Tidur Sambil Hisap Susu Boleh Sebabkan Karies Gigi Nak Elak Jadi Ini Saranan Doktor


Penjagaan gigi sebenarnya sangat penting tapi ramai antara kita yang ambil mudah. Justeru kesihatan gigi tidak didedahkan kepada anak-anak sejak kecil lagi dan akhirnya gigi anak-anak menjadi rosak.
Dalam satu perkongsian Dr Azila Mohd Kasim menerusi akaun Facebooknya, dia menyeru ibu-ibu untuk tidak ambil mudah dengan kepentingan gigi susu anak-anak. Dalam perkongsian tersebut juga Dr Azila sempat berkongsi tip untuk mencegah karies susu yang sering terjadi kepada anak-anak yang masih kecil.
Kesilapan ibu bapa..
Sedikit kecewa apabila ibu bapa datang membawa anak meminta untuk tampal gigi atau cabut gigi anak yang baru berusia 3 tahun.
Please ya, janganlah ambil enteng kepentingan gigi susu. Anggaran gigi kekal pertama tumbuh paling awal usia 5-6 tahun.
Sekiranya dicabut gigi susu, kita FIKIR DUA PERKARA:
Anak akan hilang gigi untuk mengunyah makanan. Takkan nak pakai gigi palsu? Apabila gigi susu dicabut pramatang, pertumbuhan gigi kekal akan jadi ‘impaction’ dan ‘malposition’.
Sekiranya rawatan yang sempurna tidak dapat diberikan di klinik, rawatan komprehensif dengan kaedah BIUS UMUM (General Anaesthesia) wajar dipertimbangkan. Dan semua scenario diatas dilakukan dibawah Bius Umum.
Semua kes ini gigi susu rosak teruk akibat susu botol. Bakteria dalam mulut dan gula dalam susu akan menjadi berasid lalu menghakis giginya. Keadaan seperti ini, biasanya ibu bapa mengadu gigi anak hancur seperti kapur.
Inilah namanya KARIES SUSU.
TIPS CEGAH KARIES SUSU.
Berus / cuci gigi anak sebaik sahaja gigi pertama tumbuh. Bawa jumpa doktor gigi sebaik gigi tumbuh. Ini untuk membiasakan suasana klinik gigi dan peralatannya. JANGAN TIDUR SAMBIL HISAP SUSU. Jangan kongsi sudu garfu sebelum menyuap makanan. Ini kerana sekiranya mulut ibu pun tidak bersih, maka bakteria dari mulut ibu akan ke mulut anak, ok! Sekiranya sakit, segeralah bawa jumpa doktor gigi.
Photo berikut adalah contoh pesakit saya yang berumur 4 tahun.
Ini adalah contoh Karies Susu.
Penampakan gigi atas yang rosak teruk. Kenapa?
Jawapannya: Semasa tidur lidah anak akan menutupi gigi bawah, susu kurang berada pada gigi bawah, maka gigi bawah kurang mengalami kerosakan berbanding gigi atas.
Pasti ramai yang mengeluh, anak saya tak makan sangat doktor, dia minum susu sahaja, takkan tak boleh bagi minum susu pula?
Yes, I feel you. I understand you.😊
Yes, my experience..anak kuat menyusu botol sehingga usia 5-6 tahun. Satu malam 2-3 kali bangun bancuh susu. Kami suami isteri pun tak cukup tidur. Alhamdulillah anak- anak tiada karies susu.
Saya kongsikan caranya:
Bila menyusu tengah malam, takkan kita nak usung anak bawa ke tandas gosok gigi kan? Setelah menyusu pastilah anak sambung tidur lena. Betul? Begini👇🏻

