Beza Pendapat Dalam Pas Tak Sampai Wujud Gerakan Guling Hadi Kata Penganalisis



Seorang penganalisis politik berkata, perbezaan pendapat dalam PAS tidak akan sampai tahap berlaku perpecahan besar sehingga wujud gerakan untuk menjatuhkan Abdul Hadi Awang sebagai presiden.
Kamarul Zaman Yusoff daripada Universiti Utara Malaysia berkata, berdasarkan pemerhatiannya yang mengikuti perkembangan dalam parti itu secara dekat, dakwaan PAS menghadapi krisis dalaman sehingga wujud dua kumpulan dikenali sebagai “Geng Publika” dan “Geng Ustaz” seperti tersebar di media sosial, dicipta pihak luar.
“Nampaknya berlaku sedikit ‘ribut’ apabila ia disambut segelintir ahli PAS di peringkat bawahan. Keadaan ini menjadi lebih tegang dan mendapat perhatian kerana PAS tahun ini akan mengadakan pemilihan dalam parti.
“Jadi, setakat saya perhatikan memang ‘Geng Publika’ dan ‘Geng Ustaz’ tidak wujud dalam PAS sebab pemimpin PAS walak (setia) kepada pucuk pimpinan,” kata beliau kepada FMT.
Media sebelum ini melaporkan wujud satu rakaman audio yang didakwa perbualan antara Pengarah Strategi PAS Mohd Khairuddin Aman Razali dan Mursyidul Am PAS Hashim Jasin berkenaan tindak tanduk Hadi selaku presiden.
Khairuddin yang juga setiausaha Majlis Syura PAS didakwa tidak berpuas hati dengan keputusan Hadi berkaitan kerjasama antara PAS dengan PPBM dan Umno serta pelbagai isu dalaman lain.
Ia kemudiannya membawa kepada dakwaan wujudnya dua kumpulan dalam PAS.
Geng Publika, yang dikatakan pro-PPBM, terdiri daripada Naib Presiden PAS Ahmad Samsuri Mokhtar dan Setiausaha Agung PAS Takiyuddin Hassan, manakala Geng Ustaz yang didakwa berpihak kepada Umno terdiri daripada Khairuddin dan Ahli Jawatankuasa PAS, Nik Mohamad Abduh Nik Abdul Aziz.
Bagaimanapun, pemimpin PAS, termasuk Khairuddin sendiri menafikan wujud gerakan terancang “dari dalam” untuk menjatuhkan Hadi.
Kamarul Zaman berkata, mungkin wujud perbezaan pendapat di peringkat bawahan, di mana ada tiga kumpulan – yang mahu parti itu kekal dalam Muafakat Nasional (MN), yang mahu ia kekal dalam Perikatan Nasional (PN), dan yang ingin melihat PN dan MN bergabung.
“Bagaimanapun, pandangan rasmi PAS ketika ini mahu memperkasakan MN dan memperkukuhkan PN itu jelas,” kata beliau.
Kata beliau, tidak mungkin golongan profesional seperti Samsuri dan Takiyuddin yang sangat rapat dengan Hadi akan menentang Ahli Parlimen Marang itu.
“PAS kalau mahu menukar presiden, ia perlu melalui Majlis Syura Ulama terlebih dahulu dan majoriti PAS dikuasai ulama.
“Sejak 1982, ulama yang memimpin PAS disokong golongan profesional, jadi saya tidak nampak golongan profesional akan menyasarkan kedudukan presiden,” kata beliau.
Bekas pensyarah pusat pengajian sains dan kemasyarakatan Universiti Sains Malaysia, Ahmad Atory Hussain yang juga berkongsi pandangan sama berkata, majoriti ahli PAS mahu golongan ulama terus menerajui parti, tetapi ia tidak bermakna PAS tidak memerlukan golongan profesional.
Bagaimanapun, beliau tidak menafikan, seperti parti lain, PAS tidak boleh lari daripada konflik, termasuk kewujudan kumpulan pro-Umno dan pro-PPBM.
“Oleh kerana Hadi begitu ‘masak’ dengan politik dalaman parti itu, beliau dapat kawal keadaan, selain berupaya memberikan tempat dan kedudukan kepada pemimpin PAS dalam kerajaan,” katanya sambil menambah, sekiranya jika terdapat tentangan, ia sukar untuk menjatuhkan Hadi.
Bekas pensyarah Universiti Teknologi Malaysia, Azmi Hassan percaya wujudnya perbezaan pendapat membabitkan dua kumpulan yang mahu bersama Umno atau PPBM, tetapi ia tidak dinyatakan secara terbuka.
“PAS sinonim dengan kepimpinan ulama. Jadi, jika wujud komplot (kumpulan bukan ulama), ia tidak akan dibuat secara terang-terangan untuk menjatuhkan presiden kerana akar umbi sukar menerimanya.
Beliau tidak menafikan kemelut dalam PAS ketika ini disebabkan parti itu tersepit antara dua pilihan, antara Umno atau PPBM. FMT
The post Beza pendapat dalam PAS tak sampai wujud gerakan guling Hadi, kata penganalisis appeared first on MYKMU.NET.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://mykmu.net/2021/03/03/beza-pendapat-dalam-pas-tak-sampai-wujud-gerakan-guling-hadi-kata-penganalisis/?utm_source=rss&utm_medium=rss&utm_campaign=beza-pendapat-dalam-pas-tak-sampai-wujud

