Berani Tolak Pn Dan Bersatu Bukti Umno Kuasa Besar Sebenar




 Walaupun sehingga kini belum ada kenyataan rasmi daripada UMNO berhubung keputusan sebenar mesyuarat MT Jumaat lalu, desas-desus mengenai pendirian parti itu dalam menghadapi PRU15 akan datang tampaknya amat meresahkan Bersatu dan PN.
Diperkatakan ramai, MT UMNO dalam mesyuaratnya di Janda Baik itu kekal dengan pendirian enggan bekerjasama dengan Bersatu serta PN dan keputusan tersebut bukan saja tidak berbeza dengan ketetapan sebelum ini, malah senada dengan usul yang telah diluluskan oleh majoriti bahagian-bahagian UMNO.
Keberadaan UMNO dalam kerajaan PN hanyalah setakat tempoh Parlimen berakhir atau sehingga pilihanraya diadakan di mana dalam PRU15, parti itu akan berlawan dengan Bersatu serta PN.
Kalau ada pun yang UMNO ingin bekerjasama, ia hanyalah dengan Pas, tetapi itu pun bergantung kepada keinginan parti Islam itu sama ada masih mahu meneruskan muafakat bersama MN atau sebaliknya.
Berikutan itu, beberapa pemimpin Bersatu dalam pelbagai saluran media mula tampil menyerang UMNO berdasarkan keengganan bekerjasama itu.
Rata-rata menggunakan sentimen Melayu dan penyatuan ummah dengan mengatakan keputusan UMNO itu akan menyebabkan perpecahan di kalangan orang-orang Melayu.
Semua keputusan UMNO itu, kata mereka, hanya memperlihatkan keinginan parti tersebut memperolehi lebih banyak kuasa dalam kerajaan.
“Kalau UMNO fikirkan soal perpaduan Melayu, keputusan enggan bekerjasama dengan Bersatu dan PN pasti tidak timbul,” demikian antara kesimpulan yang diluahkan beberapa pemimpin Bersatu.
Ada juga pemimpin Bersatu yang mengingatkan UMNO bahawa era parti itu sebagai kuasa besar dalam lanskap politik negara ini sudah pun berakhir.
Sehubungan itu, kata pemimpin berkenaan, UMNO harus bekerjasama dengan Bersatu dan PN jika mereka ingin menang pilihanraya dan mampu membentuk kerajaan.
Bersama pendirian tersebut, ada juga pemimpin Pas yang pro kepada Bersatu tetap menaruh harapan agar tiga parti Melayu – UMNO, Bersatu dan Pas kekal bekerjasama dalam PRU15 akan datang.
Selain untuk mempertahankan kuasa Melayu, pemimpin berkenaan berkata, keengganan UMNO bekerjasama dengan PN hanya akan menyebabkan DAP berkuasa semula di negara ini.
Jika diperhati, banyak lagi ulasan bernada bimbang diluahkan pemimpin Bersatu dan Pas berhubung pendirian UMNO itu.
Mereka semuanya bercakap dengan hujah suci, sambil menjual tema agama dan bangsa bagi melindungi niat sebenar untuk mengekalkan keseronokan berkuasa yang tidak pernah dirasai sebelum ini.
Di samping nikmat kuasa untuk diri sendiri, perkara pokok yang terus cuba disembunyikan oleh Bersatu dan Pas di sebalik inginkan kerjasama UMNO dalam PRU akan datang tidak lain ialah untuk memastikan Muhyiddin Yassin terus dikekalkan sebagai Perdana Menteri.
Bagi mereka, hanya dengan Muhyiddin dikekalkan sajalah yang dapat memastikan segala nikmat keduniaan yang diperolehi sekarang lebih berpanjangan tempohnya.
Dengan itu bermakna, pertandingan tiga penjuru dan tiada kerjasama daripada UMNO kepada Bersatu dan PN dengan sendirinya akan menyebabkan nyawa politik Muhyiddin jadi pendek.
Jika Muhyiddin pendek nyawa politiknya, Hamzah Zainuddin, Azmin Ali dan gerombolannya yang lain, termasuk Hadi Awang, juga berpotensi besar bakal hilang kuasa masing-masing.
Berdasarkan trend yang sentiasa menaik ketika ini, menolak atau menjatuhkan Muhyiddin adalah keinginan utama majoriti rakyat negara ini.
Dengan tempoh setahun yang lalu sejak PN berkuasa hanya dipenuhi dengan kecelaruan dan ketidaktentuan, malah banyak janji perubahan terbukti sekadar omong kosong, membiarkan lagi Muhyiddin kekal seumpama memilih neraka kehidupan saja layaknya.
Untuk itu, jika UMNO ingin dilihat bersama naluri rakyat rakyat, kekal dengan pendirian enggan bekerjasama dengan Bersatu dan PN serta membiarkan pertandingan tiga penjuru berlaku dalam PRU akan datang adalah pilihan yang terbaik sekali.
Keputusan itu bukan saja bermakna UMNO senada dengan kehendak rakyat dan dapat mengelak turut sama ditolak sepertimana keinginan mereka menjatuhkan Muhyiddin, malah tiga penjurulah yang akan membuktikan UMNO adalah kuasa besar yang sebenar dalam lanskap politik negara.
Sedia bersama dan bekerjasama, awal-awal lagi akan menjadikan UMNO bukan lagi kuasa besar, sebaliknya akan membuatkan ular lidi Bersatu terus membesarkan lagi kepalanya sebagai kuasa besar dengan impian sebenar untuk menelan dan menjadikan ular sawa UMNO sebagai makanannya. 
(Shahbudindotcom 25/02/2021)






Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wrlr.blogspot.com/2021/02/berani-tolak-pn-dan-bersatu-bukti-umno.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Siapa Abang Lebih Besar Umno Bersatu

Siapa Abang Lebih Besar Umno Bersatu

papar berkaitan - pada 21/2/2021 - jumlah : 190 hits
BAHA M ISAPolitik di Malaysia banyak telah berubah setelah kemenangan bersejarah Pakatan Harapan pada Pilihan Raya Umum Ke 14 yang berlangsung tahun 2018 Uniknya kedudukan parti parti komponen dalam gabungan itu ketika itu dilihat setara da...
Bersatu Di Tempat Duduk Pemandu Umno Sebagai Abang Besar Bimbang

Bersatu Di Tempat Duduk Pemandu Umno Sebagai Abang Besar Bimbang

papar berkaitan - pada 24/2/2021 - jumlah : 171 hits
SITI NUR ZAWANI MISCONSebarang kerjasama yang mungkin dilakukan antara Bersatu dan Umno hanya akan menguntungkan sebelah pihak sahaja kata pemerhati politik Kim Quek Beliau berkata tidak mungkin kerjasama itu akan bertahan apatah lagi berja...
147 189 118 Mana Satu Annuar Persoal Jumlah Sebenar Bahagian Umno Tolak Ppbm

147 189 118 Mana Satu Annuar Persoal Jumlah Sebenar Bahagian Umno Tolak Ppbm

papar berkaitan - pada 3/3/2021 - jumlah : 244 hits
March 3 2021 8 15 PMAnnuar Musa sebelum ini mendakwa hanya 99 bahagian Umno yang menolak kerjasama dengan PPBM PETALING JAYA Ketika ramai pemimpin Umno menuntut Majlis Kerja Tertinggi memenuhi tuntutan akar umbi dan memutuskan hubungannya d...
Umno Bukan Lagi Kuasa Besar Dalam Politik Mengarut Kata Penganalisis

Umno Bukan Lagi Kuasa Besar Dalam Politik Mengarut Kata Penganalisis

papar berkaitan - pada 25/2/2021 - jumlah : 342 hits
freemalaysiatoday com February 25 2021 8 30 AMPenganalisis politik berkata biarpun wujud perpecahan dalam Umno namun parti itu tidak lemah memandangkan ia masih mempunyai sokongan kuat akar umbi PETALING JAYA Penganalisis politik menolak ke...
Umno Nafi Laporan Mkt Tolak Kerjasama Bersatu Pn

