Jarang Bergaul Buat Anak Tak Pandai Berkawan Mak Ayah Boleh Terapkan Skil Ni


Ada anak-anak kecil kita yang begitu takut dan mudah menangis bila nampak wajah asing selain ibu bapa dan ahli keluarga yang lain. Anak perlu dibiasakan untuk dia lebih berani bergaul dengan orang. Jika diwaktu bayinya anak mudah terdedah dengan ramai orang, akan semakin baiklah bila dia semakin membesar.
Hendak berkawan di sekolah misalnya akan menjadi lebih mudah dan begitu menyeronokkan. Malah kanak-kanak yang mempunyai perkembangan sosial yang seimbang pastinya akan memiliki hubungan dengan rakan sebaya yang lebih baik.
Namun, manfaat perkembangan sosial anak tidak terhenti setakat untuk penerimaan sosial semata-mata. Sudah pastinya ia menawarkan beberapa manfaat lain untuk kehidupan si kecil.

Sebagai contoh, dalam 1 kajian yang dilakukan pada tahun 2019 mendapati, kanak-kanak yang dihantar ke pusat asuhan mempunyai kemahiran sosial yang baik akan kurang mengalami tekanan. Penyelidik menyifatkan kanak-kanak akan mengalami penurunan hormon kortisol apabila mereka mempelajari kemahiran sosial baharu.
Malahan, kanak-kanak yang mudah bergaul dengan rakan sebaya akan mudah memperolehi kawan baharu. Ini membuktikan sosial skil kanak-kanak di waktu kecil teramatlah penting. Jadi bagaimana hendak membentuk anak kecil kita supaya pandai berkawan?
Pembentukan skil sosial kanak-kanak
Kemahiran sosial adalah penting untuk membolehkan kanak-kanak berinteraksi dengan bukan sahaja rakan sebaya, bahkan melibatkan individu di sekeliling mereka.
Kanak-kanak yang kurang kemahiran sosial dan emosi cenderung untuk mengalami isu seperti buli, perhubungan harian dan juga melibatkan undang-undang. Mereka juga dikatakan akan lebih bergantung kepada bantuan sekeliling.

7 skil sosial kanak-kanak yang penting
Berita baiknya, perkembangan sosial merupakan 1 perkara yang boleh diajar. Jika anda berasakan si kecil mungkin kurang kemahiran sosial, jangan risau! Anda tidak pernah terlewat untuk mendidik mereka.
Berikut disenaraikan 7 kemahiran sosial yang perlu diterapkan dalam diri anak anda:
Berkongsi
Kesanggupan untuk berkongsi makanan atau permainan adalah antara cara terbaik membantu si kecil untuk mempunyai dan kekal berkawan.
Berdasarkan kajian pada tahun 2010 yang diterbitkan dalam Psychological Science, kanak-kanak seawal usia 2 tahun akan menunjukkan keinginan untuk berkongsi dengan individu lain hanya apabila sumber yang mereka miliki banyak.
Kanak-kanak pada usia 3 hingga 6 tahun akan lebih mementingkan diri daripada berkongsi apabila sumber yang dimiliki sedikit. Pada usia 7 atau 8 tahun, kebanyakan kanak-kanak lebih prihatin dan bersedia berkongsi. Secara keseluruhan, kajian menunjukkan kanak-kanak yang berkeyakinan diri lebih mudah berkongsi sesuatu.
Tindakan tersebut juga membuatkan mereka berasa lebih baik tentang diri mereka. Jadi ajarkan anak anda berkongsi apa sahaja seperti mainan atau makanan untuk tingkatkan rasa yakin dalam diri mereka.

