10 Pertanyaan Umum Saat Temuduga Kerja Dan Cara Menjawabnya Dengan Betul



Wawancara kerja gak hanya penting buat agan doang, wawancara kerja juga penting bagi perusahaan yang mau ngerekrut calon-calon karyawan seperti agan. Karena dari tes wawancara itulah para penguji bisa mengetahui kualitas, visi serta tujuan agan-agan ingin bekerja. Untuk memudahkan persiapan agan-agan dalam tes wawancara kerja, berikut ane kasih 10 pertanyaan umum saat wawancara yang sering dilontarkan para penguji. Jangan takut, kos ane udah nyertain juga tips dan triknya buat ngejawab pertanyaan-pertanyaan ini. Cekidot

Informasi Tentang Diri Anda
Opening pertanyaan yang sering dilontarkan oleh para penguji wawancara kerja ini gak hanya cuma ingin tau informasi diri agan-agan, dari sini mereka juga bisa menilai keefektivitasan diri Anda. Triknya kalo nemuin pertanyaan kayak gini adalah jawab aja seadanya, jujur, gak njelemit dan pastinya dengan suara yang jelas. 
Lebih bagus lagi kalo informasinya pake alur. Misalnya dimulai dari sejarah pendidikan agan, sejarah kerja kalo ada, serta keadaan agan-agan di masa SEKARANG. Cukup itu aja, jangan sampai curhat tentang mantan agan atau masalah yang agan hadapi lainnya. Haram! 
Informasi yang Anda Ketahui Tentang Perusahaan 
Kalo ditanya pertanyaan kayak ini, pastikan agan-agan udah tau beberapa informasi penting mengenai perusahaan itu. Katakan aja beberapa hal-hal umum dari perusahaan itu seperti produk atau pelayanan, pendapatan, reputasi, pandangan masyarakat, sejarah dan filosofi perusahaan. Ada lagi? Cukup itu doang gan dan usahakan jawab seadanya, karena para penguji gak suka sama orang yang njelimet. Kecuali pengjuinya mata keranjang, hha

Alasan Anda HARUS Direkrut? 
Pertanyaan ini termasuk pertanyaan jebakan gan maka jawablah sehati-hati mungkin. Agan-agan bisa mengawalinya dengan menceritakan prestasi-prestasi real agan-agan dan cara agan-agan meraihnya SEOBJEKTIF mungkin. Itu aja? Pastinya gak, USAHAKAN dihubungkan dengan keperluan perusahaan secara gak langsung kenapa dari prestasi-prestasi itu perusahaan legowo nerima agan. 
Mengapa Anda Tertarik dengan Perusahaan Ini? 
Jangan langsung “nembak” kalo agan-agan ingin bekerja karena mau dapet penghasilan. Itu ada benarnya kok gan, tapi responlah dengan jawaban yang lebih memberikan kesan dan lebih berbobot kenapa agan-agan ingin bekerja di perusahaan itu. Seperti mau mengembangkan diri, menjadikan hidup lebih mempunyai visi dan abis itu gak apa-apa agan ngasih tau kalo agan-agan bekerja buat mencari rejeki. 
Berapa Lama Anda Bisa Memberikan Kontribusi dan Inovasi Untuk Perusahaan? 
Tak lain tak bukan ini adalah pertanyaan jebakan, maka jawablah dengan realistis. Dimulai dari agan-agan perlu beradaptasi dulu dengan perusahaan ini lalu kemudian tetapkan target realisitis agan-agan (biasanya 3-6 bulan) terhadap kemajuan perusahaan ini. 
Dari Resume Anda, Menurut Kami Anda Jauh Lebih berpengalaman Untuk Pekerjaan Ini 
Pertanyaan ini tentunya bakal bikin agan-agan jadi geer sendiri. Namun ingat gan, sama kayak pertanyaan lain, ini juga jebakan. Pengjui cuma mau tau seberapa kuat agan mengendalikan diri dan berpikir logis saat mendapat pertanyaan kayak gitu. Jawablah dengan rendah hati dan katakan bahwa agan juga manusia dan agan gak bisa jadi seperti sekarang tanpa bantuan orang-orang terdekat agan dan Tuhan pastinya. 
Kenapa Menginggalkan Pekerjaan Lama Anda? 
Jawablah dengan jujur gan. Misalnya dipecat kek, mengundurkan atas kehendak sendiri kek. Sampaikan juga alasan logis dan positifnya, hindari alasan yang menyebabkan konflik dengan perusahaan lama. Serta, hindari menceritkan hal-hal buruk mengenai lingkungan pekerjaan dan bos lama agan tentunya. 
Mengapa di Usia Anda sekarang Belum Memiliki Pekerjaan yang Lebih Baik? 
Terkesan merendahkan kan gan? Tapi ambil sisi positifnya, yaitu oleh sebab itulah agan melamar kerja di perusahaan itu kan? Be creative to answer this! 
Target Jangka Panjang Anda? 
Pertanyaan ini cukup menjebak, agan-agan mungkin menceritakan target jangka panjang pribadi agan. Boleh aja, tapi usahakan sinkron ama visi dan misi perusahaan itu. InsyaAllah sangat membantu. 
Berapa Gaji yang Anda Inginkan? 
Selain menggoda, pertanyaan ini juga menjebak banget. Berpikirlah dulu dengan mengetahui pertanyaan-pertanyaan di bawah ini; 
Mengadakan riset mengenai standar gaji di pekerjaan sejenis Mendapat visi yang jelas mengenai tanggung jawab dan kewajiban agan di perusahaan itu dari pewawancara 
Ceritakanlah kalau agan lebih memikirkan pekerjaannya ketimbang berpikir standar gaji. Katakan secara tersirat kalau pekerjaan yang baik pasti akan mendapat gaji yang baik pula. 
Nah, cukup jelas kan gan? Semoga sukses, ganbatte! 


