Pemimpin Umno Dedah Kenapa Bersatu Beriya Iya Nak Pas Guna Logo Pn


 



October 31, 2021 Pada PRU-14, PAS telah mendapat lebih kurang 15 peratus undi Melayu di Melaka.
Oleh kerana faktor Dr Mahathir, PH pula telah mendapat 20 peratus undi Melayu, bertambah 10 peratus daripada undi Melayu yang diperoleh oleh PH berbanding pilihanraya-pilihanraya sebelum ini di Melaka.
UMNO dan Barisan Nasional telah mendapat 65 peratus undi Melayu di Melaka pada PRU-14.
PH (dan PPBM) telah menang kerana mereka telah memecahkan 10 peratus undi Melayu atas, dan dengan sokongan solid daripada hampir semua undi bukan Melayu terutama undi Cina mereka telah berjaya mengalahkan Barisan Nasional.
Kebanyakan daripada 10 peratus undi Melayu yang dipecahkan oleh PPBM/PH di atas adalah asalnya pengundi Barisan Nasional (BN); dalam pilihanraya-pilihanraya sebelum ini BN telah mendapat lebih kurang 70-75 peratus undi Melayu di Melaka berbanding 65 peratus semasa PRU-14.
Kali ini PPBM ingin menggunakan formula yang sama, iaitu dengan sekali lagi memecahkan sekurang-kurangnya 10 peratus undi Melayu tersebut daripada Barisan Nasional (BN) supaya BN tidak boleh menang pilihanraya walaupun ia bermaksud PH kembali berkuasa.
Apa yang dibuat oleh PPBM di PRN Melaka kali ini samalah seperti apa yang mereka telah buat pada PRU-14 yang lepas, tugas mereka ialah memecahkan undi Melayu untuk memenangkan PH.
Namun kali ini mereka (PPBM) tentunya tahu kebarangkaliannya mereka tidak boleh menang apa-apa kerusi hanya dengan memecahkan 10 peratus undi Melayu tersebut.
Dan kali ini belum tentu mereka akan dapat kembali 10 peratus undi Melayu yang mereka pecahkan dahulu dan besar kebarangkalian mereka akan hilang undi ini sebab Dr Mahathir tidak lagi bersama mereka (PPBM) dan mereka tidak ada akar umbi untuk meraih 10 peratus pengundi Melayu ini lagi.
Sebab itu kini mereka (PPBM) memerlukan PAS untuk menarik 15 peratus undi Melayu PAS kepada mereka pula dan menjadi akar umbi mereka.
Dan kali ini cita-cita mereka (PPBM) adalah lebih besar lagi, iaitu bukan sahaja mereka mahu memecahkan undi Melayu supaya Barisan Nasional tidak menang, namun mereka (PPBM) juga mahu cuba menang beberapa kerusi waima dua atau tiga kerusi supaya mereka boleh jadi penentu atau “kingmaker” jika tiada mana-mana parti mendapat majoriti kelak.
Namun demikian, walaupun pemecahan 15 peratus undi Melayu tersebut mungkin boleh menggugat supaya Barisan Nasional tidak menang, tetapi ianya tidak cukup untuk mereka (PPBM atau PAS) menang apa-apa kerusi.
Ini terbukti apabila dengan 15 peratus undi Melayu pada PRU-14 yang lepas pun PAS tidak menang apa-apa kerusi di Melaka, manakala PPBM hanya menang dua kerusi, itupun dengan sokongan undi bukan Melayu terutama undi Cina dengan bantuan PH, tetapi kali ini pengundi Cina PH tidak akan bantu mereka lagi.
Untuk mereka (PPBM) menang apa-apa kerusi dengan hanya sokongan 15 peratus undi Melayu dari PAS, mereka tahu mereka perlukan sokongan dari undi Cina dan India.
Namun mereka juga tentunya tahu bahawa pengundi-pengundi Cina dan India tidak akan sokong PAS, terutama apabila mereka nampak bendera PAS bersama PPBM dalam PN.
Mereka tentunya telah fikir yang lambang bulan PAS di atas kertas undi hanya akan menakut-nakutkan pengundi Cina, India dan bukan Islam oleh itu akan mengecilkan peluang mereka untuk meraih undi bukan Melayu dan menang apa-apa kerusi.
Untuk menyelesaikan masalah ini, mereka (PPBM) dan Muhyiddin tentunya telah buat keputusan dan mengarahkan PAS supaya menggunakan lambang dan logo Perikatan Nasional dan meninggalkan bendera dan lambang tradisi PAS iaitu bulan dalam pilihanraya ini; samalah seperti apabila PH menggunakan lambang PKR dalam PRU-14 supaya pengundi Melayu tidak nampak lambang roket DAP.
Strategi memecah-belahkan undi Melayu mereka ini amat licik.
Namun kali ini ia akan memakan diri mereka (PPBM/PN) kerana besar kemungkinan orang-orang bukan Melayu tidak akan mengundi PPBM/PN kerana pengkhianatan yang mereka telah lakukan apabila mereka (PPBM) menjatuhkan kerajaan PH semasa Langkah Sheraton dahulu.
Dan orang-orang Melayu yang biasanya mengundi PAS dan tidak mengundi PH/PPBM dalam PRU-14 lepas pula kali ini tidak nampak lambang bulan di peti undi lantas tidak mengundi mereka jua.
Apabila ini berlaku, yang mereka (PN) kejar (undi Cina dan India) tidak dapat, yang dikendong (undi Melayu) berciciran. Dan yang paling rugi adalah PAS dan orang-orang Melayu yang percaya kepada PPBM ini.
Saya lihat UMNO iaitu rakan Muafakat Nasional PAS tidak mahu lihat PAS terjebak dalam perangkap PPBM ini.
Ianya masih belum terlambat untuk membuat keputusan yang baik dan bijak.
Sebab itu kita cadangkan supaya PAS guna sahaja bendera dan lambang tradisi mereka iaitu lambang bulan yang berpuluh tahun lamanya dikibarkan dalam perjuangan mereka daripada disimpan sahaja dalam almari.
Sekurang-kurangnya dengan menggunakan lambang dan bendera sendiri ini mereka (PAS) akan meningkatkan kebarangkalian untuk mengekalkan jumlah pengundi Melayu yang mengundi mereka dahulu dengan lebih bermaruah.





Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wrlr.blogspot.com/2021/10/pemimpin-umno-dedah-kenapa-bersatu.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Guna Logo Pn Risau Umno Merajuk Pemimpin Pas Cuba Pujuk Kembali

Guna Logo Pn Risau Umno Merajuk Pemimpin Pas Cuba Pujuk Kembali

papar berkaitan - pada 3/11/2021 - jumlah : 139 hits
November 3 2021 Seorang pemimpin kanan PAS hari ini menawarkan penjelasan mengenai kedudukan parti itu serta status Muafakat Nasional yang mereka meterai dengan Umno Malah ahli Jawatankuasa PAS Pusat Nasrudin Hassan turut memberikan peneran...
Suggestion For Umno Bersatu To Use Pas Logo A Jest Hamzah

Suggestion For Umno Bersatu To Use Pas Logo A Jest Hamzah

papar berkaitan - pada 31/10/2021 - jumlah : 256 hits
Perikatan Nasional secretary general Hamzah Zainuddin has brushed off PAS deputy president Tuan Ibrahim Tuan Man s suggestion that all parties that wish to cooperate with PAS use the Islamist party s logo He said the suggestion was made in ...
Guna Logo Pn Sukarkan Penyokong Umno Undi Pas Dalam Prn Melaka

Guna Logo Pn Sukarkan Penyokong Umno Undi Pas Dalam Prn Melaka

papar berkaitan - pada 4/11/2021 - jumlah : 203 hits
MALAYSIA DATELINETindakan Pas menggunakan logo Perikatan Nasional dalam pilihan raya negeri Melaka akan menyukarkan penyokong Umno untuk mengundi Pas ketika Umno sudah bertegas tidak akan bekerjasama dengan Bersatu Jurucakap utama pimpinan ...
Umno Ugut Pas Guna Logo Sendiri Tak Jadi Lantik Najib Pengarah Prn