Bekerjasama
Kanak-kanak yang mudah memberi bekerjasama akan lebih mematuhi permintaan individu lain. Mereka juga akan menyumbang, mengambil bahagian dan membantu. Pada usia 3 ½ tahun, kanak-kanak boleh mula bekerjasama dengan rakan sebaya bagi matlamat yang sama. Ia mungkin sekadar melibatkan kerjasama untuk membina menara mainan bersama-sama.
Ada kanak-kanak mungkin akan mengambil posisi sebagai pemimpin, sementara yang lain akan lebih selesa sebagai pengikut. Apa pun, bekerjsama adalah peluang untuk anak-anak belajar tentang diri mereka.
Mendengar
Bukan sekadar duduk diam semata-mata, tetapi ia melibatkan proses penyerapan maklumat yang disampaikan seseorang. Mendengar adalah 1 komponen penting dalam komunikasi sihat. Ini merupakan antara kemahiran sosial kanak-kanak yang perlu ditekankan dalam kehidupan si kecil. Ia dapat membantu anak untuk lebih berjaya di sekolah dengan kemampuan mendengar apa yang disampaikan guru.

Mengikuti arahan
Kanak-kanak yang sukar mengikuti arahan adalah lebih cenderung untuk mengalami masalah kemudian hari. Disebabkan itu, adalah penting untuk si kecil mempunyai keupayaan menerima dan mengikuti arahan.
Jika anak melakukan kesilapan daripada arahan yang diberikan, ia adalah normal. Kanak-kanak sememangnya mudah terganggu dan lupa apa yang harus mereka lakukan. Anggap kesilapan tersebut sebagai cara mempertajamkan kemahiran mereka.
Hak privasi
Kanak-kanak mungkin sukar memahami apa itu hak privasi tetapi itu tidak bermakna mereka boleh berbuat sesuka hati mereka. Atas sebab itu adalah penting untuk mengajar anak menghormati hak privasi individu. Sebagai contoh, anda boleh mengajar si kecil untuk mengetuk pintu yang tertutup sebelum membukanya.

Komunikasi mata
Hubungan mata ketika berkomunikasi adalah satu skil sosial kanak-kanak yang perlu dipupuk. Anak anda mungkin malu, tetapi terangkan kepada mereka pentingnya untuk membuat hubungan mata ketika berkomunikasi.
Ia mungkin sukar, tetapi anda boleh memberikan galakkan dan pujian kepada anak jika mereka berjaya membuat hubungan mata apabila bercakap dengan seseorang.
Mempunyai adab
Ucapan terima kasih, maaf dan tolong merupakan antara adab yang paling penting dalam kehidupan seseorang, khususnya si kecil. Ini membantu si kecil mendapatkan pujian yang sewajarnya apabila mereka berjaya melakukannya tanpa sebarang paksaan.
Sudah tentu ia memerlukan kesabaran. Tetapi percayalah ia merupakan perkembangan sosial anak paling utama yang perlu sentiasa diterapkan dalam kehidupan.

Sentiasa mengingatkan si kecil
Ia adalah normal untuk si manja terlupa apa yang telah anda ajarkan kepada mereka. Usah marah, sebaliknya tegurlah dengan cara yang baik dan berhemah.
Sentiasa mengingatkan mereka tentang kepentingan skil sosial dalam kehidupan mereka. Normal untuk si manja terlupa apa yang telah anda ajarkan kepada mereka. Jangan marah, sebaliknya tegurlah dengan cara yang baik dan berhemah.
Sentiasa mengingatkan mereka tentang kepentingan skil sosial dalam kehidupan mereka.
Menarik: Alhamdulillah, 4-0 Sekarang, Almy Nadia Selamat Bersalin Anak Keempat!

