Umrah Januari 2023 Makan Nasi Arab Di Syareq Qurban Yang Serious Sedap



Alhamdulillah masih diberi ruang dan waktu untuk menyambung catatan perjalanan Umrah 2023 saya. Boleh rujuk entri hari pertama dan kedua di SINI dan di SINI. 
Selepas balik dari solat Isyak, kami turun ke lobi hotel pukul 8.00 malam untuk keluar makan nasi Arab dengan muttawif, Ustaz Tuan Azfar dan jemaah wanita lain yang terdiri dari Puan Jaharah dan 3 orang anak beliau serta Azleen. Kami mengambil kereta MPV yang boleh memuatkan kami semua dan membayar tambang, kalau tak silap ialah Rial10 seorang. 
Tak jauh kedudukannya dari hotel, selepas sedikit sahaja dari Masjid Bilal bin Rabah. Malahan kalau jemaah lelaki, boleh jer berjalan kaki dari Masjid Nabawi untuk ke sini. Cuma kalau ke sini, elok bersama orang lelaki kerana di hadapan kedai makan tersebut agak sesak dengan kebanyakannya orang lelaki. 

Oleh kerana di hadapan kedai terlalu ramai orang, agak panas, kami masuk makan di tingkat atas kedai yang berhadapan dengan kedai nasi arab. 
Kata ustaz, portion sangat besar. Jadi kami order 2 sahaja yang dikira ikut kilo 1/2 kilo atau 1 kilo. Kami order nasi dengan kambing bakar dan ikan goreng. Kami makan seramai lapan orang dengan mengambil 1 kg daging, 4 ekor ikan dan 2 pinggan kambing panggang. Ikannya digoreng garing dan nampak sangat menyelerakan. 



Ada juga ayam yang dibakar atas batu, tapi kami tak ambil ayam kerana macam dah biasa sangat makan ayam. Kalau tak silap, jumlah bil lebih dari Rial 250. Alhamdulillah, Niza anak Puan Jaharah telah belanja kami semua. Terima kasih Niza kerana belanja makan yang sangat sedap dan pasti menjadi kenangan seumur hidup. 

Sementara menunggu driver sampai, kami singgah di kedai menjual air tebu segar yang terus diproses selepas kita order. Saya baca banyak di tiktok dan Instagram menyebut kesedapan air tebu di Mekah dan Madinah. 

Serious pada saya, ianya biasa biasa sahaja. Sedap lagi air tebu original LamanTebu LarisOri yang diusahakan oleh adik ipar saya. Boleh cari di facebook mereka untuk tempahan. Bukan sahaja kebersihan terjamin tapi juga didatangkan dalam segar atau frozen. Memang orang kita suka sangat viral benda benda macam ini. Lebih pada mahukan content. 
Madinah memang sangat meriah dan happening di waktu malam. Mungkin juga kerana keadaan cuaca Madinah yang sangat panas di siang hari. Jadi mereka akan keluar untuk makan makan dan membeli belah di waktu malam. Memang nampak sangat happening kerana banyak kedai kedai lain juga yang dibuka. Bukan kedai makan sahaja.
Untuk ke tempat ini, kalau ambil uber boleh jer ambil destinasi Kaki bakers and bakery yang terletak di belakang kedai kedai makan tersebut. Landmark masuk adalah masjid Bilal bin Rabah. Tidak jauh dari situ, kawasan bandar yang banyak kedai kedai dan kedai makan di tempat. 

Alhamdulillah tercapai hajat di hati untuk makan nasi Arab di Madinah setelah sekian lama teringatkan keenakan nasi mandi di Jibal Ridan yang pernah kami kunjungi beberapa kali semasa mengerjakan Haji Januari 2007 dulu. 
Tapi sekarang tak pasti samada kedai ini masih wujud. Tapi kalau ikutkan Ustaz Tuan Azfar, ianya masih wujud. Di sini, kita boleh tengok nasi mandy dan ayam yang dibakar di dalam tanah. Kalau ada rezeki, harapnya, satu hari saya dapat berkunjung ke sini lagi. 





Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.aziekitchen.com/2023/02/umrah-januari-2023-makan-nasi-arab-di.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Umrah 14 Januari 2023 Masjid Quba Dan Telaga Iziq

Umrah 14 Januari 2023 Masjid Quba Dan Telaga Iziq

papar berkaitan - pada 10/2/2023 - jumlah : 230 hits
Alhamdulillah hari ini saya akan menyambung aktiviti kami untuk hari ketiga di Madinah Boleh rujuk entri sebelum ini di Saya akan membuat beberapa entri untuk ziarah luar kerana terlalu panjang dan banyak gambar yang ingin saya kongsikan su...
Itu Gambar Lama Anwar Bukan Ke Doha Untuk Makan Nasi Arab Kata Hassan Jadinya Yang Mengarang Cerita Sila Jawab La Ya

Itu Gambar Lama Anwar Bukan Ke Doha Untuk Makan Nasi Arab Kata Hassan Jadinya Yang Mengarang Cerita Sila Jawab La Ya

papar berkaitan - pada 6/2/2023 - jumlah : 92 hits
February 6 2023 Hassan Karim berkata gambar ini diambil di rumah seorang kerabat rapat pemerintah Qatar pada 2019 yang menghidangkan nasi Arab berlauk kambing kepada Anwar Ibrahim dan rombongannya PETALING JAYA Seorang pemimpin PKR berkata ...
Hari Hari Makan Sedap Badan Pun Sado Anjing Jadi Bodyguard Gerai Nasi Lemak Tauke Tukar Tapak Doggo Sibuk Ikut Sekali

