Ucapan Pmx Di Pbb Disambut Baik Kenapa Mb Sanusi Putar Belit




Gambaran yang diberikan oleh Menteri Besar (MB) Kedah, Datuk Seri Sanusi Mohd Nor terhadap ucapan Perdana Menteri (PMX) Datuk Seri Anwar Ibrahim di Perhimpunan Agung Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (UNGA) ke-78 baru baru ini amat terpesong daripada realiti.
Salah seorang pemimpin negara yang menyertai delegasi Malaysia ke PBB, Datuk Dr Mohd Puad Zarkashi berkata, tiada satu pun gambaran yang diberikan Sanusi itu, kononnya perwakilan dunia keluar dewan sewaktu PMX berucap, adalah benar.
“Astaghfirullah. Itu kata hati nurani saya bila mendengar komen Sanusi mengenai ucapan Anwar Ibrahim di UNGA ke 78 di New York.
“Saya hadir di UNGA tersebut. Saya saksi hidup. Saya di dalam Dewan Persidangan Utama PBB. Saya duduk di kerusi VIP bersama Datuk Nazri Aziz dan Datuk Sharkar.
“Bahkan saya hadir tiga hari berturut turut (Selasa – Khamis) mendengar ucapan ketua ketua negara lain sebelum PMX berucap pada hari Jumaat,” kata Puad dalam catatannya di Facebook.
Menurut Puad, hal sebenar yang berlaku ialah ucapan PMX amat dihargai oleh perwakilan kerana sudah lama Malaysia tidak mengambil pendirian lantang di arena antarabangsa, terutama terhadap kuasa kuasa besar.
“PMX diberi sembilan kali tepukan gemuruh dalam ucapan 15 minit itu. Mukadimah sahaja dapat tepukan gemuruh bila PMX sentuh perang Russia-Ukraine yang beri kesan buruk kepada global.
“Ketika Presiden Iran berucap, dia mengangkat al Quran tetapi tidak ada siapa yang tepuk tangan. Ucapan Presiden Amerika juga tiada sambutan daripada perwakilan,” katanya.
Malah tulisnya, Perdana Menteri New Zealand memberitahu beliau berasa lega kerana orang ketiga berucap selepas Anwar. katanya, beliau akan tenggelam jika berucap selepas Anwar.
Tambah Puad, dalam tempoh berucap 15 minit itu PMX menyentuh isu perang Russia-Ukraine, Palestin, Myanmar, Islamfobia, tenaga boleh diperbaharui yang dipelopori Malaysia serta era perkauman bentuk baharu yang menindas Islam.
Ucapan tersebut, katanya, amat relevan dengan perkembangan dunia semasa dan dipuji oleh para perwakilan bukan sebagaimana digambarkan MB Kedah.
“Ternyata Sanusi kaki fitnah. Apatah lagi guna gambar gambar tanpa usul periksa. Saya rakam banyak foto yang saya lampirkan.
“Sanusi Menteri Besar. Oleh kerana saya saksi hidup maka dia wajar digelar “Pemimpin pembohong” nombor satu Malaysia,” kata Puad lagi.
Sanusi dalam kenyataannya sebelum ini berkata ketika PM berucap tiada khalayak dan yang mendengar hanya delegasi Malaysia. Sedangkan faktanya selepas PMX berucap Menteri Luar Datuk Seri Dr Zambry Kadir berkata beliau mendapat banyak ucapan tahniah terutama dalam kalangan diplomat Asia kerana keberanian Datuk Seri Anwar mengkritik kuasa kuasa besar dunia.
The post Ucapan PMX di PBB disambut baik, kenapa MB Sanusi putar belit? first appeared on Suara Pakatan Daily.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://suarapakatandaily.com/archives/36747?utm_source=rss&utm_medium=rss&utm_campaign=ucapan-pmx-di-pbb-disambut-baik-kenapa-mb-sanusi-putar-belit

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Dewan Pbb Kosong Ucapan Pmx Selepas Wakil Israel Dr Zaliha

Dewan Pbb Kosong Ucapan Pmx Selepas Wakil Israel Dr Zaliha

papar berkaitan - pada 25/9/2023 - jumlah : 159 hits
Kekosongan dewan Pertubuhan Bangsa bangsa Bersatu sewaktu Perdana Menteri Datuk Seri Anwar Ibrahim berucap dalam Perhimpunan Agung Pertubuhan Bangsa Bangsa Bersatu ke 78 baru baru ini menjadi content baharu kritikan para penyokong PN Kononn...
Lima Fokus Utama Ucapan Kenegaraan Pm Di Pbb

Lima Fokus Utama Ucapan Kenegaraan Pm Di Pbb

papar berkaitan - pada 25/9/2023 - jumlah : 194 hits
Ucapan Kenegaraan yang disampaikan oleh Perdana Menteri Datuk Seri Anwar Ibrahim di Perhimpunan Agung Pertubuhan Bangsa bangsa Bersatu ke 78 di New York Amerika Syarikat semalam bukan sahaja yang pertama dilakukan beliau sejak menjadi PM te...
Pm Sampaikan Ucapan Di Perhimpunan Agung Pbb

