Allahuakbar Pengurus Jena Zah Kongsi Keajaiban Saat Mandikan Tahfiz Muda Me Ninggal Akibat H1v


Benarlah janji Allah sebagaimana disebutkan dalam satu hadis, orang yang menjaga dan membaca al-Quran itu akan dijaga dan dipelihara baik di dunia mahupun di akhirat.
Antara lain kelebihan orang yang hafaz al-Quran dirinya di tempatkan di syurga paling tinggi. Sesuai dengan sabda Rasulullah s.a.w dan Abdullah Bin Amru Bin AlAsh r.a. dari Nabi, beliau bersabda:
“Di akhirat nanti para ahli Al Quran diperintahkan, “Bacalah dan naiklah ke syurga. Dan bacalah Al Quran dengan tartil seperti engkau membacanya dengan tartil pada waktu di dunia. Tempat tinggal mu di syurga berdasarkan ayat paling akhir yang engkau baca.”
Antara lain hadis menyebut seseorang yang menghafal al-Quran merupakan bekal paling baik untuk dirinya. Sabda Rasulullah s.a.w. daripada Jabir bin Nufair:
“Sesungguhnya kamu tidak akan kembali menghadap Allah dengan membawa sesuatu yang paling baik dari sesuatu yang berasal dariNya iaitu Al-Quran”.
Berdasarkan hadis-hadis di atas ternyata mereka yang hafaz al-Quran mempunyai banyak kelebihan.

Allah menjanjikan banyak kelebihan buat mereka yang hafaz al-Quran, antaranya dipilih menjadi imam solat kerana kelebihannya itu. Gambar hiasan semata
Pengalaman memandikan ma yat seorang pelajar tahfiz muda berusia 19 tahun yang me ninggal akibat H1V masih melekat kukuh dalam ingatan Pengurus Je nazah, Ustaz Mohamad Mandres bin Abdul Rahman, 42 tahun biarpun peristiwa itu berlaku sudah beberapa tahun.
Sebagai pengurus je nazah, apabila ada panggilan dari pihak hospital, biasanya dia akan melaksanakan tuntutan fardu kifayah itu seberapa segera tanpa mengira usia, siapa atau apa punca kema tiannya.
“Suatu hari saya dipanggil bagi menguruskan m ayat seorang lelaki muda. Ikutkan pada rekodnya, umurnya 19 tahun tetapi meninggal akibat H1V. Saya tak pasti bagaimana dia dijangkiti virus merbahaya ini dan saya pun tak bertanya kepada ahli keluarganya bagaimana penyakit berbahaya itu ada dalam jenazah ini. Tapi berdasarkan rekod tertera, itulah punca kematiannya sejak empat hari lalu,” katanya memulakan cerita.

Ustaz Mohammad berpengalaman lebih 26 tahun dalam soal pengurusan jenazah di Taman Batu Muda, Kepong
Kongsi Ustaz Mohamad lagi, apa yang ingin dia sampaikan ini adalah satu perkongsian khusus untuk anak muda memahami betapa Allah ingin menunjukkan barang siapa yang meletakkan al-Quran sebagai sebahagian kehidupannya maka Allah memelihara individu tersebut khusus hatinya yang akan sentiasa rasa gembira.
Dia sendiri hanya menyedari pemuda itu seorang hafiz apabila terlalu ramai ustaz-ustaz dan rakan taulan datang ke bilik mandi jenazah. Saat berbual-bual sebelum memulakan tugas itulah dia dimaklumkan pemuda berusia 19 tahun ini adalah pelajar dari maahad mereka.
“Bila memandikan je nazah begini, ada peraturan yang perlu saya ikuti. Biasanya sebelum dimandikan dengan air paip biasa, ma yat perlu dimandikan dengan air klorok dahulu.
“Campurannya, satu botol klorok dan tiga baldi air. Biasa basuhan begini, kita akan mandikan pada awal mandian sebelum dimandikan air biasa. Di bilasan akhir nanti barulah dibasuh semula dengan air klorok itu sebelum membungkusnya dengan plastik kerana itulah prosedur hospital bagi mereka yang ada penyakit begini,”kongsinya.

