Umno Bukan Lagi Kuasa Besar Dalam Politik Mengarut Kata Penganalisis


freemalaysiatoday.com
Robin Augustin
-February 25, 2021 8:30 AM
Penganalisis politik berkata, biarpun wujud perpecahan dalam Umno, namun parti itu tidak lemah memandangkan ia masih mempunyai sokongan kuat akar umbi. (Gambar Bernama)
PETALING JAYA: Penganalisis politik menolak kenyataan pemimpin PPBM berhubung Umno yang dikatakan tidak lagi mempunyai kuasa besar dalam landskap politik tanah air.

Awang Azman Awang Pawi, pakar sosiopolitik Universiti Malaya berkata, biarpun berlaku perpecahan dalam Umno, parti Melayu itu tidak lemah memandangkan ia masih mendapat sokongan kuat daripada akar umbi.

Beliau mengulas kenyataan Ketua Pemuda PPBM, Wan Ahmad Fayhsal Wan Ahmad Kamal yang dilaporkan berkata, kedudukan Umno sebagai parti paling dominan telah berakhir dan situasi politik semasa memaksa semua parti menjalin kerjasama.

Awang Azman berkata, biarpun berdepan pelbagai cabaran selepas tumbangnya kerajaan Barisan Nasional pada 2018, Umno tidak hancur bersama kejatuhan itu.
Awang Azman Pawi.Beliau berkata, parti itu malah disifatkan semakin kuat.

“Sehingga kini, saya tidak pernah dengar satu pun cawangan Umno yang dibubarkan. Kekuatan Umno terletak pada akar umbi.”

Beliau berkata, sebaliknya kekuatan PPBM dan pengaruhnya terikat dengan kuasa eksekutif dan ia adalah sesuatu yang boleh berubah sekiranya Parlimen dibubarkan.

“Pada pandangan saya, dalam pilihan raya yang akan datang, dua kuasa besar yang akan mendominasi ialah Umno-BN dan Pakatan Harapan (PH). Pertarungan utama itu adalah antara dua gabungan ini.”
Oh Ei Sun.Oh Ei Sun dari Institut Hal Ehwal Antarabangsa Singapura berkata, beliau tidak percaya era Umno sebagai kuasa dominan telah berlalu.

“Umno masih dilihat sebagai pembela yang memperjuangkan hak dan kepentingan orang Melayu,” katanya, selain menambah bahawa beliau tidak melihat akan berlaku perubahan mengenai perkara itu pada masa sekarang atau akan datang.

Katanya, dalam pilihan raya umum akan datang, Umno dan PAS akan menikmati sokongan orang Melayu, dan PPBM dilihat bakal berdepan kesukaran memandangkan sokongan yang diperolehinya pada pilihan raya lalu adalah daripada penyokong PH.

“Kali ini mereka tidak lagi akan mengundi PPBM.”Azmi Hassan.Bekas pensyarah Universiti Teknologi Malaysia Azmi Hassan berkata, beliau hairan kenapa Wan Fayhsal berpandangan Umno tidak lagi dominan.

“Kalau itulah halnya, kenapa PPBM mahu bekerjasama dengan Umno? Jadi saya tidak fikir era Umno sebagai parti dominan sudah berakhir”.

Azmi percaya Umno kini dalam kedudukan yang lebih kukuh berbanding sebelum PRU14 berikutan prestasi mengecewakan PH selama 22 bulan mentadbir Putrajaya.

“Perikatan Nasional (PN) juga tidak menunjukkan prestasi yang baik, jadi ramai melihat Umno lebih baik berbanding PH dan PN.”

Beliau berkata, satu-satunya cabaran Umno untuk mendapatkan undi Melayu ialah PAS, dan itu pun hanya terhad kepada tiga negeri, iaitu Kelantan, Terengganu dan Kedah.

“Saya rasa PAS juga akan berfikir secara logik dan mengelak pertembungan dengan Umno dalam PRU.”Enable GingerCannot connect to Ginger Check your internet connection
or reload the browserDisable in this text fieldEditEdit in GingerEdit in Ginger×

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://wak-labu.blogspot.com/2021/02/umno-bukan-lagi-kuasa-besar-dalam.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Ppbm Umno Bersaing Tarik Wakil Rakyat Sabah Lompat Parti Kata Penganalisis

Ppbm Umno Bersaing Tarik Wakil Rakyat Sabah Lompat Parti Kata Penganalisis

papar berkaitan - pada 28/2/2021 - jumlah : 308 hits
Durie Rainer FongKOTA KINABALU Gabungan Rakyat Sabah mungkin mendapat manfaat daripada tindakan Ahli Parlimen pembangkang melompat parti untuk menyertainya namun penganalisis berkata ia boleh menjadi titik pertembungan dalam hubungan antara...
Berani Tolak Pn Dan Bersatu Bukti Umno Kuasa Besar Sebenar

Berani Tolak Pn Dan Bersatu Bukti Umno Kuasa Besar Sebenar

papar berkaitan - pada 25/2/2021 - jumlah : 222 hits
Walaupun sehingga kini belum ada kenyataan rasmi daripada UMNO berhubung keputusan sebenar mesyuarat MT Jumaat lalu desas desus mengenai pendirian parti itu dalam menghadapi PRU15 akan datang tampaknya amat meresahkan Bersatu dan PN Diperka...
Gencatan Politik Kerajaan Pembangkang Tidak Akan Berlaku Kata Penganalisis