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Tak Mungkin Penganalisis Tolak Khabar Angin Pemimpin Profesional Pas Mahu Singkir Hadi

Tak Mungkin Penganalisis Tolak Khabar Angin Pemimpin Profesional Pas Mahu Singkir Hadi

papar berkaitan - pada 4/3/2021 - jumlah : 166 hits
Faiz ZainudinPETALING JAYA Penganalisis politik menolak khabar angin mendakwa golongan profesional dalam PAS mahu menyingkir Presiden Abdul Hadi Awang menggambarkan ia sebagai melawan arus Kamarul Zaman Yusoff daripada Universiti Utara Mala...
Timbalan Presiden Pas Tampil Nafikan Dakwaan Ada Gerakan Gulingkan Hadi

Timbalan Presiden Pas Tampil Nafikan Dakwaan Ada Gerakan Gulingkan Hadi

papar berkaitan - pada 22/2/2021 - jumlah : 173 hits
February 22 2021 Lagi pemimpin kanan PAS tampil menafikan wujud gerakan untuk menjatuhkan Presiden PAS Abdul Hadi Awang setelah dakwaan itu mula bermain di media sosial sejak minggu lalu Walaupun masih tiada bukti konkrit dikemukakan buat m...
Pas Boleh Menang Lebih Banyak Kerusi Jika Bersama Umno Berbanding Ppbm Kata Penganalisis

Pas Boleh Menang Lebih Banyak Kerusi Jika Bersama Umno Berbanding Ppbm Kata Penganalisis

papar berkaitan - pada 5/3/2021 - jumlah : 309 hits
freemalaysiatoday com March 5 2021 7 00 AMPenganalisis berkata peluang PAS memenangni lebih banyak kerusi dalam pilihan raya umum akan datang lebih cerah jika parti itu bekerjasama dengan Umno berbanding PPBM PETALING JAYA Penganalisis poli...
Menantu Hadi Kata Hubungan Pas Umno Bersatu Ibarat Bermadu

Menantu Hadi Kata Hubungan Pas Umno Bersatu Ibarat Bermadu

papar berkaitan - pada 6/3/2021 - jumlah : 278 hits
March 6 2021 Pas Perak menyifatkan hubungan parti itu dengan UMNO dan Parti Pribumi Bersatu Malaysia sebagai hidup bermadu dalam alam perkahwinan Setiausaha Pas Perak Mohd Akmal Kamarudin berkata walaupun mungkin wujud perasaan tidak suka n...
Penyokong Umno Pas Beza Pendapat Pasal Muhyiddin