Pertama, pastikan cabut puting (sama ada mengempeng susu badan atau susu botol). Stand by air masak dalam botol susu lain. Sebaik cabut puting susu, kemudian ganti dengan air masak dalam botol susu..kira macam bilas supaya manisan tidak melekat pada gigi.
Kedua, paksa anak berus gigi, Ayahnya kepit kaki anak dengan kakinya sambil tangan peluk badan anak. Ibu yang berus gigi anak dan pastikan lagi ada air masak dalam picagari. Again, untuk membilas mulutnya. Ini kerana bayi belum bisa berkumur ya Haha..
Ketiga, NO JAJAN , No makanan manis, No minuman bergas dalam tin dan No yang manis- manis belaka.
Semua ini saya perolehi dari pengalaman saya bekerja di bawah beberapa orang pakar pergigian kanak-kanak. Ingat ye, ilmu setiap individu tidak sama. Beruntungnya kita kalau dapat belajar dari ramai guru.
Kita adalah ibu bapa yang bertuah kerana dapat ilmu ini. Zaman sekarang amat mudah menyebarkan ilmu yang bermanfaat melalui media sosial, tidak seperti zaman saya belajar dulu..hanya berpandukan buku sahaja. Betul tak?
Daripada Abu Hurairah RA, Rasulullah SAW bersabda;
”Sesiapa yang menempuh satu jalan untuk mencari ilmu pengetahuan, maka Allah memudahkan baginya satu jalan untuk menuju ke Syurga.” (HR. Muslim)
Alhamdulillah
Semoga bermanfaat
Sumber: Azila Mohd Kasim
Nak tahu rahsia sediakan hidangan enak yang buat anak berselera makan? Jom, sertai E-Workshop Kelas Penyediaan Makanan Anak: Sedap, Sihat & Selamat di: https://toko.ideaktiv.com/product/e-workshop-kelas-penyediaan-makanan-anak-sedap-sihat-selamat/
Hanya RM20, memang berbaloi dengan pelbagai resipi menarik serta info pemakanan anak. Klik saja https://toko.ideaktiv.com/product/e-book-resipiselerasimanja/ untuk dapatkan e-book istimewa ini!

Pa&Ma D Parents adalah komuniti yang menghimpunkan semua yang bergelar ibu bapa & diwujudkan sebagai menyokong perjalanan mereka sepanjang membesarkan anak di era milenium dan akan berkongsi info, artikel dan pelbagai promo aktiviti yang dianjurkan oleh Pa&Ma. Join channel Telegram Pa&Ma D Parents (https://t.me/pamadparents) atau channel Telegram Pa&Ma (https://t.me/majalahpama) sekarang!

The post Tidur Sambil Hisap Susu Boleh Sebabkan Karies Gigi. Nak Elak Jadi, Ini Saranan Doktor! appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/tidur-sambil-hisap-susu-boleh-sebabkan-karies-gigi-nak-elak-jadi-ini-saranan-doktor/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Lepas 2 Tahun Anak Masih Hisap Jari Jangan Biarkan Boleh Ganggu Pertumbuhan Gigi Doktor Kongsi Tip Hilangkan Tabiat Ni

Lepas 2 Tahun Anak Masih Hisap Jari Jangan Biarkan Boleh Ganggu Pertumbuhan Gigi Doktor Kongsi Tip Hilangkan Tabiat Ni

papar berkaitan - pada 20/3/2022 - jumlah : 160 hits
Hisap jari ialah satu habit yang sering berlaku kepada si kecil Jika kecil dahulu mereka menghisap jari kerana untuk merangsang sensori Tapi ia berlarutan sehingga melebihi usia 3 tahun ia patut dibimbangi kerana boleh ganggu pertumbuhan gi...
Hiburan Doktor Pun Takut Nak Pegang Ibu Kongsi Tragedi Ngeri Berus Gigi Terbenam Dalam Pipi Anak

Hiburan Doktor Pun Takut Nak Pegang Ibu Kongsi Tragedi Ngeri Berus Gigi Terbenam Dalam Pipi Anak

papar berkaitan - pada 17/3/2022 - jumlah : 137 hits
Baru baru ini tular di aplikasi video perkongsian daripada seorang pengguna dikenali sebagai Fina Arif yang berdepan detik detik cemas apabila anaknya terjatuh semasa sedang memberus gigi di dalam tandas Susulan kejadian berus gigi yang dig...
Tak Mahu Makan Melekat Nak Menyusu Ain Edruce Reda Dijangkiti Minta Tip Banyakkan Susu

Tak Mahu Makan Melekat Nak Menyusu Ain Edruce Reda Dijangkiti Minta Tip Banyakkan Susu

papar berkaitan - pada 5/3/2022 - jumlah : 273 hits
Selepas Soraya anak selebriti Ain Edruce disahkan positif Covid 19 pelakon dan pengacara berbakat ini mengakui dia reda jika turut dijangkiti virus berbahaya itu Apa yang lebih penting baginya adalah memastikan keadaan anak sulungnya itu ya...
Awas Bila Suhu Badan Anak Terlalu Tinggi Boleh Kena Demam Sawan Ini Tanda Gejala Doktor Kongsikan

