Zahid Cuba Tarik Mp Pn Sokongnya Jadi Pm Tak Yakin Dengan Anwar


agendadaily.com10/8/2021
Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi dikatakan sedang melobi Ahli Parlimen Perikatan Nasional untuk mengangkat dirinya menjadi Perdana Menteri, setelah Pakatan Harapan gagal mendapat sokongan mencalonkan Datuk Seri Anwar Ibrahim.

Beberapa Ahli Parlimen (MP) daripada Perikatan Nasional (PN) mendedahkan dihubungi agen kepada Presiden UMNO, Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi yang cuba melobi bagi pihaknya untuk diangkat sebagai calon Perdana Menteri (PM) baharu.

Perkara itu tidak mengejutkan apabila Zahid dalam surat akuan yang diutuskan kepada Yang di-Pertuan Agong bersama-sama beberapa MP UMNO yang sekapal dengannya tidak menamakan Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim sebagai calon PM, ia walaupun terdapat pakatan sulit antara cikgu dengan anak muridnya itu.

Menurut sumber, agen kepada Zahid sudah menghubungi MP daripada GPS, PAS dan Bersatu yang cuba memujuk mereka supaya menyokong beliau, ia memandangkan sudah terdapat 13 MP UMNO yang dikatakan sudah bersama-sama dengannya ketika ini menerusi pendedahan surat akuan yang disiarkan dalam media sosial semalam.

Seorang MP Bersatu memberitahu agen tersebut menghubungi dan mengajaknya untuk bersama-sama dalam kem Zahid, ia bagi memastikan kerajaan Perikatan Nasional (PN) tidak tumbang dan hanya PM sahaja ditukar.

“Zahid disebut-sebut akan mencalonkan dirinya sebagai Perdana Menteri sekiranya Tan Sri Muhyiddin gagal memperoleh sokongan majoriti di Parlimen atau meletak jawatan.

“Walaupun UMNO tidak akan memiliki jumlah sokongan yang cukup, Zahid dijangka akan memujuk Ahli-ahli Parlimen daripada GPS, PAS dan Bersatu untuk menyokong beliau,” kata sumber itu kepada Agenda Daily.

Langkah terbaharu Zahid ini susulan tidak ada perjanjian hitam putih yang ditawarkan Anwar terutamanya melibatkan komitmen daripada DAP supaya kes-kes mahkamah yang dihadapinya akan digugurkan sebaik terbentuk kerajaan baharu.

“Zahid perlu mendapatkan sokongan dengan cara mana sekalipun bagi memastikan beliau dilantik sebagai PM supaya beliau dapat menyelamatkan diri daripada kes-kes mahkamah yang sedang dihadapi.

“Presiden UMNO itu tidak akan menyokong Anwar untuk menjadi Perdana Menteri kerana bertentangan dengan keputusan Perhimpunan Agung UMNO 2020 iaitu ‘No Anwar No DAP’. Beliau juga dilihat sukar untuk bekerjasama dengan PKR dan DAP kerana tindakan itu akan menyebabkan ahli-ahli UMNO dan orang Melayu marah,” katanya lagi.

Daripada maklumat beberapa MP yang dihubungi agen Zahid, mereka diberitahu kerajaan PN perlu dijaga dan dikekalkan tetapi perlu diterajui UMNO, pilihan PM yang ada setakat ini selepas Muhyiddin disingkirkan adalah Zahid dan tiada calon lain.

“Beliau sebaliknya akan menggunakan naratif kerajaan baharu ini perlu diterajui oleh UMNO selaku parti Melayu dan Islam terbesar di negara ini.

“Zahid juga tahu sekiranya dia menyokong Anwar menjadi PM, Pakatan Harapan (PH) tidak akan menggugurkan kes-kes mahkamah beliau kerana dendam PH kepada kumpulan kleptokrat. Sebaliknya Zahid tahu, sebagai PM dia berkuasa ‘melakukan sesuatu’ bagi membolehkan kes- mahkamahnya digugurkan,” katanya lagi.

