Kenapa Arah Syazlin Tarik Diri Selepas 5 Bulan Umno Pas Soal Peguam Negara


Adam Abu Bakar
-May 29, 2019 2:58 PM

Sidang media bersama Umno-PAS yang dihadiri Takiyuddin Hassan (2 dari kiri), Ismail Sabri Yaakob, Mahdzir Khalid dan Ketua Wanita Umno, Noraini Ahmad di ibu pejabat Umno hari ini.
KUALA LUMPUR:  Umno dan PAS hari ini mempertikaikan keputusan peguam negara mengarahkan Syazlin Mansor menarik diri daripada mewakili Kementerian Perumahan dan Kerajaan Tempatan (KPKT) serta Jabatan Bomba dan Penyelamat Malaysia (JBPM) ketika inkues menentukan punca kematian Muhammad Adib Mohd Kassim hampir selesai.

Setiausaha Agung PAS, Takiyuddin Hassan berkata, Jabatan Peguam Negara sepatutnya membantah pelantikan Syazlin ketika inkues itu bermula 3 bulan lalu, bukannya selepas timbul percanggahan pendapat atau pertikaian antara pengendali inkues dan peguam kerajaan.

“Kenapa selepas 5 bulan baru minta Syazlin tarik diri? Sebelum ini, peguam yang hendak mewakili Kuil Sri Maha Mariamman dibantah, tetapi peguam mewakili kementerian tidak pernah dibantah.

“Tommy Thomas bertindak di luar batasan kuasanya. Kita hendak beritahu Tommy, jangan kendalikan Jabatan Peguam Negara sebagai firma guamannya sendiri.

“Jabatan itu ada peraturan dan aturannya. Jangan buat perkara yang boleh menghilangkan keyakinan rakyat pada jabatan itu,” katanya dalam sidang media di ibu pejabat Umno di sini, hari ini.

Syazlin ialah satu-satunya peguam KPKT dan JBPM, tetapi pada masa sama, beliau turut mewakili keluarga Adib bersama 6 peguam lain.

Semalam, setiausaha politik Menteri Perumahan dan Kerajaan Tempatan, Zuraida Kamaruddin dilaporkan berkata, tiada bantahan daripada mana-mana pihak, termasuk Jabatan Peguam Negara terhadap pelantikan Syazlin untuk mewakili KPKT dan JBPM sepanjang inkues diadakan.

Nor Hizwan Ahmad berkata, Syazlin yang juga isteri kepada setiausaha akhbar Zuraida, Ahmad Soffian Mohd Shariff, dilantik mewakili KPKT dan JBPM tanpa mengenakan sebarang bayaran.

Hari ini, Takiyuddin menyifatkan 4 alasan diberikan Thomas terhadap arahan penarikan diri Syazlin sebagai peguam KPKT dan JBPM sebagai tidak masuk akal.

Antara alasan itu ialah wujud konflik kepentingan kerana Syazlin mewakili KPKT, JBPM dan keluarga Adib, serta beliau ialah isteri kepada setiausaha akhbar Zuraida.

“Kalau peguam itu isteri kepada menteri pun tidak ada masalah. Dia dilantik sebagai peguam profesional dan lakukan kerja pro bono. Ia pandangan dangkal dari Tommy.”

Katanya, tindakan pembangkang menuntut keadilan bagi Adib tiada kaitan isu perkauman, sebaliknya mereka mahu membela nasib penjawat awam yang terkorban ketika menjalankan tugas.

“Ini kebetulan namanya Adib, kalau Maniam atau Ah Seng, kita juga akan lawan. Kita lawan bukan kerana namanya Adib.”

Semalam, Thomas dalam satu kenyataan berkata, Syazlin memalukan dirinya sebagai peguam KPKT kerana sering mengambil pendirian bercanggah dengan timbalan pendakwa raya.

Katanya, Syazlin sepatutnya menolak pelantikan KPKT dan bomba kerana beliau turut mewakili keluarga Adib “yang mempunyai kepentingan langsung dalam inkues itu”.

Beliau berkata, mana-mana kementerian dan jabatan kerajaan perlu mendapatkan nasihat dan hanya boleh melantik peguam luar melalui Jabatan Peguam Negara.