Kebanyakan anak dididik menghafaz al-Quran dalam usia cukup muda, sedari kanak-kanak lagi. Gambar hiasan semata

Jenazah yang ada penyakti berjangkit seperti H1V’ biasanya akan dibungkus dalam plastik sebelum dikafankan menurut prosedur hospital. Gambar hiasan semata
Tambah Ustaz Mohammad lagi, mengikut kebiasaannya, apabila ma yat sudah masuk hari ke empat, mayat akan mula mengeluarkan bau yang kurang enak, bahagian tubuh badan akan mula merekah tanda ingin pecah. Ditambah dengan penyakit dihidapinya, kebiasaannya tubuh akan kering dan mudah rosak. Kulit akan mudah tertanggal saat dimandi dan tubuh badan digosok.
“Tapi pada pemuda ini, sebaik air mencurah ke tubuhnya, aliran air itu berlalu begitu saja. Senang cakap umpama letak air ke daun keladi. Seakan tak tersentuh. Saya mula tergamam dan berfikir, betapa istimewanya je nazah ini.
“Air dilihat mengalir seolah-olah menyapa tubuhnya dengan lembut. Kulitnya juga masih baik dan tak tertanggal pun sebagaimana pengidap H1V yang lain. Saya mandikan dia dengan sabun biasa tapi bau pada tubuhnya lebih harum, umpama bau kasturi. Terlalu wangi yang saya sendiri tak pernah menciumnya.
“Teringat saya, apabila kita membaca al-Quran, meletakkan dalam dada kerana mampu memhafal ayat-ayat Allah ini (hafiz Al-Quran), maka Allah akan menjaga kita di dunia mahu pun di akhirat.
“Allah juga memudahkan semua urusan mandi je nazah itu. Pendek kata mudah uruskannya. Berbanding pengalaman lain memandikan mereka yang mengidap penyakit berbahaya itu, dapat saya simpulkan, walau mayatnya sudah empat hari, tapi seolah-olah ar wah baru meninggal paginya,” katanya yang berkongsi cerita ini demi memberi sebuah pengajaran.
Tidak kiralah sebagaimana teruk perangai kita, sebanyak mana kita melakukan kejahatan atas kejahilan tapi andai dalam dada sudah kekal ayat-ayat al-quran, insya Allah, Allah akan menjaga dan memelihara individu itu di dunia lagi.
Waallahualam, semoga kisah ini dapat dijadikan pengajaran buat kita sebagai hamba Allah.
sumber : https://www.remaja.my
The post Allahuakbar! Pengurus Jena zah Kongsi Keajaiban Saat Mandikan Tahfiz Muda Me ninggal Akibat H1V’ appeared first on Suara Viral Malaysia.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://suaraviral.org/allahuakbar-pengurus-jena-zah-kongsi-keajaiban-saat-mandikan-tahfiz-muda-me-ninggal-akibat-h1v/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Buah Pinggang Kanan Aryan Terpaksa Buang Ibu Muda Ini Kongsi Derita Anak Hidap Kan Ser Tahap 3

Buah Pinggang Kanan Aryan Terpaksa Buang Ibu Muda Ini Kongsi Derita Anak Hidap Kan Ser Tahap 3

papar berkaitan - pada 8/3/2019 - jumlah : 2161 hits
Pen yakit ka nser merupakan antara pen yakit berbahaya dan berpotensi menyerang badan manusia secara senyap Kos perubatan peny akit kan ser ini juga dikatakan mencecah puluhan ribu ringgit Seperti perkongsian anaknya kini menghidapi Nephrob...
Dan Kami Terus Berbaring Di Atas Tanah Rakyat Malaysia Kongsi Saat Cemas Ketika Kejadian

Dan Kami Terus Berbaring Di Atas Tanah Rakyat Malaysia Kongsi Saat Cemas Ketika Kejadian

papar berkaitan - pada 16/3/2019 - jumlah : 533 hits
CHRISTCHURCH NEW ZEALAND Seorang lagi mang sa warga Malaysia Noor Hamzah 54 yang terselamat berkongsi pengalaman bagaimana dia melarikan diri bagi menyelamatkan diri Memetik laporan The New Zealand Herald Noor Hamzah berkata ketika temba ka...
Wanita Ini Kongsi Saat Ditegur Solat Tanpa Telekung Di Surau Jawapan Pedas Dari Wanita Ini Buat Ramai Tercengang

Wanita Ini Kongsi Saat Ditegur Solat Tanpa Telekung Di Surau Jawapan Pedas Dari Wanita Ini Buat Ramai Tercengang

papar berkaitan - pada 10/3/2019 - jumlah : 781 hits
Sudah jadi kebiasaan kepada semua wanita untuk memakai telekung semasa menunaikan solat Sama juga seperti pakaian lain perubahan masa dan fesyen terkini membawa revolusi dalam pemilihan telekung dengan membawa kepelbagaian cita rasa kepada ...
Raf Azankan Di Telinga Kanan Iqamah Di Telinga Kiri Raf Kongsi Video Dan Luahannya Saat Dapat Cahaya Mata Ketiga