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://tipsremaja1.blogspot.com/2012/11/10-pertanyaan-umum-saat-wawancara-kerja.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
1st Time Menyusu Rasa Sakit Tu Normal Kaunselor Laktasi Kongsi Cara Penyusuan Yang Betul

1st Time Menyusu Rasa Sakit Tu Normal Kaunselor Laktasi Kongsi Cara Penyusuan Yang Betul

papar berkaitan - pada 23/7/2022 - jumlah : 141 hits
Ramai ibu beranggapan rasa sakit dan pedih semasa menyusu anak itu normal Ibu mungkin rasa sedikit pedih pada permulaan penyusuan bagi beberapa hari yang pertama Tetapi sakit dan pedih yang berpanjangan adalah TIDAK NORMAL Artikel SAKIT SEM...
Hiburan Sempitnya Rumah Rupanya Ramai Tak Tahu Cara Betul Untuk Hias Dalaman Rumah

Hiburan Sempitnya Rumah Rupanya Ramai Tak Tahu Cara Betul Untuk Hias Dalaman Rumah

papar berkaitan - pada 8/8/2022 - jumlah : 139 hits
Siapa je yang tak mengimpikan rumah yang selesa untuk didiami serta mempunyai hiasan dalaman yang lawa betul tak Kalau anda nak tahu ada banyak tips untuk menjadikan rumah kita cantik dan selesa antaranya membeli perabot serbaguna seperti k...
Cara Tulis Ayat Mohon Kerja Guna Emel Daripada Mula Sampai Penutup

Cara Tulis Ayat Mohon Kerja Guna Emel Daripada Mula Sampai Penutup

papar berkaitan - pada 21/7/2022 - jumlah : 164 hits
Tidak cukup sekadar melampirkan resume CV tanpa menulis apa apa pada emel tersebut kerana perbuatan tersebut jelas menunjukkan anda kurang beradab dan tidak profesional Amalan Terbaik Hantar EmailUntuk memberi kesan yang baik kepada bakal m...
Cara Potty Train Anak Lelaki Perempuan Tak Sama Ada Banyak Perbezaan

Cara Potty Train Anak Lelaki Perempuan Tak Sama Ada Banyak Perbezaan

papar berkaitan - pada 30/7/2022 - jumlah : 178 hits
Cara ajar anak potty train atau latihan tandas bukanlah satu tugasan mudah Tetapi benarkah terdapat perbezaan bagi cara potty training anak lelaki dan perempuan 5 perbezaan cara potty training anak lelaki perempuan Ketika si manja mula menu...
Nasi Dipanaskan Semula Risiko Keracunan Ibu Wajib Tahu Ni Doktor Kongsi Cara Simpan

