8 Jenis Pokok Yang Boleh Menghalau Nyamuk Aedes


NoJenis Pokok Halau Nyamuk #1Bunga Tahi Ayam#2Marigold#3Serai Wangi #4Aloevera / Lidah Buaya #5Akar Wangi #6Jeremin / Citrosa Mosquito #7Bunga Selasih #8Pokok Mambu / Semambu
Kita sebagai manusia mempunyai banyak aroma yang menarik minat nyamuk untuk datang kepada kita. Hal ini memang menjengkelkan, malah membawa risiko terhadap kesihatan kita.

Nyamuk menyukai bau karbon dioksida yang dikeluarkan daripada pernafasan manusia dan juga sebatian yang dikeluarkan daripada peluh kita. Nyamuk juga tertarik kepada badan-badan yang hangat, menjadikan manusia sebagai pilihan utama.

Bahan kimia dalam spray penghalau boleh memudaratkan anda dan keluarga anda. Semburan ini juga berbahaya kepada alam sekitar kerana mudah masuk ke udara. Untuk alternatif yang lebih semula jadi, anda boleh cuba menanam beberapa jenis tumbuhan atau pokok yang mampu menghalau nyamuk di dalam rumah dan di sekitar rumah anda.


Menurut Kementerian Kesihatan Malaysia dalam akhbar Harian Metro 14 oktober 2016, mereka menyarankan 8 jenis pokok ditanam bagi membantu menghalau nyamuk di rumah.

8 Jenis Pokok Untuk Halau Nyamuk1. Bunga Tahi Ayam
Terdapat pelbagai jenis bunga tahi ayam. Nama saintifiknya ialah Lantana Camara. Namun ramai orang keliru dengan bunga Marigold yang dikatakan sebagai bunga tahi ayam. Kedua dua pokok marigold dan bunga tahi ayam boleh digunakan untuk menghalau nyamuk.

Pokok ini berbau busuk sehinggakan tiada perosak yang berminat dengannya. Namun, serangga seperti kelulut mengemari bunga pokok ini kerana mempunyai nektar. Bagi nyamuk, ia satu pokok yang di bencinya.

Namun, ia sebenarnya beracun JIKA dimakan. Jadi jangan makan pula ya. Ia akan menyebabkan ganguan pernafasan, muntah dan anak mata mengembang. Sebab itu kambing tidak pernah makan pokok ini dan boleh menyebabkan kematian kepada kambing. Ia dijadikan tanaman pagar kerana baunya yang busuk untuk menghalau serangga seperti nyamuk, bunga juga cantik untuk hiasan rumah.

2. Marigold
Orang seringkali keliru pokok marigold dengan bunga tahi ayam. Marigold bunganya seakan akan bunga matahari sikit. Ada pelbagai warna seperti kuning, merah, pink dan beberapa varieti lagi. Baunya busuk sesperti bunga tahi ayam. Sebab itulah ramai yang terkeliru.

3. Serai Wangi
Rasanya serai wangi cukup dikenali pada kita hari ini kerana terdapat banyak produk repellent serangga dihasilkan daripada pokok ini. Serai wangi tidak dimakan sebaliknya digunakan sebagai penghalau nyamuk disekitar rumah. Ia telah digunakan secara meluas sebagai penghalau seranga secara organik. Baunya menyebabkan serangga seperti nyamuk, semut dan lipas menjauhi kawasan yang mempunyai bauan ini. Ia juga digunakan dalam aromaterapi. Serai wangi sememangnya herba penghalau nyamuk.

4. Aloevera / Lidah Buaya
Pokok lidah buaya mempunyai nilai perubatan yang cukup tinggi. Ia digunakan dalam perubatan dan juga kosmetik sebagai agen menghilangkan parut dan menyejukkan badan. Jika mempunyai luka akibat melecur, aloevera adalah antara pokok yang digunakan untuk menyejukkan kesan luka dan menghilangkan parut.

5. Akar Wangi
Pokok ini agak asing di Malaysia. Rupa pokok ini seakan akan pokok serai. Ia digunakan secara meluas sebagai salah satu bahan dalam membuat minyak wangi. Baunya tidak disukai oleh nyamuk.