Hari Hari Makan Sedap Badan Pun Sado Anjing Jadi Bodyguard Gerai Nasi Lemak Tauke Tukar Tapak Doggo Sibuk Ikut Sekali

papar berkaitan - pada 5/2/2023 - jumlah : 269 hits
KEBANYAKAN gerai atau restoran mempunyai keunikan tersendiri untuk menarik pelanggan Ada yang keistimewaannya terletak pada menu dan ada juga yang menggunakan suasana meriah di sekitar gerai sebagai tarikan Bagaimanapun sebuah gerai nasi le...
Umrah 16 Januari 2023 Ziarah Wada Dan Haramain Train Madinah Ke Mekah

Umrah 16 Januari 2023 Ziarah Wada Dan Haramain Train Madinah Ke Mekah

papar berkaitan - pada 13/2/2023 - jumlah : 164 hits
Sekarang tiba lah perjalanan ke Mekah pula setelah beberapa hari di Madinah Boleh klik entri sebelum ini di Sebelum membuat keputusan untuk naik train atau naik bas bersama group jemaah saya memang membaca banyak pendapat dan komen akan kel...
Umrah Januari 2023 Kuala Lumpur Ke Madinah

Umrah Januari 2023 Kuala Lumpur Ke Madinah

papar berkaitan - pada 8/2/2023 - jumlah : 300 hits
Alhamdulillah setelah 5 tahun tidak menjejakkan kaki ke Tanah Suci Madinah dan Mekah hati rasa sangat teruja untuk ke sana Boleh klik entri umrah saya sebelum ini di dan di Entri menunaikan fardhu Haji di Memang rasa sangat tidak sabar dan ...
Umrah 17 Januari 2023 Aktiviti Bebas Hari Pertama Di Mekah

Umrah 17 Januari 2023 Aktiviti Bebas Hari Pertama Di Mekah

papar berkaitan - pada 16/2/2023 - jumlah : 126 hits
Alhamdulillah kami telah selesai mengerjakan ibadah umrah Boleh klik entri sebelum ini di Hari kedua di Mekah adalah hari aktiviti bebas Kami semua kepenatan dengan perjalanan dari Madinah ke Mekah serta dengan melakukan umrah Saya bangun a...
Umrah 16 Dan 17 Januari 2023 Umrah Wajib

Umrah 16 Dan 17 Januari 2023 Umrah Wajib

papar berkaitan - pada 14/2/2023 - jumlah : 129 hits
Alhamdulillah saya menyambung kembali catatan perjalanan umrah kami kali ini dengan entri ibadah umrah wajib pada 16 Januari 2023 Boleh klik entri kami bertolak dari Madinah sehingga tiba di Mekah dengan Haramain High Speed Train di Sebaik ...
Anak Suka Makan Nasi Ayam Hainan Boleh Buat Versi Ni Sedap Sangat Ayam Juicy

Anak Suka Makan Nasi Ayam Hainan Boleh Buat Versi Ni Sedap Sangat Ayam Juicy

papar berkaitan - pada 16/2/2023 - jumlah : 122 hits
Masakan paling mudah tapi enjoy bila dimakan adalah nasi ayam Memang menjadi kegemaran ramai terutamanya anak anak Selera orang berbeza beza tetapi nasi ayam Hainan antara yang menjadi pilihan kerana ia lebih manis dan berjus Ada banyak ver...
Umrah 18 Januari 2023 Miqat Di Masjid Saiditina A Ishah Di Tanaim

Umrah 18 Januari 2023 Miqat Di Masjid Saiditina A Ishah Di Tanaim

papar berkaitan - pada 16/2/2023 - jumlah : 136 hits
Alhamdulillah hari ini saya ingin menyambung catatan perjalanan kami menunaikan umrah ketika di bumi Mekah Boleh klik entri umrah wajib di dan hari aktiviti bebas kami di Pada asalnya ingat tak nak buat umrah sunat kerana kepenatan yang bel...
Reviving Abandoned Housing Projects Is Turning Nightmare To Hope

8 Karakter Di Drama Korea Ini Bisa Jadi Contoh Bahwa Emansipasi Bukan Cuma Cita Cita Wanita Indonesia

Penyalahgunaan Kuasa Penyakauan Harta Rakyat Oleh Mahathir Wajib Didedahkan

Zus Coffee Ice Green Tea Latte

Let S Be Reasonable Tun M Don T Call The Kettle Black

Isu Buang Beras Sardin Semuanya Sudah Rosak Busuk Bekas Ahli Parlimen Kuala Krau

Membongkar Kejayaan Pembayaran Dan Pemenang Di Wecopytrade Dan Wemastertrade

Pra Pesanan Samsung Ai Tv Berpeluang Memenangi Hadiah Bernilai Rm140 000



Kisah Restoran Colonel Sanders Selain KFC Yang Tidak Boleh Dikembangkan

Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia


Lunch Di Don Kari Kepala Ikan Seksyen 16 Shah Alam Shah Alam Selangor

Lotter Sumandak Cantik Chord

Selangor Ph To Continue Working With Bn Despite Likely Mca Mic Polls Snub

Mahb S Sacking Of Staff With High Medical Bill Unlawful Court Rules

Decision On Sabah Pkr Chief To Be Made Soon Says Anwar

Moira World Tour 2024 Malaysia Dipilih Sebagai Lokasi Pertama