Umrah 17 Januari 2023 Aktiviti Bebas Hari Pertama Di Mekah

Alhamdulillah kami telah selesai mengerjakan ibadah umrah. Boleh klik entri sebelum ini di SINI. Hari kedua di Mekah adalah hari aktiviti bebas. Kami semua kepenatan dengan perjalanan dari Madinah ke Mekah serta dengan melakukan umrah.
Saya bangun agak lewat untuk solat Subuh di masjid. Sebaik sampai di pintu di 88 dan 87, baru tahu rupanya pintu ditutup dan dibuka hanya 15 minit sebelum azan kedua berkumandang. Terpaksa lah berdiri di situ dalam keadaan bersesak sesak dengan cuaca yang agak sejuk. Tapi ada juga kebaikannya pintu ditutup, kita dapat masuk serentak dalam masa yang sama. Tiada jemaah yang tidur baring atau booking tempat dengan segala bag.
Balik solat Subuh, kami sambung tidur dek keletihan. Bangun jer baru terasa perut dah kelaparan. Selepas sarapan, kami terus ke masjidil haram, masuk melalui pintu King Abdul Aziz. Saya melakukan tawaf sunat. Hari ini adalah hari untuk saya explore Masjidil Haram yang tidak dapat dibuat masa biasa.
Sebelum lupa, saya nak kongsikan gambar kami bersolat di Bukit Marwah untuk solat Zohor. Manasik Sai, Bukit Safa dan Bukit Marwah dikira sebahagian dari masjid pada ketika solat. Kalau Bukit Marwah, kita masih boleh memijak batu bukit tapi di Bukit Safa telah dipasang dengan kaca.
Saya sempat juga merasa, memanjat dan memijak batu di Bukit Safa suatu ketika dulu. Memang tindakan kerajaan Saudi memagar Bukit Safa adalah tepat kerana sekarang jemaah sangat ramai. Nantikan ada yang memanjat dan terjatuh pulak. Bukit Safa lebih tinggi dan curam berbanding dengan Bukit Marwah.

Balik hotel untuk makan tengahari. Balik ke hotel dan kemudian turun untuk makan tengahari. Masa tu, baru tahu ramai yang keletihan sehingga tidak bangun bersarapan. Bergambar dengan seorang jemaah yang juga follower Azie Kitchen. Saya lupa menanyakan nama beliau. Dalam gambar pula, beliau memakai mask. Jadi kalau terbaca catatan ini, jangan lupa komen tau.

Kami bersolat di Masjidil Haram untuk Zohor dan pergi semula untuk solat Asar. Selepas Maghrib, kami tak balik. Terus tunggu sehingga solat Isyak. Berkenalan dengan seorang jemaah dari Indonesia yang membuat business slimming dan coaching.

Selepas solat Isyak, saya berjanji untuk berjumpa dengan Usama. Beliau telah menunggu saya berdekatan pintu masuk ke lobi Tower 3. Saya dah 5 tahun mengenali Usama dan beliau telah membantu saya untuk mengagihkan kurma di dalam Masjidil Haram di 10 malam terakhir Ramadhan. Sebelum ini, dia bekerja di kedai menjual kurma di Safwa Tower.

Nantikan sambungan entri seterusnya di SINI.

Umrah 16 Januari 2023 Ziarah Wada Dan Haramain Train Madinah Ke Mekah

papar berkaitan - pada 13/2/2023 - jumlah : 165 hits
Sekarang tiba lah perjalanan ke Mekah pula setelah beberapa hari di Madinah Boleh klik entri sebelum ini di Sebelum membuat keputusan untuk naik train atau naik bas bersama group jemaah saya memang membaca banyak pendapat dan komen akan kel...
Umrah 14 Januari 2023 Masjid Quba Dan Telaga Iziq

papar berkaitan - pada 10/2/2023 - jumlah : 234 hits
Alhamdulillah hari ini saya akan menyambung aktiviti kami untuk hari ketiga di Madinah Boleh rujuk entri sebelum ini di Saya akan membuat beberapa entri untuk ziarah luar kerana terlalu panjang dan banyak gambar yang ingin saya kongsikan su...
Umrah Januari 2023 Kuala Lumpur Ke Madinah

