Agong Tidak Perlu Dilibatkan Dalam Darurat Aziz Bari



Pentadbiran Perdana Menteri (PM) Muhyiddin Yassin dinasihatkan agar tidak mengheret Yang di-Pertuan Agong dalam perjalanan pentadbiran kerajaan darurat beliau.
Pakar Undang-undang Perlembagaan, Dr Aziz bari berkata, Agong sebagai raja berperlembagaan hanya terlibat dalam perisytiharan darurat dan tidak dalam hal-hal yang dilakukan kerajaan Perikatan Nasional (PN) sepanjang darurat berjalan.
“Sewaktu berucap ke seluruh negara semalam PM Muhyiddin menyebut Agong faham, akur kepada undang-undang yang saya fikir tidak sepatutnya dimasukkan kerana baginda sebagai raja berperlembagaan tidak wajar diseret dalam soal ini.
“Oleh kerana peranan Agong dalam hal darurat terbatas kepada perisytiharan sahaja manakala pembuatan ordinan (undang-undang) di bawah perisytiharan itu termasuk sebagai kerja-kerja kerajaan. Saya lihat tidak sepatutnya penglibatan Agong di masukkan. Saya fikir ini tidak sihat seolah-olah beri gambaran kepada kita jangan cakap apa-apa tentang hal ini.
“Saya fikir ini tidak betul, sebagai raja berperlembagaan istana atau raja tidak melakukan peranan aktif dari segi pentadbiran, termasuk penglibatan undang-undang di bawah proklamasi darurat.
“Sebagai orang yang lama dalam kerajaan, Muhyiddin yang mula jadi Ahli Parlimen Pagoh sejak 1978, sepatutnya prinsip asas kerajaan ini difahami beliau. Saya tidak nampak bagaimana perlunya Agong dilibatkan,” katanya dalam siaran forum melalui aplikasi zoom yang dianjurkan Angkatan Muda KEADILAN Johor, malam tadi.
Mengulas lanjut mengenai pembekuan kuasa Agong berikutan proklamasi darurat, Dr Aziz bertanya adakah pindaan Perkara 55 Perlembagaan Persekutuan itu dibuat berdasarkan perkenan Yang di-PertuanAgong dan Raja-raja Melayu.
Menurutnya sejak pindaan Perlembagaan 1983, Raja-raja Melayu tidak memberi perkenan kepada hal itu
“Saya sebutkan di sini, apabila pentadbiran Mahathir melakukan pindaan Perlembagaan pada 1983 yang mengambil kuasa perkenan Agong kepada rang undang-undang di Parlimen, hal itu dibantah oleh Raja-raja Melayu.
“Sekarang apabila Ordinan Darurat digunakan untuk membekukan kuasa Agong di bawah Perkara 55, sudahkah perkenan atau persetujuan Raja-raja Melayu didapatkan?
“Khususnya kepada Agong sendiri, sebab Muhyiddin kata Agong faham undang-undang, seolah-olah menggambarkan Kebawah Duli Tuanku ini turut aktif dalam pentadbiran. Ini amat dipersoalkan.
“Sebagai orang lama di Parlimen sepatutnya YB Pagoh faham dan ini satu perkara yang amat pokok dan mendasar,” katanya.
Ketua Pembangkang DUN Perak itu juga berpendapat, darurat yang diisytiharkan sejak 11 Januari lalu tidak wajar dilaksanakan sehingga melumpuhkan kuasa Agong memanggil sidang Parlimen.
Beliau mengimbau darurat jerebu pada hujung 1990an lalu yang hanya terbatas kepada isu cuaca buruk dan tidak mempunyai kuasa besar sebagaimana hari ini.
“Kenapa darurat ini tidak dilakukan sebagaimana hujung 90an ketika kita diancam jerebu dahulu. Darurat diisytiharkan tetapi bukan seperti yang berlaku sekarang ini.
“Kalau kita andaikan kita akur kepada sebahagian alasan (perlunya darurat), kalau sekali pun kita beri ruang, saya fikir kita harus melakukan seperti sebelum ini, disiytiharkan spesifik untuk menangani darurat (cuaca) sahaja.
“Tidak timbul kuasa Agong di bawah Perkara 55, seperti memanggil, membubar dan memprorog Parlimen dibekukan,” katanya.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://suarapakatandaily.com/archives/31433

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Darurat Tak Halang Perubahan Kuasa Dr Aziz Bari

Darurat Tak Halang Perubahan Kuasa Dr Aziz Bari

papar berkaitan - pada 2/2/2021 - jumlah : 174 hits
Perisytiharan darurat yang dilakukan oleh pentadbiran Perdana Menteri Muhyiddin Yassin pada 11 Januari lalu didakwa banyak pihak bertujuan untuk mengelakkan kerajaan Perikatan Nasional tumbang akibat hilang majoriti apabila Ahli ahli Parlim...
Pkp Darurat Melawan Covid 19 Untuk Keselamatan Diri Negara Titah Agong