Sementara itu, Naib Presiden Umno, Ismail Sabri Yaakob menggesa Putrajaya lebih berhati-hati dalam menangani isu kematian Adib kerana ia isu sensitif yang boleh mengundang tindakan negatif rakyat.

“Ia boleh menjadi ‘time bomb’ sebab itulah kita takut jika keputusan tidak baik dan nampak tidak adil, rakyat akan resah.

“Kita juga ingin menegaskan tidak menggunakan isu ini sebagai isu politik. Kita hanya mahu lihat keadilan. Pada awalnya kita nampak kerajaan boleh kendalikan isu ini, tetapi kini ia sebaliknya.”

Gugur Zahid hanya spekulasi

Dalam perkembangan lain, Ismail berkata, Umno akan meminda perlembagaan parti itu selepas sambutan Aidilfitri.

Tetapi, katanya, pindaan itu bukan untuk menyingkirkan Ahmad Zahid Hamidi sebagai presiden Umno.

“Sehingga kini, tidak ada sesiapa tahu mengenai butiran pindaan. Ia tetap akan menjadi cadangan sehinggalah pindaan dilakukan. Spekulasi (gugur Zahid) yang tersebar itu sesiapa boleh buat.”

Beliau berkata, Naib Presiden Umno, Mohamed Khaled Nordin akan turun padang mendengar suara akar umbi, sebelum membentangkan cadangan itu kepada Majlis Tertinggi Umno.

“Selepas dibentangkan di Majlis Tertinggi parti, Umno akan buat ‘retreat’ selama sehari bagi membincangkan cadangan pindaan berkenaan.

“Namun, keputusan tidak boleh dicapai lagi. Ia hanya boleh jadi keputusan bila diputuskan dalam mesyuarat agung luar biasa pada November nanti.”

Katanya, Zahid langsung tidak campur tangan dalam urusan kepimpinan parti sejak beliau menyerahkan tugas presiden Umno kepada timbalannya, Mohamad Hasan pada Disember lalu.

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://wak-labu.blogspot.com/2019/05/kenapa-arah-syazlin-tarik-diri-selepas.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Peguam Negara Nasihat Kpkt Arah Syazlin Tarik Diri

Peguam Negara Nasihat Kpkt Arah Syazlin Tarik Diri

papar berkaitan - pada 30/5/2019 - jumlah : 251 hits
Peguam wakili Adib dilantik secara pro bono tanpa sebarang bayaranPUTRAJAYA Kementerian Perumahan dan Kerajaan Tempatan telah mengarahkan peguamnya Syazlin Mansor menarik diri daripada inkues bagi menyiasat punca kematian anggota bomba Muha...
Umno Pas Pertikai Peguam Negara Dalam Inkues Adib

Umno Pas Pertikai Peguam Negara Dalam Inkues Adib

papar berkaitan - pada 30/5/2019 - jumlah : 463 hits
Setiausaha Agung PAS Datuk Takiyuddin Hassan KUALA LUMPUR UMNO dan Pas hari ini mendakwa arahan supaya peguam Syazlin Mansor menarik diri daripada mewakili kerajaan dalam prosiding inkues kematian anggota bomba Muhammad Adib Mohd Kassim ada...
Inkues Adib Mahathir Pertahan Ag Minta Peguam Tarik Diri

Inkues Adib Mahathir Pertahan Ag Minta Peguam Tarik Diri

papar berkaitan - pada 30/5/2019 - jumlah : 302 hits
Perdana Menteri Dr Mahathir Mohamad mempertahankan tindakan Peguam Negara Tommy Thomas yang meminta Kementerian Perumahan dan Kerajaan Tempatan menarik balik pelantikan Syazlin daripada terus mewakili Kementerian itu dan bomba dalam inkues ...
Peguam Keluarga Muhammad Adib Tidak Patut Tarik Diri Dr Mahathir

Peguam Keluarga Muhammad Adib Tidak Patut Tarik Diri Dr Mahathir

papar berkaitan - pada 29/5/2019 - jumlah : 201 hits
KUALA LUMPUR 28 Mei Peguam Syazlin Mansor tidak sepatutnya menarik diri daripada prosiding inkues kematian anggota bomba Allahyarham Muhammad Adib Mohd Kassim walaupun beliau diarahkan tarik diri daripada mewakili Menteri Perumahan dan Kera...
Kenapa Syazlin Mansor Tarik Diri Dari Inkues Adib Ini Penjelasan Tommy Thomas