6. Jeremin / Citrosa Mosquito
Bagi mereka yang ke Cameron Highland, pokok ini dijual di kebanyakan nursery di tempat peranginan ini. Baunya seakan lemon yang kuat boleh digunakan untuk menghalau nyamuk dari rumah anda. Nama lainnya Citrosa of Lady Diana di Indonesia. Tak pasti kenapa dapat nama LADY D tu. Boleh letak dalam rumah. Nyamuk memang tak pergi kat kawasan pokok ni.

7. Bunga Selasih
Sweet Basil atau selasih merupakan antara herba yang digunakan dalam masakan samada di negara kita mahupun di negara barat. Malah yang tak tahu basil itu dipanggil selasih di negara kita dan rumpun melayu. Kemanggi juga adalah satu pokok adik beradik dengan selasih.

Baunya hampir sama cuma daun kemanggi lebih besar. Saya tanam di dalam pasu di tepi rumah saya. Bunganya disukai oleh lebah madu dan lebah kelulut. Ini boleh makan untuk jadikan ulam dan rempah dalam masakan.

8. Pokok Mambu / Semambu
Pokok semambu atau neem tree merupakan spesis pokok mahogani. Jadi adik beradik dengan pokok tunjuk langit. Dikebanyakan negara ia digunakan sebagai racun serangga dan herba untuk perubatan. Minyak daripada pokok semambu ni juga digunakan sebagai racun serangga organik.

Ia tidak membunuh serangga secara terus sebaliknya membunuh kepompong. Dari segi bidang kosmetik, neem oil digunakan dalam perubatan ayuverdic india untuk merawat penyakit kulit dan digunakan ubat untuk jerawat. Terlalu banyak nilai perubatan daripada pokok ini.


Semoga artikel mengenai 8 jenis tanaman atau pokok yang boleh menghalau nyamuk ini bermanfaat untuk kita semua. Sekian.

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.adichannel.com/2019/07/pokok-halau-nyamuk.html?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+adichannel%2FJRDq+%28Adi+Channel%29

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Jangan Ditebang Pokok Besar Ini Suatu Masa Boleh Berteduh Kembali Di Bawahnya Dari Ribut Petir Tok Mat

Jangan Ditebang Pokok Besar Ini Suatu Masa Boleh Berteduh Kembali Di Bawahnya Dari Ribut Petir Tok Mat

papar berkaitan - pada 5/7/2019 - jumlah : 293 hits
ADAKAH UMNO bersedia terhadap sebarang kemungkinan bakal berlaku termasuk menghadapi pengharaman parti itu ekoran dakwaan menerima dana 1Malaysia Development Berhad Diajukan soalan itu dalam satu pertemuan di Taman Tun Dr Ismail Kuala Lumpu...
Jenis Anjing Yang Boleh Dibunuh

Jenis Anjing Yang Boleh Dibunuh

papar berkaitan - pada 9/7/2019 - jumlah : 278 hits
Soalan Di tempat saya tinggal ada banyak anjing yang tidak bertuan yang biasanya akan keluar berkeliaran ketika waktu malam Kadang kadang rasa bimbang kalau ia menggigit orang yang lalu lalang Apakah harus dibunuh akan anjing anjing tersebu...
Kj Najib Boleh Kata Apa Saja Tapi Saya Juga Ada Pandangan

Kj Najib Boleh Kata Apa Saja Tapi Saya Juga Ada Pandangan

papar berkaitan - pada 7/7/2019 - jumlah : 447 hits
Anggota Umno yang tidak gembira dengan kepulangan presidennya Ahmad Zahid Hamidi tidak mempunyai pilihan selain akur keputusan parti dan menunggu pemilihan seterusnya dalam tempoh dua hingga tiga tahun Anggota Parlimen Rembau Khairy Jamalud...
Kematian Boleh Menjengah Secara Tiba Tiba Bersediakah Kita

Kematian Boleh Menjengah Secara Tiba Tiba Bersediakah Kita

papar berkaitan - pada 7/7/2019 - jumlah : 388 hits
Baru baru ini kawan saya menceritakan pengalaman pahit manisnya ketika bercuti di sebuah pulau yang cukup cantik di Terengganu iaitu Pulau Perhentian Katanya dengan bercuti dan mengembara di muka bumi ini kita akan dapat mencari banyak kein...
Anak Langsung Tak Nak Makan Nasi Mama Jangan Rasa Stress Boleh Gantikan Dengan Makanan Lain