Raf Azankan Di Telinga Kanan Iqamah Di Telinga Kiri Raf Kongsi Video Dan Luahannya Saat Dapat Cahaya Mata Ketiga

papar berkaitan - pada 19/3/2019 - jumlah : 265 hits
Suami aktres Mawar Rashid Raf Yaakob berkongsi mengimbas kenangan manis sewaktu menyambut kelahiran anak sulungnya Raden Muhammad Rafael pada 13 Mac lalu Raf menceritakan pengalaman tersebut menerusi posting terbaru di akaun Instagramnya Me...
12 Jena Zah Berbau Wangi Semasa Dipindahkan Waris Dedahkan Ini Amalan Ar Wah Ketika Hidup

12 Jena Zah Berbau Wangi Semasa Dipindahkan Waris Dedahkan Ini Amalan Ar Wah Ketika Hidup

papar berkaitan - pada 9/3/2019 - jumlah : 286 hits
Untuk kemajuan beberapa kub0r perlu dipindahkan Ketika menggali sesuatu berlaku mengejutkan ramai Ada 12 jena zah berbau wangi Dan ustaz dedah amalan hidup mereka Subhanallah Tak sangka Satu kejadian aneh dan menggemparkan berlaku apabila l...
Hiburan Netizen Sebak Saat Erra Fazira Kongsi Kisah Kegagalan Rumah Tangga Dan Pengorbanan Untuk Anak

Hiburan Netizen Sebak Saat Erra Fazira Kongsi Kisah Kegagalan Rumah Tangga Dan Pengorbanan Untuk Anak

papar berkaitan - pada 18/3/2019 - jumlah : 402 hits
Selebriti popular Erra Fazira dikenali dengan sifat happy go lucky dan sering mengukir senyuman yang manis Namun disebalik semua itu pelbagai onak duri yang Erra tempuhi dalam hidupnya Baru baru ini Erra terbuka hati untuk menceritakan kisa...
Pusat Tahfiz Peralat Kanak Kanak Kutip Derma Diarah Tutup Serta Merta

Pusat Tahfiz Peralat Kanak Kanak Kutip Derma Diarah Tutup Serta Merta

papar berkaitan - pada 18/3/2019 - jumlah : 298 hits
Pastinya anda sudah biasa nampak pelajar tahfiz menjual produk hingga ke tengah malam bertujuan untuk mencari dana pembangunan pusat tahfiz mereka di stesen minyak kedai makan dan pelbagai lokasi lain Bila ditanya dikatakan sebagai latihan ...
No One In Charge Leaves Tahfiz School Children In The Lurch

No One In Charge Leaves Tahfiz School Children In The Lurch

papar berkaitan - pada 19/3/2019 - jumlah : 216 hits
Bernama pic GEORGE TOWN A children s rights activist said today that tahfiz centres have been given free rein and left unsupervised because government agencies are reluctant to take up matters which fall under Islamic administration The act...
Sultan Selangor Titah Tutup Sekolah Tahfiz Yang Tidak Berdaftar

Sultan Selangor Titah Tutup Sekolah Tahfiz Yang Tidak Berdaftar

papar berkaitan - pada 18/3/2019 - jumlah : 301 hits
Sultan Selangor Sultan Sharafuddin Idris Shah menitahkan semua sekolah tahfiz swasta yang tidak berdaftar dengan Jabatan Agama Islam Selangor ditutup serta ditamatkan perkhidmatannya Baginda bertitah pada masa ini ada sejumlah 15 000 pelaja...
Kadir Jasin Warns Pmx Ph Against Falling Into The Trap To Free Najib

Pjd Link Cancellation Fahmi Tells Govt Critics To Read Pwd Statement

Lesson In Economics From Hawkers Rebellion

Is Now A Good Time To Buy Property In 2024

Effective Market Research On A Budget

Masverse Unveils Groundbreaking Blockchain Platform

Pengalaman Menginap Di Grand Court Hotel Teluk Intan Dekat Dengan Menara Condong Teluk Intan

Dap Leader Unsurprised By Mca S Decision To Not Campaign For Its Candidate



Biodata Youtuber Resipi Rozana Rozek TV

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023


Konfflik Irael Iran 3 Suasana Terkini

Malayia S Forex Trading Landscape Opportunities And Challenges

Bercakap Dengan Jun

Tukar Kanta Mata Untuk Melihat Seni Politik Anwar

Don T Dim Your Dreams Let Integrity Electrical Illuminate Your Vision

Specialization And Excellence Headwater Health S Crna Focus