Tinggalkan Gangsterisme 3 Tahun Dipenjara Akhirnya Temui Islam




KETIKA hidup dibelenggu masalah kegiatan gengsterisme, hutang dan rumah tangga, seorang lelaki berketurunan Tionghua diberi hidayah untuk kembali kepada fitrah.

Chee Yin Wei, 38, dari Taman Derga Jaya di Alor Setar berkata, dia sangat bersyukur dipilih Allah menjadi seorang Islam yang dan kini merasa hidupnya semakin tenang.

Katanya, dia tidak pernah terlintas untuk memeluk Islam sehinggalah bertemu seorang rakan yang dikenali sebagai Adam di perkarangan sebuah masjid di Alor Setar untuk menceritakan masalahnya.
“Namun lain jadinya, apabila sampai di situ, saya diajak Adam untuk solat, saya bertanya kepada Adam adakah saya boleh solat sedangkan saya bukan Muslim, Adam kata boleh lalu mengajar saya berwuduk dan menunaikan solat Asar, ketika itu.

“Saya hanya mengikut sahaja pergerakan solat sehinggalah selesai dan ternyata setiap sujud itu memberi ketenangan kepada saya, sejak itulah saya sering memandang ke langit seperti mencari sesuatu.
“Akhirnya saya sedar, apa yang perlu saya cari adalah Tuhan yang mencipta kita, dari situ saya berhasrat memeluk Islam dan pergi ke masjid untuk mencari imam, tapi sayangnya empat buah masjid yang saya pergi, tidak ada imam pada waktu itu,” katanya.

Dia ditemui ketika ditemui pada Program Kacau Bubur Asyura Bersama Saudara Baru anjuran Lembaga Zakat Negeri Kedah (LZNK) di Alor Setar, baru-baru ini.


ABDUL Rahman Abdullah atau Chee Yin Wei, 38, (kanan) bersama mualaf lain mengacau bubur asyura pada Program Kacau Bubur Asyura Bersama Saudara Baru anjuran Lembaga Zakat Negeri Kedah (LZNK) baru-baru ini. FOTO Noorazura Abdul Rahman
Bercerita lanjut, Chee atau nama Islamnya Abdul Rahman Abdullah berkata, pada masjid terakhir iaitu Masjid Jalan Pegawai, di Alor Setar, semasa menghidupkan motosikal untuk pulang ke rumah, tiba-tiba bilal memanggilnya memberitahu imam sudah sampai.

Katanya, selepas mengucapkan dua kalimah syahadah 7 Ogos tahun lalu di hadapan imam dan ahli jawatankuasa masjid berkenaan, dia akhirnya merasa semua masalahnya selesai.

“Ketenangan yang saya perolehi tidak dapat digambarkan dengan kata, walaupun pada mulanya ibu saya tidak dapat menerima saya sudah memeluk Islam, namun kini dialah insan yang menghantar saya menunaikan solat Jumaat di masjid.

“Kehidupan saya sebelum ini ternyata hanya nampak hebat di sisi manusia tapi ia sebenarnya tidak menenangkan jiwa... jiwa yang tenang adalah dengan mengingati Allah.

“Agama Islam adalah agama yang sempurna, mengajar manusia dengan penuh adab dan ilmu dalam setiap perbuatan walaupun hendak masuk tandas dan menukar pakaian.

“Saya dahulu sudah tiga kali dipenjarakan, selepas peluk Islam saya tinggalkan dunia gengsterisme, walaupun hidup saya kini susah tapi saya tetap bersyukur kerana berada di landasan dengan agama Allah,” kata bapa kepada dua orang anak ini.

Bekas chef sebuah hotel di Singapura ini berkata, dia kini mengambil upah memasak namun tidak selalu mempunyai tempahan.

Katanya walaupun ada kalanya terpaksa mengikat perut dengan hanya makan mi segera, namun ia tetap menganggap itu rezeki dari Allah. (MyMetro)
Lihat sebelum ini..
E-Buku IH-43: Kisah-kisah Saya Pilih Damai/Islam (...E-Buku IH-118: Kisah-kisah Saya Pilih Damai.. Isla...


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.ibnuhasyim.com/2019/09/tinggalkan-gangsterisme-3-tahun.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Hasrat Selama 33 Tahun Akhirnya Tercapai

Hasrat Selama 33 Tahun Akhirnya Tercapai

papar berkaitan - pada 7/9/2019 - jumlah : 439 hits
AZHAR dan Laily akan bertolak ke Makkah 19 Julai ini Bermula sedikit demi sedikit akhirnya simpanan saya mencukupi pada 2016 dan pada tahun yang sama juga saya mendapat panggilan untuk menunaikan haji tetapi terpaksa ditangguh kerana pada k...
Tulisan Jawi Dalam Urusan Agama Islam Di Johor Bermula Tahun Depan

Tulisan Jawi Dalam Urusan Agama Islam Di Johor Bermula Tahun Depan

papar berkaitan - pada 2/9/2019 - jumlah : 696 hits
JOHOR BAHRU 1 Sept Jabatan Agama Islam Negeri Johor dan Majlis Agama Islam Negeri Johor akan menggunakan tulisan jawi dalam segala urusan surat menyurat mereka pada tahun hadapan Pengerusi Jawatankuasa Hal Ehwal Agama Islam Pertanian dan Pe...
Bertahun Tahun Menunggu Zuriat Akhirnya Wanita 74 Tahun Dapat Kembar Guna Ivf