Anak Langsung Tak Nak Makan Nasi Mama Jangan Rasa Stress Boleh Gantikan Dengan Makanan Lain

papar berkaitan - pada 7/7/2019 - jumlah : 529 hits
Sememangnya ada di kalangan anak anak kita yang tidak suka makan nasi Malah langsung tidak boleh terima nasi dalam menu harian mereka Rungsing ibu dibuatnya bila anak anak tidak mahu langsung menjamah nasi seperti anak anak lain Sihatkah me...
Bukan Boleh Buat Main Soal Bunuh Semut Mufti Tampil Jelaskan Hukumnya Yang Ramai Tak Tahu

Bukan Boleh Buat Main Soal Bunuh Semut Mufti Tampil Jelaskan Hukumnya Yang Ramai Tak Tahu

papar berkaitan - pada 7/7/2019 - jumlah : 588 hits
Jika sekali pandang semut sejenis serangga kecil yang seperti tidak memberikan apa apa manfaat dalam kehidupan manusia Namun begitu makhluk kecil ini mendapat perhatian istimewa dalam agama Islam sehinggakan di dalam kitab suci Al Quran sen...
Who Is Najib Apakah Dia Boleh Akur Mahathir Betul Apa Pendirian Nya Pula Kalau Zahid Pilih Sokong Mahathir

Who Is Najib Apakah Dia Boleh Akur Mahathir Betul Apa Pendirian Nya Pula Kalau Zahid Pilih Sokong Mahathir

papar berkaitan - pada 7/7/2019 - jumlah : 366 hits
SEBAGAI AHLI umno aku letakan SEBAGAI pengkhianat parti BANGSA ugama Dan NEGARA hingga akibatnya hilang kuasa Kecuali lokman Adam Dan yang makan dedak apakah ADA AHLI umno yang siuman tidak menganggap bapak SEGALA punca MASALAH hingga umno ...
Bercinta Lepas Kahwin Sweet Sangat Kena Sabar Usaha Barulah Boleh Rasa Bahagia Sebenar

Bercinta Lepas Kahwin Sweet Sangat Kena Sabar Usaha Barulah Boleh Rasa Bahagia Sebenar

papar berkaitan - pada 7/7/2019 - jumlah : 707 hits
Permulaan sebuah keluarga yang bahagia adalah dua insan lelaki dan wanita yang saling menyayangi Tidak sekadar itu kedua duanya perlu mempunyai misi yang sama dan saling memperbaiki diri Barulah beroleh kebahagiaan sebenar dalam rumah tangg...
Boleh Tarik Selepas 14 Hari Notis

Boleh Tarik Selepas 14 Hari Notis

papar berkaitan - pada 7/7/2019 - jumlah : 446 hits
KUALA LUMPUR 6 Julai Kende raan individu yang mempunyai masalah pembayaran ansuran bulanan hanya boleh ditarik selepas 14 hari pihak bank mengeluarkan Notis Niat Menarik Balik Kenderaan Perkara itu termaktub dalam Peraturan 15 Peraturan per...
Pesanan Buat Sang Suami

Politikus Merosakkan Nama Raja Raja Melayu

Pesanan Datin Thalia Kepada Wanita Jadilah Wanita Yang Mahal

Thousands Rally On Labour Day Demand Better Rights

Set Up Gig Workers Commission Quickly Says Anwar

Continuous Learning

Embark On The Journey Of Family Togetherness With Sharp This Parents Day

Pengangguran Hilang Kerja Dan Kerja Luar Bidang



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah


Meneladani 3 Nilai Semangat Ki Hajar Dewantara Sebagai Bapak Pendidikan Indonesia

Beyond The Buzz Exploring The Science Behind Mushroom Gummie

Senandung Buruh Kasar

Dibunuh Kerana Tak Mahu Rujuk Selepas Bercerai Mayat Disumbat Dalam Bagasi

Pertahan Keharmonian Bagi Mengukuhkan Ekonomi Negara Mohamad Sabu

Jangan Nanti Plot Twist Didakwa Ambil Barang Terlarang Sarah Yasmine Tak Takut Buat Ujian Air Kencing