Wakil Rakyat Ph Gesa Kerajaan Selesai Masalah Ptptn Segera



(FMT) – Seorang wakil rakyat Pakatan Harapan menggesa kerajaan mencari penyelesaian berkaitan cara pembayaran balik pinjaman Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional (PTPTN).
Hassan Abdul Karim (PH-Pasir Gudang) berkata, ramai pelajar dan anak muda merasakan tertipu kerana kerajaan gagal menunaikan janjinya berkaitan pinjaman PTPTN.
“Saya tidak mahu berada di pihak kerajaan ini, kerajaan yang cuba menipu rakyat. Maka saya mintalah, susun balik isu PTPTN ini.
“Bantulah anak-anak muda, pelajar. Kita dengarlah masalah mereka, jangan keras sangat. Jangan libatkan sangat soal dolar dan sen, kalau sudah berjanji, maka tunaikan.
“Kalau tidak dapat tunaikan sepenuhnya, buatlah sebahagian atau kalau tidak dapat buat sebahagian, buatlah sukunya,” katanya sewaktu membahas Rang Undang-undang Perbekalan 2019 di Dewan Rakyat hari ini.
Menteri Kewangan, Lim Guan Eng ketika membentangkan Bajet 2019 pada 2 November lalu mengumumkan jadual pembayaran balik PTPTN dengan cara potongan gaji antara 2% hingga 15% terpakai kepada peminjam berpendapatan lebih RM1,000 sebulan.
Pengerusi PTPTN, Wan Saiful Wan Jan turut dilaporkan berkata, pihaknya tidak boleh membenarkan peminjam membayar pinjaman apabila gaji mencapai RM4,000 sebulan seperti dijanjikan dalam manifesto pilihan raya PH.
Hari ini, Wan Saiful dilaporkan berkata, PTPTN akan mengumumkan kaedah pembayaran balik pinjaman membabitkan butiran potongan gaji dan pelepasan cukai pendapatan individu bagi Skim Simpanan Pendidikan Nasional, bulan depan.
Sementara itu, Hassan meminta kerajaan mengambil kira pandangan pemimpin pembangkang, khasnya Barisan Nasional (BN) yang mempunyai pengalaman dalam kerajaan.
“Saya katakan bajet yang dibentang oleh Lim Guan Eng tidak sempurna ,tetapi dalam keadaan negara kita yang mempunyai liabiliti dan hutang besar, terpaksa merangka sebaik mungkin.
“Saya berharap menteri kewangan dan kerajaan pertimbangkan, bukan semua yang dikatakan oleh pemimpin kerajaan, bebas dan pembangkang tidak ada merit, tetapi ada merit.”
Beliau memberi contoh Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob (BN-Bera) ketika membahaskan Rang Undang-undang Perbekalan pagi tadi.
“Pagi tadi, (ahli Parlimen) Bera saya teliti ucapannya yang sebut mengenai masalah rakyat di luar bandar. Petani, penoreh getah, pekebun kecil, nelayan dan penternak.
“Bahkan, ia turut disebut oleh pemimpin PAS dan Datuk Abdullah Sani Abdul Hamid (PH-Kapar) turut sebut. Saya harap kerajaan dapat semak semula bajet ini.”
 


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.malaysia-today.net/2018/11/15/wakil-rakyat-ph-gesa-kerajaan-selesai-masalah-ptptn-segera/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Wakil Rakyat Pkr Persoal Kerajaan Sapu Rm30 Bilion Wang Petronas

Wakil Rakyat Pkr Persoal Kerajaan Sapu Rm30 Bilion Wang Petronas

papar berkaitan - pada 13/11/2018 - jumlah : 311 hits
Seorang Ahli Parlimen PKR hari ini mempersoalkan rasional menggunakan 36 rizab tunai Petronas untuk dividen khas RM30 bilion Wong Chen berkata rizab tunai Petronas setakat tahun lalu di paras RM128 bilion dan keuntungan selepas cukai RM46 b...
Wakil Rakyat Pkr Terkejut Kerajaan Potong Subsidi Baja Pesawah

Wakil Rakyat Pkr Terkejut Kerajaan Potong Subsidi Baja Pesawah

papar berkaitan - pada 13/11/2018 - jumlah : 367 hits
November 12 2018 7 21 PMKUALA LUMPUR Datuk Johari Abdul terkejut kerajaan memotong subsidi baja untuk pesawah sehingga 50 dalam Belanjawan 2019 mengatakan pengurangan itu bakal memberi tekanan amat ketara kepada golongan itu Menurut beliau ...
Kerajaan Ph Minta Maaf Pun Peminjam Ptptn Rakyat Tetap Kena Tipu

