Ummah Buat Laporan Polis Terhadap Peguam Negara


Oleh Siti Hafidah Abd Ghaffar Tommy mungkin lindungi penjenayah, ganggu inkues Adib
Timbalan Pengerusi UMMAH, Kamaruzaman Mohamad mengadakan sidang media di hadapan Ibu Pejabat Polis Daerah Dang Wangi di ibu negara, sebelum membuat laporan terhadap Peguam Negara, Tommy Thomas, hari ini.
KUALA LUMPUR – Gerakan Pembela Ummah (UMMAH) menuntut pihak berkuasa menyiasat Peguam Negara, Tommy Thomas kerana mencampuri urusan prosiding inkues kematian anggota bomba, Muhammad Adib Mohd Kassim.
Tommy perlu disiasat mengikut Seksyen 212 dan Seksyen 219 Kanun Keseksaan kemungkinan melindungi pesalah, melalui kacau ganggu prosiding inkues serta kemungkinan menggunakan jawatannya dengan cara tidak jujur dan dengan jahat membuat laporan, perintah dan keputusan bagi menindas keadilan.
Timbalan Pengerusi UMMAH, Kamaruzaman Mohamad berkata, peguam negara itu juga perlu disiasat mengikut Akta Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) dan mana-mana peruntukan lain yang berkaitan.
“Peguam Negara telah bertindak mengarahkan Syazlin Mansor iaitu peguam yang mewakili KPKT dan keluarga Adib supaya menarik diri hanya selepas 36 hari prosiding inkues serta selepas Syazlin memutuskan untuk memanggil semula Perunding Kanan Patalogi Forensik di United Kingdom, Prof Dr Shahrom Abd Wahid, sedangkan tiada bantahan dibuat pada peringkat awal mengenai perlantikannya.
“Tommy menyatakan bahawa keputusan mengarahkan Syazlin menarik diri adalah kerana peguam itu mengambil kedudukan bertentangan dengan Jabatan Peguam Negara dalam inkues Adib, seolah-olah peguam negara telah mempunyai pendirian sendiri dalam inkues ini dan mahukan semua pihak mengikut pendiriannya,” katanya.
Beliau berkata demikian kepada pemberita di hadapan Ibu Pejabat Polis Daerah Dang Wangi hari ini ketika mahu membuat laporan polis mengenai inkues Muhammad Adib.
Mengulas lanjut, Kamaruzaman berkata, tindakan Tommy menjadikan inkues seolah-olah berat sebelah dan tidak mencapai matlamat asal untuk menyiasat punca kematian anggota bomba.
Menyifatkan tindakan Tommmy sebagai ‘miscarriage of justice’ Kamaruzaman berkata, Jabatan Peguam Negara tidak sepatutnya mempunyai pendirian sendiri dalam prosiding inkues kerana inkues bertujuan untuk menyiasat punca kematian yang tidak pasti dan segala teori kemungkinan perlu diambil kira.
“UMMAH melihat bahawa Pejabat Peguam Negara telah campur tangan secara serius dan kami mahu satu siasatan dibuat secara telus. Sekiranya Tommy atau sesiapa sahaja di terbabit secara langsung dalam kes-kes jahat seperti ini, kami mahu tindakan serius diambil,” tegas beliau.
Terdahulu, Tommy mengesahkan mengarahkan Menteri Perumahan dan Kerajaan Tempatan, Zuraida Kamaruddin, membatalkan pelantikan peguam Syazlin dalam inkues kematian Muhammad Adib.
Beliau mengarahkan Zuraida untuk membatalkan pelantikan Syazlin daripada mewakili kementerian dan Jabatan Bomba dan Penyelamat Malaysia (JPBM) atas empat sebab.
Tommy berkata, Syazlin sepatutnya menolak pelantikannya kerana Kementerian Perumahan dan Kerajaan Tempatan (KPKT) dan JBPM sepatutnya hanya mendapat nasihat perundangan daripada Jabatan Peguam Negara, manakala sebarang lantikan peguam luar mestilah daripada Peguam Negara atau Pendakwa Raya.
Selain itu, katanya, tindakan Syazlin mewakili keluarga Muhammad Adib, KPKT dan JBPM sekali gus tidak boleh diterima kerana mencetuskan konflik kepentingan antara tiga pihak yang mungkin memiliki kepentingan bertentangan.



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://dialograkyat.blogspot.com/2019/05/ummah-buat-laporan-polis-terhadap.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Kenapa Arah Syazlin Tarik Diri Selepas 5 Bulan Umno Pas Soal Peguam Negara

Kenapa Arah Syazlin Tarik Diri Selepas 5 Bulan Umno Pas Soal Peguam Negara

papar berkaitan - pada 30/5/2019 - jumlah : 310 hits
May 29 2019 2 58 PMSidang media bersama Umno PAS yang dihadiri Takiyuddin Hassan Ismail Sabri Yaakob Mahdzir Khalid dan Ketua Wanita Umno Noraini Ahmad di ibu pejabat Umno hari ini KUALA LUMPUR Umno dan PAS hari ini mempertikaikan keputusan...
Inkues Adib Mengapa Peguam Negara Dan Perdana Menteri Menggunakan Alasan Konflik Kepentingan Ini

