Umno Pas Bersatu Gagal Dielak Berlaga Ismail Sabri Diancam Bahaya


 
Orang yang paling susah hati dan tertekan jiwa raganya bila berlaku pertembungan tiga penjuru di PRN Melaka ini tidak lain tentunya ialah Ismail Sabri Yaakob.
Beliau kini bukan saja gagal dalam usahanya memastikan tiga parti utama dalam kerajaan Keluarga Malaysia – UMNO, Pas dan Bersatu – tidak berlaga sesama sendiri, bahkan barangkali menyedari suaranya sebagai Perdana Menteri langsung tidak laku di mata kepimpinan UMNO.
Walaupun Presiden UMNO, Ahmad Zahid berada di di Jerman untuk rawatan tulang belakang, ketegasan pendiriannya untuk BN bertanding solo dan tidak bekerjasama dengan sesiapa sebagaimana dilafazkan lama sebelum ini lagi nampaknya kekal sebagai ketetapan rasmi.
Timbalan Presiden UMNO, Mohamad Hasan selaku Pengarah PRN Melaka bagi BN juga ternampak benar-benar sehati sejiwa dengan Zahid Hamidi dalam mempertahankan pendirian tidak mahu bekerjasama, baik dengan Pas mahu pun Bersatu.
Kini, dengan pertandingan tiga penjuru yang berlaku itu, selain wajah kepimpinan Ismail Sabri akan terus dibayangi awan hitam kegagalan yang sekaligus menampakkan ketidakwibaannya sebagai Perdana Menteri, beliau juga tentu sedang pening kepala sama ada mahu turun sama berkempen ke Melaka atau sebaliknya.
Kalau beliau turun berkempen untuk membantu calon UMNO, tambahan lagi di kawasan di mana UMNO berlawan dengan Pas atau Bersatu, tindakannya itu boleh saja mengundang rasa kecil hati kedua-dua parti yang bertanding atas tiket PN itu.
Sementara Bersatu dan Pas menyokongnya sebagai Perdana Menteri di peringkat pusat, tentulah ternampak tidak kena jika beliau berkempen untuk UMNO bagi mengalahkan calon kedua-dua parti itu.
Jika Ismail Sabri memilih turun berkempen untuk membantu Bersatu dan Pas atas keinginannya menjaga hati Mahiaddin Md Yasin dan Hadi Awang yang sama-sama mendokongnya sebagai Perdana Menteri, sudah pasti UMNO pula akan berasa hati.
Akan ada suara-suara yang mengecamnya atas jawatannya sebagai Naib Presiden UMNO serta termenjadinya sebagai Perdana Menteri juga kerana adanya sokongan daripada UMNO.
Akhirnya, tentulah terlihat hodoh wajah seorang Perdana Menteri daripada UMNO, tetapi turun berkempen untuk parti lain yang sedang dibenci oleh UMNO sendiri.
Pilihan seterusnya ialah turun berkempen untuk UMNO dan turun juga membantu Pas dan Bersatu sebagai tindakan untuk menjaga hati semua.
Namun, pilihan ini akan mendedahkannya kepada bahan ketawa kerana tidak tidak masuk seorang Perdana Menteri membantu semua parti yang sedang bertembung sesama sendiri.
Mungkin dalam hal ini, jalan paling selamat bagi Ismail Sabri ialah beliau langsung tidak turun berkempen, baik untuk UMNO mahu pun untuk Pas dan juga Bersatu.
Dengan demikian, tiada sesiapa boleh berasa kecil hati terhadapnya.
Tetapi, jangan pula dilupa, atas kedudukannya sebagai Perdana Menteri daripada UMNO, meskipun hanya berjawatan Naib Presiden, tidak turun berkempen dalam pilihanraya membantu parti sendiri boleh pula membuatkan akar umbi parti menjadi marah, kecil hati dan menganggapnya sebagai pemimpin yang tidak berguna.
Biasanya seseorang pemimpin itu, atas nama jawatan dan kedudukannya dalam kerajaanlah digunakan secara langsung dan tidak langsung untuk membantu parti menang dalam pilihanraya.
Apabila Ismail Sabri tidak datang membantu, kedudukannya sebagai Perdana Menteri selepas ini pastinya menjadi tidak dipedulikan lagi oleh UMNO.
UMNO lebih mungkin akan berkehendakan calon lain yang tidak ragu-ragu kepada parti sendiri sebagai Perdana Menteri.
Selepas itu, apabila keputusan PRN Melaka telah diketahui, sekali lagi ia juga memberi kesan kepada Ismail Sabri.
Jika UMNO dan BN menang, seterusnya berjaya membentuk kerajaan negeri dengan Ismail Sabri turut sama turun berkempen, hubungannya dengan Pas dan Bersatu tentu saja tidak lagi semesra dulu.
Silap-silap sebagaimana sebelum ini UMNO menjatuhkan Mahiaddin dengan gerakan diketuai Zahid Hamidi dan Najib Razak, kali ini Ismail Sabri pula yang bakal dijatuhkan oleh PN dengan Mahiaddin dan Hadi Awang pula berpakat bersama.
Walaupun ada yang berkata, perkara itu mustahil boleh berlaku, tetapi harus diingat, tiada benda yang mustahil dalam politik, lihat saja bagaimana UMNO dan Pas boleh berbaik semula setelah berpuluh tahun bergaduh sehingga mengenai akidah dan bagaimana Pas boleh bersama dengan Mahiaddin meskipun bekas Perdana Menteri itu pernah mengatakan Pas adalah parti ajaran sesat.
Kalau UMNO kalah dan gagal membentuk kerajaan negeri, Ismail Sabri tetap tidak terlepas daripada dihayun dan dipersalahkan oleh partinya sendiri.
Beliau akan ditohmah tidak cukup membantu atas kapasitinya sebagai Perdana Menteri untuk memastikan kemenangan buat UMNO.
Lebih buruk lagi, jika kekalahan UMNO itu nanti disertai dengan tindakannya tidak datang membantu ketika kempen.
Begitu pun, jika BN menang di Melaka tanpa kelibat Ismail Sabri datang membantu kempen untuk UMNO, ini lagi bahaya buat masa depannya.
Bermakna, tanpa ada Ismail Sabri sebagai Perdana Menteri datang membantu pun, UMNO dan BN tetap boleh mencapai kemenangan.
Dengan sendirinya, beliau sudah tidak diperlukan lagi dalam UMNO dan pemimpin lain kemungkinan besar bakal ditonjolkan sebagai calon baru Perdana Menteri selepas PRU15 akan datang.
Menang atau kalah buat UMNO di Melaka ini dan sama ada Ismail Sabri turun berkempen atau tidak, kesan bahayanya tetap ada kepada masa depannya. – 


