Umno Zahid Dan Najib Restu Kabinet Ismail Sabri Kenapa Diam


agendaily.com27/8/2021

Presiden UMNO Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi dan bekas Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak tidak mengulas mengenai barisan Kabinet baharu yang diumumkan Perdana Menteri Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob, hari ini.

Mungkin tergamam. Dua orang kuat UMNO – Presiden, Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi, dan Pengerusi Penasihat Barisan Nasional (BN), Datuk Seri Najib Razak – masih tidak memberikan sebarang ulasan terhadap barisan Kabinet baharu yang diumumkan Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob, pagi tadi.

Tidak seperti kebiasaan kedua-duanya akan pantas memuat naik status dan ulasan dalam Facebook jika ada pengumuman dibuat kerajaan sebelum ini. Demikian juga penyokong kuat mereka bekas wakil rakyat, Puad Zarkashi, masih diam hingga sekarang.

Namun hari ini, mereka diam walaupun Perdana Menteri membuat pengumuman kira-kira jam 11 pagi tadi. Sehingga berita ini ditulis tidak ada ulasan dibuat Zahid, dan Najib. Mungkin Zahid masih keletihan setelah dirawat di hospital kerana sakit belakang, tatkala perbicaraan kes jenayahnya disambung di mahkamah.

Cuma Setiausaha Agung UMNO, Datuk Ahmad Maslan sahaja memberi sedikit ulasan. Itupun berharap Kabinet baharu memerangi pandemik Covid-19. Tiada ucapan tahniah.

Berbeza dengan blok pembangkang, mereka terus membuat ulasan terhadap senarai Jemaah Menteri baharu itu.

Sehingga petang ini, semakan Agenda Daily mendapati bukan sahaja kedua-duanya tidak membuat sebarang ulasan di dalam Facebook masing-masing, malah UMNO sendiri juga tidak mengeluarkan sebarang kenyataan.

Sehubungan itu, andaian boleh dibuat bahawa UMNO dan kedua-dua pemimpin parti itu menerima dengan hati terbuka pelantikan yang dibuat oleh Ismail Sabri yang juga Naib Presiden UMNO.

Atau, mungkin juga UMNO, Zahid dan Najib kecewa tidak ada Kluster Mahkamah atau golongan kleptokrasi yang diangkat membarisi Kabinet Ismail Sabri, sebagaimana kekecewaan yang diluahkan blok pembangkang.

Setiausaha Agung PKR, Datuk Seri Saifuddin Nasution melahirkan rasa tidak berpuas hati kerana hanya dua anggota kem Zahid iaitu Ahli Parlimen (MP) UMNO, Tan Sri Noh Omar dan Datuk Seri Noraini Ahmad dilantik menjadi Menteri penuh.

Noh dilantik Menteri Pembangunan Usahawan dan Koperasi, manakala Noraini – ahli Blok 15 UMNO yang menarik diri menyokong Kerajaan Perikatan Nasional (PN) serta Tan Sri Muhyiddin Yassin dan meletak jawatan Menteri Pengajian Tinggi – diberi peluang kedua untuk jawatan sama.

Demikian juga beberapa MP blok pembangkang meluahkan rasa tidak puas hati selepas nama bekas Timbalan Yang di-Pertua Dewan Rakyat, Datuk Seri Azalina Othman Said, dan Ketua Pemuda UMNO, Datuk Asraf Wajdi Dusuki tiada dalam senarai barisan Kabinet yang baharu diumumkan.

Sebelum ini, Muhyiddin telah menyatakan syarat sokongan PN kepada Ismail Sabri antaranya tidak mengangkat kumpulan Kluster Mahkamah dalam Kabinet baharu.

Muhyiddin yang mentadbir negara sejak 1 Mac 2020 meletak jawatan pada 16 Ogos lalu antaranya disebabkan berpegang kepada prinsip tidak akan campur tangan dalam kuasa mahkamah.

Beliau ketika menjadi Perdana Menteri sebelum itu didesak oleh pihak tertentu untuk campur tangan membebaskan beberapa ahli politik yang kini berdepan tuduhan jenayah membabitkan antaranya kes rasuah, melibatkan jutaan ringgit.

Rakyat tertunggu-tunggu juga apa reaksi UMNO, khususnya Zahid dan Najib yang sebelum ini mengulas bermacam-macam isu, khususnya untuk menaikan sentimen rakyat membenci Kerajaan PN.

Bagaimanapun, setakat ini hanya Asyraf Wajdi sahaja yang mengulas Kabinet baharu Ismail Sabri. Itupun beliau hanya mengulas sedikit sahaja pelantikan semula Senator Tengku Datuk Seri Zafrul Tengku Abdul Aziz sebagai Menteri Kewangan. Juga tiada ucapan tahniah kepada barisan Jemaah Menteri baharu.

Asyraf sebelum ini mencadangkan kepada Perdana Menteri supaya melantik Timbalan Presiden UMNO, Datuk Mohamad Hasan sebagai Menteri Kewangan.