Umno Ugut Pas Guna Logo Sendiri Tak Jadi Lantik Najib Pengarah Prn

papar berkaitan - pada 29/10/2021 - jumlah : 200 hits
agendaily com29 10 2021UMNO mahu PAS menggunakan logo sendiri dalam PRN Melaka nanti PAS perlu menggunakan logo sendiri dalam Pilihan Raya Negeri Melaka dan bukannya logo Perikatan Nasional ia syarat yang diletakkan UMNO kepada PAS selepas ...
Umno Terus Berharap Pas Guna Logonya Sendiri Bukan Logo Pn

Umno Terus Berharap Pas Guna Logonya Sendiri Bukan Logo Pn

papar berkaitan - pada 31/10/2021 - jumlah : 210 hits
MALAYSIA DATELINEUmno terus mengharapkan agar Pas tidak menggunakan logo Perikatan Nasional dalam pilihan raya negeri Melaka tidak lama lagi Anggota Majlis Kerja Tertinggi Umno Datuk Dr Puad Zarkashid berkata Pas wajar menggunakan logo send...
Pas Akan Jawab Syarat Diletak Umno Ugut Guna Logo Sendiri

Pas Akan Jawab Syarat Diletak Umno Ugut Guna Logo Sendiri

papar berkaitan - pada 30/10/2021 - jumlah : 232 hits
AGENDA DAILY Setiausaha Majlis Syura Ulama PAS Datuk Dr Mohd Khairuddin Aman Razali berkata PAS tidak terikat dengan syarat parti lain Susulan ugutan UMNO yang meletak syarat supaya PAS menggunakan logonya sendiri dalam Pilihan Raya Negeri ...
Umno Mahu Dirayu Dan Sebagai Big Brother Bersatu Dan Pas Perlu Faham

Umno Mahu Dirayu Dan Sebagai Big Brother Bersatu Dan Pas Perlu Faham

papar berkaitan - pada 23/10/2021 - jumlah : 166 hits
SHAH ALAM Pemimpin Pas meminta Presiden UMNO Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi supaya berunding bersama semua parti Melayu untuk menghadapi Pilihan Raya Negeri Melaka Ahli Jawatankuasa Pas Pusat Datuk Dr Mohd Khairuddin Aman Razali menyataka...
Pas Hilang Kepercayaan Pada Umno Kekal Bersama Bersatu Di Prn Melaka

Pas Hilang Kepercayaan Pada Umno Kekal Bersama Bersatu Di Prn Melaka

papar berkaitan - pada 3/11/2021 - jumlah : 297 hits
puteradaily comKeputusan Pas untuk menggunakan lambang Perikatan Nasional di Pilihan Raya Negeri Melaka membuktikan Pas tidak percaya sepenuhnya kepada Umno sebaliknya memilih kekal dengan Bersatu Penganalisis politik dari UTM Dr Mazlan Ali...
Malacca Polls Umno Respects Pas Move To Choose Pn Logo

Malacca Polls Umno Respects Pas Move To Choose Pn Logo

papar berkaitan - pada 3/11/2021 - jumlah : 225 hits
Umno does not appear slighted by PAS decision to choose the Perikatan Nasional logo for the Malacca state election In a comment to The Star Umno deputy president Mohamad Hasan said the party respected the move If that is what PAS has decide...
Towards More Comprehensive Pension Reform

Polis Jerman Sita Bugatti Rare Dalam Siasatan Berkait 1mdb

Makanan Perlis Paling Popular

Panduan Produk Kesihatan

Tafsir Mimpi Gajah

Laporan Bank Dunia Mengeluarkan Isyarat Bahaya Terhadap Sistem Pendidikan Malaysia

Sungai Muda Sempadan Pulau Pinang Kedah

Should Stakeholders Sue Bloomberg To Prove 2nd Casino Licence Claim For Johor S Forest City Is Sheer Slander



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Leha Leya Lawa Tonton

Info Dan Sinopsis Restu Drama Melayu Berepisod Platform Online iQIYI Malaysia

10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3


5 Rekomendasi Laptop Untuk Mahasiswa Akuntansi Terbaru

Amang Seksual Inspektor Polis Ditahan Kerja

Lyodra Tak Selalu Memiliki Chord

No Campaign Elements In Kkb Hari Raya Open House Selangor Mb Tells Bersih

Should Stakeholders Sue Bloomberg To Prove 2nd Casino Licence Claim For Johor S Forest City Is Sheer Slander

Essential Guide To Safe Well Water Maintenance