6 Cara Hilangkan Sakit Gigi Berdenyut Di Rumah Menurut Doktor


Secara umumnya semua orang pernah merasai sakit gigi berdenyut. Ramai di kalangan kita sentiasa mencari-cari cara hilangkan sakit gigi berdenyut di rumah. Namun terdapat banyak petua yang tidak betul dan tidak berkesan dalam usaha untuk merawat sakit gigi berdenyut.
Terdapat perkongsian daripada pendapat seorang doktor yang berfakta mengenai cara hilangkan sakit gigi berdenyut di rumah dengan beberapa bahan dan cara yang sangat sesuai serta berkesan untuk dalam tempoh yang sementara.
Saluran Telegram Informasi Rakyat Malaysia Sakit Gigi Berdenyut Sukarkan Aktiviti Harian Kenapa Boleh Sakit Gigi Berdenyut? Sakit gigi berdenyut adalah tanda yang mungkin disebabkan oleh kerosakan gigi seperti pereputan gigi atau rongga (cavity). Selain itu, juga boleh disebabkan oleh jangkitan pada gusi di sekelilingnya. Pada bahagian dalam gigi pula terdapat pulpa merah jambu lembut yang membantu memastikan ia sihat.
Pulpa gigi mengandungi tisu saraf dan saluran darah. Sekiranya terdapat rongga atau rekahan pada gigi yang menyebabkan udara dan kuman masuk ia boleh merengsa dan menjangkiti saraf pulpa yang sensitif dan mengakibatkan anda mengalami sakit gigi berdenyut tiba-tiba.
Fakta Tentang GigiSakit gigi tidak boleh dibiarkan kerana saraf gigi terus bersambung otak manusia. Oleh itu, sakit gigi sangatlah memberi kesan kepada seseorang. Sakit Gigi Menyebabkan Tubuh Badan Terkesan Kesan daripada sakit gigi berdenyut boleh memberi tekanan dan kesan pada angota tubuh badan kita. Kesan sakit gigi adalah tidak boleh dibiarkan ia berpanjangan. Berikut adalah gejala yang anda akan alami jika sakit gigi berdenyut:
Kesakitan berterusan Rasa tajam apabila menggigit Berasa sakit apabila makan sesuatu yang manis Gigi terasa sensitif atau kebas Berasa sakit pada rahang Mulut atau gusi menjadi bengkak Ternampak kemerahan dalam bahagian mulut Rasa yang tidak enak di dalam mulut Mulut anda berbau busuk Terdapat nanah atau ada cecair putih Anda merasa demam Sekiranya anda terdapat simptom-simptom di atas, ianya boleh dikenalpasti sebagai anda mengalami sakit gigi berdenyut.
Hentikan Sakit Gigi Berdenyut Dengan Beberapa Kaedah Cara Hilangkan Sakit Gigi Berdenyut Terdapat beberapa cara yang anda boleh cuba untuk menghilangkan sakit gigi berdenyut yang boleh anda lakukan dengan beberapa bahan semulajadi di rumah untuk tujuan melegakan sementara kesakitan gigi anda.
Cara-cara ini hanya bertujuan untuk menjadi penyelesaian yang sementara sahaja dan adalah perlu untuk anda mendapatkan rawatan profesional kerana rawatan gigi tidak boleh dilakukan sewenang-wenangnya.
Berikut adalah dikongsikan cara hilangkan sakit gigi berdenyut dengan mudah di rumah anda:
1. Gunakan Ketulan Ais Cara Hilangkan Sakit Gigi Cara hilangkan sakit gigi berdenyut yang paling mudah adalah dengan meletakkan beg yang diisi ais pada kawasan pipi atau orang yang anda terasa sakit. Untuk penggunaan adalah boleh anda mengisi beg dengan ais atau sesuatu yang sejuk sebagai alternatif lalu bungkuskan beberapa ketul ais ke dalam kain atau tuala kemudiannya anda boleh letakkan pada bahagian yang anda terasa sakit selama 10 hingga 15 minit. Boleh ulangi proses ini setiap jam mengikut keperluan untuk mengurangkan kesakitan yang anda alami.
Peringatan juga kepada anda agar tidak menggunakan ais secara terus kerana ia boleh menyebabkan anda mengalami radang dingin sebaiknya balut ais tersebut dengan kain atau tuala.
2. Berkumur Dengan Hidrogen Peroksida (Ubat Kumur) Melalui ubat kumur yang menemui hidrogen peroksida adalah merupakan cara hilangkan sakit gigi berdenyut yang mudah dengan larutkan ubat kumur dengan air lalu campur kan kuantiti yang sama dengan. Lalu anda boleh berkumur melalui campuran tersebut dan boleh berkumur selama kira-kira 30 saat. Anda perlu berhati-hati agar tidak menelannya dan boleh membilas mulut dengan air serta ulangi proses sekiranya perlu.
3. Berkumur Dengan Air Garam Cara hilangkan sakit gigi berdenyut kedua adalah melalui cara berkumur dengan air garam. larutan garam yang dikumpulkan akan menjadikan keadaan mulut kering dan menghalang bakteria langkah untuk berkumur dengan air garam ialah dengan menyediakan secawan dengan air suam yang dicampur kan satu sudu teh garam ke dalam air dan anda boleh berkumur selama 30 saat sehingga seminit. lalu ludahkan dan bilas mulut dengan air. Ulangi ikut keperluan.
4.Minyak Bunga Cengkih Cara Hilangkan Sakit Gigi Khasiat minyak bunga cengkih yang mempunyai kompaun eugenol yang mempunyai sifat anestetik dan anti radang. Sangat membantu untuk mengurangkan kesakitan pada gigi dan gusi anda. Cara dah penggunaannya adalah dengan mengambil sebiji bunga cengkih dan gosokkan pada gigi yang sakit dengan perlahan-lahan. Lalu biarkan minyak tersebut berada di sekitar gigi selama beberapa minit dan anda akan terasa sakit berkurangan di bahagian gigi. Disarankan untuk anda ulangi proses ini sehingga anda merasa sakit yang berkurangan dan ketika situasi perlu.
5.Guna Aloe Vera Aloe vera atau dikenali sebagai lidah buaya terkenal digunakan dalam apa-apa rawatan merawat pesakit. Dalam situasi sakit gigi pula aloe vera boleh membantu mengurangkan kesakitan dan keradangan di dalam mulut seseorang. Ia mempunyai ciri atau anti bakteria yang boleh membantu membunuh bakteria dalam mulut serta mengurangkan risiko jangkitan. Cara penggunaannya adalah dengan memecahkan sekeping kecil daun aloe vera dan perah airnya lalu sapukan pada gigi yang sakit dan tahan di tempat itu selama beberapa minit. Kemudian Anda bilas mulut dengan air kosong untuk mengeluarkan gel aloe vera.
6. Guna Bawang Putih Cara hilangkan sakit gigi berdenyut seterusnya adalah melalui penggunaan bawang putih. Ramai yang tidak tahu bahawa bawang putih mengandungi allicin iaitu sejenis kompaun anti bakteria dan anti radang. Ia sangat berkesan untuk mengurangkan sakit yang disebabkan oleh jangkitan kuman. Cara untuk menghilangkan sakit gigi menggunakan bawang putih adalah dengan mengambil sebiji bawang putih dan hiris secara kecil kecil lalu letakkan mahu putih yang dihiris itu pada gigi yang sakit. Anda boleh biarkan bawang putih disekitar gigi selama beberapa minit sehingga kesakitan yang anda rasa semakin menghilang.
Dapatkan Rawatan Perubatan Jika Sakit Gigi Melarat Sekiranya anda mengalami sakit gigi yang berpanjangan yang menjejaskan aktiviti harian anda adalah disarankan untuk anda terus berjumpa dengan doktor gigi dan mendapatkan rawatan yang sesuai dengan kesakitan gigi. Adakalanya sakit gigi juga berpunca kerana beberapa faktor yang tidak boleh kita rawati dengan sendiri dan ia memerlukan keperluan pakar.
Oleh itu, di sini pentingnya kita sentiasa menjaga kesihatan gigi agar tidak menjejaskan aktiviti harian dan perancangan kita dapat berjalan dengan lancar. Semoga perkongsian kali ini memberi manfaat dan membantu anda.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.sistemguruonline.my/2023/11/cara-hilangkan-sakit-gigi.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Tips Cara Hilangkan Lenguh Kaki Berdiri Lama Sakit Pinggang

