10 Tahap Perkembangan Anak 0 12 Bulan Mama Papa Perlu Tahu Supaya Tak Ketinggalan


Melihat perkembangan bayi anda yang sedang membesar merupakan momen indah buat mama dan papa, lebih lagi buat ibu bapa yang pertama kali mendapat cahaya mata. Ada yang menjadikan ia jurnal lengkap dengan gambar untuk rujukan dan tatapan pada masa hadapan.
12 bulan pertama adalah waktu paling kemuncak apabila bayi anda yang kecil mula menunjukkan perkembangan untuk membesar dengan sihat dan cerdas. 10 tahap perkembangan penting bayi yang perlu anda ketahui:
3 HINGGA 4 BULAN
Meniarap Meniarap berlaku ketika bayi bertumpu pada perutnya dan bertahan pada posisi tersebut beberapa saat. Bayi mula meniarap dengan kemampuan memiringkan badannya ke kanan dan ke kiri, lalu ia belajar berguling di usia sebulan setengah hingga dua bulan. Bayi akan belajar meniarap pertama kali pada satu sisi, kemudian pada sisi lain, kemudian berbalik lagi. Ketika mencapai usia tiga hingga empat bulan, ketika otot lehernya semakin kuat  ia dapat berbaring terlentang dengan memandang lurus ke depan. Lengan dan kakinya juga lebih bebas bergerak seiring dengan kemampuannya menggerak-gerakkan kepala. Ia juga mulai berlatih berguling dan mengangkat kepalanya dalam posisi meniarap. Pada usia lima bulan barulah ia boleh meniarap sendiri.
4 BULAN
Mengangkat kepala (usia empat bulan) Usia dua bulan bayi mampu mengawal gerakan leher dan kepalanya. Sehingga mengangkat kepala sehingga 45 darjah dengan cara menongkat pada kedua tangannya ketika usiannya tiga bulan. Pada umurnya empat bulan, bayi boleh mengangkat kepalanya lebih tinggi sehingga 90 darjah dalam posisi meniarap. Kemampuan mengangkat kepalanya ini membantu melatih ketajaman penglihatannya. Bayi juga mula mengangkat kepalanya untuk mencari ibunya bila mendengar suara anda.
4 HINGGA 5 BULAN
Respon dan bersuara Pernahkan anda mendengar si kecil mengeluarkan suara dengan nada tinggi penuh keriangan ketika berjaya mencapai barang yang diinginkan atau ketika ia merasa gembira dengan kehadiran anda? Pada awalnya, suara-suara yang dikeluarkan oleh bayi merupakan respons terhadap emosi saat itu. Namun pada usia empat bulan ke atas, bayi mengeluarkan suara dengan tujuan lebih jelas. Ia akan berteriak dengan gembira bila berjaya mencapai keinginannya. Suara yang dikeluarkannya adalah respon untuk mengungkapkan perasaannya atau berkomunikasi dengan orang yang berada di sekelilingnya. Masa berceloteh ini memang sangat dinikmati si kecil. Perhatikan saja saat ia melakukan aktiviti sehari-hari, anda akan mendengar celoteh si kecil anda. Ia akan mengeluarkan suara seperti “aaaahh”, “uuuhhh”, “aaiii.”
7 HINGGA 8 BULAN 
Memegang menggunakan dua tangan Di usia empat hingga lima bulan, keduanya tangan anak semakin kuat. Bila Anda memberinya mainan berwarna terang, ia akan menggerakkan lengan dan tangannya menggapai ke arah mainan tersebut. Gerakan menggapai ini melatihnya untuk meraih lalu menggenggam dan memindahkan mainan dari satu tangan ke tangan lain. Pada usia tujuh hingga lapan bulan pula, kekuatan jari-jemari si kecil meningkat. Ia akan menggunakan tangan yang berbeza untuk tujuan berbeza. Satu tangan digunakan untuk bereksplorasi, sementara tangan lain untuk memegang. Perhatikan, bila satu tangannya memegang mainan kemudian tangan satunya diberikan mainan lain, ia tetap akan memegang mainan pertamanya namun tangan yang satu mengambil mainan yang anda tawarkan itu. Jika ada anda memberikan sebuah mainan lagi, salah satu mainan yang sedang dipegangnya itu akan dibuangnya kemudian ia akan mengenggam mainan ketiga yang anda tawarkan itu.
Duduk Kemuncak perkembangan yang mengagumkan daripada seorang bayi adalah ketika ia boleh duduk sendiri. Ketika otot-otot punggung dan lehernya sudah cukup kuat untuk menampung badanya, ia belajar duduk. Setelah  belajar mengangkat kepalanya ketika meniarap, tahap seterusnya si kecil belajar bagaimana menyangga tubuhnya menggunakan kedua lengannya dan mengangkat tubuhnya seakan mini push-up. Sekitar usia 6 bulan, bayi Anda mula mencuba duduk sendiri dengan bantuan satu atau kedua tangannya untuk duduk. Ketika di usia 7 – 8 bulan  ia menguasai kepandaian baru iaitu dapat duduk sendiri dari meniarap kemudian bangun sendiri dengan bantuan tangannya. Dengan kemampuan duduk ini, ia dapat meraih objek yang diinginkannya.