Pkp Darurat Melawan Covid 19 Untuk Keselamatan Diri Negara Titah Agong

papar berkaitan - pada 1/2/2021 - jumlah : 250 hits
On Jan 31 2021 Perintah Kawalan Pergerakan dan darurat yang dilaksanakan untuk melawan Covid 19 demi kepentingan dan keselamatan rakyat serta negara titah Yang di Pertuan Agong Agong menasihati rakyat supaya terus bertenang tabah dan cekal ...
Darurat Keputusan Agong Tidak Boleh Dicabar Di Mahkamah

Darurat Keputusan Agong Tidak Boleh Dicabar Di Mahkamah

papar berkaitan - pada 31/1/2021 - jumlah : 153 hits
KUALA LUMPUR Sesiapa saja boleh mencabar keputusan berhubung proklamasi darurat di mahkamah kerana ia adalah kebebasan kehakiman dan perundangan di negara ini Pakar perlembagaan Prof Dr Shamrahayu A Aziz berkata namun Perkara 150 Fasal 8 me...
Hanipa Persoal Tindakan Polis Siasat Anwar Rayu Agong Batal Darurat

Hanipa Persoal Tindakan Polis Siasat Anwar Rayu Agong Batal Darurat

papar berkaitan - pada 28/1/2021 - jumlah : 283 hits
January 28 2021 10 20 AMBekas timbalan menteri Hanipa Maidin berkata gesaan membatalkan perisytiharan darurat yang dibuat oleh mana mana pihak bukan kesalahan jenayah PETALING JAYA Ahli Parlimen Sepang Hanipa Maidin mempersoalkan tindakan p...
Undang Undang Mana Halang Rakyat Rayu Agong Batal Darurat Soal Anwar

Undang Undang Mana Halang Rakyat Rayu Agong Batal Darurat Soal Anwar

papar berkaitan - pada 3/2/2021 - jumlah : 172 hits
Anwar Ibrahim menggesa pimpinan negara tidak menggunakan taktik mengugut mana mana pihak yang merayu Agong membatalkan pelaksanaan darurat PETALING JAYA Ketua Pembangkang Anwar Ibrahim mempersoalkan undang undang mana yang menghalang rakyat...
Gabungan Ngo Serah Memorandum Kepada Agong Tolak Proklamasi Darurat

Gabungan Ngo Serah Memorandum Kepada Agong Tolak Proklamasi Darurat

papar berkaitan - pada 28/1/2021 - jumlah : 203 hits
POSTED BY AMIR WRLRGabungan NGO Bertindak Memorandum Rakyat Malaysia hari ini menyerahkan memorandum ke Istana Negara menolak proklamasi darurat yang diisytiharkan Perdana Menteri Muhyiddin Yassin pada 11 Januari lalu Menurut ketua koordina...
Bukit Aman Siasat Anwar Kerana Desak Agong Batalkan Darurat

Bukit Aman Siasat Anwar Kerana Desak Agong Batalkan Darurat

papar berkaitan - pada 28/1/2021 - jumlah : 217 hits
On Jan 27 2021 difahamkan Bukit Aman sedang menyiasat Presiden PKR Anwar Ibrahim berhubung kenyataan yang disiarkan secara dalam talian mendesak Yang di Pertuan Agong membatalkan proklamasi darurat Ketua Polis Perak Mior Faridalathrash Wahi...
Kenyataan Cukai Jalan Oleh Bjak

Kecewa Makanan Potluck Sekolah Anak Tak Disentuh Ikutlah Apa Budak Suka Makan Bukan Kita

Guideline Needed For Maintenance Of Old Trees In Kl Ft Minister

218 Fibonaci

Don T Let Renovations Ruin Your Home And Your Budget Or Some Tips For Choosing A Contractor

5 Tips And Ways That Can Help You To Reduce Body Fat

Faisal Halim Kini Di Icu Tangan Kiri Tiada Tindak Balas

Persediaan Awal Haji



Biodata Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra Yang Kahwin Bersuamikan Emran Rijal

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Dr Pontianak Astro Warna Sooka

10 Fakta Biodata Jabir Meftah Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3

Biodata Dan Latar Belakang Adam Shamil Personaliti TikTok Terkenal

5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri


Pusing Jalan

Pentingnya Muhasabah Diri

Huawei Announce Upcoming Launch Two Products On 13 May 2024

777 3 67 Slot777 Pg Slot777 Top 10 By Debora Punpro777 Us

Kisah Pemuda Bani Tamim Di Akhir Zaman

Strategic Alliances For Business