Tips Cara Hilangkan Lenguh Kaki Berdiri Lama Sakit Pinggang

papar berkaitan - pada 22/11/2023 - jumlah : 163 hits
Tips Cara Hilangkan Lenguh Kaki Berdiri Lama Sakit PinggangTips Cara Hilangkan Lenguh Kaki Berdiri Lama Sakit Pinggang Saya mula cari supplemen bila dapat tahu bacaan kandungan kalsium kurang daripada 8 8 10 4 mg dL Patutlah kaki cepat legu...
Punca Dan Cara Mencegah Gigi Berlubang

Punca Dan Cara Mencegah Gigi Berlubang

papar berkaitan - pada 6/11/2023 - jumlah : 201 hits
Gigi berlubang Gigi adalah salah satu bahagian penting dalam sistem pencernaan manusia Selain berfungsi untuk mengunyah makanan gigi juga memainkan peranan dalam pertuturan senyuman dan penampilan estetika Namun ramai di antara kita yang me...
Manfaat Dan Cara Membuat Scrub Badan Sendiri Di Rumah

Manfaat Dan Cara Membuat Scrub Badan Sendiri Di Rumah

papar berkaitan - pada 2/11/2023 - jumlah : 140 hits
Scrub badan adalah satu proses penting dalam menjaga kesihatan kulit Ia bukan sahaja membantu mengangkat sel sel kulit mati tetapi juga memberi kesegaran dan penjagaan tambahan kepada kulit Buat Sendiri Scrub BadanMemahami manfaat dan cara ...
Pengalaman Hilangkan Kena Sembuh Dari Sakit Kepala Migrain