Merangkak Merangkak adalah cara pertama bayi untuk dapat mengeksplorasi ruang sekeliling bagi mempelajari hal-hal baru yang menarik perhatiannya. Cara anak merangkak adalah ketika ia akan belajar keseimbangan melalui tangan dan lututnya kemudian belajar bergerak dengan mendorong badan dan lutut.  Kepandaian merangkak ini adalah juga  salah satu cara menguatkan otot-otot yang akan membantunya belajar berjalan. Rata-rata anak  belajar merangkak saat ia mula dapat duduk tanpa bantuan pada usia tujuh hingga lapan bulan. Dia dapat mengangkat kepalanya untuk melihat sekelilingnya dan otot-otot lengan, kaki dan punggungnya cukup kuat untuk mencegahnya jatuh ke permukaan ketika cuba bangkit dengan bantuan tangan dan lututnya. Di usia sembilan hingga 10 bulan, bayi Anda mencapai kepandaian baru dengan merangkak ke belakang untuk duduk. Si kecil juga menguasai teknik yang lebih maju iaitu “cross-crawling,” gerakan merangkak  menggunakan satu tangan dan satu kaki yang berlawanan (contohnya tangan kanan dan kaki kiri) secara serentak.
6 HINGGA 9 BULAN
Makan sendiri Makan sendiri biasanya bermula sejak usia anak enam bulan iaitu ketika si kecil sudah boleh menggunakan tangan dan jari-jarinya dengan baik dan koordinasi mata serta tangannya yang juga semakin baik. Si kecil dapat meraih benda yang jaraknya sekitar 25 cm dengan kedua tangannya kemudian memindahkan benda dari tangan  ke tangan lain. Bayi juga suka memasukkan barang ke dalam ke mulut, dan dapat memegang dengan ibu jari dan telunjuk untuk mengambil makanan. Tambahan pula gigi yang mulai tumbuh di usia 6 bulan membuat si kecil mula belajar menggigit benda yang masuk ke dalam mulutnya. Pada usia ini juga anak sudah mula diperkenalkan dengan makanan pejal. Di usia 8-9 bulan, kedua tangannya semakin kuat mengenggam suatu benda. Ia boleh memegang sudu walaupun masih kekok ketika memasukkan makanan ke dalam mulutnya. Biarkan ia bereksperimen menggunakan sudu dan memasukkan benda itu ke mulutnya.
9-12 BULAN
Mengenal anggota keluarga, takut pada orang yang belum dikenal Saat si kecil sudah mengenali anggota keluarga adalah sekitar usia enam bulan. Pada usia ini bayi sudah mulai dapat membezakan wajah orang yang sentiasa berada dalam  kehidupannya. Pada masa ini keterikatannya dengan orang yang dikenalnya  lebih bererti. Ia dapat melihat, mendengar dan mengingat orang yang dikenalnya. Di usia ini pula ia mampu mengamati wajah. Dari situlah ia mulai berkenalan dan akrab dengan orang-orang terdekatnya. Sehubungan itu, pada usia sembilan bulan dan ke atas ia mula mengenali wajah orang-orang yang asing baginya. Ketika ia menyedari sedang seorang diri dengan orang yang tidak dikenalnya, timbul rasa takut. Bayi usia lapan bulan sudah boleh merasa takut terhadap orang asing. Si kecil yang ceria boleh tiba-tiba lebih mudah menangis bila ditinggalkan sendirian bersama orang lain yang tak dikenalinya.
12-13 BULAN
Berjalan  Di usia 8-9 bulan bayi sudah boleh mengangkat tubuhnya ke psisi berdiri. Biasanya si kecil akan memegang kedua tangannya pada meja, kerusi atau perabot rumah atau apa sahaja yang boleh menahan berat badannya. Ia kemudian akan belajar merambat, menggeserkan kedua tangannya ke samping diikuti oleh langkah kedua kakinya. Di usia ini kepandaian anak dalam belajar berjalan semakin baik. Jika anda memegang kedua tangannya, dia akan menapak dan mula melangkah. Lama kelamaan, otot-otot kakinya semakin terlatih dan kuat. Si kecil juga kian semangat mencuba kemampuannya berjalan. Di usia 11 bulan, ia sudah mampu berdiri sendiri dalam waktu sekitar dua saat tanpa bantuan apa pun karena ia memang sudah pandai menjaga keseimbangan baan. Anak akan mula mencuba untuk melangkah sendiri dua tiga langkah. Pada usia 12 bulan, si kecil anda biasanya sudah boleh berjalan walaupun ada ketikanya masih terhuyung hayang.
18 – 24 BULAN
Bercakap Kebanyakkan bayi lancar bercakap di usia dua tahun. Sebelum kata-kata pertama keluar dari mulutnya, dia belajar peraturan berbahasa dan melihat bagaimana orang dewasa berkomunikasi.
Ia mengawalnya dengan menggunakan lidah, mulut, langit-langit dan gigi untuk membuat suara. Lambat laun kata-kata tak berbentuk ini menjadi kata yang bererti: “mama”, “papa”, “bubu”, “susu” dan sebagainya. Sejak itu, setiap waktu anak mengutip kata-kata yang didengarnya baik daripada ibu atau orang-orang di sekelilinya. Kira-kira usia 18-20 bulan, si kecil  mempelajari 10 suku kata dalam sehari. Dari situlah ia mula belajar membentuk perkataan . Di usia dua  tahun, anak dapat membentuk dua hingga suku kata menjadi satu ayat lengkap. Ia dapat menggambarkan apa yang dilihat, didengar, dirasa, difikirkan dan diinginkannya dalam satu ayat.
 
