Tips Dan Tempat Menarik Travel Di Pulau Jeju


Aku personally lebih suka cerita pasal Busan sebab my parents live there and in fact aku lebih familiar dengan tempat-tempat di Busan berbanding Seoul atau Jeju Island. Tetapi, aku takut orang bosan sebab asyik baca pasal Busan je kat blog aku. Maka post kali ini anggaplah ia sebagai snack sampingan untuk lari sekejap dari main dish aku. Well, bulan puasa begini metaphora aku pasal makanan je lah. Ihiks.
Di entri kali ini aku nak share pasal Jeju Island. Dari Malaysia nak ke Jeju Island sudah ada flight direct by Airasia. Kalau tak silap aku last two years, Airasia launched penerbangan terus ke Jeju Island. Empat kali seminggu (ni aku baru check kat website). Maybe tak lama lagi setiap hari ada flight Malaysia-Jeju and Jeju-Malaysia.


Before aku jejak kaki di Jeju Island, I'd been wondering why orang Malaysia suka sangat nak ke Jeju Island. Sikit-sikit Jeju. Tak Jeju, Seoul. Tak Seoul, Jeju. Dua tu je lah. After few researches, aku baru tahu yang Korea memang commercialize and promote dua tempat tu as tourism center. Busan masih baby lagi dalam sektor pelancongan.
However, aku tak akan deny yang Jeju Island memang sangat sangat sangat cantik. It's full of nature. Permandangan gunung-ganang, bukit bukau, black rocks tepi pantai, kincir angin, laut, clift semuanya wallahi cantik belaka. Yang aku paling suka, banyak gila coffee shop yang cantik, unik dan best kat Jeju Island. Ia best sebab most of coffee shop terletak di tepi laut. Cuba bayangkan minum coffee sambil layan permandangan laut yang tenang. Allah...! What a view, babe!

Coffee lover detected (yang sama macam aku, sep sikit!)


"Dear passenger, we are about to land at Jeju Island Airport. Please fasten your seat belt and remain seated. Thank you."


Mari kita mulakan pengembaraan di Pulau Jeju...

 JUSANGJEOLLI CLIFF
Tempat ini diiktiraf oleh UNESCO Global Geopark, meaning that, kalau kau tak pergi tempat ni, maksudnya kau tak sampai lagi la kat Pulau Jeju. Makcik Pakcik bawang tak akan percaya kau dah sampai Pulau Jeju selagi kalau kau tak tunjuk gambar selfie kau kat Jusangjeolli cliff ni. *Gitew*

So.. nah, gambar selfie kepala aku bersama ibu yang tengah keliru nak buat gaya yang paling trendy dimasa kini.
buat gapo tu, bu?
 CHEONJEYEON WATERFALL
Tempat ni berdekatan dengan Jusangjeolli Cliff. Tak sampai pun 10 minit by car. Disini ada 3 jenis/port waterfalls. Waterfall level baby, level remaja and level dewasa. Tetapi, waterfalls kat sini dia ikut timing, kalau a day before hujan turun, so deraslah waterfalls tu. Kalau tak hujan, air nak terjun pun macam malu-malu nak turun.


jambatan ni melintasi sungai kat bawah
To be honest, aku tak buat itinerary travel untuk perjalanan di Jeju Island. Sampai airport, aku cari travel guide book, tengok map dalam guide book, then dari situ baru decide nak pergi mana. 



Most of tempat yang kami pergi adalah hasil terjahan and on the spot decision.

"Okey, abah lepas ni kita pergi mountain Sanbangsan pula. Nampak macam dekat je dari sini."

"Berehhh"

MT. SANBANGSAN
Ketika kami tengah confuse nak pergi mana, kami tengok peta, nampak MOUNTAIN SANBANGSAN ni berdekatan dengan  CHEONJEYEON WATERFALL. Jadi kami decide nak singgah situ. Tapi.. sebenarnya tak la dekat sangat dengan waterfall tu, it took about 30-45 minit to arrive here. Tempat ini juga tersenarai dalam UNESCO Global Geopark. Menariknya tentang gunung Sanbangsan ni adalah ia wujud ditengah-temgah kawasan rata. Toiinkk. Seketul gunung disitu. Big and solo. 
Gunung ni terletak berdekatan dengan laut, di kawasan gunung ni ada temple yang agak besar juga and few kedai coffee shop. Aku rasa kat Jeju ni banyak habiskan duit untuk coffee je lah, lagi-lagi pergi masa musim sejuk. Duit pun keluarkan bau coffee.
inilah mountain sanbangsan. hei awak, apa pashal awak berdiri kat situ? belakang gunung, depan laut laluan ke laut tapi ada je jalan lain yang lebih dekat
Untuk transportation di Jeju, pengunaan kereta sewa sangat direkomendasi (recommended). Sebabnya, one spot to another spot, it took quite some times la nak sampai. So, nak perjalanan yang selesa, sewa la kereta. Unless kalau kalian ambil travel agency service, itu cerita lain.
MANJANGGUL
For the first time in my life, aku masuk dalam gua. Manjanggul adalah lava tube (laluan lava) yang ke-12 terpanjang didunia. Panjangnya about 9 km. Aku masuk dalam tu dan sempat la aku berjalan sampai 6 km ++. Honestly, aku ada la rasa seram-seram. Sebab I can't imagine what if Allah takdirkan tiba-tiba tempat tu ranap ketika aku dalam tu. Memikirkan dosa-dosa yang masih menggunung. Allah.. Terus insaf aku dalam gua tu. Tsk tsk.