Umno Nafi Laporan Mkt Tolak Kerjasama Bersatu Pn

papar berkaitan - pada 21/2/2021 - jumlah : 208 hits
UMNO menafikan laporan keputusan Mesyuarat Majlis Kerja Tertinggi parti itu menolak kerjasama antara Parti Pribumi Bersatu Malaysia dan Perikatan Nasional pada pillihan raya umum akan datang Jabatan Komunikasi Strategik Penerangan UMNO berk...
Sah Umno Buang Bersatu Tolak Jawatan Tpm Pn Bakal Tumbang

Sah Umno Buang Bersatu Tolak Jawatan Tpm Pn Bakal Tumbang

papar berkaitan - pada 20/2/2021 - jumlah : 195 hits
Krisis perpecahan pakatan longgar dan Kerajaan tiada majoriti Muhyiddin Yassin semakin menggelegak UMNO sudah buat keputusan tidak mahu berkerjasama dengan UMNO dalam PRU Apakah langkah Muhyiddin seterusnya MengHARAMkan UMNO Jangan terperan...
Umno Dan Bersatu Makin Berpecah Ini Buktinya

Umno Dan Bersatu Makin Berpecah Ini Buktinya

papar berkaitan - pada 25/2/2021 - jumlah : 231 hits
Umno Dan Bersatu Makin Berpecah Ini Buktinya Hidup mati Umno bukan di tangan Bersatu kata Ketua Puteri Umno Zahida Zarik Khan sebagai membalas kenyataan Ketua Armada Bersatu Wan Ahmad Fayhsal Wan Ahmad Kamal Katanya Umno yang mampunyai tiga...
Pemimpin Umno Belasah Ketua Pemuda Bersatu Beramai Ramai

Pemimpin Umno Belasah Ketua Pemuda Bersatu Beramai Ramai

papar berkaitan - pada 25/2/2021 - jumlah : 226 hits
Kalangan pemimpin Umno menyelar Ketua Pemuda PPBM Wan Ahmad Fayhsal Wan Ahmad Kamal susulan kenyataannya mendakwa Umno bukan lagi kuasa besar dalam politik negara Wan Ahmad Fayhsal yang juga timbalan menteri belia dan sukan dilaporkan berka...
Setelah Setahun Memerintah 20 Soalan Untuk Bersatu Umno Dan Pas

Setelah Setahun Memerintah 20 Soalan Untuk Bersatu Umno Dan Pas

papar berkaitan - pada 25/2/2021 - jumlah : 254 hits
MALAYSIA DATELINESetelah setahun Bersatu Pas dan juga Umno bergabung dan membentuk kerajaan Perikatan Nasional penyokong Pakatan Harapan khasnya AMANAH mengemukakan 20 untuk mereka Persoalan ini ditimbulkan kepada mereka kerana gabungan men...
High Court Fixes 3 Additional Trial Dates To Complete 1mdb Case

Norjuma Didakwa Lima Pertuduhan Mencederakan Tiga Individu Lakukan Khianat

Since Mic Pointless Pn Confident Of Marginalised Indian Votes

The Evolution Of Adult Entertainment

Berjalan Bersama Pengguna Inovasi Pengalaman Interaktif Zuhyx

Menambat Selera Rakyat Malaysia Dengan Kebaikan Berasaskan Tumbuhanterbaharu Dari Nestl

Ministers Hit Out At Us Academic S Safety Claim

What You Should Know About New Construction Plumbing



5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok


Masak Lemak Ikan Bawal Cermin Dengan Belimbing Buluh

Utilizing Crowdfunding For Business

Pemandu E Hailing Pengguna Muslim Wajiib Abaikan Grab Kenyataan Media Ppim 26 04 2024

Selamat Bersara Contoh Ucapan Hari Persaraan Poster

Juyaya Semun Ngintu Gawai Chord

Bahaya Kemiskinan By Dr Hm Rakib S H Pekanbaru Riau