12 Jena Zah Berbau Wangi Semasa Dipindahkan Waris Dedahkan Ini Amalan Ar Wah Ketika Hidup


Untuk kemajuan, beberapa kub0r perlu dipindahkan. Ketika menggali, “sesuatu” berlaku mengejutkan ramai. Ada 12 jena zah berbau wangi. Dan ustaz dedah amalan hidup mereka. Subhanallah. Tak sangka.
Satu kejadian aneh dan menggemparkan berlaku apabila lebih 100 kub0r lama di Kampung Batu Badak, Segamat, Johor, digali semula dan dipindahkan ke kub0r lain.
Pemindahan kub0r dilakukan bagi memberi laluan pembinaan Lebuh Raya Segamat-Tangkak dan selepas menggali beberapa kub0r, ramai pihak terkejut melihat keadaan jena zah di dalamnya.

Jena zah berbau harum Mereka terpana 12 jena zah masih sempurna, malah berbau harum walaupun dikebumikan lapan tahun hingga 13 tahun lalu.
Kejadian itu kemudian dilaporkan akhbar sehingga ramai pihak tertanya-tanya dan berminat mengetahui jena zah siapakah yang dikebumikan dalam liang berkenaan.
Alam kub0r atau barzakh sememangnya misteri buat manusia dan peristiwa di kub0r Kampung Batu Badak menambahkan lagi enigma dan teka-teki dunia ghaib berkenaan.
Penemuan jena zah lebih lapan tahun yang elok dan harum bagaikan baharu meninggal dunia ternyata menyalahi logik akal kerana mengikut lumrah alam, ma yat ditanam selama tempoh itu akan mereput seterusnya binasa ditelan bumi.
Kenapa 12 jena zah itu masih sempurna dan harum? Justeru, kenapa 12 jena zah itu masih sempurna dan harum walaupun sudah lama ditanam?
Jena zah dibawa keluar dari kub0r dengan berhati-hati ketika kerja penggalian semula di Tanah Perkub0ran Kampung Batu Badak, Segamat. – Foto Roslan Khamis
Sebenarnya, misteri alam kub0r dan nasib ma yat sudah dinyatakan Nabi Muhammad SAW bersabda: “Alam kub0r hanyalah satu daripada kebun-kebun syurga atau satu daripada jurang-jurang neraka.” (Riwayat Bukhari).
Menerusi hadis itu, jelaslah nasib seseorang selepas ma ti adalah manifestasi segala perbuatannya ketika hidup.
Manusia yang banyak berbuat dosa akan disajikan seksaan kub0r sehingga keadaannya di barzakh bagai berada di `jurang neraka’ manakala manusia Mukmin akan aman bak ‘di kebun syurga’.
Rasulullah SAW juga bersabda: “Kub0r adalah tempat alam akhirat yang pertama sekali. Barang siapa yang selamat, maka alam selanjutnya lebih mudah dan barang siapa yang tidak selamat, maka alam berikutnya lebih pedih.” Perjalanan manusia dari alam dunia ke alam kub0r dimulai dugaan sakaratulmaut iaitu perpisahan roh dari jasad yang diibaratkan ‘lebih sakit daripada seribu tusukan pedang’.
Allah SWT berfirman yang bermaksud: “Alangkah dahsyatnya jika kamu melihat di waktu orang-orang zalim berada dalam tekanan sakaratulmaut, sedang para malaikat memukul dengan tangannya,” (An-An’am: ayat 93).
Selepas dikebumikan, jena zah didatangi dua malaikat bertanyakan soalan mengenai iman dan amal manusia ketika hidup.
Manusia bertakwa dapat menjawab soalan dengan tepat sehingga diberi nikmat kub0r dan ditunjukkan tempatnya di syurga. Bagi manusia berdosa, mereka gagal menjawab soalan sehingga diseksa berulang kali sehingga akhirat.
Terdapat banyak jenis seksaan kub0r mengikut tahap kemaksiatan manusia. Antara seksaan dijelaskan Rasulullah SAW ialah disempitkan ruang kub0r sehingga tulang rusuknya patah, jasad dipalu dengan tukul besi serta dipatuk dan dilahap 99 ular berkepala tujuh atau sembilan.
Seksaan kub0r sememangnya amat pedih dan menyakitkan serta tidak mampu ditanggung manusia.
Banyak penyebab seksaan kub0r dan selain dosa besar, punca lain ialah dosa yang sering dianggap remeh oleh manusia seperti tidak bersuci selepas kencing, mengadu domba, mengumpat dan tidak menolong manusia dizalimi yang meminta pertolongannya.
Ketika melalui dua kub0r, Rasulullah SAW bersabda: “Kedua-dua ma yat ini sedang diseksa. Kedua-duanya tidak diseksa kerana dosa besar. Salah satunya diseksa kerana tidak beristinjak selepas kencing dan yang lain diseksa kerana selalu mengadu domba.” (Riwayat Bukhari).
Bagaimanapun, terdapat amalan yang dapat menjauhi seksa kub0r, antaranya membaca surah Yasin dan al-Mulk setiap malam, syahid, berperang di jalan Allah, ma ti kerana sakit dalam perut, ma ti pada hari atau malam Jumaat dan memperbaharui taubat setiap malam.
Selain itu, ada juga amalan yang terus menyalurkan pahala kepada seseorang yang sudah meninggal dunia iaitu sedekah jariah, ilmu bermanfaat yang diajarkannya dan doa anak soleh selama amalan itu terus dilakukan dan dimanfaatkan orang hidup.
Bagi manusia beriman dan soleh pula, mereka memperoleh nikmat barzakh seperti sabda Rasulullah SAW:
“ Di dalam kub0rnya, seorang Mukmin itu berada di satu taman hijau. Ruangan kub0rnya akan menyambut dengan tujuh puluh lengan. Di sana dia juga akan diterangi cahaya seperti rambulan pada malam purnama.”
Semua dalil alam kub0r dan nasib manusia sesudah ma ti seperti dijelaskan Islam itu kemudian menjadi penyingkap kepada misteri 12 jena zah lama yang ditemui masih sempurna dan harum di Segamat.
Waris tampil dedah amalah ar wah ketika masih hidup Persoalan yang bermain di minda masyarakat berhubung keadaan 12 jena zah itu terlerai apabila beberapa waris tampil menceritakan sikap ahli keluarga mereka ketika masih hidup.
Antara ma yat yang masih sempurna dan harum ialah jena zah guru agama, Maheran Jaaffar, yang meninggal pada tahun 2006.
Waris kepada Maheran memaklumkan yang ketika hidup, ibunya mengajar kanak-kanak mengaji al-Quran dan sentiasa mengamalkan selawat, zikir serta selalu bersedekah.
Satu lagi jena zah yang masih elok ialah Mohd Said Ahmad, yang dikenali sebagai seorang warak, malah tidak lekang membaca al-Quran jika ada masa terluang.
Arwah Mohd Said juga seorang yang sangat penyabar dan tidak pernah marah serta suka menolong orang yang dalam kesusahan.
Mengenai keadaan jena zah yang harum, Rasulullah SAW pernah bersabda, nyawa orang Mukmin keluar daripada jasadnya seperti `minyak kasturi yang paling wangi’ manakala nyawa orang kafir berbau lebih busuk daripada bangkai.
Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih.
Sumber: makcikbawang.club
The post 12 Jena zah Berbau Wangi Semasa Dipindahkan. Waris Dedahkan Ini Amalan Ar wah Ketika Hidup appeared first on Suara Viral Malaysia.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://suaraviral.org/12-jena-zah-berbau-wangi-semasa-dipindahkan-waris-dedahkan-ini-amalan-ar-wah-ketika-hidup/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Amalan Masyhur Agar Rezeki Lancar Hutang Lunas Dan Hidup Tenang