Hmm. No wonder la orang dulu-dulu pergi bertapa, dia orang akan cari gua. Selain memberikan kesan spiritual, ia juga menenangkan. Even Rasulullah saw juga menerima risalah pertama di dalam gua iaitu Gua Hira'. Pernah tak kalian tertanya, apa yang Rasulullah buat dalam gua tu? Why dalam gua instead of tempat-tempat lain?

This is fact. Bukanlah masa kali pertama Rasulullah pergi gua Hira' Rasulullah terus dapat wahyu. Sebenarnya Rasulullah memang sudah lama mengasingkan diri di gua Hira', longggg before he became a Rasul. Setiap kali bulan Ramadhan tiba, Rasulullah akan pergi ke gua untuk beruzlah - mengasingkan diri dari dunia. Nanti Khadijah ra, akan pack makanan untuk bagi kat Rasulullah.

Rasulullah mengasingkan diri dari dunia untuk cari something. Actually tiga perkara yang Rasulullah cari ianya adalah mencari Tuhan, mencari tujuan penciptaan diri dan mencari ketenangan. Kerana ketika itu, Mekah tempat Rasulullah lahir dan tinggal, memang tengah hectic and berserabut. Manusia menyembah berhala, then bergaduh sesama kabilah, pastu bunuh anak perempuan kerana beranggapan anak perempuan ini akan memalukan maruah family.

Ketika itu Rasulullah tengah mencari something yang boleh memberi jawapan dan jalan penyelesaian kepada persoalan baginda. Maka setelah sekian lama Rasulullah beruzlah - mengasingkan diri, maka pada satu malam dibulan Ramadhan, turunlah malaikat Jibrail ke bumi dengan membawa 5 ayat pertama iaitu dalam suruh Iqra'

"Bacalah dengan nama TuhanMu yang menciptakan (sekalian makhluk)."

"Dia menciptakan manusia dari sebuku darah beku."

"Bacalah, dan Tuhanmulah yang Maha Pemurah."

"Yang mengajar manusia melalui pena dan tulisan."

"Dia menangajar manusia apa yang tidak diketahuinya."

Ayat lima pertama ini adalah jawapan kepada masalah Rasulullah dan jawapan kepada kita. Bacalah dengan nama Tuhanmu yang menciptakan.

Simbolik kepada bacalah adalah menuntut ilmu/ mencari ilmu dengan nama Tuhan yang menciptakan makhluk.

Dan..kerana ayat ini turun, Ustaz Ustazah selalu beritahu kat kita bulan Ramadhan ini bulan turunnya al-Quran. Kerana peristiwa wahyu pertama belaku adalah ketika Rasulullah sedang beruzlah di dalam gua pada bulan ramadhan.

Faham, Cu? Macam mana Nek boleh tahu? Nek baca buku sirah raheeq al-makhtum. Dalam buku tu cover keseluruhan kisah hidup Rasulullah sebelum dan setelah menerima wahyu. Ini selingan je, travel sambil mentadabbur sirah Rasulullah saw. MasyaAllah, sisterr.


Harap suatu hari nanti dapat jejak kaki di Gua Hira' pula. Amin. Cepat semua. Ramai-ramai sebut Aaamiinn.

"Iya, cikgu. Kenapa?"

"Kenapa, kenapa?"

"Tadi cikgu panggil saya."

"Bila masa pula?"

"Aaamiin.. tadi?"

"Kamu ni...kang cikgu cepukk kang"

Lapar, nak pi makan masak sat. InsyaAllah nanti aku update part kedua.  Thank your for reading. Jumpa lagi di post yang seterusnya. Bye!

My travel stories: INDONESIA | JAPAN | KOREA | SINGAPORE

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.ainieyshah.com/2019/05/tips-dan-tempat-menarik-travel-di-pulau.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Laparpo Cafe Tempat Makan Best Di Pulau Pinang

Laparpo Cafe Tempat Makan Best Di Pulau Pinang

papar berkaitan - pada 4/5/2019 - jumlah : 1421 hits
LAPARPO CAFE TEMPAT MAKAN BEST DI PULAU PINANG Hi korang Sebelum masuk Ramadan Al Kareem ni biarlah El share dulu tempat makan best di Pulau Pinang Manalah tau kut korang boleh plan berbuka kat sinikan Yang bercuti ke Penang boleh singgah O...
Taman Rekreasi Gunung Lang Salah Satu Tempat Menarik Di Ipoh Perak