ShahbudinHusin 07/11/2021.








Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wrlr.blogspot.com/2021/11/umnopasbersatu-gagal-dielak-berlaga.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Ketua Umno Bahagian Melaka Dihasut Najib Tolak Bersatu Tolak Ismail Sabri

Ketua Umno Bahagian Melaka Dihasut Najib Tolak Bersatu Tolak Ismail Sabri

papar berkaitan - pada 4/11/2021 - jumlah : 257 hits
agendaily com4 11 2021Sidang media Ketua ketua UMNO Bahagian Melaka yang diketuai oleh Senator Datuk Seri Mohamad Ali Mohamad mengumumkan pendirian menolak kerjasama dengan Bersatu Pencatur utama UMNO bagi Pilihan Raya Negeri Melaka adalah ...
Prn Melaka Ismail Sabri Diberi Mandat Runding Dengan Bersatu Pas

Prn Melaka Ismail Sabri Diberi Mandat Runding Dengan Bersatu Pas

papar berkaitan - pada 30/10/2021 - jumlah : 422 hits
bharian comOleh Oktober 30 2021 6 52pmBendera parti politik mula memenuhi persekitaran ketika tinjauan di Sungai Udang hari ini menjelang Pilihan Raya Negeri Melaka pada 20 November nanti NSTP SYAFEEQ AHMADKUALA LUMPUR UMNO dan Barisan Nasi...
Pas Leader Offers Cooperation Chain To Link Up Umno And Bersatu

Pas Leader Offers Cooperation Chain To Link Up Umno And Bersatu

papar berkaitan - pada 3/11/2021 - jumlah : 240 hits
MALACCA POLLS A senior PAS leader today offered an explanation of the party s stand regarding its Muafakat Nasional relationship with Umno Nasrudin Hassan who is a PAS central leadership member also gave insight into their strategy of using...
Penakut Mat Sabu H3ntaam Ismail Sabri Gagal Kelola Negara

Penakut Mat Sabu H3ntaam Ismail Sabri Gagal Kelola Negara

papar berkaitan - pada 4/11/2021 - jumlah : 145 hits
Kenapa Ismail Sabri jadi takut sangat dan hilang kelolaaan kepada negara ini Teguran padu dari Mohamad Sabu kepada Perdana Menteri
Bn Sah Tanding Semua 28 Kerusi Ismail Sabri Gagal Dalam Misinya Mencari Jalan Damai