Kerajaan Ph Minta Maaf Pun Peminjam Ptptn Rakyat Tetap Kena Tipu

papar berkaitan - pada 11/11/2018 - jumlah : 250 hits
By Shamsul Anuar NasarahKUALA LUMPUR Sangat mudah kerajaan Pakatan Harapan memerintah jika janji gagal dilaksanakan boleh minta maaf atau sekurang kurangnya menuding jari salahkan Barisan Nasional Ketua Penerangan UMNO Malaysia Datuk Seri S...
Yb Ph Kritik Bajet Sahkan Anak Muda Tertipu Kerajaan Menipu Rakyat

Yb Ph Kritik Bajet Sahkan Anak Muda Tertipu Kerajaan Menipu Rakyat

papar berkaitan - pada 15/11/2018 - jumlah : 363 hits
KUALA LUMPUR Seorang wakil rakyat Pakatan Harapan menggesa kerajaan mencari penyelesaian berkaitan cara pembayaran balik pinjaman Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional Hassan Abdul Karim berkata ramai pelajar dan anak muda merasakan ...
Wakil Rakyat Tanya Kenapa Petani Tak Masuk Belanjawan 2019

Wakil Rakyat Tanya Kenapa Petani Tak Masuk Belanjawan 2019

papar berkaitan - pada 15/11/2018 - jumlah : 337 hits
November 14 2018 10 04 PMAhli Parlimen Jempol berkata orang luar bandar bergelut mencukupkan perbelanjaan tetapi pahit getir mereka tak dipedulikan kerajaan KUALA LUMPUR Seorang Ahli Parlimen Barisan Nasional hari ini membidas kerajaan kera...
Ketua Menteri Sabah Mahu Agensi Kerajaan Kembalikan Tanah Milik Rakyat

Ketua Menteri Sabah Mahu Agensi Kerajaan Kembalikan Tanah Milik Rakyat

papar berkaitan - pada 19/11/2018 - jumlah : 281 hits
KOTA MARUDU Ketua Menteri Sabah Datuk Seri Mohd Shafie Apdal mahu semua agensi kerajaan negeri termasuk syarikat berkaitan kerajaan mengembalikan tanah seliaan mereka yang sepatutnya menjadi hak milik penduduk Loading Katanya beliau sudah m...
Ptptn Akan Jadi Racun Kepada Kerajaan Jika Tanpa Penyelesaian Terbaik 8650

Ptptn Akan Jadi Racun Kepada Kerajaan Jika Tanpa Penyelesaian Terbaik 8650

papar berkaitan - pada 16/11/2018 - jumlah : 465 hits
Bismillah Firman Allah Subhanahu Wa Ta alla yang bermaksud Katakanlah Hai orang kafir Aku tidak akan menyembah apa yang kamu sembah dan kamu tidak mahu menyembah apa yang aku sembah Dan aku tidak akan beribadat secara kamu beribadat dan kam...
Icerd Kerajaan Nak Kecing Rakyat Lagikah

Icerd Kerajaan Nak Kecing Rakyat Lagikah

papar berkaitan - pada 21/11/2018 - jumlah : 319 hits
ICERD rasanya tak perlu lagi diulas panjang lebar oleh blogger seperti aku Aku rasa cerita ICERD adalah kerja bodoh orang orang kuat dalam kerajaan hari ini Bila berjaya tubuh kerajaan ada pula kepala otak pemimpin dari kerajaan hari ini cu...
Jangan Sampai Rakyat Kata Kita Sama Dengan Kerajaan Dulu Wan Azizah

Jangan Sampai Rakyat Kata Kita Sama Dengan Kerajaan Dulu Wan Azizah

papar berkaitan - pada 17/11/2018 - jumlah : 297 hits
Jangan Sampai Rakyat Kata Kita Sama Dengan Kerajaan Dulu Wan Azizah Jangan Sampai Rakyat Kata Kita Sama Dengan Kerajaan Dulu Wan Azizah
High Court Fixes 3 Additional Trial Dates To Complete 1mdb Case

Norjuma Didakwa Lima Pertuduhan Mencederakan Tiga Individu Lakukan Khianat

Sabah Peroleh Rm580 Juta Hasil Jualan Minyak Mentah

Since Mic Pointless Pn Confident Of Marginalised Indian Votes

The Evolution Of Adult Entertainment

Berjalan Bersama Pengguna Inovasi Pengalaman Interaktif Zuhyx

Menambat Selera Rakyat Malaysia Dengan Kebaikan Berasaskan Tumbuhanterbaharu Dari Nestl

Ministers Hit Out At Us Academic S Safety Claim



5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok


Lunch Di Restoran Saffani Ipoh Perak

Mentafsir Pilihan Raya Kecil Kkb

Sarapan Apom Manis Bubur Campur Di Padang Speedy Teluk Intan

Apakah Berhijab Harus Dari Hati

Cerita Hari Jumaat

Time Sensitive Recognizing And Reacting To Infantile Spasms