Umno Pas Bersatu Keluarga 69 Versi Now


 

Kata simpulan atau peribahasa Inggeris “you can’t have your cake and eat it”. Terjemahannya anda tidak boleh ada atau tidak boleh miliki kek dan memakannya. Pelik juga bunyinya kerana kalau kita ada kek tak kan kita tidak boleh makan kek itu? Kan kek itu kita punya?
Pelawak Billy Connolly pernah bertanya (tentulah secara komedi) apa gunanya ada kek jika anda tidak boleh memakannya? Pakar bahasa, termasuk Paul Brians, professor di Universiti Washington State, menyifatkan “kekeliruan” itu ada kaitan dengan kata kerja, khususnya perkataan “to have” atau “untuk mempunyai”. Apa pun, kata Brians, adalah logik apabila anda sudah makan kek, anda sudah tidak ada kek itu lagi. Maksudnya anda tidak boleh makan kek tetapi mahu sekaligus terus memilikinya.
Agak keliru? Tidak mengapa. Bukan tujuan saya berbincang asal-usul peribahasa itu mahupun menyatakan logik atau tidak kata-kata itu. Yang nyata peribahasa itu diterima dan diguna pakai sehingga kini dengan membawa maksud seseorang tidak boleh dapat semua yang dihajati. Dua atau semua benda sekali harung. Tidak boleh dapat “best of both worlds”.
Dalam bahasa Melayu, ia boleh juga membawa erti seseorang tidak boleh hendak itu ini, atau tidak boleh makan dua-dua belah, atau makan keliling. Tiba masa keputusan atau pilihan muktamad mesti dibuat. Pilih satu sahaja.
Nasihat seperti itu banyak kali dituju kepada PAS berdasarkan hubungan parti itu dengan Umno dan Bersatu. Umno-BN ia mahu, Bersatu-PN pun ia mahu. Oleh kerana PAS sana main sini main ia dituduh main dua kolam.
Namun PAS seperti kita tahu sudah memutuskan untuk menggunakan lambang Perikatan Nasional pada PRN Melaka. Sekaligus Muafakat Nasional yang ditubuhnya bersama Umno tiga tahun dahulu sudah tidak wujud. Lalu sekarang PAS tidak boleh lah dituduh lagi main dua kolam. Bukan begitu?
Tak juga, kata penulis politik dan pemerhati PAS, Mohd Sayuti Omar. “Sebab PAS ni boleh ‘konar’ bila-bila masa,” kata beliau.
Setuju atau tidak dengan kata Sayuti itu terpulang, tetapi hanya satu hari selepas Presiden PAS, Abdul Hadi Awang, memberitahu PAS akan guna lambang PN di Melaka, muncul AJK PAS Pusat, Nasrudin Hassan, berkata:
“Keputusan PAS menggunakan logo PN dalam PRN Melaka yang dibuat dalam mesyuarat semalam (1 November) tidaklah menafikan malah tidak pula memutuskan hubungan dalam Muafakat Nasional.”
Menurut Nasruddin, penggunaan lambang PN di Melaka merupakan langkah “ijtihad politik semasa PAS” bagi menghadapi Pakatan Harapan dan merencana agar Melaka tidak jatuh ke tangan PH.
Muncul pula Ketua Penerangan PAS, Kamaruzaman Mohamad, memberitahu penggunaan lambang PN hanya untuk Melaka dan ia hanya tertakluk kepada keperluan semasa parti semata-mata.
Kata beliau lagi (ini menarik), lambang PN belum tentu dipakai PAS pada PRU15. Ia akan dibincang semula “mengikut situasi politik dan keperluan PAS pada waktu itu”.
Adakah itu bermakna “naluri main dua kolam” belum terhakis, atau itu bibit-bibit awal?
Apa pun, Timbalan Presiden Umno, Mohamad Hasan, menegaskan partinya menghormati keputusan PAS pakai lambang PN di Melaka. Namun beliau turut dipetik media berkata, Muafakat Nasional Umno dengan PAS “kekal utuh”.
Naib Pengerusi Umno Melaka, Mohmad Ali Mohamad, juga berkata langkah PAS di Melaka tidak akan jejas hubungan dengan PAS menerusi MN. Walaupun Umno “tidak tahu mengapa” PAS mengambil langkah menggunakan lambang PN di Melaka, Umno akan “cari jalan untuk bekerjasama dengan PAS”.
Adakah Umno juga mahu main “game” yang PAS main? Kerana persoalan timbul di mana nak letak Bersatu dalam perkiraan ini semua. Umno tidak mahu Bersatu (kerana percaya parti itu wujud untuk menghapuskan Umno) tetapi mahu PAS. PAS pula mahu Umno dan mahu Bersatu. Bersatu mahu PAS dan akan lawan sesiapa yang tidak bersama mereka atau menentang mereka. Maksudnya Umno lah tu.
Kesimpulannya, keadaannya lebih kurang begini:
PAS duduk dalam PN tapi masih mahu MN. PAS ada orangnya dalam kerajaan pusat yang dipimpin orang Umno, tetapi di Melaka ia lawan parti Perdana Menteri si orang Umno.
Untuk Melaka, PAS tolak parti Perdana Menteri dan pilih parti bekas Perdana Menteri.
Umno juga di Melaka lawan PAS, tetapi duduk bersama dalam kerajaan pusat. Lawan di Melaka kawan di Putrajaya .
Umno tolak PN tetapi Naib Presidennya Ismail Sabri Yaakob selaku Perdana Menteri lantik orang PN, iaitu Bersatu, duduk dalam Jemaah Menterinya. Bersatu yang tidak ngam dengan Umno boleh sokong Ismail meskipun beliau pemimpin Umno, parti yang tak suka Bersatu.
Cukup di situ walaupun ada lagi kong kalikong ini.
Teringat filem P Ramlee – Keluarga ’69’. Bagi orang muda yang mungkin tidak biasa dengan filem itu, boleh tengok di Youtube. - FMT
Artikel ini adalah pandangan penulis dan tidak semestinya mewakili MMKtT.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://malaysiansmustknowthetruth.blogspot.com/2021/11/umno-pas-bersatu-keluarga-69-versi-now.html?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+MalaysiansMustKnowTheTruth+%28Malaysians+M