Bertahun Tahun Menunggu Zuriat Akhirnya Wanita 74 Tahun Dapat Kembar Guna Ivf

papar berkaitan - pada 8/9/2019 - jumlah : 494 hits
Anak umpama penyeri dalam kehidupan pasangan suami isteri Boleh dikatakan anak juga sebagai penguat ikatan antara pasangan Setiap orang semestinya mengimpikan zuriat sendiri tidak kira yang baru ataupun sudah lama berkahwin Setelah sekian l...
Hilang Sejak 10 Tahun Lalu Mayat Pekerja Pasaraya Akhirnya Ditemui

Hilang Sejak 10 Tahun Lalu Mayat Pekerja Pasaraya Akhirnya Ditemui

papar berkaitan - pada 9/9/2019 - jumlah : 484 hits
Seorang lelaki berumur 25 tahun dilaporkan hilang selepas melarikan diri dari rumah semasa ribut salji kira kira 10 tahun yang lalu Hilang Sejak 10 Tahun Lalu Mayat Pekerja Pasaraya Akhirnya Ditemui
Hilang Sejak 22 Tahun Lalu Mayat Lelaki Ini Akhirnya Ditemui Dalam Aplikasi Google Maps

Hilang Sejak 22 Tahun Lalu Mayat Lelaki Ini Akhirnya Ditemui Dalam Aplikasi Google Maps

papar berkaitan - pada 13/9/2019 - jumlah : 508 hits
Mayat seorang lelaki yang didakwa hilang sejak 22 tahun lalu telah dijumpai selepas di kesan ketika penduduk dikawasan tersebut menggunakan aplikasi Google Maps Lelaki ini telah hilang sejak tahun 1997 ketika usia 40 tahun Mangsa gagal pula...
Ratusan Orang Di Makassar Gelar Pawai Rayakan Tahun Baru Islam

Ratusan Orang Di Makassar Gelar Pawai Rayakan Tahun Baru Islam

papar berkaitan - pada 2/9/2019 - jumlah : 227 hits
Ratusan orang yang tergabung dalam Forum Silaturrahim Dai dan Takmir Masjid Makassar menggelar pawai memperingati perayaan tahun baru Islam 1 Muharram 1441 H Minggu
Amalan Sambut Tahun Baru Islam

Amalan Sambut Tahun Baru Islam

papar berkaitan - pada 1/9/2019 - jumlah : 522 hits
Selamat Menyambut Tahun Baru Islam Untuk semua yang Beragama Islam Semoga kita menjadi insan yang baik dan ummah sejahtera Amalan Harian Yang Boleh diamalkan 1 Berzikir Kepada Allah swt2 Berselawat Untuk Rasulullah saw3 Sentiasa Beristighfa...
Tiga Kali Dipenjara Bekas Gengster Peluk Islam Selepas Diajak Solat

Tiga Kali Dipenjara Bekas Gengster Peluk Islam Selepas Diajak Solat

papar berkaitan - pada 10/9/2019 - jumlah : 420 hits
KETIKA hidup dibelenggu masalah kegiatan gengsterisme hutang dan rumah tangga seorang lelaki berketurunan Tionghua diberi hidayah untuk kembali kepada fitrah Chee Yin Wei 38 dari Taman Derga Jaya di Alor Setar berkata dia sangat bersyukur d...
Penyanyi Nothing Compares 2u Akhirnya Memeluk Islam Undur Dari Industri Muzik

Penyanyi Nothing Compares 2u Akhirnya Memeluk Islam Undur Dari Industri Muzik

papar berkaitan - pada 8/9/2019 - jumlah : 315 hits
Sinead hadir dengan imej berhijab dan menyanyikan dua buah lagu popularnya iaitu Nothing Compares 2 U dan The Pogues Rainy Night in Soho Gambar Twitter RTEOne HALAMAN HIBURANMengejutkan Penyanyi Nothing Compares 2U Akhirnya Memeluk Islam Be...
Melaka Signs Tourism Advertising Deal With Chinese Media Company

Special Zones Can Help Johor Surpass Other States Economically Says Pm

Ringgit Closes Higher As Us Dollar Index Declines

Anak Batuk Lama Sangat Jangan Biarkan Kesan Pada Anak Ni Mak Ayah Kena Tahu

Ultimate Guide To Ghibli Park

Reforms Not A Panacea For Weak Ringgit Says Economist

Will The Middle East Conflict Derail Our Economy

Tanding Pakaian Janda Kerja Gila 1 Mei Tuntut Naik Gaji



Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia

10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online

10 Drama Thailand Thai Drama Terbaru Best Juga Tersedia Online


Resepi Char Kuew Teow Udang

Kuih Lopes

Filem Mustaqim

8 Kelebihan Daun Pudina Untuk Kesihatan Dalaman Dan Luaran

Panduan Menjalankan Sujud Sahwi Dalam Solat Dan Sebab Sebab Perlu Sujud Sahwi

April 18 2024 Pesan Orang Alim