Zahid sengaja dilihat senada dengan blok parti pembangkang khususnya dengan Anwar untuk menimbulkan retorik kerajaan gagal dan menderhaka, sebaliknya niat utamanya adalah bagi mendesak Muhyiddin meletak jawatan dan dirinya ditabalkan sebagai PM.

Gerakan menjatuhkan kerajaan PN dilihat semakin giat dijalankan mutakhir ini kerana Zahid bakal berhadapan perbicaraan di mahkamah pada 24 Ogos nanti.

Pada masa ini UMNO hanya mempunyai 38 kerusi Parlimen. Beliau memerlukan sokongan daripada parti-parti lain dalam PN untuk menubuhkan kerajaan baharu yang akan dipayungi UMNO.

Menurut sumber dalaman UMNO, kem Zahid sedang giat memujuk MP PN untuk menyokong beliau sebagai PM menjelang Parlimen dibuka pada September ini.

Walau bagaimanapun, perancangan Zahid untuk mendapatkan sokongan majoriti dengan sokongan daripada MP PN dilihat sukar dicapai.

Muhyiddin difahamkan dikatakan bertegas dengan pendirian Bersatu untuk tidak bersekongkol dengan ‘kluster mahkamah’


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://wak-labu.blogspot.com/2021/08/zahid-cuba-tarik-mp-pn-sokongnya-jadi.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Opposition Leader Anwar And Umno Chief Zahid Team Up To Oust Pm Muhyiddin

Opposition Leader Anwar And Umno Chief Zahid Team Up To Oust Pm Muhyiddin

papar berkaitan - pada 7/8/2021 - jumlah : 222 hits
Leslie Lopez The Straits Times Plans for a video campaign to chip away at support for the embattled Malaysian Prime Minister have been hatched by factions aligned to opposition leader Anwar Ibrahim and Ahmad Zahid Hamidi the president of Um...
Zahidi Sanggah Zahid Cuba Ajak Sokong Umno Tapi Tak Sokong Presiden

Zahidi Sanggah Zahid Cuba Ajak Sokong Umno Tapi Tak Sokong Presiden

papar berkaitan - pada 4/8/2021 - jumlah : 198 hits
MALAYSIAKINIGesaan yang dibuat Presiden Umno Ahmad Zahid Hamidi agar ahli parlimen parti itu menarik balik sokongan kepada Muhyiddin Yassin namun kekal mendukung Perikatan Nasional adalah tidak praktikal kata seorang timbalan menteri Zahidi...
Anwar Dakwa Ada Majoriti Zahid Pula Dakwa Ada Tambahan Surat Akuan

Anwar Dakwa Ada Majoriti Zahid Pula Dakwa Ada Tambahan Surat Akuan

papar berkaitan - pada 4/8/2021 - jumlah : 184 hits
agendadaily com4 8 2021Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim dan anak muridnya Presiden UMNO Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi Jika Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim mendakwa memiliki majoriti di Parlimen anak muridnya pula mendak...
Cadangan Kerajaan Perpaduan Berasal Dari Anwar Dan Zahid

Cadangan Kerajaan Perpaduan Berasal Dari Anwar Dan Zahid

papar berkaitan - pada 15/8/2021 - jumlah : 193 hits
Cadangan Kerajaan Perpaduan atau pun Unity Government berasal dari Anwar Ibrahim dan Zahid Hamidi pada Disember 2013 Kali kedua cadangan ini dibangkitkan ialah pada Mei 2018 Jadi cadangan Perdana Menteri Muhyiddin Yassin untuk membentuk sat...
Kalau Zahid Tak Sokong Anwar Jadi Pm9 Zahid Sokong Siapa Bagitahulah

Kalau Zahid Tak Sokong Anwar Jadi Pm9 Zahid Sokong Siapa Bagitahulah

papar berkaitan - pada 10/8/2021 - jumlah : 246 hits
Setiausaha Agung Umno Ahmad Maslan hari ini mendedahkan bahawa Presiden Umno Ahmad Zahid Hamidi telah bersumpah di hadapan Ahli Parlimen parti itu bahawa beliau tidak akan menyokong Anwar Ibrahim sebagai perdana menteri atau bergabung denga...
Konspirasi Zahid Anwar Sejak 1998 Rancang Gulingkan Dr M Dan Kini Mahu Singkir Muhyiddin