papar berkaitan - pada 8/2/2023 - jumlah : 303 hits
Alhamdulillah setelah 5 tahun tidak menjejakkan kaki ke Tanah Suci Madinah dan Mekah hati rasa sangat teruja untuk ke sana Boleh klik entri umrah saya sebelum ini di dan di Entri menunaikan fardhu Haji di Memang rasa sangat tidak sabar dan ...
Umrah Januari 2023 Makan Nasi Arab Di Syareq Qurban Yang Serious Sedap

papar berkaitan - pada 10/2/2023 - jumlah : 176 hits
Alhamdulillah masih diberi ruang dan waktu untuk menyambung catatan perjalanan Umrah 2023 saya Boleh rujuk entri hari pertama dan kedua di dan di Selepas balik dari solat Isyak kami turun ke lobi hotel pukul 8 00 malam untuk keluar makan na...
Umrah 16 Dan 17 Januari 2023 Umrah Wajib

papar berkaitan - pada 14/2/2023 - jumlah : 131 hits
Alhamdulillah saya menyambung kembali catatan perjalanan umrah kami kali ini dengan entri ibadah umrah wajib pada 16 Januari 2023 Boleh klik entri kami bertolak dari Madinah sehingga tiba di Mekah dengan Haramain High Speed Train di Sebaik ...
Umrah 18 Januari 2023 Miqat Di Masjid Saiditina A Ishah Di Tanaim

papar berkaitan - pada 16/2/2023 - jumlah : 140 hits
Alhamdulillah hari ini saya ingin menyambung catatan perjalanan kami menunaikan umrah ketika di bumi Mekah Boleh klik entri umrah wajib di dan hari aktiviti bebas kami di Pada asalnya ingat tak nak buat umrah sunat kerana kepenatan yang bel...

papar berkaitan - pada 7/2/2023 - jumlah : 175 hits
Program Nak Ubah Hidup 2023 Hampir 6000 Peserta Termasuk Artis Dan Influencer Hadir Hari Pertama Assalamualaikum semua Melangkah masuk tahun baru ni pasti semangat semua orang berkobar kobar kan Masing masing mesti akan pasang azam dan ingi...
January 2023 Recap Ringkasan Aktiviti Sepanjang Januari

papar berkaitan - pada 8/2/2023 - jumlah : 229 hits
JANUARY 2023 RECAP RINGKASAN AKTIVITI SEPANJANG JANUARI Bulan pertama tahun 2023 telah melabuhkan tirai Febuari pula sudah masuk hari ke 7 hari ini That was fast I can t believe January is over So saya kira masih belum terlambat untuk saya ...
Aktiviti Sesi Temubual Toqqi Bersama 8tv Ppim 08 02 2023

papar berkaitan - pada 9/2/2023 - jumlah : 128 hits
Sesi temubual Ketua Aktivis PPIM Nadzim Johan toqqi bersama 8TV bagi program Behind The Scam Behind The Scam adalah satu program TV yang memaparkan kes kes penipuan yang terjadi di kalangan masyarakat bermatlamat memberi kesedaran kepada ma...
Lelaki Miang Tanggal Seluar Budak Direman

Biasa Dari Negeri Yang Tak Pernah Lihat Kepesatan Negeri Yang Lebih Maju Dia Nampak Kedai Proses Ayam Ja

From Dreadful To Delightful Conquering Gear Engagement In Dodge Transmissions

Why Pm Anwar Rafizi Steven Sim Should Be Worried About World Bank S Report On M Sian Education

Sustainability And Metal Buildings A Data Driven Approach To Eco Friendly Construction

Exploring The Impact Of Aluminum In Contemporary Design

This Five Cylinder Puch Proves There S No Replacement For Displacement

Adab Tu Kena Ada Walaun Tak Dak Adab Ke Tak Sekolah

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

Overcoming Funding Challenges

Semakan Subsidi Tiket Penerbangan Pelajar Ipt Flysiswa

Rukun Islam Jangan Ditambahkurangi Itu Namanya Dholalah Finnar

Analisis Teknikal Pergerakan Harga Intraday Mata Wang Kripto Doge Jumaat 3 Mei 2024