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Pas Divided Whether To Work With Umno Or Bersatu

Pas Divided Whether To Work With Umno Or Bersatu

papar berkaitan - pada 31/10/2021 - jumlah : 272 hits
Members of PAS are uneasy after a decision by party leaders to sanction the use of Perikatan Nasional s logo by PAS candidates in the Melaka elections says a party insider The source who declined to be named said the uneasiness in the ranks...
Bersatu Mungkin Peralat Pas Dekati Pengundi Sekiranya Umno Tutup Pintu Rundingan

Bersatu Mungkin Peralat Pas Dekati Pengundi Sekiranya Umno Tutup Pintu Rundingan

papar berkaitan - pada 26/10/2021 - jumlah : 175 hits
SHAHBUDIN HUSINPelbagai pihak dilihat tidak senang dengan pengumuman Menteri Kesihatan Khairy Jamaluddin berhubung larangan ceramah majlis sosial pelancaran jentera dan segala aktiviti terbuka sepanjang tempoh berkempen dalam PRN Melaka Tam...
Ph Boleh Tutup Buku Di Melaka Jika Umno Pas Bersatu Bersama Pn Mn Mampu Menang Dengan Selesa 21 Kerusi Dun

Ph Boleh Tutup Buku Di Melaka Jika Umno Pas Bersatu Bersama Pn Mn Mampu Menang Dengan Selesa 21 Kerusi Dun

papar berkaitan - pada 24/10/2021 - jumlah : 282 hits
ismaweb net4 hours agoBANGI 17 Rabiulawal 1443H Ahad Pakatan Harapan diyakini akan tutup buku di Melaka sekiranya UMNO mahu bersama PAS dan Bersatu pada Pilihan Raya Negeri nanti kata Datuk Mohd Khairuddin Aman Razali Beliau berkata Timbala...
Suggestion For Umno Bersatu To Use Pas Logo A Jest Hamzah

