Umrah 14 Januari 2023 Masjid Quba Dan Telaga Iziq




Alhamdulillah hari ini saya akan menyambung aktiviti kami untuk hari ketiga di Madinah. Boleh rujuk entri sebelum ini di SINI. Saya akan membuat beberapa entri untuk ziarah luar kerana terlalu panjang dan banyak gambar yang ingin saya kongsikan supaya kenangan dan rujukan. 
Saya tak pasti dengan orang lain tapi saya setiap kali melihat gambar, ingatan saya pasti menjadi sangat segar dan rindu membara bara. Itu sebab saya lebih mementingkan gambar dari video. 
Kami bersolat subuh di bahagian belakang dekat dengan pintu masuk masjid kerana nak cepat keluar. Sampai sahaja di hotel, kami terus singgah untuk mengambil simple breakfast. Muttawif pesan kena cepat kerana hari ini orang ramai di tempat ziarah dan akan bersesak di masjid Quba. Jadi kami tak mahu terlewat sehingga menyusahkan orang lain untuk menunggu kami tanpa alasan yang munasabah. 

Kami turun dan tunggu di lobi pukul 7.00 pagi. Naik bas untuk ke destinasi pertama iaitu masjid Quba. Masjid Quba ialah masjid yang disebut oleh Rasulullah bahawa sesiapa berwudhu dari rumah dan melakukan solat 2 rakaat di Masjid Quba akan mendapat pahala menyamai satu umrah. Boleh bersolat samada Tahiyyatul Masjid sahaja atau solat Dhuha. Masjid Quba adalah masjid pertama yang dibina Rasulullah sebaik sampai di Madinah. 
Selepas solat, kami berkumpul di mana Ustaz Amirul memberikan sedikit penerangan berkenaan kebun dan telaga iziq yang akan dikunjungi seterusnya. Kami kemudian ke telaga Rasulullah yang merupakan kali pertama saya menziarahnya. Ianya terletak bersebelahan dengan masjid Quba sahaja. 

Dari masjid hanya berjalan kaki sahaja. Terletak di dalam kebun kurma. Sebelum terlupa, di sini, buah tin yang dijual sangat fresh. Mereka bagi sample ketika kita masuk ke kebun. Saya memang suka buah tin, jadi saya beli 1 kilo buah tin untuk dimakan semasa di sini.

Dalam gambar di atas, Ustaz Tuan Azfar memberi penerangan berkenaan bagaimana orang orang Madinah menunggu ketibaan Rasulullah setiap hari dari pagi sehingga ke petang yang panas terik selama berbulan bulan. Ketika itu, tiada alat perhubungan untuk mendapatkan berita bila ketibaan Rasulullah. 
Sebaik tiba di Madinah, Rasulullah tinggal di rumah Khaltoum Ibn Adam selama 4 hari di mana sambil beribadah, baginda mulai membina asas Masjid Quba bersama sahabat untuk mereka bersolat secara berjemaah. Masjid Quba adalah masjid pertama yang dibina selepas baginda menjadi seorang Rasul. 
Di dalam gambar di bawah dikatakan tempat di mana Rasulullah tinggal. Dinding telah dilepa dengan simen kerana terdapat mereka yang fanatik telah mengopek batu bata untuk dibawa balik.



Di tepi tempat Rasulullah tinggal ini terletaknya telaga iziq yang airnya masin dan selepas diludah baginda, air menjadi enak dan boleh diminum. Tapi telaga iziq yang asal telah tiada air kerana airnya dipasang paip dan disalurkan ke telaga iziq yang terletak di sebelahnya. Dalam gambar saya di bawah adalah telaga Nabi yang asal.

Jemaah boleh minum atau mengambil wudhu dengan air di telaga ini. Tapi jangan lah jemaah wanita pula mengambil wudu, nanti terangkat pula aurat. Memang ada jemaah dari negara luar yang mengambil wudu tanpa menghiraukan aurat. 

Dalam gambar di belakang, dikatakan tempat Rasulullah pernah bersolat. Ramai pengunjung yang bersolat di sini sebagai mengambil keberkatan tempat tersebut. 

Alhamdulillah kerana diberi kesempatan untuk melawat dan melihat bekas sejarah semasa Rasulullah tiba di bumi Madinah. Selepas kami balik, tempat ini telah ditutup oleh pihak kerajaan Saudi. Tidak lagi dapat dilawati. Tidak lagi dapat kita melihat tempat Rasulullah tinggal ketika mula mula sampai dan telaga Iziq. 
Tak pasti jika penutupan ini selamanya atau sementara sahaja. Setakat ini dahulu bahagian pertama, ziarah luar masjid untuk kali ini. Nantikan sambungannya di entri akan datang untuk ziarah ke ladang kurma dan makam syuhada Uhud  pula. Salam sayang buat semua...



