Umno Bermimpi Pas Mengigau Bersatu


 
Walaupun Pas bertanding atas lambang PN yang diketuai Bersatu dalam PRN Melaka, UMNO secara umumnya masih berharap dapat meneruskan hubungan dengan parti Islam tersebut di masa depan.
Bagi UMNO, tidak mengapa Pas bersama PN dalam PRN Melaka ini, yang penting asalkan parti itu dapat bersama mereka dalam PRU15 nanti.
Sebab itu, bagi UMNO dan BN, penting untuk mereka memenangi PRN Melaka 20 November ini.
Hanya dengan BN menang di Melaka ini saja UMNO dapat membuktikan kepada Pas bahawa pilihannya untuk bersama Bersatu dan PN adalah suatu keputusan yang salah.
Dengan demikian, mereka berharap Pas akan kembali bekerjasama dengan UMNO dan mengukuhkan semula Muafakat Nasional atau MN bagi menghadapi PRU15 akan datang.
Dalam erti kata lain, harapan UMNO ialah Pas akan meninggalkan Bersatu terkontang-kanting sendirian selepas tewasnya PN dalam PRN Melaka ini.
Ada juga pemimpin UMNO menjangka bahawa Bersatu akan dibubarkan sebaik PRN Melaka jika kemenangan yang terhasil nanti memihak kepada BN.
Konon kata sesetengah pemimpin UMNO, jika Bersatu tewas, maka parti itu tidak ada pilihan lain lagi selain membubarkan partinya dan kembali semula kepada UMNO.
Mungkinkah itu yang akan berlaku?
Pertama, jika UMNO masih berharap dapat bersama dengan Pas dan mengukuhkan semula MN, waima jika BN menang sekali pun di PRN Melaka, ia sebenarnya hanyalah bermimpi di siang hari saja.
Dalam banyak keadaan, Pas ternyata lebih selesa bersama dengan Bersatu berbanding bersama UMNO.
Dengan bersama Bersatu dan PN, Pas akan kekal bertanding di kerusi-kerusi dominan di mana ia kuat sebagaimana sekarang, selain tiada masalah untuk kekal menguasai Kelantan, Terengganu dan juga Kedah.
Menguasai tiga negeri itu dan memperolehi beberapa kerusi Parlimen sudah memadai buat Pas untuk memastikan ia kekal relevan serta bertahan dalam kerajaan yang dijangka selepas PRU15 juga tidak terkecuali memerlukan sokongan pelbagai parti.
Jika bersama UMNO, adakah Pas akan dapat mengekalkan apa yang dimilikinya sekarang atau terpaksa berbahagi serta berkongsi dengan mereka?
Sama ada BN menang dan lebih-labih lagi PN menang, percayalah, Pas akan tetap kekal bersama Bersatu untuk sehidup semati dengan PN kerana ia lebih menguntungkan mereka berbanding bersama UMNO.
Kedua, Pas sudah terlalu banyak terhutang budi kepada Bersatu yang bukan saja membawanya berada dalam kerajaan, malah memberi laluan dalam mengecapi pelbagai nikmat tak terhingga dalam kehidupan.
Ada maklumat memberitahu, gelaran Tan Sri yang diperolehi Hadi Awang baru-baru ini juga adalah cadangan yang dikemukakan oleh Mahiaddin sebelum beliau meletakkan jawatan lagi.
Untuk itu, setia Pas bersama Bersatu dan PN sukar digugat oleh UMNO.
Yang ketiga, jika berharap Pas akan kembali kepada UMNO adalah suatu mimpi, mengharapkan Bersatu dibubarkan selepas PRN Melaka pula barangkali lebih tepat dianggap igauan di waktu tengahari.
PRN Melaka bukanlah penentu kepada hidup mati Bersatu atau PN kerana ia cuma pilihanraya negeri saja.
Mereka tidak terjejas apa-apa, waima jika tidak menang walau satu kerusi sekali pun.
Yang mungkin lebih risau hati selepas PRN Melaka ini ialah Ismail Sabri, bimbang kalau-kalau Bersatu menarik sokongan serta menjatuhkannya sebagai Perdana Menteri.
Penentu masa depan Bersatu dan PN ialah PRU15, oleh itu, jika kalah sekali pun di PRN Melaka ini, perjuangan sebenar mereka belum lagi berakhir.
Selagi ada Pas dalam PN dan selagi keyakinan Bersatu kepada Pas tidak goyah, Bersatu bukan saja tidak mungkin dibubarkan, malah akan terus menerajui PN memacu pertempuran yang lebih sengit melawan UMNO dalam PRU15 akan datang.
Lagi pula, melibat cara PN dan Bersatu berkempen serta berbelanja dalam PRN Melaka ini, ia sama sekali bukan petanda mereka akan menghentikan perjuangan dalam waktu terdekat ini.
Kepada sebilangan pemimpin UMNO, kalau pun penat berkempen di Melaka, elakkan tidur di siang hari – nanti bermimpi dan mengigau yang bukan-bukan.


 ShahbudinHusin 16/11/2021.




Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wrlr.blogspot.com/2021/11/umno-bermimpi-pas-mengigau-bersatu.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Pas Selamatkan Umno Yang Cedera Parah Bersatu Yang Masih Baru

Pas Selamatkan Umno Yang Cedera Parah Bersatu Yang Masih Baru

papar berkaitan - pada 6/11/2021 - jumlah : 241 hits
malaysiakini comMUKTAMAR PAS Presiden PAS Abdul Hadi Awang memberi peringatan betapa pentingnya peranan parti itu dalam usaha menyatukan parti parti orang Melayu dan Islam dalam negara Menurutnya dalam usaha menyatukan orang Islam untuk ber...
Umno Pas Bersatu Keluarga 69 Versi Now

Umno Pas Bersatu Keluarga 69 Versi Now

papar berkaitan - pada 4/11/2021 - jumlah : 233 hits
Kata simpulan atau peribahasa Inggeris you can t have your cake and eat it Terjemahannya anda tidak boleh ada atau tidak boleh miliki kek dan memakannya Pelik juga bunyinya kerana kalau kita ada kek tak kan kita tidak boleh makan kek itu Ka...
Umno Tak Perlukan Pas Untuk Berdamai Dengan Bersatu

Umno Tak Perlukan Pas Untuk Berdamai Dengan Bersatu

papar berkaitan - pada 10/11/2021 - jumlah : 146 hits
Laungan MN demi perpaduan ummah hanyalah halwa telinga BANGI UMNO tidak memerlukan PAS untuk mendamaikan parti itu dengan Parti Pribumi Bersatu Malaysia Naib Presidennya Datuk Seri Mohamed Khaled Nordin berkata UMNO tegas tidak bekerjasama ...
Ummah Minta Bersatu Pas Umno Halang Dap Menang Di Melaka

Ummah Minta Bersatu Pas Umno Halang Dap Menang Di Melaka

papar berkaitan - pada 6/11/2021 - jumlah : 189 hits
Gerakan Pembela Ummah menyeru menyeru pemimpin parti UMNO Bersatu dan Pas agar bersama sama halang parti DAP daripada menang dalam pilihan raya di negeri itu Pengerusinya Mohd Zai Mustafa berkata kegagalan ketiga tiga parti itu untuk bersat...
Pemimpin Bersatu Bidas Pas Pertandingan Persahabatan Dengan Umno Hanya Penyedap Bibir

Pemimpin Bersatu Bidas Pas Pertandingan Persahabatan Dengan Umno Hanya Penyedap Bibir

papar berkaitan - pada 12/11/2021 - jumlah : 153 hits
Ahli Majlis Tertinggi Bersatu Muhammad Faiz Na aman menyifatkan ungkapan pertandingan persabahatan antara parti dalam Perikatan Nasional dengan Umno pada Pilihan Raya Negeri Melaka Melaka hanyalah sekadar penyedap di bibir Dalam persaingan ...
Pas Hilang Kepercayaan Pada Umno Kekal Bersama Bersatu Di Prn Melaka

Pas Hilang Kepercayaan Pada Umno Kekal Bersama Bersatu Di Prn Melaka

papar berkaitan - pada 3/11/2021 - jumlah : 296 hits
puteradaily comKeputusan Pas untuk menggunakan lambang Perikatan Nasional di Pilihan Raya Negeri Melaka membuktikan Pas tidak percaya sepenuhnya kepada Umno sebaliknya memilih kekal dengan Bersatu Penganalisis politik dari UTM Dr Mazlan Ali...
Zahid Masih Tak Puas Hati Pas Pilih Bersatu Bukan Umno

Zahid Masih Tak Puas Hati Pas Pilih Bersatu Bukan Umno

papar berkaitan - pada 7/11/2021 - jumlah : 292 hits
agendaily com7 11 2021Presiden UMNO Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi kelihatan masih tidak puas hati kerana PAS memilih bekerjasama dengan Bersatu berbanding UMNO bagi menghadapi Pilihan Raya Negeri Melaka Sudah lima hari PAS menyatakan parti ...
Umno Pas Bersatu Gagal Dielak Berlaga Ismail Sabri Diancam Bahaya

Umno Pas Bersatu Gagal Dielak Berlaga Ismail Sabri Diancam Bahaya

papar berkaitan - pada 8/11/2021 - jumlah : 207 hits
Orang yang paling susah hati dan tertekan jiwa raganya bila berlaku pertembungan tiga penjuru di PRN Melaka ini tidak lain tentunya ialah Ismail Sabri Yaakob Beliau kini bukan saja gagal dalam usahanya memastikan tiga parti utama dalam kera...
Ph Must Safeguard Its Voter Base To Land Second Term For Anwar Says Analyst

Tetaplah Beriadah Di Bulan Ramadan

Honor Pad 9 Tablet Terbaik Untuk Berhibur Dan Kerja Mula Dijual Seluruh Negara Pada 28 Mac

Perumahan Izara Bayu Sutera Kediaman Idaman Tepi Tasik Dengan Ciri Smart Home

8 Resepi Air Balang Viral Di Bazar Ramadhan

Lirik Lagu Raya Mana Nabila Razali

Diet If Yang Berkesan Menurut Pakar

Sesi Tukar Duit Raya Di Maybank



Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo


Fungi Wechat Yang Ramai Tak Tahu

Senarai Cerita Filem Terbaru 2024 Di Pawagam

Habiskan Duit Bayar Kepada Pakar Yang Pandai Beri Penjelasan Cara Dia Hilangkan Masalah

Restoran Rebung 2 Di Putrajaya

Effective Email Marketing Strategies

Konsert Melly Friends Kuala Lumpur 2024