Bn Sah Tanding Semua 28 Kerusi Ismail Sabri Gagal Dalam Misinya Mencari Jalan Damai

papar berkaitan - pada 7/11/2021 - jumlah : 221 hits
BN pagi tadi mengumumkan senarai calonnya yang akan bertanding dalam PRN Melaka 20 November ini Tanpa terkecuali walau satu kerusi ditinggalkan kosong atau dalam erti kata lain tiada lagi ruang untuk perundingan atau kompromi dengan parti l...
Pemimpin Umno Dedah Kenapa Bersatu Beriya Iya Nak Pas Guna Logo Pn

Pemimpin Umno Dedah Kenapa Bersatu Beriya Iya Nak Pas Guna Logo Pn

papar berkaitan - pada 31/10/2021 - jumlah : 356 hits
October 31 2021 Pada PRU 14 PAS telah mendapat lebih kurang 15 peratus undi Melayu di Melaka Oleh kerana faktor Dr Mahathir PH pula telah mendapat 20 peratus undi Melayu bertambah 10 peratus daripada undi Melayu yang diperoleh oleh PH berba...
Pas Hilang Kepercayaan Pada Umno Kekal Bersama Bersatu Di Prn Melaka

Pas Hilang Kepercayaan Pada Umno Kekal Bersama Bersatu Di Prn Melaka

papar berkaitan - pada 3/11/2021 - jumlah : 307 hits
puteradaily comKeputusan Pas untuk menggunakan lambang Perikatan Nasional di Pilihan Raya Negeri Melaka membuktikan Pas tidak percaya sepenuhnya kepada Umno sebaliknya memilih kekal dengan Bersatu Penganalisis politik dari UTM Dr Mazlan Ali...
Sah Mn Kini Berkubur Pas Terbukti Lebih Cintakan Bersatu Berbanding Umno

Sah Mn Kini Berkubur Pas Terbukti Lebih Cintakan Bersatu Berbanding Umno

papar berkaitan - pada 2/11/2021 - jumlah : 219 hits
Tanpa pengumuman kematian tanpa talkin dan tanpa diketahui di mana kuburnya Muafakat Nasional yang terbentuk melalui kerjasama UMNO dengan Pas kini sah terkubur akhirnya Ia berikutan ketetapan Pas bukan saja untuk kekal bersama Perikatan Na...
Umno Pas Bersatu Keluarga 69 Versi Now

Umno Pas Bersatu Keluarga 69 Versi Now

papar berkaitan - pada 4/11/2021 - jumlah : 247 hits
Kata simpulan atau peribahasa Inggeris you can t have your cake and eat it Terjemahannya anda tidak boleh ada atau tidak boleh miliki kek dan memakannya Pelik juga bunyinya kerana kalau kita ada kek tak kan kita tidak boleh makan kek itu Ka...
Dulu Kata Yifdin Baik Benarkan Keluar Kwsp Bila Habia Keriau Salahkan Orang

Harga Sawit Terkini Semakan Harga Semasa

Contingency Plans For Tourist Accidents And Incidents

Woiiii Kenduri Kahwin Lagi Ramai

Akaun Media Sosial Rasmi Pejabat Sultan Pahang Hanya Di Bawah Nama Kesultanan Pahang

Sarapan Di Perak Lunch Di Penang Dinner Di Kedah

Sarawak Id Login Daftar Akaun Portal Kerajaan Sarawak

Scaffold House By Ant Nio Costa Lima Arquitectos In Lisbon Portugal



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Nuh Dan Nayla Slot Akasia TV3

Resepi Nasi Goreng Seafood Paling Mewah dan Terliur Meriah Ramuan Didalamnya

5 Perangai Pemandu Malaysia Yang Buat Memandu Jadi Tak Seronok

Bagaimana Ikan Minum Air Bila Dahaga

Biodata Arfie Shah Adwafri Shah Pelakon Drama Berepisod Nuh Dan Nayla TV3 X Change Astro


7 Surah Yang Harus Dihafal Sebelum Meninggal Dunia

Cara Membuat Surat Lamaran Kerja Yang Menarik Perhatian

Rcs Edin Exposed False Claims Of Pp Proponents

Kaswi Pandan Gedik

Ending Tribal Mindset At Matriculation Colleges

Intern Makanan Percuma