAL bagi setia...
Ibu Ini Kongsi Tips Cepat Ajar Anak Membaca Bahasa Inggeris Mudah Sangat

Ibu Ini Kongsi Tips Cepat Ajar Anak Membaca Bahasa Inggeris Mudah Sangat

papar berkaitan - pada 20/11/2021 - jumlah : 464 hits
Bila anak nak masuk Tahun Satu kebanyakan ibu bapa akan mula fokus bab membaca Sama ada lancar membaca buku Bahasa Melayu dan dan Bahasa Inggeris dua dua penting Tambah lagi dalam keadaan sekarang yang memerlukan penguasaan pembacaan yang b...
Reviving Abandoned Housing Projects Is Turning Nightmare To Hope

8 Karakter Di Drama Korea Ini Bisa Jadi Contoh Bahwa Emansipasi Bukan Cuma Cita Cita Wanita Indonesia

Penyalahgunaan Kuasa Penyakauan Harta Rakyat Oleh Mahathir Wajib Didedahkan

Zus Coffee Ice Green Tea Latte

Let S Be Reasonable Tun M Don T Call The Kettle Black

Afidivit Sokong Tahanan Rumah Najib Razak Ada Kesilapan

Pra Pesanan Samsung Ai Tv Berpeluang Memenangi Hadiah Bernilai Rm140 000

Membongkar Kejayaan Pembayaran Dan Pemenang Di Wecopytrade Dan Wemastertrade



Biodata Dan Umur Adik Tantari Penyanyi Lagu Viral Rindu Hatiku Rindu Pesilat Cilik

Kisah Restoran Colonel Sanders Selain KFC Yang Tidak Boleh Dikembangkan

Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix


Manusia Tidak Mengetahui Akhir Sesuatu Hanya Allah Yang Maha Mengetahui

Moira Dela Torre Artis Filipina Pilih Kuala Lumpur Sebagai Hentian Pertama Moira World Tour 2024

Dap Lagi Ambil Tindakan Begini Meggajarnya

Mengopi Buttercream Latte Di Simpol Cafe Alor Setar

Happy Birthday

The Power Of Ai In Cybersecurity Cyrebro S Mdr With A Brain