Boleh dapatkan nasihat doktor sekiranya si manja anda tidak mampu menguasai kemahiran ini dengan baik a pada usia yang dinyatakan di atas.
The post 10 Tahap Perkembangan Anak 0-12 Bulan Mama Papa Perlu Tahu Supaya Tak Ketinggalan appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/10-tahap-perkembangan-anak-0-12-bulan-mama-papa-perlu-tahu-supaya-tak-ketinggalan/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
10 Kalimat Ajaib Yang Bisa Cerdaskan Anak Sejak Dini Jangan Galak Galak Dong Mama Papa

10 Kalimat Ajaib Yang Bisa Cerdaskan Anak Sejak Dini Jangan Galak Galak Dong Mama Papa

papar berkaitan - pada 1/9/2019 - jumlah : 261 hits
Belajar dari ilustrasi inspiratif Chaisplay ini yuk jadi orang tua yang lebih sabarrrr dan suportif
Menitis Air Mata Anak Bangun Tanya Papa Mama Tahu Lepas Ni Kakak Adik Faham

Menitis Air Mata Anak Bangun Tanya Papa Mama Tahu Lepas Ni Kakak Adik Faham

papar berkaitan - pada 23/8/2019 - jumlah : 358 hits
Perginya tanpa sempat tinggalkan sebarang pesan Itulah hakikat yang perlu diterima walaupun cukup berat untuk dilalui oleh isteri dan anak anak yang masih belum mengerti pemergian seorang ayah Ketika orang lain bersedia untuk menyambut Hari...
Saya Takut Dan Fobia Nak Bagi Orang Pegang Anak Lepas Ni Bayi 5 Bulan Dijangkiti Penyakit Kulit