Awas Bila Suhu Badan Anak Terlalu Tinggi Boleh Kena Demam Sawan Ini Tanda Gejala Doktor Kongsikan

papar berkaitan - pada 25/3/2022 - jumlah : 211 hits
Bila anak anak demam ibu ayah memang akan risau Tambah pula bila suhu badan anak terlalu tinggi yang mana keadaan ini juga boleh menyebabkan demam sawan Biasanya demam sawan boleh berlaku dikalangan kanak kanak berumur 6 bulan hingga 5 tahu...
Hiburan Nak Lagi Real Ko Gigit Je Lelaki Ini Jumpa Doktor Nak Ambil Ubat Batuk Sekali Dapat Bunga Cengkih

Hiburan Nak Lagi Real Ko Gigit Je Lelaki Ini Jumpa Doktor Nak Ambil Ubat Batuk Sekali Dapat Bunga Cengkih

papar berkaitan - pada 5/3/2022 - jumlah : 166 hits
Seorang pengguna media sosial semalam ada berkongsi pengalamannya berjumpa doktor di sebuah klinik kerana merasa tidak sihat dan ingin mendapatkan ubat ubatan Dalam perkongsian pemuda di Twitter bernama ini dia terkejut kerana diberikan sat...
Sakit Bersalin Bukan Main Main Doktor Terangkan Fungsi Epidural Kalau Perlu Jangan Takut Nak Guna

Sakit Bersalin Bukan Main Main Doktor Terangkan Fungsi Epidural Kalau Perlu Jangan Takut Nak Guna

papar berkaitan - pada 17/3/2022 - jumlah : 109 hits
Sakit nak bersalin memang luar biasa Tak dapat digambarkan dengan kata kata Maka itu ada beberapa kaedah yang digunakan untuk mengurangkan sakit dan menjadi pelega buat ibu yang bakal bersalin Namun ada sesetengah keadaan yang membuatkan ki...
4 Pagi Orang Tidur Tolong Hormat Privacy Orang Puan Peniaga Kesal Pelanggan Call Pagi Pagi Buta Nak Tempah Kek

4 Pagi Orang Tidur Tolong Hormat Privacy Orang Puan Peniaga Kesal Pelanggan Call Pagi Pagi Buta Nak Tempah Kek

papar berkaitan - pada 5/3/2022 - jumlah : 418 hits
Foto HiasanSeorang peniaga kek meluahkan rasa kesal di media sosial kerana dihubungi oleh pelanggan di pagi buta semata mata mahu membuat tempahan kek Siti Nur A shikin Sadikun 38 dari Tampin berkata pelanggan terbabit menghubunginya pada j...
Hobi Gigit Kuku Punca Boleh Sebabkan Jangkitan Bakteria Timbul 6 Masalah Kesihatan Ini

Hobi Gigit Kuku Punca Boleh Sebabkan Jangkitan Bakteria Timbul 6 Masalah Kesihatan Ini

papar berkaitan - pada 25/3/2022 - jumlah : 158 hits
Hobi Gigit Kuku Punca Boleh Sebabkan Jangkitan Bakteria Timbul 6 Masalah Kesihatan Ini SESETENGAH orang mempunyai tabiat menggigit kuku dan ia membuatkan kawasan kutikula mengelupas sehingga berdarah Malah ada yang melakukan rutin ini tanpa...
Kanak Kanak Usia 3 Tahun Sudah Boleh Diajar Berdikari Tahu Urus Diri Sudah Cukup Baik

Asal Usul Coca Cola

Lumira Eka Heights Epitome Of Contemporary Living

Ikan Buntal Risiko Dan Gejala Keracunan

Sejarah Hitam Bola Sepak Berulang

Unleashing The Miracle Of Retinol For Your Skin

Hukuman Masyarakat Sangat Berat Jika Anda Punya Pendapat Berbeza Dari Mereka

Takut Ditangkap Khalwat Pecut Kereta Hingga Terbabas



Info Dan Sinopsis Filem Shaitaan 2024 Remake Filem Vash Kini Di Netflix

Biodata Emran Rijal Owner Jenama Emri Vision Suami Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra

Biodata Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra Yang Kahwin Bersuamikan Emran Rijal

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Dr Pontianak Astro Warna Sooka

10 Fakta Biodata Jabir Meftah Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3


Hantar Anak Ke Sekolah Tidak Pakai Topi Keledar

Nak Rasa Musim Sejuk Jom Bawa Anak Ke Immersive Winterland Tarikan Terbaharu Di I City Shah Alam

Buaya Jantan 5 Meter Tersangkut Pada Pukat

Lori Tanah Jatuh Gaung Wanita Maut Suami Patah Tangan

Nga Asks Saifuddin To Halt Probe On Teoh Beng Hock S Family

Sudah Bersedia Terima Surat Bersatu Apapun Terjadi Tetap Sokong Kepimpinan Pm