Pengalaman Hilangkan Kena Sembuh Dari Sakit Kepala Migrain

papar berkaitan - pada 10/11/2023 - jumlah : 232 hits
Pengalaman Hilangkan Kena Sembuh Dari Sakit Kepala MigrainPengalaman Hilangkan Kena Sembuh Dari Sakit Kepala Migrain 2 hari melayan sakit migrain Nikmat sihat terus dirindui Ketika migrain dah terbayang bayang diri ketika sihat Apatah lagi ...
Tip Dan Panduan Cara Atasi Stress Dan Kemurungan Sebagai Suri Rumah

Tip Dan Panduan Cara Atasi Stress Dan Kemurungan Sebagai Suri Rumah

papar berkaitan - pada 9/11/2023 - jumlah : 188 hits
Stress dan kemurungan adalah cabaran yang sebahagian besar suri rumah hadapi dalam kehidupan seharian Nampak mudah kan jadi suri rumah sahaja duduk di rumah jaga anak anak dan suami tetapi kenapa boleh berlaku situasi begini Tahukah anda Ke...
Cara Hilangkan Jeragat Dalam Masa 10 Minit Tanpa Laser

Cara Hilangkan Jeragat Dalam Masa 10 Minit Tanpa Laser

papar berkaitan - pada 12/11/2023 - jumlah : 203 hits
Bagaimanakah cara hilangkan jeragat khususnya bagi wanita yang akan berganjak ke usia 40 an dan cenderung berisiko untuk mendapatkan masalah kulit wajah Artikel pada kal ini kami akan berkongsi kepada anda berkenaan dengan cara hilangkan je...
6 Cara Hilangkan Love Bite Dengan Mudah Dan Cepat

6 Cara Hilangkan Love Bite Dengan Mudah Dan Cepat

papar berkaitan - pada 14/11/2023 - jumlah : 175 hits
Love Bite adalah merupakan ciuman lebam Ramai yang mencari cara hilangkan love bite kerana ia meninggalkan kesan tanda yang tidak sesuai untuk dinampakkan pada umum Jika kesan Love Bite ini dinampakkan di khalayak ramai ia akan memberi kesa...
10 Cara Hilangkan Senggugut Semasa Datang Haid

10 Cara Hilangkan Senggugut Semasa Datang Haid

papar berkaitan - pada 13/11/2023 - jumlah : 149 hits
Bagaimanakah cara hilangkan senggugut yang datang setiap bulan Masalah senggugut sudah tidak asing lagi bagi setiap wanita yang sedang datang haid Ia akan menjadi keluhan pada mereka kerana menyebabkan keterbatasan untuk melakukan banyak pe...
Bunga Cengkih Khasiat Untuk Batuk Sakit Gigi Banyak Lagi

Bunga Cengkih Khasiat Untuk Batuk Sakit Gigi Banyak Lagi

papar berkaitan - pada 16/11/2023 - jumlah : 205 hits
Kalau anda perasan banyak produk kesihatan moden kini menggunakan khasiat formula bunga cengkih khasnya pada minyak dan balm Sementara itu ia juga masih digunakan secara meluas dalam perubatan tradisional Dalam artikel ini jom kita kenali b...
Projek Perumahan Lumira Di Eka Heights Menawarkan Sentuhan Moden Dan Tema Reka Bentuk Avant Garde

Uitm Ijn Gave Assurance On Surgery Course S Diversity Say Foreign Advisers

Simpan Duit Kertas Rm5

In Focus As Malaysia Corruption Dragnet Widens Pm Anwar S Political Payback Threatens To Hurt Business Sentiment

Pas No Decision Yet On Pn S Pm Candidate But Bersatu Backs Muhyiddin

Eka Heights Kediaman Baru Yang Moden Dan Selesa

Refacing Vs Replacing Cabinets Cost Breakdown For Your Kitchen

Terokai Kehidupan Moden Di Eka Heights Memperkenalkan Lumira



Info Dan Sinopsis Filem Shaitaan 2024 Remake Filem Vash Kini Di Netflix

Biodata Emran Rijal Owner Jenama Emri Vision Suami Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra

Biodata Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra Yang Kahwin Bersuamikan Emran Rijal

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Dr Pontianak Astro Warna Sooka

10 Fakta Biodata Jabir Meftah Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3


Poster Hari Ibu 2024 Contoh Poster Dengan Background Menarik

Rizky Febian Feat Mahalini Bermuara Chord

Penjara Naqab Neraka Dunia Untuk Tawanan Palestin

Everyman Tracker Build Pt 7 Custom Pipes Panels And More

Jenazah Siti Hawa Mohamad Isa Selamat Dikebumikan Mangsa Lemas Kereta Terjunam Dalam Tali Air

Tak Hanya Kang Mus Polisi Juga Tangkap Aktor Yogi Gamblez Terkait Narkoba