Inkues Adib Mengapa Peguam Negara Dan Perdana Menteri Menggunakan Alasan Konflik Kepentingan Ini

papar berkaitan - pada 30/5/2019 - jumlah : 307 hits
oleh Ab Jalil Backer Menurut alasan terbaharu kerajaan PH Syazlin diarahkan menarik diri dari menjadi peguam pemerhati KPKT kerana beliau juga mewakili keluarga Adib Perdana Menteri dilaporkan berkata peguam itu mewakili dua pihak yang bert...
Umno Pas Pertikai Peguam Negara Dalam Inkues Adib

Umno Pas Pertikai Peguam Negara Dalam Inkues Adib

papar berkaitan - pada 30/5/2019 - jumlah : 462 hits
Setiausaha Agung PAS Datuk Takiyuddin Hassan KUALA LUMPUR UMNO dan Pas hari ini mendakwa arahan supaya peguam Syazlin Mansor menarik diri daripada mewakili kerajaan dalam prosiding inkues kematian anggota bomba Muhammad Adib Mohd Kassim ada...
Singkir Maszlee Adun Dap Buat Laporan Polis

Singkir Maszlee Adun Dap Buat Laporan Polis

papar berkaitan - pada 23/5/2019 - jumlah : 261 hits
Singkir Maszlee Adun DAP buat laporan polisPosted By on May 22 2019Seorang Adun DAP membuat laporan polis hari ini tentang dakwaan partinya menuntut perdana menteri menggantikan Menteri Pendidikan Maszlee Malik dengan timbalannya Teo Nie Ch...
Peguam Negara Nasihat Kpkt Arah Syazlin Tarik Diri

Peguam Negara Nasihat Kpkt Arah Syazlin Tarik Diri

papar berkaitan - pada 30/5/2019 - jumlah : 251 hits
Peguam wakili Adib dilantik secara pro bono tanpa sebarang bayaranPUTRAJAYA Kementerian Perumahan dan Kerajaan Tempatan telah mengarahkan peguamnya Syazlin Mansor menarik diri daripada inkues bagi menyiasat punca kematian anggota bomba Muha...
Tidak Semua 44 Barang Kemas Dalam Jagaan Polis Peguam Firma Lebanon

Tidak Semua 44 Barang Kemas Dalam Jagaan Polis Peguam Firma Lebanon

papar berkaitan - pada 25/5/2019 - jumlah : 211 hits
MALAYSIAKINI Sebuah firma barang kemas dari Lebanon yang menyaman isteri bekas Perdana Menteri Datin Seri Rosmah Mansor berhubung 44 barang kemas mendakwa bahawa tidak semua barang kemas berkenaan berada dalam penjagaan pihak berkuasa Globa...
Dakwa Diganggu Secara Seksual Bekas Pembantu Ahli Parlimen Buat Laporan Polis

Dakwa Diganggu Secara Seksual Bekas Pembantu Ahli Parlimen Buat Laporan Polis

papar berkaitan - pada 19/5/2019 - jumlah : 283 hits
foto hiasanKUALA LUMPUR Polis mengesahkan menerima laporan daripada bekas pembantu seorang Ahli Parlimen di Perak yang mendakwa diganggu secara seksual oleh Ahlli Parlimen itu Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Selangor Senior Asisten Komisione...
Sebenarnya Cukup Bukti Atau Tak Ada Bukti Sampai Terpaksa Serbu Ibu Pejabat Deloitte Malaysia Wahai Tuan Peguam Negara

Sebenarnya Cukup Bukti Atau Tak Ada Bukti Sampai Terpaksa Serbu Ibu Pejabat Deloitte Malaysia Wahai Tuan Peguam Negara

papar berkaitan - pada 29/5/2019 - jumlah : 544 hits
Sehari dua ini cerita tentang Tommy Thomas kembali hangat diperkatakan di celah celah kehangatan dan kemarahan rakyat terhadap kenaikan tarif elektrik yang diterjemahkan dengan bil elektrik yang tinggi oleh TNB serta penjelasan TNB yang han...
Kisah 2 Anggota Polis Di Aniaya Dapat Perhatian Ketua Polis Negara

Kisah 2 Anggota Polis Di Aniaya Dapat Perhatian Ketua Polis Negara

papar berkaitan - pada 19/5/2019 - jumlah : 410 hits
RF8 SEPANG Tak sampai 24 jam selepas Ketua Polis Negara Datuk Seri Abdul Hamid Bador mengumumkan kesediaannya berjumpa seorang bekas pegawai Md Ali Amir Batcha yang mendakwa dianiaya pasukannya seorang lagi pegawai kanan polis tampil membua...
Malaysia Weighs Casino Licence To Revive Forest City

Nearly 500 Lawsuits Filed Against Sabah Govt Hajiji

High Court Fixes 3 Additional Trial Dates To Complete 1mdb Case

Vivo Malaysia Memperkenalkan Inisiatif Eksklusif Untuk Pengguna Celcomdigi Di Malaysia

Meet Studio Your New Favorite Way To Develop Wordpress Locally

Of Second Rate White People And Malaysia Pushing For Genocide

Sabah Peroleh Rm580 Juta Hasil Jualan Minyak Mentah

Since Mic Pointless Pn Confident Of Marginalised Indian Votes



5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok


The Evolution Of Adult Entertainment

Drama Projek Exit

Surah Al Ikhlas Bacaan Rumi Terjemahan

Pelepasan Cukai Sukan 2024 Senarai 103 Sukan Tersenarai

Cara Guna Cimb Dan Cara Check Status Loan Cimb

Berjalanlah Di Atas Jalan Kebenaran