Amalan Masyhur Agar Rezeki Lancar Hutang Lunas Dan Hidup Tenang

papar berkaitan - pada 15/3/2019 - jumlah : 386 hits
Setelah berusaha bekerja akan tetapi segitu segitu saja hasilnya maka bacalah dzikir ini secara istiqomah insyaallah dalam waktu dekat rezeki kita akan mengalir deras dan jika punya hutang hutang segera lunas Mbah Hamid Pasuruan pernah di t...
Amalkan 2 Amalan Rasulullah Ajar Bantu Keluar Dari Kesem Pitan Hidup Rileks Media

Amalkan 2 Amalan Rasulullah Ajar Bantu Keluar Dari Kesem Pitan Hidup Rileks Media

papar berkaitan - pada 23/2/2019 - jumlah : 374 hits
Meneruskan kehidupan di zaman sekarang ini amat berat cabarannya terutama soal kewangan Bekerja siang malam demi kelangsungan hidup Tapi ada juga yang hasilnya cuma kais pagi makan pagi kais petang makan petang Rupanya ada 2 rahsia amalan R...
Blak Blakan Ketua Dpr Ri Ke Raffi Ahmad Pernah Hidup Susah Tidur Beralaskan Tikar

Blak Blakan Ketua Dpr Ri Ke Raffi Ahmad Pernah Hidup Susah Tidur Beralaskan Tikar

papar berkaitan - pada 14/3/2019 - jumlah : 219 hits
Raffi Ahmad dan Nagita Slavina berksempatan untuk berbincang dengan Ketua DPR RI Bambang Soesatyo di Ruangan Pribadinya Bambang Soesatyo pun sempat menceritakan kehidupannya sebelum sukses seperti saat ini
Pn Bekasi Vonis Kurir Narkoba Jaringan Internasional Seumur Hidup