Nasi Dipanaskan Semula Risiko Keracunan Ibu Wajib Tahu Ni Doktor Kongsi Cara Simpan

papar berkaitan - pada 29/7/2022 - jumlah : 226 hits
NASI merupakan makanan ruji penduduk di rantau Asia semenjak beribu ribu tahun yang lalu
Punca Kita Lalai Dan Cara Mengatasinya

Punca Kita Lalai Dan Cara Mengatasinya

papar berkaitan - pada 29/7/2022 - jumlah : 173 hits
Tak sangka dia tulis gini Dengar di Radio IKIM Ustaz Pahrol Mat Juoi kupas tentang LALAI Mula Ustaz kongsi tanda LALAI Tanda2 LALAI antaranya 1 Kurang membaca Al Quran2 Kurang berzikir3 Lalai dlm solat kurang ingat pd Allah Tidak fokus Seri...
Cara Buat Donat Gebu Macam Span Guna Sukatan Cawan Mudah Gerenti Jadi

Cara Buat Donat Gebu Macam Span Guna Sukatan Cawan Mudah Gerenti Jadi

papar berkaitan - pada 29/7/2022 - jumlah : 108 hits
Donat antara kuih tradisional yang menjadi kegemaran ramai Tak kira kanak kanak atau orang dewasa kuih ni tak jemu dimakan Walaupun donat sekarang telah dimodenkan dengan pelbagai topping dan perisa tetapi donat kampung masih ada peminatnya...
Pelbagai Cara Untuk Menikmati U S Highbush Blueberries Yang Lazat Dan Berkhasiat

Pelbagai Cara Untuk Menikmati U S Highbush Blueberries Yang Lazat Dan Berkhasiat

papar berkaitan - pada 31/7/2022 - jumlah : 163 hits
Pelbagai Cara Untuk Menikmati U S Highbush Blueberries Yang Lazat Dan Berkhasiat Assalamualaikum semua Siapa sini penggemar buah blueberries Kalau ye boleh la kita geng Sis pun suka dengan buah blueberries ni terutama U S Highbush Blueberri...
Cara Pindahkan Data Telefon

Cara Pindahkan Data Telefon

papar berkaitan - pada 30/7/2022 - jumlah : 116 hits
Ada kalanya kita perlu menukar telefon pintar maka wajiblah kita pindahkan data ke telefon baru Data data dari telefon lama hendaklah dipindahkan agar segala gambar video nombor telefon dan pelbagai maklumat lain boleh dilihat atau digunaka...
Terkini Senarai Inisiatif Bantuan Belanjawan Negeri Selangor 2023 Bantuan Yang Boleh Dimohon Rakyat

First Time Menikmati Hi Tea Buffet Lunch Kat Causeway Cafe St Giles Southkey Mid Valley Southkey Jb

Kita Telah Berjaya

5 Sebab Tiara Sendayan Adalah Projek Penjualan Perumahan Terbaik

Tudia Calon Ph Bn Parlimen Padang Serai Bercakaran Isu Tarik Diri

Airasia S 21st Birthday Sale Fares On Sale From Rm21 To Celebrate 21 Years As Asia S Low Fare Leader

Anwar Should Unravel The Mystery Of Raymond Koh 2 Others

Learn To Create An Error 404 Page In Wordpress Theme



5 Spesis Hidupan Yang Dinamakan Sempena Tokoh dan Selebriti

Berapa Gaji Pengadil Piala Dunia

Ramalan Peserta Gegar Vaganza 2023 Musim 10 GV10

8 Barangan Yang Lebih Baik Anda Beli Terpakai

Keputusan Markah Konsert Akhir Gegar Vaganza 2022 GV9 Juara Pemenang Finalis


Konsert 25 Tahun Simfoni Kesyukuran Rabbani Dengan Kolabrasi Bersama Yayasan Warisan Johor

Baru Selesai Tukar Tayar Kontraktor Maut Anak Parah Dirempuh Lori

Bruno Fernandes Coming On Form At The Right Time For Portugal Sebolasuara

Sagah Calls On Unity Govt To Consider Education Autonomy For Sarawak

Pembukaan Butik As Hijab Di Nu Sentral Kuala Lumpur

Drama Kudeta Lakonan Vanidah Imran