Gencatan Politik Kerajaan Pembangkang Tidak Akan Berlaku Kata Penganalisis

papar berkaitan - pada 20/2/2021 - jumlah : 249 hits
freemalaysiatoday com February 20 2021 7 45 AMPenganalisis politik Romzi Ationg dan Awang Azman Pawi skeptikal dengan cadangan gencatan politik antara kerajaan dengan pembangkang KOTA KINABALU Penganalisis berpendapat gencatan politik antar...
Umno Beri Ph Nyawa Jika Tidak Bersama Pn Penganalisis Politik

Umno Beri Ph Nyawa Jika Tidak Bersama Pn Penganalisis Politik

papar berkaitan - pada 3/3/2021 - jumlah : 190 hits
puteradaily comSekiranya UMNO yang dipimpin Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi kekal dengan keputusan tidak bersama dengan Perikatan Nasional tindakan itu hanya akan memberi kelebihan kepada Pakatan Harapan Menurut Felo Penyelidik Institut Penye...
Malaysia Sokong Semua Usaha Tamat Krisis Politik Myanmar Kata Hishammuddin

Malaysia Sokong Semua Usaha Tamat Krisis Politik Myanmar Kata Hishammuddin

papar berkaitan - pada 3/3/2021 - jumlah : 189 hits
Malaysia sokong semua usaha tamat krisis politik Myanmar kata Hishammuddin Dikemas kini 2 jam yang lalu Diterbitkan pada 2 M
Umno Tak Akan Beri Peluang Pada Pas Ppbm Bertanding Di Terengganu Kata Ahmad Said

Umno Tak Akan Beri Peluang Pada Pas Ppbm Bertanding Di Terengganu Kata Ahmad Said

papar berkaitan - pada 19/2/2021 - jumlah : 203 hits
February 19 2021 4 00 PMKetua Umno Terengganu Ahmad Said berkata kerusi PPBM di Parlimen Hulu Terengganu juga milik Umno berikutan penyandangnya Rosol Wahid melompat parti dengan menyertai PPBM PETALING JAYA Umno Terengganu tidak akan membe...
Beza Pendapat Dalam Pas Tak Sampai Wujud Gerakan Guling Hadi Kata Penganalisis

Beza Pendapat Dalam Pas Tak Sampai Wujud Gerakan Guling Hadi Kata Penganalisis

papar berkaitan - pada 3/3/2021 - jumlah : 204 hits
Seorang penganalisis politik berkata perbezaan pendapat dalam PAS tidak akan sampai tahap berlaku perpecahan besar sehingga wujud gerakan untuk menjatuhkan Abdul Hadi Awang sebagai presiden Kamarul Zaman Yusoff daripada Universiti Utara Mal...
Gps Akan Menang Pilihan Raya Negeri Tetapi Kurang Kerusi Kata Penganalisis

Gps Akan Menang Pilihan Raya Negeri Tetapi Kurang Kerusi Kata Penganalisis

papar berkaitan - pada 23/2/2021 - jumlah : 179 hits
PETALING JAYA Gabungan Parti Sarawak yang menjadi kerajaan dijangka memenangi pilihan raya negeri akan datang walaupun tidak memperoleh majoriti sama seperti bawah panji Barisan Nasional pada pilihan raya lalu demikian ramalan penganalisis ...
Umno Terbuka Kerjasama Dengan Musuh Jika Direstui Ahli Kata Najib

Umno Terbuka Kerjasama Dengan Musuh Jika Direstui Ahli Kata Najib

papar berkaitan - pada 23/2/2021 - jumlah : 395 hits
February 22 2021 11 22 PMNajib Razak berkata kerjasama dengan musuh politik tidak akan berlaku jika ia hanya dipersetujui pucuk pemimpin Umno tetapi ditolak ahlinya PETALING JAYA Bekas presiden Umno Najib Razak berkata parti itu terbuka unt...
High Court Fixes 3 Additional Trial Dates To Complete 1mdb Case

Norjuma Didakwa Lima Pertuduhan Mencederakan Tiga Individu Lakukan Khianat

Since Mic Pointless Pn Confident Of Marginalised Indian Votes

The Evolution Of Adult Entertainment

Berjalan Bersama Pengguna Inovasi Pengalaman Interaktif Zuhyx

Menambat Selera Rakyat Malaysia Dengan Kebaikan Berasaskan Tumbuhanterbaharu Dari Nestl

Ministers Hit Out At Us Academic S Safety Claim

What You Should Know About New Construction Plumbing



5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok


Masak Lemak Ikan Bawal Cermin Dengan Belimbing Buluh

Utilizing Crowdfunding For Business

Pemandu E Hailing Pengguna Muslim Wajiib Abaikan Grab Kenyataan Media Ppim 26 04 2024

Selamat Bersara Contoh Ucapan Hari Persaraan Poster

Juyaya Semun Ngintu Gawai Chord

Bahaya Kemiskinan By Dr Hm Rakib S H Pekanbaru Riau