Penyokong Umno Pas Beza Pendapat Pasal Muhyiddin

papar berkaitan - pada 6/3/2021 - jumlah : 189 hits
Malaysiakini Penyokong Umno dan PAS berbeza pendapat mengenai apa yang perlu dilakukan Perdana Menteri Muhyiddin Yassin menurut tinjauan Institut Darul Ehsan Sebilangan besar penyokong Umno menyokong Muhyiddin untuk mengadakan pilihan raya ...
Umno Pas Dan Ppbm Pesaing Bukan Musuh Kata Annuar

Umno Pas Dan Ppbm Pesaing Bukan Musuh Kata Annuar

papar berkaitan - pada 8/3/2021 - jumlah : 195 hits
March 8 2021 11 32 AMPETALING JAYA Umno PAS dan PPBM bukan musuh tetapi pesaing kerana ketiga tiga parti itu mendukung cita cita perjuangan yang sama kata Menteri Wilayah Persekutuan Annuar Musa Beliau berkata dakwaan menggambarkan ada perm...
Ppbm Umno Bersaing Tarik Wakil Rakyat Sabah Lompat Parti Kata Penganalisis

Ppbm Umno Bersaing Tarik Wakil Rakyat Sabah Lompat Parti Kata Penganalisis

papar berkaitan - pada 28/2/2021 - jumlah : 308 hits
Durie Rainer FongKOTA KINABALU Gabungan Rakyat Sabah mungkin mendapat manfaat daripada tindakan Ahli Parlimen pembangkang melompat parti untuk menyertainya namun penganalisis berkata ia boleh menjadi titik pertembungan dalam hubungan antara...
Panas Zul Yahya Kata Pemimpin Pas Gila Kuasa

Panas Zul Yahya Kata Pemimpin Pas Gila Kuasa

papar berkaitan - pada 7/3/2021 - jumlah : 347 hits
March 7 2021 Bekas pelakon Zul Yahya hari ini meluahkan rasa marah dan kecewa terhadap kepimpinan Pas yang disifatkannya sebagai pemimpin yang gila kuasa Dalam satu video secara langsung dua hari lepas beliau mengakui tidak lagi berminat me...
Pas Hanya Cari Untung Dengan Politik Dua Kolam Kata Bekas Pemimpin Umno

Pas Hanya Cari Untung Dengan Politik Dua Kolam Kata Bekas Pemimpin Umno

papar berkaitan - pada 5/3/2021 - jumlah : 594 hits
SITI NUR ZAWANI MISCONBekas pemimpin Umno Datuk Zaharin Mohd Yassin mendakwa politik Pas ketika ini hanya mahu mencari keuntungan untuk diri mereka sendiri dan bukannya demi perjuangan Beliau berkata ini dapat dibuktikan dari sikap parti Is...
8 Karakter Di Drama Korea Ini Bisa Jadi Contoh Bahwa Emansipasi Bukan Cuma Cita Cita Wanita Indonesia

Bukan Ulama Lantikan Politik Sendiri Tu Ular Dalam Semak

La Dolce Vita Cranking The Vespa Gt 200 Up To Eleven

Filem Mustaqim

8 Kelebihan Daun Pudina Untuk Kesihatan Dalaman Dan Luaran

April 18 2024 Pesan Orang Alim

Wee Barking Up The Wrong Tree

Bersih Slams Hulu Selangor Funds Ahead Of Kuala Kubu Baharu Polls



Kisah Restoran Colonel Sanders Selain KFC Yang Tidak Boleh Dikembangkan

Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia


Yang Nilai Baik Dan Buruk Itu Dari Allah Bukan Dari Manusia

Oh Baju Melayu

First Blog Post

Pra Pesanan Samsung Ai Tv Berpeluang Memenangi Hadiah Bernilai Rm140 000

Insider Tricks Stylists Use To Make Clothes Fit Perfectly

Mobile Friendly Free Money The Community Has You Covered