Pn Bekasi Vonis Kurir Narkoba Jaringan Internasional Seumur Hidup

papar berkaitan - pada 14/3/2019 - jumlah : 209 hits
Kasus 600 ribu butir ekstasi ini diungkap oleh Bareskrim Mabes Polri setelah lolos dari Bandara Soekarno Hatta Cengkareng pada November 2017 silam Vonis itu lebih ringan dari tuntutan Jaksa Penuntut Umum dari Kejaksaan Negeri Bekasi yaitu h...
Penyatuan Ummah Mahfuz Sifatkan Pas Tanggung Biawak Hidup

Penyatuan Ummah Mahfuz Sifatkan Pas Tanggung Biawak Hidup

papar berkaitan - pada 12/3/2019 - jumlah : 215 hits
KUALA LUMPUR Naib Presiden Parti Amanah Negara Datuk Mahfuz Omar menyifatkan Pas seperti menanggung biawak hidup selepas parti tersebut melakukan kerjasama dengan UMNO untuk memperkasakan agenda penyatuan ummah Mahfuz yang juga Ahli Parlime...
Legasi Budu Cap Ketereh Hasil Daripada Menampung Kekurangan Hidup

Legasi Budu Cap Ketereh Hasil Daripada Menampung Kekurangan Hidup

papar berkaitan - pada 12/3/2019 - jumlah : 479 hits
Penulis Nadia NazriSos ikan bilis atau nama glamornya budu sememangnya tidak asing lagi dalam kalangan penduduk Malaysia terutamanya orang Pantai Timur Budu menjadi juadah selingan wajib dalam hampir setiap santapan yang dihidangkan Sama se...
Hidup Dah Tak Sama Tanggungjawab Dah Berbeza Dan Itulah Yang Mengubah Kita

Hidup Dah Tak Sama Tanggungjawab Dah Berbeza Dan Itulah Yang Mengubah Kita

papar berkaitan - pada 14/3/2019 - jumlah : 246 hits
Hidup dah tak sama Tanggungjawab dah berbeza Dan itulah yang mengubah kita Semua aku sorok rapat rapat dari keluarga Abang aku pun aku tak cerita PUAN boleh datang sekolah Encik anak ponteng kelas dan merokok Puan boleh kita jumpa Ada sesua...
6 Artis Ini Mampu Hidup Bahagia Walau Lalui Hidup Berpoligami Sehingga Ada Yang Tak Perasan

6 Artis Ini Mampu Hidup Bahagia Walau Lalui Hidup Berpoligami Sehingga Ada Yang Tak Perasan

papar berkaitan - pada 15/3/2019 - jumlah : 531 hits
Bila bicara tentang poligami sudah tentu ada antara wanita yang tidak boleh menerima hakikat ini Untuk berkongsi suami dengan orang lain adalah sesuatu yang pantang baginya Namun ada juga wanita yang boleh menerima konsep hidup bermadu Jom ...
Keperluan Wukuf Qalbi Ketika Berzikir

Keperluan Wukuf Qalbi Ketika Berzikir

papar berkaitan - pada 23/2/2019 - jumlah : 520 hits
Dalam hal keperluan wukuf qalbi ketika berzikir para tokoh Naqshabandiyyah Khalidiyyah seperti Muhammad al Baghdadi Muhammad al Khani Amin al Kurdi dan juga Sulayman al Zuhdi bersepakat menyatakan keperluan penghayatan wuquf qalbi sebelum m...
High Court Fixes 3 Additional Trial Dates To Complete 1mdb Case

Norjuma Didakwa Lima Pertuduhan Mencederakan Tiga Individu Lakukan Khianat

Sabah Peroleh Rm580 Juta Hasil Jualan Minyak Mentah

Since Mic Pointless Pn Confident Of Marginalised Indian Votes

The Evolution Of Adult Entertainment

Berjalan Bersama Pengguna Inovasi Pengalaman Interaktif Zuhyx

Menambat Selera Rakyat Malaysia Dengan Kebaikan Berasaskan Tumbuhanterbaharu Dari Nestl

Ministers Hit Out At Us Academic S Safety Claim



5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok


Lunch Di Restoran Saffani Ipoh Perak

Mentafsir Pilihan Raya Kecil Kkb

Sarapan Apom Manis Bubur Campur Di Padang Speedy Teluk Intan

Apakah Berhijab Harus Dari Hati

Cerita Hari Jumaat

Time Sensitive Recognizing And Reacting To Infantile Spasms