Anak ada bakat? Sertai Bakat Cilik Pa&Ma sekarang!
Kalau anak-anak ada bakat hebat, janganlah simpan sendiri. Jom, support mereka dengan menyertai Bakat Cilik Pa&Ma. Rakam aksi anak-anak dengan bakat mereka dan hantarkan kepada Pa&Ma.
Nak join? Klik saja https://toko.ideaktiv.com/product/bakat-cilik/ atau untuk sebarang pertanyaan boleh hubungi https://wa.me/+60179701167

Pa&Ma D Parents adalah komuniti yang menghimpunkan semua yang bergelar ibu bapa & diwujudkan sebagai menyokong perjalanan mereka sepanjang membesarkan anak di era milenium dan akan berkongsi info, artikel dan pelbagai promo aktiviti yang dianjurkan oleh Pa&Ma. Join channel Telegram Pa&Ma D Parents (https://t.me/pamadparents) atau channel Telegram Pa&Ma (https://t.me/majalahpama) sekarang!
Sumber: Hello Doktor
The post Jarang Bergaul Buat Anak Tak Pandai Berkawan, Mak Ayah Boleh Terapkan Skil Ni! appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/jarang-bergaul-buat-anak-tak-pandai-berkawan-mak-ayah-boleh-terapkan-skil-ni/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Panduan Buat Mak Ayah Yang Punyai Anak Tahun Satu 2020

Panduan Buat Mak Ayah Yang Punyai Anak Tahun Satu 2020

papar berkaitan - pada 29/11/2021 - jumlah : 249 hits
SEKEJAP sahaja masa berlalu Anak yang dulunya masih kecil kini sudah menginjak ke Tahun Satu Bagi yang sudah pandai membaca mungkin tidak akan berdepan dengan sebarang masalah Namun bagi yang masih merangkak rangkak untuk mengenal ABC 123 m...
Anak 1st Time Nak Masuk Sekolah Emosi Dia Akan Terganggu Ini Yang Boleh Ibu Ayah Lakukan

Anak 1st Time Nak Masuk Sekolah Emosi Dia Akan Terganggu Ini Yang Boleh Ibu Ayah Lakukan

papar berkaitan - pada 13/12/2021 - jumlah : 186 hits
Anak masuk sekolah adalah tempoh yang boleh mendatangkan debaran pada ibu bapa Tapi sebelum itu ada beberapa persediaan pergi ke sekolah yang perlu dilakukan Jom ambil tahu mengenai persiapan fizikal dan perubahan emosi anak yang perlu diti...
Umur Anak 5 Tahun Tulis Terbalik Itu Normal Mak Ayah Kena Perbetulkan

Umur Anak 5 Tahun Tulis Terbalik Itu Normal Mak Ayah Kena Perbetulkan

papar berkaitan - pada 4/12/2021 - jumlah : 301 hits
Anak lima tahun yang baru mengenal suku kata dan huruf sudah menjadi kelaziman bagi mereka menulis huruf secara terbalik Namun mak ayah jangan biarkan Cepat cepat perbetulkan anak dan lihat setiap kali anak menulis Tegurlah mana yang perlu ...
Tak Ambil Vaksin Pneumokokal Anak Mak Ayah Jangan Buat Tak Peduli Bahaya

Tak Ambil Vaksin Pneumokokal Anak Mak Ayah Jangan Buat Tak Peduli Bahaya

papar berkaitan - pada 6/12/2021 - jumlah : 209 hits
Kegagalan sesetengah ibubapa memberikan imunisasi kepada anak anak bukan saja menyebabkan risiko kesihatan kepada anak itu sendiri malah juga kepada kanak kanak lain Jangan risikokan anak kecil kita Biarkan mereka hidup sihat atas pilihan y...
Bangun 5 Pagi Untuk Masak Bekal Sekolah Anak Ayah Ini Kongsi 30 Idea Bekal Anak Ke Sekolah Terbaikk

Bangun 5 Pagi Untuk Masak Bekal Sekolah Anak Ayah Ini Kongsi 30 Idea Bekal Anak Ke Sekolah Terbaikk

papar berkaitan - pada 29/11/2021 - jumlah : 192 hits
Pasti ada ibu bapa di luar sana yang ingin menerapkan sikap membawa bekal ke sekolah dalam diri anak anak Selain lebih jimat ia juga jauh lebih berkhasiat dan selamat dimakan apabila dimasak dari rumah Kebiasaannya golongan ibu lebih sinoni...
Alahan Teruk Tak Boleh Makan Nadya Syahera Umum Hamil Anak Ke 3