Pm Sampaikan Ucapan Di Perhimpunan Agung Pbb

papar berkaitan - pada 23/9/2023 - jumlah : 138 hits
malaysiakini comDiterbitkan Sep 22 2023 Perdana Menteri Anwar Ibrahim malam ini berucap di ibu pejabat Pertubuhan Bangsa Bangsa Bersatu bagi menyampaikan Pernyataan Negara pada Perhimpunan Agung PBB kali ke 78 di New York Anwar memulakan uc...
Kepulangan Pmx Disambut Meriah Pelbagai Lapisan Masyarakat

Kepulangan Pmx Disambut Meriah Pelbagai Lapisan Masyarakat

papar berkaitan - pada 27/9/2023 - jumlah : 161 hits
Oleh Noraini Nordin ULASAN Terpancar wajah wajah ceria Wanita KEADILAN saat menanti ketibaan PMX daripada lawatan kerja setelah menghadiri Perhimpunan Agung Tahunan Pertubuhan Bangsa Bangsa Bersatu kali ke 78 di New York petang semalam Kami...
Ucapan Pm Di Ibu Pejabat Pbb New York Bakar Al Quran Tindakan Islamofobia Cetus Kebencian

Ucapan Pm Di Ibu Pejabat Pbb New York Bakar Al Quran Tindakan Islamofobia Cetus Kebencian

papar berkaitan - pada 23/9/2023 - jumlah : 302 hits
BernamaAnwar Ibrahim menyampaikan kenyataan negara pada Perhimpunan Agung Pertubuhan Bangsa bangsa Bersatu ke 78 di ibu pejabat PBB di New York NEW YORK Perbuatan membakar al Quran di beberapa negara adalah tindakan Islamofobia jelas bertuj...
Setelah Segala Celaan Pada Pmx Pn Pas Tak Mampu Pun Tawarkan Calon Lebih Baik

Setelah Segala Celaan Pada Pmx Pn Pas Tak Mampu Pun Tawarkan Calon Lebih Baik

papar berkaitan - pada 29/9/2023 - jumlah : 147 hits
SEBAB ITU MEREKA TAK LAYAK 1 Bayangkan bukan Anwar tapi Hj Hadi atau Sanusi yang berucap di PBB ditemubual majalah Fortune berjumpa syarikat 500 Fortune dan berkhutbah di New York Fuhh Mengerikan 2 Pemimpin bodoh menarik dan melahirkan peng...
Gula Dalam Darah Ialah 156 Adakah Ia Baik Atau Tidak

Gula Dalam Darah Ialah 156 Adakah Ia Baik Atau Tidak

papar berkaitan - pada 19/9/2023 - jumlah : 179 hits
Paras gula darah 156 mg dL adalah lebih tinggi daripada julat normal untuk gula darah puasa Lazimnya paras gula darah puasa yang normal hendaklah di bawah 100 mg dL Tahap antara 100 mg dL dan 125 mg dL sering dianggap sebagai pradiabetes ma...
Menginap 2d1n Di 101 Resort Spa Janda Baik

Menginap 2d1n Di 101 Resort Spa Janda Baik

papar berkaitan - pada 17/9/2023 - jumlah : 165 hits
Assalamualaikum WBTKHAMIS lepas selain dari Pak Inche yang sepatutnya bertugas di Sri Pentas untuk program Malaysia Hari Ini Iman juga sepatutnya menjadi fasililator perkhemahan di UTM Saat akhir perkhemahan ditunda pada satu tarikh lain Bo...
Syafiq Kyle Transisi Dari Ustaz Adam Ke Meth Killer

Isu Isteri Cikgu Buang Hadiah Rm2 Pemberian Murid

Apa Jadi Serangan Balai Polis Johor S Pura Ini Komen Pas

Drama Mihrab Cinta Zulaikha Lakonan Elisya Sandha Azrel Ismail

Tahniah Izzat Upkk

Lawrence Wong Mengangkat Sumpah Sebagai Perdana Menteri Keempat Singapura

Apa Itu Kwsp Akaun 3

15 Breathtaking Mediterranean Powder Room Ideas From Classic To Modern



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Anggun Mikayla Viu Malaysia

Keputusan Markah Mingguan Senarai Lagu Tugasan The Hardest Singing Show Astro Malaysia

Biodata Syad Mutalib Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Bunga Salju Astro Ria

Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia

Biodata Founder Leeyanarahman Nur Liyana Abdul Rahman Yaana Yana Lee Usahawan Tudung Yang Terkenal Bersama Suaminya


Student Black Shirt Campaign Not Protest Shows Uitm Identity Vc

Menyamar Polis Samun Warga Asing Penjawat Awam Antara 4 Ditahan

Iranian President Raisi Feared Dead As Helicopter Wreckage Found

Man City Lakar Sejarah Raih Gelaran Epl Keempat Berturut Turut

Jalan Jalan Tengok Rumah Contoh Dekat Durian Tunggal 2024

Pet Expo Midvalley 2024