Saya Takut Dan Fobia Nak Bagi Orang Pegang Anak Lepas Ni Bayi 5 Bulan Dijangkiti Penyakit Kulit

papar berkaitan - pada 16/8/2019 - jumlah : 518 hits
The ReporterSeringkali dinasihatkan ibu bapa usah terlalu membenarkan orang lain menyentuh anak anak kecil mereka terutamanya bayi Bukan sombong bukan juga kedekut tetapi demi keselamatan anak anak yang umum tahu sistem keimunan badan merek...
Anak 15 Bulan Dah Travel 9 Negara Ibu Kongsi 7 Checklist Melancong Mesra Bayi

Anak 15 Bulan Dah Travel 9 Negara Ibu Kongsi 7 Checklist Melancong Mesra Bayi

papar berkaitan - pada 27/8/2019 - jumlah : 420 hits
Baru 15 bulan dan travel 9 buah negara Bawa anak kecil masa travel boleh jadi rencam tapi kalau rancang dari awal dan buat 7 persediaan ini memudahkan Jauh berjalan luas pemandangan Pendedahan awal kepada si kecil tentang kepelbagaian buday...
Bayi Ada 5 Jenis Tangisan Kalau Mama Papa Boleh Bezakan Senanglah Nak Jaga

Bayi Ada 5 Jenis Tangisan Kalau Mama Papa Boleh Bezakan Senanglah Nak Jaga

papar berkaitan - pada 1/9/2019 - jumlah : 444 hits
Tangisan adalah cara bayi memberitahu kita kehendak dirinya Ketahui 5 jenis tangisan yang menunjukkan bayi sedang kembung perut mahu disendawakan mengantuk lapar rasa tidak selesa Benar bahawa bayi menangis adalah normal Menangis ialah sala...
Jangan Sayang Duit Untuk Suntikan Pneumococcal Anak 2 Bulan Dah Boleh Cucuk

Jangan Sayang Duit Untuk Suntikan Pneumococcal Anak 2 Bulan Dah Boleh Cucuk

papar berkaitan - pada 21/8/2019 - jumlah : 390 hits
Kuman Pneumococcal nama sebenar streptococcal pneumoniae Kuman ni merupakan kuman peliharaan di dalam hidung kanak kanak di bawah umur 5 tahun Menurut dalam perkongsiannya di Facebook satu dalam lima kanak kanak di Malaysia pembawa kuman ni...
Ubat Anak Tak Habis Jangan Simpan Berbulan Bulan Dalam Peti Agak Dah Lama Buang

Ubat Anak Tak Habis Jangan Simpan Berbulan Bulan Dalam Peti Agak Dah Lama Buang

papar berkaitan - pada 24/8/2019 - jumlah : 311 hits
Biasanya selagi stok ubat belum habis ibu bapa akan gunakan semula jika waktu kecemasan Persoalannya macam mana nak tahu ubat itu masih elok atau tak sebelum nak diberikan pada anak Jika diteliti pada botol memanglah tarikh luput lambat lag...
8 Karakter Di Drama Korea Ini Bisa Jadi Contoh Bahwa Emansipasi Bukan Cuma Cita Cita Wanita Indonesia

Bukan Ulama Lantikan Politik Sendiri Tu Ular Dalam Semak

La Dolce Vita Cranking The Vespa Gt 200 Up To Eleven

Filem Mustaqim

8 Kelebihan Daun Pudina Untuk Kesihatan Dalaman Dan Luaran

April 18 2024 Pesan Orang Alim

Wee Barking Up The Wrong Tree

Jangan Terpedaya Kolaborasi Dengan Zico Netizen Gesa Untuk Boikot Lagu Baru Jennie Bp Atas Sebab Ini



Kisah Restoran Colonel Sanders Selain KFC Yang Tidak Boleh Dikembangkan

Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia


Insider Tricks Stylists Use To Make Clothes Fit Perfectly

Mobile Friendly Free Money The Community Has You Covered

Pelajar Lelaki 14 Tahun Meninggal Dunia Ketika Merentas Desa

Umur 7 Tahun Sudah Bergelar Tunangan Orang

Zus Coffee Ice Green Tea Latte

Bila Kau Rajin Nak Tolong Kerja Orang