Alahan Teruk Tak Boleh Makan Nadya Syahera Umum Hamil Anak Ke 3

papar berkaitan - pada 10/12/2021 - jumlah : 178 hits
Semalam aktres berkongsi berita gembira yang memberitahu dirinya kini sedang berbadan dua Pelakon yang berusia 28 tahun ini telah memuatnaik sebuah video pendek yang menunjukkan hasil ujian UPT yang dibuat kerana period datang lambat Artike...
Anak Lelaki Perlu 10 Nasihat Ini Sebelum Dewasa Baru Tenang Hati Ibu Ayah

Anak Lelaki Perlu 10 Nasihat Ini Sebelum Dewasa Baru Tenang Hati Ibu Ayah

papar berkaitan - pada 11/12/2021 - jumlah : 214 hits
Anak zaman sekarang segala galanya mereka hebat Jadi cabaran ibu bapa hari ini sungguh besar kerana faktor sekeliling dan juga kecanggihan teknologi Bagi yang ada anak lelaki atau perempuan tanggungjawab ini sangat besar Anak yang dibesarka...
Kat Rumah Mesti Mak Dia Selalu Guna Video Anak Murid Menangis Bila Kena Aipp Cikgu Terus Gel4bah Nak Pujuk

Kat Rumah Mesti Mak Dia Selalu Guna Video Anak Murid Menangis Bila Kena Aipp Cikgu Terus Gel4bah Nak Pujuk

papar berkaitan - pada 26/11/2021 - jumlah : 243 hits
Korang ingat lagi tak masa kecil kecil dulu huruf atau perkataan apa yang paling susah untuk korang sebut Lumrah hidup sebagai manusia memang tak dapat dinafikan untuk bertutur atau menyebut sesuatu perkataan dengan jelas itu memerlukan usa...
Penat Tak Cukup Rehat Punca Mak Mak Mudah Naik Angin Dengan Anak Akhirnya Anak Jadi Mangsa Keadaan

Penat Tak Cukup Rehat Punca Mak Mak Mudah Naik Angin Dengan Anak Akhirnya Anak Jadi Mangsa Keadaan

papar berkaitan - pada 3/12/2021 - jumlah : 228 hits
Ibu isteri juga boleh mengalami stress yang melampau kerana tugasan seharian yang menekan minda Ibu isteri terpaksa melakukan tugasan seharian tanpa adanya rehat Jadi para ibu perlu tahu bagaimana cara yang sesuai untuk mengawal emosi sendi...
Ph Must Safeguard Its Voter Base To Land Second Term For Anwar Says Analyst

Tetaplah Beriadah Di Bulan Ramadan

Perumahan Izara Bayu Sutera Kediaman Idaman Tepi Tasik Dengan Ciri Smart Home

8 Resepi Air Balang Viral Di Bazar Ramadhan

Lirik Lagu Raya Mana Nabila Razali

Diet If Yang Berkesan Menurut Pakar

Fungi Wechat Yang Ramai Tak Tahu

Pemilik Kafe Tanah Aina Fareena Nafi Terima Notis Rasmi Peringatan Penutupan Parkir Restorannya



Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo


Ramadan Bazaars 2024 Exploring The Culinary Delights Of Selangor S Ramadan Bazaars

Linkedin Menjadi Mitra Plan Indonesia Buka Peluang Kerja Bagi 400 Pencari Kerja Baru Di Jawa Tengah

5 Hidden Features Of Wordpress Com

Hospital Kuala Pilah

From Gear To Gear Exploring The Mechanics Of Ram And Dodge Transmissions

Satisfy Your Pup S Cravings Exploring The World Of Natural Dog Treats