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.aziekitchen.com/2023/02/umrah-14-januari-2023-masjid-quba-dan.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Umrah 18 Januari 2023 Miqat Di Masjid Saiditina A Ishah Di Tanaim

Umrah 18 Januari 2023 Miqat Di Masjid Saiditina A Ishah Di Tanaim

papar berkaitan - pada 16/2/2023 - jumlah : 136 hits
Alhamdulillah hari ini saya ingin menyambung catatan perjalanan kami menunaikan umrah ketika di bumi Mekah Boleh klik entri umrah wajib di dan hari aktiviti bebas kami di Pada asalnya ingat tak nak buat umrah sunat kerana kepenatan yang bel...
Umrah 16 Januari 2023 Ziarah Wada Dan Haramain Train Madinah Ke Mekah

Umrah 16 Januari 2023 Ziarah Wada Dan Haramain Train Madinah Ke Mekah

papar berkaitan - pada 13/2/2023 - jumlah : 165 hits
Sekarang tiba lah perjalanan ke Mekah pula setelah beberapa hari di Madinah Boleh klik entri sebelum ini di Sebelum membuat keputusan untuk naik train atau naik bas bersama group jemaah saya memang membaca banyak pendapat dan komen akan kel...
Umrah 17 Januari 2023 Aktiviti Bebas Hari Pertama Di Mekah

Umrah 17 Januari 2023 Aktiviti Bebas Hari Pertama Di Mekah

papar berkaitan - pada 16/2/2023 - jumlah : 126 hits
Alhamdulillah kami telah selesai mengerjakan ibadah umrah Boleh klik entri sebelum ini di Hari kedua di Mekah adalah hari aktiviti bebas Kami semua kepenatan dengan perjalanan dari Madinah ke Mekah serta dengan melakukan umrah Saya bangun a...
Umrah 16 Dan 17 Januari 2023 Umrah Wajib

Umrah 16 Dan 17 Januari 2023 Umrah Wajib

papar berkaitan - pada 14/2/2023 - jumlah : 129 hits
Alhamdulillah saya menyambung kembali catatan perjalanan umrah kami kali ini dengan entri ibadah umrah wajib pada 16 Januari 2023 Boleh klik entri kami bertolak dari Madinah sehingga tiba di Mekah dengan Haramain High Speed Train di Sebaik ...
Umrah Januari 2023 Makan Nasi Arab Di Syareq Qurban Yang Serious Sedap

Umrah Januari 2023 Makan Nasi Arab Di Syareq Qurban Yang Serious Sedap

papar berkaitan - pada 10/2/2023 - jumlah : 175 hits
Alhamdulillah masih diberi ruang dan waktu untuk menyambung catatan perjalanan Umrah 2023 saya Boleh rujuk entri hari pertama dan kedua di dan di Selepas balik dari solat Isyak kami turun ke lobi hotel pukul 8 00 malam untuk keluar makan na...
Umrah Januari 2023 Kuala Lumpur Ke Madinah

Umrah Januari 2023 Kuala Lumpur Ke Madinah

papar berkaitan - pada 8/2/2023 - jumlah : 301 hits
Alhamdulillah setelah 5 tahun tidak menjejakkan kaki ke Tanah Suci Madinah dan Mekah hati rasa sangat teruja untuk ke sana Boleh klik entri umrah saya sebelum ini di dan di Entri menunaikan fardhu Haji di Memang rasa sangat tidak sabar dan ...
Top Commentator Bulan Januari Dan Februari 2023 Tahniah

Top Commentator Bulan Januari Dan Februari 2023 Tahniah

papar berkaitan - pada 13/2/2023 - jumlah : 173 hits
Assalamualaikum wbt Okey pada cerita yang lepas saya ada bagitau pada awak untuk umumkan nama pemenang Top Commentator Bulan Januari bersekali dengan nama pemenang Top Commentator Bulan Februari Minta maaf sangat sangat kerana terlewat sebu...
Bps Kinerja Impor Januari 2023 Turun 7 15 Persen

Bps Kinerja Impor Januari 2023 Turun 7 15 Persen

papar berkaitan - pada 15/2/2023 - jumlah : 75 hits
Badan Pusat Statistik melaporkan kinerja impor Januari 2023 mengalami penurunan sebesar 7 15 persen dibandingkan Desember 2022 Tercatat nilai impor bulan lalu mencapai USD 18 44 miliar
Rancangan Dagangan Untuk Pasangan Eur Usd Pada 30 Januari 2023

Rancangan Dagangan Untuk Pasangan Eur Usd Pada 30 Januari 2023

papar berkaitan - pada 30/1/2023 - jumlah : 107 hits
Tinjauan teknikal Pasangan mata wang EUR USD jatuh ke paras terendah 1 0837 pada hari Jumaat semasa sesi New York hanya berjaya menguji sokongan jangka pendek sebelumnya pada tahap 1 0835 Pasangan mata wang tunggal sejak itu telah mendapat ...
Malaysia Weighs Casino Licence To Revive Forest City

High Court Fixes 3 Additional Trial Dates To Complete 1mdb Case

Of Second Rate White People And Malaysia Pushing For Genocide

Sabah Peroleh Rm580 Juta Hasil Jualan Minyak Mentah

Since Mic Pointless Pn Confident Of Marginalised Indian Votes

Norjuma Didakwa Lima Pertuduhan Mencederakan Tiga Individu Lakukan Khianat

Berjalan Bersama Pengguna Inovasi Pengalaman Interaktif Zuhyx

Ministers Hit Out At Us Academic S Safety Claim



5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok


Honor X7b Telefon Pintar 5g Kini Di Kedai Seluruh Negara Pada Rm899

Masdo Perih Jerih Chord

Apabila Sang Profesor Datang Melawat

Work Harder At Communicating Achievements On Reforms Govt Told

Isn T Akmal S Call To Reject Passport Renewal Based On Bm Fluency A Disservice Amid Looming Kkb Polls

Saat Jenazah Berada Di Liang Lahad