Konspirasi Zahid Anwar Sejak 1998 Rancang Gulingkan Dr M Dan Kini Mahu Singkir Muhyiddin

papar berkaitan - pada 9/8/2021 - jumlah : 155 hits
Jika pada 1998 Zahid berjuang separuh jalan kali ini ia berbeza kerana beliau tiada lagi pilihan selain memastikan Anwar naik sebagai Perdana Menteri dan tidak berundur seperti yang dilakukannya selepas ditahan bawah ISA Memandangkan suhu p...
Zahid Lafaz Sumpah Wallahi Wabillahi Watallahi No Anwar No Dap

Zahid Lafaz Sumpah Wallahi Wabillahi Watallahi No Anwar No Dap

papar berkaitan - pada 11/8/2021 - jumlah : 171 hits
Ahmad Maslan KUALA LUMPUR Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi melafaz sumpah Wallahi Wabillahi Watallahi di depan beberapa Ahli Parlimen UMNO selepas ditanya adakah beliau menyokong Datuk Seri Anwar Ibrahim sebagai Perdana Menteri Presiden UMNO i...
Ahmad Maslan Zahid Bersumpah Tidak Sokong Anwar Jadi Pm Tolak Kerjasama Dengan Ph

Ahmad Maslan Zahid Bersumpah Tidak Sokong Anwar Jadi Pm Tolak Kerjasama Dengan Ph

papar berkaitan - pada 10/8/2021 - jumlah : 249 hits
Faiz ZainudinPETALING JAYA Setiausaha Agung Umno Ahmad Maslan hari ini mendedahkan bahawa Presiden Umno Ahmad Zahid Hamidi telah bersumpah di hadapan Ahli Parlimen parti itu bahawa beliau tidak akan menyokong Anwar Ibrahim sebagai perdana m...
Kenyataan Anak Anwar Bukti Jajaran Baharu Dibawa Zahid Bukan Mitos

Kenyataan Anak Anwar Bukti Jajaran Baharu Dibawa Zahid Bukan Mitos

papar berkaitan - pada 11/8/2021 - jumlah : 166 hits
agendadaily com11 8 2021Ahli Parlimen Kuala Kangsar Datuk Mastura Yazid mendakwa kenyataan anak Presiden PKR Nurul Izzah Anwar bukti wujudnya rancangan jajaran baharu dirancang oleh Presiden UMNO Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi Seperti bapany...
Kkb Polls Go Out To Vote With Peace Of Mind As Safety Assured Says Selangor Police

Kanak Kanak Usia 3 Tahun Sudah Boleh Diajar Berdikari Tahu Urus Diri Sudah Cukup Baik

Pharmaniaga Komited Pulih Kewangan Keluar Status Pn17

Sejarah Hitam Bola Sepak Berulang

Hukuman Masyarakat Sangat Berat Jika Anda Punya Pendapat Berbeza Dari Mereka

Takut Ditangkap Khalwat Pecut Kereta Hingga Terbabas

Crisis Management 101

Are Malaysian Consumers Missing The Target In Anti Israel Boycotts Of Western Brands



Info Dan Sinopsis Filem Shaitaan 2024 Remake Filem Vash Kini Di Netflix

Biodata Emran Rijal Owner Jenama Emri Vision Suami Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra

Biodata Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra Yang Kahwin Bersuamikan Emran Rijal

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Dr Pontianak Astro Warna Sooka

10 Fakta Biodata Jabir Meftah Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3


Faedah Sirah Nabi Perang Bani Quraizhah Dan Pelajaran Di Dalamnya

Zim Zim Ala Kazim

Dalia Farhana Curang Chord

Cara Hilangkan Migrain

Untonglah Menantu Zahid Hamidi Dilantik Pengerusi Jiankun

Mad Science A Harley Sportster Grand Prix Racer By A Nuclear Chemist