Suggestion For Umno Bersatu To Use Pas Logo A Jest Hamzah

papar berkaitan - pada 31/10/2021 - jumlah : 256 hits
Perikatan Nasional secretary general Hamzah Zainuddin has brushed off PAS deputy president Tuan Ibrahim Tuan Man s suggestion that all parties that wish to cooperate with PAS use the Islamist party s logo He said the suggestion was made in ...
Pas Selamatkan Umno Yang Cedera Parah Bersatu Yang Masih Baru

Pas Selamatkan Umno Yang Cedera Parah Bersatu Yang Masih Baru

papar berkaitan - pada 6/11/2021 - jumlah : 243 hits
malaysiakini comMUKTAMAR PAS Presiden PAS Abdul Hadi Awang memberi peringatan betapa pentingnya peranan parti itu dalam usaha menyatukan parti parti orang Melayu dan Islam dalam negara Menurutnya dalam usaha menyatukan orang Islam untuk ber...
Ph Tolak Nurhizam Dilemma Pas Bersama Umno Atau Bersatu

Ph Tolak Nurhizam Dilemma Pas Bersama Umno Atau Bersatu

papar berkaitan - pada 22/10/2021 - jumlah : 169 hits
Iswardy mengulas tentang keputusan Majlis Presiden yang dilihat tepat menolak Norhizam sebagai calon PH pada PRN Melaka kali ini Iswardy juga mengulas tentang kedudukan PAS yang dilihat tersepit antara BERSATU dan UMNO Siapakah pilihan PAS
Umno Pas Bersatu Gagal Dielak Berlaga Ismail Sabri Diancam Bahaya

Umno Pas Bersatu Gagal Dielak Berlaga Ismail Sabri Diancam Bahaya

papar berkaitan - pada 8/11/2021 - jumlah : 209 hits
Orang yang paling susah hati dan tertekan jiwa raganya bila berlaku pertembungan tiga penjuru di PRN Melaka ini tidak lain tentunya ialah Ismail Sabri Yaakob Beliau kini bukan saja gagal dalam usahanya memastikan tiga parti utama dalam kera...
Zahid Masih Tak Puas Hati Pas Pilih Bersatu Bukan Umno

Zahid Masih Tak Puas Hati Pas Pilih Bersatu Bukan Umno

papar berkaitan - pada 7/11/2021 - jumlah : 297 hits
agendaily com7 11 2021Presiden UMNO Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi kelihatan masih tidak puas hati kerana PAS memilih bekerjasama dengan Bersatu berbanding UMNO bagi menghadapi Pilihan Raya Negeri Melaka Sudah lima hari PAS menyatakan parti ...
Nga S Aide Chosen For Kuala Kubu Baharu After Dap Abandoned Hope Of Malay Vote

Big Bucks Top 10 Sellers From Bonhams Spring Stafford Sale

Tanya Hadi Mengapa Tak Bantah Akta Laut Wilayah Mb Terengganu Diberitahu

Berebut Kasih

Reaching Out

World Bank Report Says Malaysian Children Not Learning Enough In Schools

Ask Your Idol About Ops Lalang Don T Be A Hypocrite Fahmi To Saddiq

Penuhkan Keseniangan Anda Dengan Kedatangan Terbaru Vivo V30e 5g Di Malaysia



Info Dan Sinopsis Restu Drama Melayu Berepisod Platform Online iQIYI Malaysia

10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi


The Infinite Rise House By Earthscape Studio In Anaikatti India

Territorial Sea Act Still Valid And Applicable Including In T Ganu Pmo

Bomba Extinguishes Blaze That Razed 40 Of Pasir Gudang Palm Oil Factory

Towards More Comprehensive Pension Reform

Sayur Tauge Masak Lemak Putih Untuk Lunch

Sungai Muda Sempadan Pulau Pinang Kedah