Taman Rekreasi Gunung Lang Salah Satu Tempat Menarik Di Ipoh Perak

papar berkaitan - pada 12/5/2019 - jumlah : 1117 hits
Taman Rekreasi Gunung Lang Salah Satu Tempat Menarik Di Ipoh Perak Assalamualaikum dan salam sejahtera semua Alhamdulillah hari sudah hari ke 5 kita berpuasa di bulan Ramadan semoga kita terus kuat dalam menjalani ibadah dan memperbanyakkan...
5 Tempat Penginapan Menarik Di Melaka Anda Patut Cuba

5 Tempat Penginapan Menarik Di Melaka Anda Patut Cuba

papar berkaitan - pada 20/5/2019 - jumlah : 585 hits
Hari ini saya berminat untuk kongsikan kepada pembaca dalam segment tip percutian kali ini adalah 5 tempat penginapan menarik di melaka anda patut cuba Memandangkan musim perayaan Hari Raya bakal menjelma kadang kadang saya sebagai orang me...
Contoh Hiasan Rumah Yang Simple Tapi Menarik

Contoh Hiasan Rumah Yang Simple Tapi Menarik

papar berkaitan - pada 8/5/2019 - jumlah : 2897 hits
Contoh Hiasan Rumah Yang Simple Tapi Menarik Bila nak datangnya raya maka makin sibuk kita menghias rumah agar kelihatan cantik dan kemas Biarpun rumah kecik tapi jika pandai menghias rumah nampak luas dengan gaya yang minimalis Saya kerja ...
10 Permata Tersembunyi Di Tokyo Untuk Percutian Menarik

10 Permata Tersembunyi Di Tokyo Untuk Percutian Menarik

papar berkaitan - pada 8/5/2019 - jumlah : 279 hits
Sushi yang lazat jalan jalan neon terang dan cerah kuil purba dan kuil kuil yang tenang Apa yang tidak suka tentang Tokyo Dengan pemandangan yang tidak berkesudahan di sekeliling setiap sudut ia adalah mimpi untuk semua peminat Instagram di...
Grab Menawarkan Diskaun Menarik Untuk Produk Dan Perkhidmatan Bersempena Raya Melalui Peksenangraya

Grab Menawarkan Diskaun Menarik Untuk Produk Dan Perkhidmatan Bersempena Raya Melalui Peksenangraya

papar berkaitan - pada 7/5/2019 - jumlah : 261 hits
Grab merupakan aplikasi seru pandu yang popular dan digunakan secara meluas oleh ramai pengguna seluruh negara Terkini mereka tampil dengan tawaran menarik iaitu PekSenangRaya untuk persediaan bersempena musim perayaan kelak Melalui PekSena...
Ramadhan 2019 Kini Tiba 3 Perkara Menarik Ditawarkan Oleh Lulu Hypermarket

Ramadhan 2019 Kini Tiba 3 Perkara Menarik Ditawarkan Oleh Lulu Hypermarket

papar berkaitan - pada 7/5/2019 - jumlah : 488 hits
Hi Korang siapa sini dah membuat persiapan untuk menyambut Bulan Ramadhan dan sekaligus persiapan untuk menyambut Hari Raya Puasa Sungguh tak sabar kita di buatnya kan Dalam masa yang sama juga lah kita akan berpusu pusu untuk membeli baju ...
11 Rancangan Menarik Di Tv Alhijrah Sempena Bulan Ramadhan

11 Rancangan Menarik Di Tv Alhijrah Sempena Bulan Ramadhan

papar berkaitan - pada 9/5/2019 - jumlah : 740 hits
Kenapa umat Islam berpuasa pada bulan ramadhan Umat Islam berpuasa kerana ia adalah perintah Allah SWT sebagaimana firman Nya Wahai orang orang yang beriman Kamu diwajibkan berpuasa sebagaimana diwajibkan atas orang orang yang dahulu daripa...
Court Allows Forfeiture Of Rm1 1mil From Illegal Deposit Taking Scheme Investors

Wanita Mca Calls On Govt To Tackle Brain Drain Generate Job Opportunities

Keningau Fa Buat Kejutan Gol Awal

Muda Slams Pro Israel Us Professor S Remark At Local Varsity Talk

Nearly 500 Lawsuits Filed Against Sabah Govt Hajiji

Beli Rak Rempah 3 Tingkat

Wordless Wenesday 115 Diy Baju Kurung Lama

Kelam Kabut Semua Buat Sendiri Daler Yusof Kongsi Pengalaman Urus Isteri Pertama Kali Berpantang Di Malaysia



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan


Bulan Yang Sibuk

Repair Kereta Terus Ke Rumah Anda Untuk Penduduk Di Sekitar Kuantan

Sabah Peroleh Rm580 Juta Hasil Jualan Minyak Mentah

Apakah Semua Musik Itu Haram

Motivating Remote Teams

Mengenali Ciri Individu Toksik Tempat Kerja Toksik