Atau, mungkin juga UMNO, Zahid dan Najib sedang menyusun satu lagi gerakan bersama Datuk Seri Anwar Ibrahim, untuk memberi tekanan kepada Ismail Sabri, setelah kecewa dengan barisan Kabinet baharu itu yang majoritinya dibarisi bekas menteri Kerajaan PN


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://wak-labu.blogspot.com/2021/08/umno-zahid-dan-najib-restu-kabinet.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Wakil Umno Sabah Dijangka Barisi Kabinet Baharu Pimpinan Ismail Sabri

Wakil Umno Sabah Dijangka Barisi Kabinet Baharu Pimpinan Ismail Sabri

papar berkaitan - pada 22/8/2021 - jumlah : 592 hits
Esok Ismail Sabri secara rasmi bakal memulakan tugasnya di pejabat Perdana Menteri dan mulai esok juga kemelut baharu pula menyusul dalam politik kerajaan baharu pimpinan Ismail Sabri iaitu mencari calon anggota Kabinet Kota Kinabalu Naib P...
Selepas Ismail Sabri Umum Barisan Kabinet Baru Mkt Umno Bermesyuarat Malam Ini

Selepas Ismail Sabri Umum Barisan Kabinet Baru Mkt Umno Bermesyuarat Malam Ini

papar berkaitan - pada 29/8/2021 - jumlah : 204 hits
August 27 2021 Selepas dua kali ditangguhkan Mesyuarat Khas Majlis Kerja Tertinggi UMNO dijadual berlangsung malam ini di ibu pejabat parti di Menara Dato Onn di sini Ini merupakan kali pertama mesyuarat MKT berlangsung selepas Naib Preside...
Saya Faham Kenapa Pm9 Dan Ydp Agong Membuat Keputusan Berikut Najib Bersuara Mengenai Kabinet Baru Ismail Sabri

Saya Faham Kenapa Pm9 Dan Ydp Agong Membuat Keputusan Berikut Najib Bersuara Mengenai Kabinet Baru Ismail Sabri

papar berkaitan - pada 28/8/2021 - jumlah : 579 hits
SHAH ALAM Pembangkang menyifatkan anggota kabinet yang dilantik Perdana Menteri Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob sama seperti lantikan Tan Sri Muhyiddin Yassin
Mampukah Kabinet Ismail Sabri Bertahan Diserang Kem Zahid Dan Anwar

Mampukah Kabinet Ismail Sabri Bertahan Diserang Kem Zahid Dan Anwar

papar berkaitan - pada 28/8/2021 - jumlah : 389 hits
agendadaily com28 8 2021Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim dan anak muridnya Presiden UMNO Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi Pelbagai reaksi awal diberikan sejurus pengumuman barisan Kabinet baharu oleh Perdana Menteri Datuk Seri Ismail...
Ismail Sabri Jangan Layan Selera Zahid Hamidi Najib

Ismail Sabri Jangan Layan Selera Zahid Hamidi Najib

papar berkaitan - pada 31/8/2021 - jumlah : 225 hits
KHABARnya ada yang terlalu GEMBIRA dengan KEJATUHAN Muhyiddin Yassin dan Umno berjaya MERAMPAS jawatan Perdana Menteri tanpa perlu menunggu PRU 15 Pelbagai agenda peribadi dapat disusun termasuk mereke mereka yang telah didakwa di Mahkamah ...
Amid Rumours Of Ismail Sabri S Candidacy Zahid Says Umno Weighing Several Candidates For Malaysia S Next Prime Minister

Amid Rumours Of Ismail Sabri S Candidacy Zahid Says Umno Weighing Several Candidates For Malaysia S Next Prime Minister

papar berkaitan - pada 17/8/2021 - jumlah : 292 hits
The Umno president also pointed out that he was not nominating himself for the position despite his party controlling the most parliamentary seats among those that had been part of Tan Sri Muhyiddin Yassin s administration Picture by Hari A...
Najib Dedah Mengapa Ismail Sabri Lantik Kabinet Recycle

Najib Dedah Mengapa Ismail Sabri Lantik Kabinet Recycle

papar berkaitan - pada 27/8/2021 - jumlah : 284 hits
tuncarlos comKENYATAAN DATUK SERI NAJIB RAZAK Saya perhati ramai yang kecewa dengan pengumuman kabinet baharu hari ini Seolah olah kebanyakan menteri dan timbalan menteri adalah orang yang sama dan ini adalah kabinet recycle Bagaimanapun sa...
Kes Mahkamah Zahid Hamidi Najib Cabaran Utama Menanti Ismail Sabri

Kes Mahkamah Zahid Hamidi Najib Cabaran Utama Menanti Ismail Sabri

papar berkaitan - pada 24/8/2021 - jumlah : 210 hits
Sebaik mula memasuki pejabat Perdana Menteri hari ini beberapa cabaran telah pun siap terhidang untuk membuatkan Ismail Sabri Yaakob mula pening kepala memikirkannya Selain menguruskan pandemik Covid19 yang diharapkan rakyat pendekatannya b...
3 Pelampau Khawarij Ditahan

Lost Opportunities In Labuan

Dua Bersaudara Maut Tiga Cedera Parah Nahas 4wd

Lirik Lagu Semua Tentangmu Sufian Suhaimi

Abyad Sofi

Zii Jia Won T Join National Team For Thomas Cup Training

Tamago Kake Gohan

Terimalah Kekurangan Sahabat Kita



Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia

10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online

10 Drama Thailand Thai Drama Terbaru Best Juga Tersedia Online

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Kuih Muah Tonton

10 Filem Indonesia Terbaru Best 2023 2024 Juga Tersedia Online


Shapellx Shapewear Your Guide To A Perfect Look

Enhancing Your Pubg Mobile Experience A Guide To Unknown Cash

Jamuan Saka Di Ruang Tamu

Puisi 35 Takdir

Raya Raya Raya 2024

Siput Serang Tanaman