Kenapa Syazlin Mansor Tarik Diri Dari Inkues Adib Ini Penjelasan Tommy Thomas

papar berkaitan - pada 29/5/2019 - jumlah : 427 hits
KENYATAAN ini bertujuan untuk menjelaskan kekeliruan dan spekulasi yang timbul berhubung penarikan diri Syazlin Mansor seorang peguam bela dari Majlis Peguam Malaysia daripada terus mewakili Kementerian Perumahan dan Kerajaan Tempatan dan J...
Punca Peguam Kes Inkues Adib Tarik Diri Tersebar

Punca Peguam Kes Inkues Adib Tarik Diri Tersebar

papar berkaitan - pada 28/5/2019 - jumlah : 310 hits
Punca Peguam Kes Inkues Adib Tarik Diri Tersebar Peguam Syazlin Mansor yang mewakili Kementerian Perumahan dan Kerajaan Tempatan serta Jabatan Bomba dan Penyelamat Malaysia menarik diri daripada prosiding inkues kematian anggota bomba Muham...
Kedudukan Syazlin Sering Bercanggah Dengan Timbalan Pendakwa Raya Kata Peguam Negara

Kedudukan Syazlin Sering Bercanggah Dengan Timbalan Pendakwa Raya Kata Peguam Negara

papar berkaitan - pada 29/5/2019 - jumlah : 260 hits
Peguam Syazlin Mansor yang menarik diri daripada mewakili kementerian bomba dan keluarga Muhammad Adib Mohd Kassim dalam inkues kematian anggota bomba itu sepatutnya menolak pelantikan kerajaan tersebut kata peguam negara Tommy Thomas hari ...
Inkues Adib Tarik Diri Kerana Konflik Kepentingan Badan Peguam

Inkues Adib Tarik Diri Kerana Konflik Kepentingan Badan Peguam

papar berkaitan - pada 3/6/2019 - jumlah : 358 hits
Inkues Adib Tarik diri kerana konflik kepentingan Badan PeguamPosted By on June 03 2019Presiden Badan Peguam Malaysia Abdul Fareed Abdul Gafoor bersetuju dengan pendirian Peguam Negara Tommy Thomas bahawa terdapat potensi untuk berlakunya k...
Umno Pas Bentuk Kerjasama Rasmi Selepas Aidilfitri

Umno Pas Bentuk Kerjasama Rasmi Selepas Aidilfitri

papar berkaitan - pada 25/5/2019 - jumlah : 253 hits
KOSMO ONLINE Annuar melihat sebahagian kanak kanak yang mendapat bantuan Aidilfitri sempena program Pemuda dan Puteri Cakna Asnaf peringkat Parlimen Ketereh hari ini KOTA BHARU UMNO dan Pas akan memeterai satu piagam bersama selepas Aidilfi...
The Evolution Of Adult Entertainment

Epf Account 3 Can Help Contributors During Emergencies Expert

Berjalan Bersama Pengguna Inovasi Pengalaman Interaktif Zuhyx

Menambat Selera Rakyat Malaysia Dengan Kebaikan Berasaskan Tumbuhanterbaharu Dari Nestl

Pm Akan Umum Sspa Terbaik Pernah Diperkenalkan Kerajaan

Work Harder At Communicating Achievements On Reforms Govt Told

Apabila Sang Profesor Datang Melawat

Pemilik Kereta Tertekan Hon Kerana Panik Polis



10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan


Data Drives Dollars How Competitive Intelligence Optimizes Sales Marketing Roi

Tanya Hadi Mengapa Tak Bantah Akta Laut Wilayah Mb Terengganu Diberitahu

Cabaran Getir Menanti Ph Di Kkb

Nga S Aide Chosen For Kuala Kubu Baharu After Dap Abandoned Hope Of Malay Vote

World Bank Report Says Malaysian Children Not Learning Enough In Schools

Zus Ice Watermelon Latte